Hier niet oefenen – testen des te meer.- Laten staan a.u. b.

Hier mag je oefenen, en alles eens uitproberen.
Ik was bang om door de mand te vallen. Iemand zei: er is geen mand. (Freek de Jonge - 1943).

Oefening baart kunst

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

16 sep 2010, 22:45

Assa schreef:Met veel moeite mijn testwerkje op het forum gekregen,
het is nog niet perfeckt,stukje te klein denk ik?? Assa
Assa -- stukje te klein denk ik ??
Ieder kan hier een eigen menig op hebben maar ik denk dat het juist en heel goed uit gesneden is want doordat je een ovaal vormige bovenkant van glas hebt zou bij een grotere uit snijding de watergolf buiten het glas zien komen en dat is volgens mij niet de bedoeling .Voor mij is het geslaagd , maar wie ben ik :oops: :oops: :oops: om daar over te oordelen . Het is beter gedaan dan mijn oefening , want bij mij is het een beetje te ver


Afbeelding

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

06 okt 2010, 20:45

Zoek een afbeelding van meer dan 700x700 , die je desnoods nog kan verkleinen
Maak een zwart grondvlak van 700x700 , waarom een grote omdat je dan een groter aantal afbeeldigen rond je cirkel kan plaatsen
Teken een elips in't rood maat . Waarom een ovaal i.p.v. cirkel omdat je een beter zicht hebt over de getallen

350,55,50,50,0,360
halve breedte , straal cirkel +5 om de rand niet te raken,straal cirkel, straal cirkel, de getallen van een ganse elips
Transform > flip > transform
Teken een elips in't zwart maat
300,105,50,50,0,360
halve breedte min de straal , straal cirkel +5 + de straal,straal cirkel, straal cirkel, de getallen van een ganse elips
Transform > flip > transform
Draw > draw
Transform > flop > transform
Draw > draw
Transform > flip > transform
Draw > draw
Teken een elips in't rood
350,350,260,260,0,360
halve breedte , halve hoogte ,straal cirkel, straal cirkel, de getallen van een ganse elips
Zorg dat je cirkel een beetje overlapt
Transparant maken
Fuzz = 30% > Medhot = Replace > Paint type = Matte . Klik naast het getekende
Output > Format = Gif > output . Zorg dat je het Urladres van je tekening hebt
Terug bladeren tot je weer bij je tekening bent , en hier de gekende overplakken tot je rond bent . Rotate = 20.0 of naar wens als je getal maar een deel is van 360
Je afbeelding er over plakken met compose = Atop > Rotate = 0.0 (vergeet niet je rotate vak op nul te plaatsen)

Afbeelding

Voor de liefhebbers
Resize =700x500 of 500x700 naar keuze

Afbeelding



Afbeelding

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

10 okt 2010, 00:25

Afbeelding

Maak een zwart grondvlak 350x700
Draw > Ellipse > 370,55,50,50,0,360 > Red > draw
Transform > Flip > transform
Draw > draw
Draw > Ellipse > 380,50,50,50,0,360 > Black > draw
Transform > Flip > transform
Draw > draw
Opslaan
Maak een zwart grondvlak 700x700
Composite > binnen halen > West > composite
Transform > Flop > transform
Composite > foto binnen halen > West > composite
Draw > Ellipse > 350,350,252,252,0,360 > Red > draw > Fuzz = 50% > Method = Replace > Paint type = Matte > Klik in't zwarte
Output > Format = Gif > output . Zorg dat je het Urladres van je tekening hebt
Ga terug tot je transparante afbeelding (of klik op Vieuw)
Composite > Plak je URLadres > Rotate met sprongen van 12 of 15 , tot je rond bent
Plak je afbeelding er op met Atop

Afbeelding

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

21 okt 2010, 20:22

Afbeelding


Effects > 5x5 > edge detect > effect
F/X > 25 > coal drawing > effect
Effects > 250x150 > gray shade > VPM (Virtual Pixel Method) egde > effect
Composite > Je foto > compose = multiply > composit
Decorate > 10x10+3+3 > decorate
Output > url in je klembord OF Opslaan als
Vieuw
Resize > 125% > scale > resize
Transform > halve breedte x halve hoogte > roll > transform
( VB: je maat is 600x500 vul in + 300 + 250)
F/X > - (min) 80 > implode > effect
Effects > 10 > spread > effect
Composite > plak je url of haal je foto in > compose = over
Decorate > zelfde als voordien of keuze > decorate
Opslaan
Indien er iemand vind dat dit in IMs een betere plaatst is , laat het dan A.U.B. weten

catharina
Lid geworden op: 24 dec 2006, 14:24
Locatie: tilburg

24 okt 2010, 18:43

Afbeelding

ja gelukt het is super
en het hoeft niet op de laptop

hartelijk bedankt
respect voor all

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

13 nov 2010, 22:09

Dit is niet om de vorige leidraad (lauwerkrans) te wijzigen maar je kan andere mogelijkheden eens uitproberen om nog meer kennis op te doen bij IMs . Lukt het niet laat iets weten waar je strop raakt :oops: een foutje is vlug gemaakt
Let op :!: Gebruik géén afbeelding met de extentie JPEG
Zorg eerst dat je een ronde kern maakt > vóór je die opslaat
Transform > Trim > reset page vinkje plaatsen > transform . Je maat noteren en opslaan
Maak je kransafbeelding > de maat is eigen keuze maar ik denk dat je best 100x100
Die verkleinde afbeelding een transparant boordje geven
Decorate > maat = 3 x 0 + 3 + 3 (dit is de breedte tussen in) > kleur = none > border > en ook de maat noteren > opslaan
Neem je telmachientje > vermenigvuldig de breedte van je kern (je grote afbeelding) met pi (3,14) , dit kan er zo uit zien 1601,3333333333347 > noteer het getal afgerond naar boven dus 1602
Maak een nieuw transparant grondvlak > breedte van het juist uitgetelde getal plus de de breedte van je krans afbeelding (in mijn geval 1602 + 126) en de hoogte van je kransafbeelding (bij mij 80) dus 1728 x 80
Composite > je kransafbeelding > een vinkje plaatsen in tile across and down the image canvas > Scroll nu dat je de rechterzijde van je afbeelding ziet en crop weg dat je afbeelding eindigd met een ganse afbeelding (soms is dit onodig) vinkje plaatsen bij reset page geometry
Resize Je uitgetelde maat (1602 x 80 ! ) denk aan uitroepteken
Decorate maat = 0 x Halve hoogte van je kransafbeelding (bij mij 40) > kleur = none > border > decorate
Transform > maat = 0 - halve hoogte van je kransafbeelding ( 0 - 40) > roll > transform
F/X > maat = 360 > distort aanvinken > VPM (Virtual Pixel Method) = transparant > Vinkje plaatsen bij reset page geometry > f/x
Composite > Plak je kern op je oefening met center > Vinkje verwijderen bij reset page geometry > opslaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Denk er aan Senet geeft zwart i.p.v. transparant . Ik heb me geregistreerd bij de noorderburen , daar is en blijft transparant zoals het moet zijn . Wie dat ook wil , moet geen nieuwe topic openen maar doen alsof je een bericht plaatst in mijn topic (in't oefenforum)
Open een nieuw bericht
Haal foto binnen
Kopiëer het adres wat boven je afbeelding staat
Sluit de site
Plaats hier de afbeelding in je bericht


Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cleopa op 06 feb 2012, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

15 nov 2010, 20:04

In 40 seconden een heel ander kader

Afbeelding

Je bewerking is af
Eerst nog even opslaan
Je gewenste kader maken zoals je wou doen
Effects > 5x5 > blur > effect
Composite de zojuist klaar gemaakte afbeelding > composite

Afbeelding

Tip > speel met de breedte van de schuine zijde van je kader meestal deel ik door drie BV: 30 x 30 + 10 + 10 . Je kan ook de vlakke kant van de kader de kleur lichter maken

Afbeelding


Afbeelding

egel
Lid geworden op: 20 jun 2006, 00:06
Locatie: tussen veld en bos

19 nov 2010, 17:53

Afbeelding
Afbeelding
Een vlak met vol met cirkeltjes. Veel werk???

Open IMs
1. Scroll naar Input Properties > Size = 40x40 > Format = xc > Meta = none > view
2. Draw > Primitive = Ellipse > Coordinates = 20,20,20,20,0,360 > scroll naar Draw Properties > Fill Color = hexcode of naam van een kleur in het Engels > Stroke Color = none > Stroke Width = 1 > draw
3. Rechtsklikkend opslaan als “cirkel
4. Scroll naar Input Properties > Size = 480x360 > Format = xc > Meta = hexcode of naam van een kleur in het Engels > view
5. Composite > haal “cirkel” op met Bladeren > Gravity = Center > scroll naar Composite Properties > Miscellaneous options: tile across and down the image canvas Aanvinken > composite
6. Rechtsklikkend opslaan als….

Succes.
Greetz. ~~Egel~~
Traag maar zeker komt egeltje er wel

egel
Lid geworden op: 20 jun 2006, 00:06
Locatie: tussen veld en bos

27 nov 2010, 00:48

Ik ben de laatste dagen wat met schoon vrouwtjes en cirkeltjes bezig.
Hoe krijg ik die nu zo mooi in mijn cirkeltje want de meeste afbeeldingen op het net zijn rechthoekig.
Hier de uitleg voor een cirkel die je hebt getekend op een vierkant grondvlak van 400x400.

Afbeelding

Open IMs en haal je afbeelding binnen
1. Resize > Image size = 1600x1200 (de afmetingen van mijn binnen gehaalde afbeelding> resize aanvinken > even wachten …

Ik moet dus een stuk verkleinen. Boven en onder moet er niets wegvallen. Ik kies dus om straks links en rechts te gaan wegknippen.
Ik vul dus in:
Resize > Image size = 1600x400 > resize aanvinken > resize
1600 laat ik ongewijzigd en 1200 wijzig ik in 400 de afmeting van mijn grondvlak. Ik plaats GEEN uitroepteken.

2. Op mijn tab bovenaan staat nu 533x400.
Links en rechts samen moeten er nu 133 pixels weggeknipt worden. Ik kies voor de makkelijkste weg = shave links en rechts worden evenveel pixels weggeknipt. Alleen kan je 133 niet delen door 2. Ik kies dus voor 132 : 2 = 66 en dat wordt mijn Parameter.
Transform > Parameter = 66x0 > shave aanvinken > transform

3. Rechtsklikkend opslaan als …
Je kan nu je verkleinde vierkantige afbeelding plakken op je cirkel die je tekende op een transparant (none) grondvlak met Compose = Atop

Tweede voorbeeld.

Afbeelding

Open IMs en haal je afbeelding binnen
1. Resize > Image size = 1280x1024 (de afmetingen van mijn binnen gehaalde afbeelding> resize aanvinken > even wachten …
Ik moet dus een stuk verkleinen. Boven en onder moet er niets wegvallen. Ik kies dus om straks links en rechts te gaan wegknippen.
Ik vul dus in:
Resize > Image size = 1280x400 > resize aanvinken > resize
1600 laat ik ongewijzigd en 1200 wijzig ik in 400 de afmeting van mijn grondvlak. Ik plaats GEEN uitroepteken.

2. Op mijn tab bovenaan staat nu 500x400.
Links en rechts samen moeten er nu 100 pixels weggeknipt worden. Ik kies om de 100 pixels links weg te knippen. Soms kan je best kiezen om links en rechts weg te knippen.
Transform > Parameter = +100+0 > crop aanvinken > scroll naar Transform Properties > Gravity = Center > Miscellaneous options: reset page geometry aanvinken > transform

3. Rechtsklikkend opslaan als …
Je kan nu je verkleinde vierkantige afbeelding plakken op je cirkel die je tekende op een transparant (none) grondvlak met Compose = Atop

Afbeelding

Succes. Iets niet duidelijk, niet sukkelen. Gewoon vragen.
Greetz. ~~Egel~~
Traag maar zeker komt egeltje er wel

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

01 dec 2010, 23:03

Ik heb vandaag pas gemerkt dat je in IMs weer een transparant grondvlak kan maken . Het kleuren met Floodfill gaat nog niet zoals het moet zijn hopelijk komt dat ook weer vlug inorde


Afbeelding

Cleopa
Lid geworden op: 25 feb 2005, 22:26
Locatie: Sint-Truiden

02 dec 2010, 23:05

Morph in Sumo maken
Open Sumo
File > Open from my computer of -- Open from URL

Afbeelding

Haal één afbeelding binnen
Herhaal voor je tweede afbeelding
Klik en sleep je tweede afbeelding van je eerste weg
Klik in de grijze balk op Select -> All
Klik Edit -> Copy
Klik nu op je eerste afbeelding -> Edit en Paste
Nu staan je beide afbeeldingen over elkaar
Wijzig de 100% in 10% zie printscreen

Afbeelding

Klik File -> Save to my computer -> Opslaan als 10
Wijzig de 100% in 20%
Klik File -> Save to my computer -> Opslaan als 20
Ga zo het rijtje af tot en met 90%
Wijzig de extentie's in IMs in gif en plak de lagen op elkaar met Micosoft Gif Animator


Afbeelding

Laat me iets weten als er hier fouten instaan


Afbeelding

catharina
Lid geworden op: 24 dec 2006, 14:24
Locatie: tilburg

19 dec 2010, 21:51

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo heb even geoefend nou valt niet mee hoor
respect voor all

Janina
Lid geworden op: 29 mar 2009, 23:32
Locatie: Borgloon

27 dec 2010, 16:06

Afbeelding

Met de tekst ging het mis.... Ik kreeg hem niet meer verschoven.
Ik heb enkel maar gespeeld met de tools en zo want écht begrijpen doe ik het programma nog lang niet.
Groetjes, Janina
.....en daarom, voor we elkander weer vergeten,
laten we zacht zijn voor elkander, kind. (A.R. Holst)

jeloca1942
Lid geworden op: 25 jun 2010, 22:00
Locatie: balen

04 jan 2011, 19:20

Goeden avond beste oefenvrienden ! hier nog een poging van mij ,ben ik op goede weg ?ik hoop dat ik wat meer tijd krijg , maar slakken komen er ook he ! Afbeeldingen bedankt Cleopa voor alle hulp

jeloca1942
Lid geworden op: 25 jun 2010, 22:00
Locatie: balen

06 jan 2011, 18:50

Goede avond ,ik ben nog wat aan het oefenen en wou iets proberen wat in plaatjes bewerken nr1 staat chop als ik begin zoals hier beschreven staat zegt IMS stop kan jij me zeggen wat ik fout doe a u b ,dank U
Jeloca :oops: :oops: