Rechten rusthuisbewoners ouderen aan de zijkant geschoven?

Vragen/antwoorden betreffende overige vragen, die niet passen in bovenstaande forums.

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

31 mei 2020, 11:55

Hallo iedereen,

Mijn zus is opgenomen in een rusthuis met zware dementie. Enkele weken terug is ze één dag in een ziekenhuis opgenomen geweest en moest nadien twee weken in quarantaine op haar kamer verblijven. Toen is ze vol water geschoten en hebben ze haar terug naar het ziekenhuis gebracht. Ook daar geen bezoek toegelaten. Nu is ze deze week terug naar het rusthuis en krijgt ze weer twee weken eenzame opsluiting en geen bezoek toegelaten. Ze was geen covid-19 patiënte, waarom dan nu de afzondering opnieuw?
Haar man kan aan een raam gaan staan om toch proberen contact te maken, telefoneren lukt ook al heel slecht doordat haar stem zo zwak is. Wat ook heel pijnlijk is om zien is dat ze vastgebonden is.
partner is stik kapot na zo'n bezoek. Kunnen die mensen niet getest worden op het virus zodat bezoek nadien weer kan en ze niet helemaal afgezonderd moet blijven? Als hij het aandurft, kan hij haar niet bezoeken op een veilige plek? Het zijn haar laatste dagen,weken, maanden en ik vind de behandeling onmenselijk. Waar kan ik met mijn bezorgdheid een antwoord of oplossing vinden? Alle info is welkom.

Grotjes
Littlestar

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

31 mei 2020, 14:26

Dat is inderdaad "onmenselijk".
Waarom men niet bij die mensen, die hun laatste dagen meemaken, mag blijven, zelfs een ganse dag en gans de familie, zal ik nooit begrijpen of goed praten.
Er zijn nog zoveel dingen die ik ook niet begrijp. Bv. jonge gasten, opleiding dit... of dat... het kan mij niet schelen welke opleiding, ziet ge op TV met rusthuisbewoners in hun rolstoel buiten rondrijden. Waarom mogen familieleden dat niet. Zijn ze te min. En zo zijn er nog ZOVEEL zaken waar ik mij aan erger.
Maar ja, er zijn natuurlijk ook goede dingen, maar daar gaat het nu niet over.
Maar ik wist niet dat er nu al mensen in rusthuizen terecht kunnen. Ik dacht nog niemand.
Ice

31 mei 2020, 16:46

Beste littlestar,
"Ze was geen covid-19 patiënte, waarom dan nu de afzondering opnieuw?"
Die vraag moet haar man gaan stellen aan de DIRECTIE van dat rusthuis, zij horen deze kwalijke behandeling van een demente dame te verantwoorden én meteen op te heffen wànt sinds 18 MEI geldt volgende corona-maatregel:
Na twee maanden isolatie krijgen bewoners van woon-zorgcentra eindelijk weer perspectief op bezoek. Vanaf maandag 18 mei mag één persoon – liefst altijd dezelfde – op visite gaan. Zorgcentra mogen de start van de bezoekregeling op eigen tempo bepalen, maar de koepels verwachten dat een overgrote meerderheid de richtdatum zal halen.
Haar man kunnen ze dus NIET verbieden om zijn demente vrouwke te gaan bezoeken want die versoepeling geldt al TWEE WEKEN!
Geen navolging geven aan deze versoepelingsmaatregel betekent dat dat rusthuis de coronamaatregelen schéndt - dreig maar met juridische stappen als ze haar echtgenoot de toegang blijven weigeren!

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

31 mei 2020, 17:12

Die bezoeken zijn met zo'n scherm/glas tussen de bewoner en de bezoeker en een zekere afstand (het is precies wel altijd een grote 1,5 meter) en mekaar niet aanraken. Als men elkaar graag ziet waarom is een kus(je) geven dan ook al verkeerd. Dat vind ik ook niet normaal.
Voor mij is er geen verschil tussen rusthuisbewoner binnen, echtgenoot of kinderen buiten, eens zwaaien naar mekaar door het raam en de manier van de bezoeken zoals die nu mogen. Integendeel nu nog slechter want het is maar 1 persoon die binnen mag en altijd dezelfde. En de tijd is ook beperkt.
O ja, het enige verschil is dat bij regen die enige bezoeker nu ook droog staat (of zelfs mag zitten).

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

31 mei 2020, 17:32

Bedankt voor de reacties, mijn zus zit al in lock down van in het begin van de crisis. Al veel langer dan twee maanden. Ik zal mijn schoonbroer inlichten, maar op dit moment zit hij er ook door en vechten om voor zijn rechten op te komen zal moeilijk zijn.

Groetjes
Littlestar
Ice

31 mei 2020, 17:34

Wel, doggy, ze zouden wat anders aan hunne fiets hebben mocht mijn moeder nog leven en in een rusthuis verblijven...als het niet anders kon, dan zou ik haar daar weghalen.
Foei, het is onmenselijk om mensen dit aan te doen en dan nog het ergste: onnodig.
Dat heet in mijn boek pésten.
Helaas weten vele mensen niet de ware toedracht over dit coronavirus:
https://www.vaccinatieschade.be/content ... we-normaal
https://www.vaccinatieschade.be/content ... ehandeling
https://www.vaccinatieschade.be/content/covid-testen
https://www.vaccinatieschade.be/content ... ona-vaccin
Eenieder met gezond verstand kan zelf conclusies trekken na het lezen van deze correcte informatie..
Ice

31 mei 2020, 17:50

littlestar schreef:
31 mei 2020, 17:32
Bedankt voor de reacties, mijn zus zit al in lock down van in het begin van de crisis. Al veel langer dan twee maanden. Ik zal mijn schoonbroer inlichten, maar op dit moment zit hij er ook door en vechten om voor zijn rechten op te komen zal moeilijk zijn.

Groetjes
Littlestar
Wens je schoonbroer veel sterkte, hopelijk zal de corona waanzin en de lijdensweg heel binnenkort voorbij zijn...ze kunnen niet blijven volharden in hun boosheid...dit maakt mij zo woedend, beste mensen en vooral omdat het onnodig en nutteloos blijkt te zijn.

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

01 jun 2020, 21:08

Vandaag gesproken met schoonbroer en zoon van mijn zus en zij beweren dat in het reglement van dat rusthuis staat dat bewoners na een ziekenhuisopname twee weken verplicht in afzondering gaan. Ze hebben al aangedrongen op een andere regeling, maar vangen bot en de tijd tikt. Ik blijf info zoeken en neem morgen contact op met betroken rusthuis.
Groetjes

Littlestar

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

02 jun 2020, 10:59

Toch nog even mijn frustratie kwijt. Vandaag met de directie gebeld en zij blijft erbij, twee weken afzondering na ziekenhuisopname. Op mijn vraag om een coronatest zegt ze dat dat nog onvoldoende zekerheid geeft. De bubbel van het ziekenhuis is blijkbaar ook niet veilig voor haar.
Op de cronalijn heb ik wel een heel fijn contact gehad en die mens vond het ook een onmenselijke behandeling; wat toch wat troost bood, maar geen oplossing. Daar sta je dan, 99,99 % geen covidbewoner en toch voor de "veiligheid" toch opgesloten worden. Rusthuizen en ziekenhuizen, allen daarheen, daar ben je veilig. Ik ben echt boos, sorry.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

02 jun 2020, 11:52

littlestar schreef:
02 jun 2020, 10:59
... Ik ben echt boos, sorry.
Littlestar, ik ben rusthuisbewoner, en zit dus in mijn kot sinds de lockdown. Ik mis de knuffel met onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, maar begrijp dat er maatregelen moesten genomen worden om al de bewoners van een rusthuis te beschermen.

Noteer dat alle rusthuizen zich aan opgelegde maatregelen moeten houden, en doen ze dit niet, dan riskeren ze van hun vergunning te verliezen, het is dus niet de directie die je moet "aanvallen" zo ook niet de politieagent die je een zo gezegde corona boete geeft voor een of ander overtreding, hij doet maar zijn werk ...

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

02 jun 2020, 13:39

Dat is nu juist mijn vraag, iemand die al drie keer getest is op corona, recht uit een ziekenhuis komt, een nieuwe test (volgens directie) niet voldoende garanties geeft, hoe ver moeten de maatregelen gaan. Ik heb het niet over het bezoek van buiten, die heeft ook zij de hee tijdmoeten missen. Wel over het gezelschap in het rusthuis, eten in de eetzaal, andere bewoners zien … Ik ben er van overtuigd dat zij 99,99% coronavrij is en ik baal er daarom.
Toch fijn dat je positief over al die maatregelen kunt praten en er de noodzaak van inziet. Ik weet dat rusthuizen een heel kwetsbare groep is op dit ogenblik en de vele maatregelen noodzakelijk zijn maar ze moeten wel zinvol zijn.

Littlestar

littlestar
Lid geworden op: 16 jan 2008, 19:42

10 jun 2020, 14:43

Hallo iedereen die dit leest,

Senioren staan dicht bij de poort van het rusthuis, ziekenhuis en de dood.
Mijn zus, waarover ik geschreven heb heeft haar tweede opsluiting van 14 dagen niet overleeft. Ze is vanmorgen gestorven, wel in het bijzijn van familie. Na een dikke drie maanden lock down, tweemaal 14 dagen afzondering, vastgebonden, doorligwonden... is de verlossing gekomen. Ik heb 4 dagen geprobeerd om de laatste dagen comfortabeler te maken en dat is niet gelukt. Iedereen is gewaarschuwd, ik heb veel begrip overal gekregen, maar geen oplossingen. Het is hard om te weten dat ze de laatste twee maanden serieus afgezien heeft, in alle eenzaamheid weggekwijnd. Zes maanden geleden nog bekwaam om te stappen, praten, mij herkennen … Onderschat de sociale eenzaamheid niet waar men de ouderen in wegstopt. Hier sluit ik dit onderwerp af. Na mij zullen nog mensen dit meemaken, corona blijft nog lang onder ons. Bedankt voor alle reacties

Littlestar
Ice

10 jun 2020, 14:59

Littlestar, mijn oprechte en innige deelneming aan jou en de hele familie.
Ik wens jullie veel sterkte en kracht in deze moeilijke tijd.

doggy
Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02

10 jun 2020, 19:01

HEEL VEEL STERKTE GEWENST AAN U EN AAN GANS DE FAMILIE

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

11 jun 2020, 22:24

.
Heel triest ...
Veel sterkte littlestar
Vertrouw niet alles wat je leest of ziet . Zelfs zout lijkt op suiker.