kiezing

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

t962459
Lid geworden op: 04 jan 2007, 15:35

30 apr 2019, 11:50

hallo weet iemand wat ik met doktersbriefje moet doen voor oudere persoon die niet kan gaan stemmen? BEDANKT
MaLoReg

30 apr 2019, 12:56

Die persoon kan een volmacht afdrukken-invullen en daar doktersbriefje als bijsluiter.

Bekske
Lid geworden op: 11 apr 2005, 23:48

30 apr 2019, 17:09

als je niet kunt gaan stemmen en je hebt een briefje van dokter om niet te stemmen .Dan kun je dat voor de verkiezing samen met de oproepsbrief bij je gemeentehuis stadhuis binnen doen .Je bent niet verplicht om een volmacht te geven .Ik doe dat al jaren zo briefje van dokter en oproepbrief afgeven op gemeentehuis of stadhuis .Enkele weken voordat de verkiezing is misschien als je twijfelt het vragen bij je gemeentehuis of stadhuis .Maar ik doe het zo en dat is telkens toch in orde .

wanton
Lid geworden op: 22 feb 2006, 18:51
Locatie: HEIST , bij-den-Berg

01 mei 2019, 20:50

Bekske,

bij zo'n manier van doen ben ik geneigd om vieze woorden te gebruiken.
Kom dus nooit meer klagen.
Je geraakt wel aan het stadhuis? En niet aan het stemlokaal?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bekske
Lid geworden op: 11 apr 2005, 23:48

01 mei 2019, 22:00

ik laat dat briefje en oproepings brief door iemand afgeven .Daarbij het stembureau is op een andere plaats dan het stadhuis .Heb geen vervoer en zondags rijden de bussen maar ieder uur .Ik ben om te stemmen bijna twee uur onderweg .Want je moet op een bus wachten en in stembureau ook nog wachten enz .Daarbij ze doen toch maar wat ze willen waarom zo ik daarover klagen.Ik mag om gezondsheid redenen niet te lang staan .Ik moet me verplaatsen met een rollator .Ik heb zelfs hulp voor mijn boodschappen en poets .Kortom je kent me niet en dan maak je zo een opmerking sorry hoor .

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 mei 2019, 23:03

@wanton
hier is een excuus wel op z'n plaats denk ik.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

02 mei 2019, 00:57

Tiens? Ik ben in oktober laatstleden voor mezelf en mijn dame gaan stemmen. Als ik me goed herinner had ze toen van de dokter een bewijsje meegekregen dat ze niet zelf kon gaan. Meen ook dat die dokter een tweede papier meegegeven had dat ze ingevuld had dat ik volmacht had.
Waar ik heel zeker van ben is dat er nooit naar enig gemeentehuis gegaan is.

Bekske
Lid geworden op: 11 apr 2005, 23:48

02 mei 2019, 08:25

als je iemand heb en kent ja dan kun je volmacht geven en dan moet je dat in stembureau doen .Maar ik heb niemand en ga niemand daarvoor verder lastig vallen .Dat is ieder zijn keuze ook .Daarbij hoeveel gaan er niet tegen hun zin kiezen maar dat was hier de vraag niet heb gewoon een antwoord op de vraag gegeven .Maar vind het spijtig dat er zo een reaktie verder op komt groetje een fijne dag verder

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

02 mei 2019, 10:23

Je kan ook eens bellen naar een kandidaat van een partij en die zorgen voor iemand die voor u met volmacht gaat stemmen, je hoeft zelf niks te doen, ook geen doktersbriefje
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

02 mei 2019, 10:25

Paca schreef:
02 mei 2019, 00:57
Tiens? Ik ben in oktober laatstleden voor mezelf en mijn dame gaan stemmen. Als ik me goed herinner had ze toen van de dokter een bewijsje meegekregen dat ze niet zelf kon gaan. Meen ook dat die dokter een tweede papier meegegeven had dat ze ingevuld had dat ik volmacht had.
Waar ik heel zeker van ben is dat er nooit naar enig gemeentehuis gegaan is.
Dat is zo wanneer degene die niet kan gaan stemmen toch zijn stem wil uitbrengen en dan een volmacht geeft aan een ander persoon.
Indien de persoon, die in de onmogelijkheid is te gaan stemmen, geen volmacht wil geven volstaat het om het doktersbriefje met de oproepingsbrief op voorhand naar het gemeentehuis te brengen in de gemeente waar de stem uitgebracht moet worden.
Deze documenten kunnen ook op de dag van de verkiezing zelf in het stemlokaal afgeven worden.
Dit moet allemaal wel gebeuren in de gemeente of stad waar de kiesplichtige zijn/haar domicilie heeft en dus ook moet gaan stemmen, zeker bij gemeenteraadsverkiezingen, zoals in oktober laatstleden.

Ook mag elke kiesgerechtigde maar 1 volmacht hebben en moet de stem uitgebracht worden in het kieslokaal van de volmachtgever.
Of het voor deze verkiezingen in de gemeente of stad van de volmachtgever moet gebeuren is iets waar ik niet zeker van ben.

Sita
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus