Vaststelling van overlijden

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Dicksy23
Lid geworden op: 15 jul 2019, 20:26

18 jul 2019, 19:58

Wetsdokters worden gevorderd door het Parket !
Aanvraag tot crematie

Om een overledene te cremeren, moet u de toestemming hebben van de ambtenaar van de dienst Burgerlijke Stand van de gemeente waar de persoon overleden is.

De begrafenisondernemer zorgt meestal voor deze aanvraag en het vervoer naar het crematorium.

Bij een aanvraag tot crematie moeten volgende documenten bijgevoegd worden:
- een attest van de arts die het overlijden heeft vastgesteld, met de aanduiding of het gaat om een natuurlijk, gewelddadig of verdacht overlijden.
wanneer een natuurlijk overlijden werd vastgesteld, is er een tweede verslag nodig van een door het gemeentebestuur aangestelde arts
- bij de vaststelling van een gewelddadig of verdacht overlijden is een toelating tot crematie van de procureur des Konings nodig
https://www.belgium.be/nl/familie/overlijden/crematie

WEBSITE GEMEENTE MOL:
- Als iemand overleden is in onze gemeente en er werd een aanvraag tot crematie ingediend, zal de gemeente een wetsdokter aanstellen. De wetsdokter gaat na of er bezwaar is tegen de crematie. Als er geen bezwaar is levert de gemeente van overlijden een toelating tot crematie af.

Wil de ambtenaar van de burgerlijke stand dat een wetsdokter noemen, voor mij niet gelaten. Mogelijks heeft hij in deze specifieke zaken, attest tot crematie, wel de nodige bevoegdheid. 8O

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

18 jul 2019, 20:05

Zo zie je maar ,
Ze vragen dat bij home of rusthuis , en zeker bij mensen die voor hun eigen niet meer kunnen instaan en zo .
Wij hebben zo ganse lijst vragen gehad , en erna moeten tekenen .
Als ze merken dat ze achteruit gaan worden op voorhand al de familie opgebeld , dat ze met alles in orde zijn .
Zeker geen leuke zaken als je zoiets moet regelen , maar je ziet dat zal gezegd geweest zijn op dat moment , maar je wordt zo overdonderd met alles dat je zaken vergeet .Bedankt voor Informatie :wink:

Dat is politie komt de eerste vaststelling doen met arts , en als ze zien dat verdacht is bellen ze naar hun overste, en die belt dan parket , en dan is iedereen verwittigd en dan komen ze ter plaatse , maar normaal in zo zaken .

Dicksy23
Lid geworden op: 15 jul 2019, 20:26

18 jul 2019, 20:11

Maar wat redpoppy zegt dat hebben wij toen toch niet gehoord , maar we waren al overdonderd met zo gesprekken hebben ze dat gezegd
Denk dat dit nooit gezegd wordt tegen de nabestaanden omdat het in de meeste gevallen van de overlijdens om een natuurlijk overlijden gaat of een overlijden wegens ziekte. De huisarts is de eerste die daar het beste voor geplaatst is om over te oordelen.
Bij het woordje 'wetsdokter' gaan de meesten al onmiddellijk denken aan een misdrijf en dergelijke meer terwijl het hier enkel gaat om een administratieve afhandeling voor crematie.
En waarom denkt ge dat dit alleen bij een crematie dient te gebeuren en bij een gewone begrafenis niet?

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

18 jul 2019, 20:16

Wij hebben zo papieren getekend want wij moesten de wens doorgeven op dat moment .
Maar ze begeleiden u wel goed in rusthuis , en ze staan u bij op alle vragen dat je soms twijfelt , mens vecht ervoor tot de laatste snik dat ze worden bijgestaan en geholpen . Maar is te zien welke ziekte en in welke toestand , is niet voor niks zo mensen gaan daar dagelijks mee om , respect zeg ik daar tegen .

Dat is normaal bij crematie kunnen erna niks meer onderzoeken .Bij gewone begrafenis kunnen ze nog altijd opgraven .

En nog veel meer vragen geen leuke vragen dat durven we u wel op papier zetten want we waren die dag geen geen mens erna dat we zegde waarom moeten wij daar over beslissen .

Maar is zoals ik al had aangehaald we waren zo overdonderd die dag dat je helft vergeet wat er is gezegd , dat ze zouden zeggen je hebt iets getekend dat niet had gemogen had gekund .

Dicksy23
Lid geworden op: 15 jul 2019, 20:26

18 jul 2019, 20:28

Toen mijn vader overleed in 2006 zat de begrafenisondernemer daags nadien bij ons aan tafel om de uitvaart te bespreken en kwam de kist ter sprake.
Mijn vader ging gecremeerd worden maar toch slaagde de begrafenisondernemer er bijna in om ons moeder een kist aan te smeren van een paar duizend euro.
Ik heb toen aan tafel tegen ons moeder gezegd waarom een duur kist als het toch maar, en dit heb ik toen letterlijk gezegd, om op te stoken is. Het zijn in zulke momenten dat er iemand, hoe erg de situatie ook is, zijn kopje er moet bijhouden.
Lees dit eens:

"Overlijden in een zorginstelling (rusthuis of ziekenhuis)
Indien het overlijden in een zorginstelling plaatsvindt, kan er een overeenkomst bestaan tussen het ziekenhuis of rusthuis en een uitvaartonderneming.
Neem eerst contact op met uw uitvaartondernemer. Die zal zich volgens de wensen van de overledene (of die van u) met de uitvaart bezighouden.
Als het personeel (verpleegkundigen, ambulanciers, mortuariummedewerkers, ambtenaren, politieagenten, brandweerlieden enz.) u een met name genoemde uitvaartonderneming aanbeveelt, dient u dit te weigeren en er melding van te maken.Deze dienst is vaak een vorm van bijverdienste (geheime commissies) die uw factuur met enkele honderden euro's zou kunnen doen stijgen.

Deze instellingen proberen ook te 'profiteren' van de situatie net zoals een begrafenisondernemer dat zal doen want het is zijn broodwinning.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

18 jul 2019, 20:38

Dat is ook zo wat je aanhaalt als je van niks af weet .
Maar bij ons is alles doorgegeven wij hebben die zelf aangesteld begrafenisondernemer ze weten wat ze moeten doen !! Maar dat voel je die zijn daar voor opgeleid en die vragen ook de keuze palliatieve in rusthuis zelf of ergens anders dat hebben ze allemaal gevraagd .Juist dat één dat zegde me niks meer .
kopje bijhouden dat zeker maar we waren met twee gelukkig .

Hopelijk dat zeggen we hier thuis altijd dat ze nog lang mogen leven . Maar dat weet niemand .

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

20 jul 2019, 16:07

fregat schreef:
18 jul 2019, 19:48
Wetsdokters worden gevorderd door het Parket ! :!:


dat heb ik ook altijd gehoord!
enkel bij verdacht overlijden,word een wetsdokter erbij geroepen ,
:)
medion AKOYA i5 -10400 windows11
512GB optane H10 8GB DDR4
WI-FI 6AX201 bitdefender antivirus

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 jul 2019, 13:49

Ter info, ik heb de vraag gesteld aan de begrafenisondernemer met wie ik verbinding opgenomen heb om mijn echtgenote ter aarde te bestellen en de informatie is de volgende:

- Bij een overlijden komt er steeds een wetsdokter het overlijden vast stellen, en het is deze laatste die zal oordelen of het al dan niet om een verdacht overlijden gaat.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 jul 2019, 14:35

- Bij een overlijden komt er steeds een wetsdokter het overlijden vast stellen, en het is deze laatste die zal oordelen of het al dan niet om een verdacht overlijden gaat.
En ik heb de vraag gesteld aan Vlaanderen.be waarom zij op hun website de term (door het gemeentebestuur) aangestelde arts gebruiken en de gemeentebesturen de term wetsdokter op hun website.