Probleem uitneembare bakplaten wafelijzer

Er is geen oprechter liefde dan de liefde voor lekker eten (George Bernard Shaw - 1854)

karo

03 jun 2025, 20:33

Ik weet niet of mijn vraag thuishoort in deze rubriek, maar ik heb een probleem met de uitneembare bakplaten van mijn wafelijzer. Een paar maanden geleden heb ik een nieuw wafelijzer van een gekend merk aangeschaft waarbij de bakplaten door het losdraaien van 2 vijzen kunnen verwijderd worden. Onmiddellijk na de aankoop wou ik de platen uitnemen om te reinigen en ondervond daarbij heel veel moeite om de vijzen los te draaien. Toen het éénmaal gelukt was zag ik dat er roest op de vijzen en draad aanwezig was en heb ik er niet verder bij stilgestaan en de platen na het reinigen gewoon teruggeplaatst. Nu heb ik het wafelijzer opnieuw gebruikt en weer kreeg ik de vijzen zonder hulp van mijn partner niet los. Ze zaten dus opnieuw vast door roest. Ik heb de vijzen nu in cola gedaan en de draad ook zo goed als mogelijk gereinigd. Om dit probleem in de toekomst te vermijden zou ik eventueel vaseline willen gebruiken, maar stel me hierbij de vraag of dit wel gaat helpen. Mijn partner vraagt zich af of vaseline zacht blijft bij hoge hitte of niet. Iemand die hier raad mee weet? Misschien zijn er wel mannelijke keukenpieten die me hiermee kunnen verder helpen. Raad van vrouwelijke techneuten is uiteraard ook steeds welkom. Alvast bedankt voor jullie tips en fijne avond nog.

boeffer

07 jun 2025, 23:05

Dat is voeding, niks olie of vet. Kunt ge geen inox vijzen kopen?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

E.T.

07 jun 2025, 23:58

Ik denk niet dat het de bedoeling is om na elke wafelenbak die platen te demonteren ...
Gewoon wat olie zou roest moeten voorkomen, voor ze toch los te maken maar 1 adres ... cocacola :lol:

verhaegen
Support SeniorenNet

10 jun 2025, 13:54

vaseline smelt gewoon wég
hoe dat komt dat die vast komen te zitten ?
wegens dat het 2 verschillende matrialen zijn , vijs en bakplaat
het is niet onmiddelijk te zeggen of inox vijzen het gaan oplossen , want dan is het minderwaardigste matriaal (bakplaat) dat er op gaat reageren en zetten de vijzen zich ook vast
ge kunt even zoeken naar hittebestendige teflonvijzen , die zouden de oplossing der voor zijn (der zijn der die tot 380 graden kunnen )
of ge kunt een iets kleinere vijs omwinden met teflontape en die der invijzen
PTFE tape noemen ze dat tegenwoordig