Verplicht betalen met betaalkaart

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

26 jul 2019, 22:36

Hallo,

Bij ons in de buurt is het groene zone, dat betekend betalen in het weekeinde en in schoolvakantie.
De geplaatste parkeerautomaten zijn niet uitgerust met de optie betalen met munten, je kan alleen maar betalen met de bankkaart.
Ik vraag mij af of dit wel wettig is, en dus mag. Muntgeld is toch een wettig betaalmiddel, en mag toch niet geweigerd worden ??? - Of vergis ik mij ??

Vast dank voor reacties.

Vriendelijke groet,

Ferna

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

27 jul 2019, 01:18

Wel Ferna ... u heeft er me op gewezen dat er zoiets als "groene zone" bestaat.
M.i. heeft u overschot van gelijk om te mogen verwachten dat u met baar geld (munten in dit geval) zou kunnen betalen.
Wat ik ook wel eens zou willen weten ... welk percentage van de Belgische bevolking heeft geen bankrekening of bankkaart?

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

27 jul 2019, 05:45

Volgens Kris Peeters in 2017 minister van Consumentenzaken moet een automobilist altijd en overal die niet over een bankkaart of een smartphone beschikt aan een parkeerautomaat met cash kunnen betalen.
Hij beroepte zich op een Europese verordening uit 2010.
Wie hierover klachten heeft kan terecht op de website van FOD economie. https://meldpunt.belgie.be

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jul 2019, 07:34

Ik vraag mij af of dit wel wettig is, en dus mag. Muntgeld is toch een wettig betaalmiddel, en mag toch niet geweigerd worden ??? - Of vergis ik mij ?
- Als het echt voor u een probleem is zou ik het volgende doen:
Informeer u voldoende over die verordening van de EU uit 2010 die vermeld staat in de reactie van Wardje.
Schrijf of mail het gemeente/stadsbestuur aan en verwijs hen naar die verordening als ook naar de mogelijkheid om klacht in te dienen bij FOD economie.
Maar vooral: Wees eerst 100% zeker dat er nergens geen betaalautomaat staat die wel munten aanpakt en/of er ergens geen uitleg te vinden is waarom er enkel met betaalkaart kan betaald worden. (Bv, muntautomaten zijn besteld maar nog niet beschikbaar.......)
Laat uw gemeente/stadsbestuur zien dat ze met wakkere burgers te doen hebben die niet over zich heen laten lopen.
- Als het geen probleem is en u enkel wil weten of het mag of niet is de reactie van Wardje duidelijk genoeg.

Ferna
Lid geworden op: 15 aug 2004, 12:24
Locatie: Aan zee

27 jul 2019, 10:50

Sorry, ik had dit moeten vermelden; persoonlijk heb ik geen enkele moeite om te betalen met de bankkaart, maar ik weet dat vele leeftijdgenoten (80 en meer) niet zo vertrouwd zijn met de kaart.
Het ging mij om het principe of dit wettelijk is toegestaan, het verplichten met een bankkaart te betalen.
Ik ga verder geen stappen ondernemen hoor.

Dank voor de reacties.

Vriendelijke groet,

Ferna

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

27 jul 2019, 11:00

Ferna schreef:
26 jul 2019, 22:36
Ik vraag mij af of dit wel wettig is, en dus mag. Muntgeld is toch een wettig betaalmiddel, en mag toch niet geweigerd worden ??? - Of vergis ik mij ??
Ik denk dat u zich vergist. De verordening waarvan sprake vind ik niet, wel een aanbeveling:
AANBEVELING VAN DE COMMISSIE
van 22 maart 2010
betreffende de draagwijdte en de gevolgen van de hoedanigheid van wettig betaalmiddel van eurobankbiljetten en -munten
(2010/191/EU)


Het is dus maar een aanbeveling. Er staan ook enkele voorbeelden in wanneer het weigeren van eurobankbiljetten en -munten gerechtvaardigd is.