Inkomen zwakkere klasse

Hier is plaats voor openbaar debat.

pastoor

26 sep 2017, 16:22

In een klein bedrijven is er een zelfstandige.
De inhoudingen bij de zelfstandigen staan hier.
De RSZ voor de zelfstandigen.
http://onsloonverdriet.be/soczekbijdragen.php
Er staat nergens kinderbijslag.

Als die zelfstandige werknemers in dienst neemt is het anders. Zie hieronder.

* * * * *

Ik spreek over grote bedrijven waar de werkgever geen eigenaar is. VB. KBC FORD BASF ...
De inhoudingen staan hier.
De RSZ voor de werknemer en de werkgever, het bedrijf.
Daar staat kinderbijslag inhouden bij werknemer, en werkgever, het bedrijf.

Ik was in zulk bedrijf met enkel bedienden.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

denlowie

26 sep 2017, 16:53

Gij zijt echt niet te schatten man !!

Natuurlijk moeten ze meer rsz betalen dan een werknemer, trek daar eens de werkloosheid eens af,als ook het verlof geld, eductief verlof enz... dan zal je aan het zelfde komen als de zelfstandigen nl. 22%.

En ter inlichtingen er werken meer werknemers bij de zelfstandigen dan bij de grote NV's
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

pol55

26 sep 2017, 16:59

De gecontesteerde Turteltaks is gedecimeerd. Die smelt als sneeuw voor de zon: van 100 euro tot 9 euro. Daarmee is het woord dat de kop van een minister kostte, ook van de baan. Voor 9 euro winden mensen zich niet op. “Ik ben een goede communicator”, zegt Tommelein van zichzelf. Dat klopt ook. Hij slaagt waar Turtelboom faalde: in het uitleggen. Maar hij heeft ook geluk dat de biomassacentrales van Genk en Gent niet doorgaan. Die waren samen goed voor ongeveer de helft van die Turteltaks. We hebben die taks vorig jaar en dit jaar betaald. Alles samen 900 miljoen euro. De schulden aan oude groenestroomcertificaten waren intussen al gegroeid tot een berg van 1 miljard, dus daar zijn we nu bijna vanaf. “Mijn rekening klopt”, herhaalde Tommelein gisteren meer dan eens. Hij is klaar met het verleden, maar langs geen kanten met de toekomst.

Als het niet lukt, zijn er twee mogelijkheden: we kopen groene stroom in het buitenland of we betalen een boete waarvan niemand weet hoe hoog die is. In elk geval zal dan dit weer op een of andere manier op onze factuur belanden. Wij zullen dus betalen, niet in 2018, maar wel na de verkiezingen van 2019 en zeker tegen 2020.

Als we niet snel met "serieuze" oplossingen komen, dan hebben we twee problemen: een klimaat dat om zeep is én een lege portemonnee. Dan wordt die 9 euro straks geen 100 euro, maar 100 euro extra PER MAAND/gezin.

Ik hoop dat ti ta tommelein dit ook kan uitleggen als goede communicator....

In de politiek is 2020 nog een eeuwigheid ver. Het is zelfs een volgende regering ver. Of om het met de woorden van Tita Tovenaar zelf te zeggen: "Dat zien we morgen dan wel weer."
Laatst gewijzigd door pol55 op 27 sep 2017, 10:59, 6 keer totaal gewijzigd.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
Gast

26 sep 2017, 17:03

een klimaat dat om zeep is
U zult bedoelen een mijardenindustrie die in elkaar stuikt.

pastoor

26 sep 2017, 17:43

denlowie,
Gij zijt echt niet te schatten man !! Natuurlijk moeten ze meer rsz betalen dan een werknemer, trek daar eens de werkloosheid eens af, als ook het verlof geld, educatief verlof enz... dan zal je aan het zelfde komen als de zelfstandigen nl. 22%. En ter inlichtingen er werken meer werknemers bij de zelfstandigen dan bij de grote NV's

Open die site, het staat er.
Het gaat over WIE betaalt er kinderbijslag en niets anders.
Het zijn de nieuwe tarieven na de tax shift.

Een zelfstandige op zijn eentje NIET.
Een zelfstandige met werknemers bedienden of arbeiders WEL. Werknemer 0, 87 %. Werkgever 1,46 %.
Een NV ook. Werknemer 0, 87 %. Werkgever 1,46 %
Het bedrijf waar ik gewerkt heb heeft nu 350.000 werknemers. Ooit was dat 500.000.

MichelN

26 sep 2017, 20:56

pastoor schreef:http://onsloonverdriet.be/soczekbijdragen.php
Het gaat over WIE betaalt er kinderbijslag en niets anders.
Het zijn de nieuwe tarieven na de tax shift.
Pastoor jongen toch, dat is een tabel uit 2003 en heeft betrekking op het refertejaar 2000!
Het bijdragepercentage is trouwens 21,5% en niet 19,65 zoals in uw tabel staat. Vanaf volgend jaar wordt de bijdrage met 0,5% verminderd, 21% dus.
Een zelfstandige op zijn eentje NIET.
Aahhrg! Ik citeer: "Via dat verzekeringsfonds betaalt u ieder kwartaal sociale bijdragen. Zo bouwt u de volgende sociale rechten op: recht op pensioen, kinderbijslag, gezondheidszorg, overbruggingsrecht, uitkering voor mantelzorg. Dit alles heet het sociaal statuut van de zelfstandige." Ziet ge het nu staan?
http://www.ikbenzelfstandige.be/sociaal-statuut
http://www.ikbenzelfstandige.be/downloa ... l_2017.pdf
Een zelfstandige met werknemers bedienden of arbeiders WEL. Werknemer 0, 87 %. Werkgever 1,46 %.
Een NV ook. Werknemer 0, 87 %. Werkgever 1,46 %
Het bedrijf waar ik gewerkt heb heeft nu 350.000 werknemers. Ooit was dat 500.000.
Of gij nu in een bedrijf gewerkt hebt met 1, 2 of een miljoen werknemers, dat is totaal irrelevant en het verandert niets aan de zaak.

denlowie

26 sep 2017, 20:59

Ik ga op pastoor zelfs niet meer antwoorden, als je iets wil uitleggen aan iemand die geen Nederlands verstaat dan sta je op het einde nog steeds nergens !!!

pastoor

27 sep 2017, 00:02

MichelN,

Juist dat is een heel oude.
Ik heb er ene op de PC Word bestand geldig tot en met 2016. Die staat hier verder.
In 2017 is dat veranderd ten gevolge van de tax shift.
Er is niets duidelijks te vinden voor 2017.

De vraag was: wie betaalt RSZ aan de overheid om de kinderbijslag te betalen.

Er zijn 3 groepen.

Sociale zekerheid stelsel voor werknemer.

.......................................................Werknemer........ Werkgever.......Totaal
Ziekte en invaliditeit
(Geneeskundige verzorging)........3,55....................3,80...................7,35
(Invaliditeitsuitkeringen)...............1,15....................2,35...................3,50
Werkloosheid.................................0,87....................1,46...................2,33
Pensioenen....................................7,50....................8,86.................16.,36
Kinderbijslag .................................0,00.................... 7,00...................7,00

Arbeidsongevallen........................0,00.................... 0,30...................0,30
Beroepszieken..............................0,00.....................1,00...................1,00
Totaal..........................................13,07...................24,87.................37,84

Sociale zekerheid stelsel voor zelfstandigen.

Zelfstandigen betalen een driemaandelijkse sociale zekerheid bijdrage.
Die bijdrage wordt berekend volgens het netto beroepsinkomen dat de zelfstandige verdient in het derde kalenderjaar (het referentiejaar).

Netto beroepsinkomen per schijf Bijdrage

Tot € 11824,39...............................................€ 650,34 per kwartaal
Tussen € 11824,39 en € 51059,94................22 % van het netto inkomen
Tussen € 49315,46 en € 72675.38...............14,16 % van het netto inkomen
Boven € 75246,19...........................................€ 0

Sociale zekerheid stelsel voor ambtenaren.

Ambtenaar.......................................Overheid................. Totaal
Ziekte en invaliditeit
(Geneeskundige verzorging)..........3,55 + 3,86.............. 7,41
Overlevingspensioen......................7,50 + 0,00.............. 7,50

De enige die het doet is de werknemer + werkgever en niemand anders

* * * * *

En dat is anders in 2017 ten gevolge van de tax shift.
Er is veel te veel blabla op het internet.

denlowie

27 sep 2017, 08:37

Om de sociale wetgeving te verstaan moet je eerst weten hoe dit alles tot stand is gekomen.

Voor de werknemers is de besluitwet van 1945 de fundamenten, en daar was de zelfstandigen niet bij, door de vakbonden.

De zelfstandigen konden een vrijwillige bijdrage storten in een soort pensioen kas.

Voor de werknemers stond duidelijk in de besluitwet dat men zoveel % voor de werkloosheid zou betalen en zoveel voor het pensioen.

In 1955 is ieder zelfstandige verplicht geweest om ook sociale lasten te betalen en in de eerste plaats was dit voor het pensioen, daar zat nog steeds geen ziekte verzekering bij dit moest de zelfstandige maar zelf zien te optelossen, en de ziekenbonden hadden dus een vrije ziekte verzekering voor de zelfstandigen.

In de volgende jaren hebben ze gezien dat ook de zelfstandigen nood hadden aan bepaalde rechten zoals de ziekte verzekering, en dan hebben ze dit volledig hervormd en de zelfstandigen betalen net in het totaal evenveel rsz als de werknemers, wel te verstaan in verhouding van wat zij kunnen genieten.

De zelfstandige kunnen niet genieten en moeten bijgevolg niet betalen voor het volgende

1/ zij kunnen niet genieten van werkloosheid 2,33%

2/ Arbeidsongevallen 0.30%
3/ beroepsziekten 1,10%
4/ LOONMATIGING 7,48%
5/Educatief verlof 0.04%
6/ Begeleidingsplan 0.05%
7/Vakantie geld 6% + 10.27%
8/ Fonds sluiting van de onderneming 0.40%

En daarom zegt men de zelfstandige moet 22% op de BRUTTO WINST zijn rsz betalen, met een bepaald minimum, bij arbeiders is er geen minimum, dit is net de zelfde hoeveelheid als men betaald voor de werknemers !!

En al de rest is zever

Paul Siemons

27 sep 2017, 08:48

denlowie schreef:De zelfstandigen konden een vrijwillige bijdrage storten in een soort pensioen kas.
..... wat de grootste hoop van de zelfstandigen dan ook niet deden!

MichelN

27 sep 2017, 09:37

Paul Siemons schreef:
denlowie schreef:De zelfstandigen konden een vrijwillige bijdrage storten in een soort pensioen kas.
Jep, en dan maar lamenteren over hun klein pensioentje!
Ik ben in '82 overgestapt (was dan al een jaar of vijf zelfstandige) naar een andere maatschappij - het huidige Acerta - bij een zelfstandige agent waar ik voor het eerst over het bestaan van een VAP (Vrij Aaanvullend Pensioen) hoorde. Ik heb het mij niet beklaagd dat ik daarin ben meegegaan.

MichelN

27 sep 2017, 09:43

pastoor schreef:MichelN,

Juist dat is een heel oude.
Ik heb er ene op de PC Word bestand geldig tot en met 2016. Die staat hier verder.
In 2017 is dat veranderd ten gevolge van de tax shift.
Er is niets duidelijks te vinden voor 2017.
Onzin, het staat allemaal in de links van mijn vorig bericht.
Ik laat het hier maar bij want je bent zodanig vol van je eigen gelijk dat verder discussiëren zinloos is, ook al staat het breed uitgesmeerd voor je neus.

pol55

27 sep 2017, 09:50

2015: België is er voor het eerst in vijf jaar in geslaagd te stijgen in het Global Competitiveness Report, de jaarlijks competitiviteitsranglijst van het World Economic Forum (WEF). Ons land won twee plaatsen en staat nu zeventiende.

2017: België is gezakt naar plaats 20 op de jaarlijkse competitiviteitsranglijst van het Wereld Economisch Forum (WEF), drie plaatsen lager dan bij de vorige editie. Vooral het belastingregime en “restrictieve arbeidswetgeving” kosten ons land punten.

De belasting verminderingen beginnen vruchten af te werpen....en ook mede dank zij een topregering.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

denlowie

27 sep 2017, 10:07

Paul Siemons schreef:
Juist, maar voor 1945 bestonden er ook vrijwillige pensioen kassen voor de werknemers, reeds kort na de eerste wereld oorlog, en ook daar betaalde de grootste groep arbeiders niet voor hun pensioen.

Maar men kan wel stellen, dat ieder zelfstandige die na 1999 in pensioen is gegaan 100% betaald heeft voor zijn pensioen, dit is ook gebeurt met de arbeiders die in de jaren 50 in pensioen gingen hadden ook amper bijgedragen, dus eigenlijk de werknemers die na 1994 in pensioen is gegaan heeft alles betaal, zij die er voor zijn gegaan was ook het zelfde aoals de zelfstandigen , maar met 10 jaar verschil.

Maar wat zegt men over arbeiders die op pre pensioen zijn gegaan, of vele dagen(jaren) werkloos hebben geweest, dit zijn gelijk gestelde dagen en tellen voor 100% mee voor hun pensioen.

Bij de zelfstandige kan dit niet, wanneer er een tegenslag heeft en max 2 vrijstelling krijgt dan tellen die 2 jaar niet mee voor hun pensioen enkel voor de zieken kas (gedeeltelijk)

Als een werknemer langdurend ziek word krijd die +/-70% door betaald van de staat, een zelfstandige die het ongeluk heeft van ziek te worden moet het stellen met +/- 40 € per dag met een wacht tijd van 30 dagen en vroeger was dit 90 dagen.

Maar niemand verbied men om zelfstandige te worden en ook niet het omgekeerd men kiest ervoor !

Paul Siemons

27 sep 2017, 18:05

denlowie schreef:

Maar men kan wel stellen, dat ieder zelfstandige die na 1999 in pensioen is gegaan 100% betaald heeft voor zijn pensioen......
In België betaalt niemand voor "zijn (wettelijk) pensioen" !