Mens, erger je niet!

Hier is plaats voor openbaar debat.

Hobo

26 mar 2021, 18:21

Ik woon in onopvallende woonst midden een tuin van ca. 1.800 m2
met heel wat bomen en struiken...
En de vogels die hier voedsel zoeken en vaak broeden hebben geen uurwerk noch klok nodig.
Naast een vaste gast zoals de roodborst, die zoals de lijster en de merel
dagelijks liefdesliedjes zingen,
zijn er nog het winterkoninkje, heggenmusjes, koolmeesjes en pimpelmezen,
evenals boekvink en groenlingen....
Af en toe tokkelen (bonte) spechten ritmisch op de bomen...

s' Nachts komt een Oehoe in de beuk, treurwilg of een der 14 Leylandi-bomen roepen.

De mens is ook een stukje van de natuur,
maar verstoort met o.a. felle straatverlichting de natuurlijke gang van het leven...

Dus ieder z'n meug, maar ik sta graag op met vogelzang en hoef geen trucjes met de klok,
om zogezegd langer daglicht te hebben. :wink:

H

Fazal

26 mar 2021, 18:30

Heb jij even sjans figaro. Ik moet 9 klokken verdraaien. :?
En dan heb ik er nòg 5, maar dat zijn gelukkig allemaal radio-gestuurde klokken.
Maar goed, ik doe het graag, in het vooruitzicht de dag wat langer te mogen beleven. 8)

benq

26 mar 2021, 19:00

Prima Vera schreef:
26 mar 2021, 12:19
De enige waarbij ik zie dat het een verschil maakt die overschakeling is bij onze katten. Die komen een uurtje later zagen om eten. :lol:
Ja maar ik denk dat de koeien het nog lastiger hebben
Nu moeten ze plots een uur vroeger opstaan voor melk te geven (aftappen) :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fazal

26 mar 2021, 19:02

Waar ik mij wel aan erger is, dat vaccinatie-centra zo ver van het centrum liggen.
Voor sommigen is het bijna ondoenbaar om daar te geraken.
Met het openbaar vervoer, is het naar de hal in Flanders-Expo, minstens nog een km te voet. :(

Waarom niet doen zoals bij de verkiezingen?
Eén zondag alle scholen omvormen tot vaccinatiecentra, open van 8 tot 13 u, en iedereen is gevaccineerd.
Het duurt minder lang dan een bolleke zwart maken.
Meer nog, het is vooral 'nu' het moment, tijdens de lockdown.
Ze moeten dan wel over voldoende vaccins beschikken natuurlijk, maar dat is dan ook weer niet het geval.
Dus, droom maar verder Fazal. :?

En waar ik mij ook nog aan erger, dat is dat hier elke dag opnieuw, en uren aan een stuk, een politiehelikopter boven de wijk aan het 'spelevaren' is. Ik heb daarvoor al een keertje de politie gemaild, en ik kreeg als antwoord, dat het was om inbrekers te ontmoedigen!??? (Sic!) Kan het antwoord nòg onnozeler??? 8O

Ik kan naar mijn muziek niet luisteren, ik kan geen TV kijken, ik kan niet lezen, en ik kan niet op de computer werken.
En dat allemaal door de schuld van die vervloekte vliegende koffiemolen hier boven mijn hoofd. :evil:

Maar laat maar ..., ik moest dit allemaal gewoon even kwijt. :oops: :wink:

Fred1950

26 mar 2021, 21:30

Fazal schreef:
26 mar 2021, 19:02
.....
Ik kan naar mijn muziek niet luisteren, ik kan geen TV kijken, ik kan niet lezen, en ik kan niet op de computer werken.
En dat allemaal door de schuld van die vervloekte vliegende koffiemolen hier boven mijn hoofd. :evil:

....
Wilt ge mijn long rifle eens komen lenen ? :mrgreen: Of koop eens een drone en laat die tegen die helicopter crashen. :twisted:

Hobo

27 mar 2021, 06:52

Helikopteren kunnen die flikken wel...
maar in GENT lieten ze zich door studentjes bekogelen met bierflessen en bakken... :?

Fazal

27 mar 2021, 09:38

Fred1950 schreef:
26 mar 2021, 21:30
Wilt ge mijn long rifle eens komen lenen ? :mrgreen: Of koop eens een drone en laat die tegen die helicopter crashen. :twisted:
Breng mij niet op gedachten Fred. :wink:

figaretto

27 mar 2021, 10:34

Hobo schreef:
26 mar 2021, 18:21

En de vogels die hier voedsel zoeken en vaak broeden hebben geen uurwerk noch klok nodig.
Naast een vaste gast zoals de roodborst, die zoals de lijster en de merel
dagelijks liefdesliedjes zingen,
zijn er nog het winterkoninkje, heggenmusjes, koolmeesjes en pimpelmezen,
evenals boekvink en groenlingen....
Af en toe tokkelen (bonte) spechten ritmisch op de bomen...

s' Nachts komt een Oehoe in de beuk, treurwilg of een der 14 Leylandi-bomen roepen.
Tegen zulke poëtische argumentatie is weinig kruid gewassen. Guido Gezelle zou hier instemmend bij geknikt hebben.
Toch een prozaïsche poging en tevens on topic.
Vroeger woonde ik in een bosrijk pand te Tremelo, ten tijde toen het huidige winteruur nog standaard was. Wanneer ik bij een mooie lenteochtend van mijn ontbijt zat te genieten in de tuin zo rond een uur of negen, dan genoot ik ook van de symfonie der vogeltjes zoals hierboven bloemrijk beschreven. Echter, die concerten begonnen al bij het eerste ochtendgloren zo even na vier uur wanneer ik nog te bed lag. Noodgedwongen stond ik dan op om onder misprijzend gemompel mijn venster te sluiten. Dikwijls kon ik dan de slaap niet meer hervatten.
Bij het invoeren van het zomeruur stelde ik dan inderdaad vast dat de vogels in het bos maar ook de andere dieren op het erf of in de wei, niet deel wensten te nemen aan de nieuwe procedure waardoor ik pas een uur later diende op te staan om het raam dicht te doen. Hier was het zomeruur een pluspunt.
Nu woon ik aan zee. Het golfgedruis is eentonig en niet hinderlijk. En de meeuwen beginnen pas te schreeuwen wanneer ze toeristen in ‘t oog krijgen met een zak frieten in de hand. Dit gebeurt niet in de barbaarse vroegte.

Hobo

27 mar 2021, 16:07

SUMMERTIME....
Vers van de pers (VRTnws.be)

ZIE https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/26 ... eekend-in/
De Europese Unie had de uurverandering dit jaar al willen afschaffen,
maar de lidstaten raken het niet eens.
. . . / . . .
Toch waren er waren ook tegenstanders en die groep is gegroeid.
Zij voeren aan dat het zomeruur niet heeft geleid tot een grote energiebesparing.
Ochtendfiles rijden langer in het donker en avondfiles staan meer stil in de zon,
wat dan weer leidt tot schadelijke ozonvorming.
Biologische klokken geraken ontregeld,
ochtendmensen worden op het verkeerde been gezet
en zomerhitte houdt ons langer wakker.

EINDE CITAAT!

H.

E.T.

27 mar 2021, 20:08

Ik blijf het een beetje raar vinden dat er mensen zijn die denken dat dieren zich bewust zijn van de wijzers op onze klok ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Lukas

29 mar 2021, 08:17

Prima Vera schreef:
26 mar 2021, 17:53
Voor ons het zomeruur, zalig dat je zo lang nog licht hebt.
Dat is volgens mij dan ook het enige argument pro. Maar als ge 's morgens om 5 uur uit uw bed moet
en om 6 uur op uw werk moet zijn dan is het winteruur toch een pak aangenamer. Dan hoef ik 's avonds
niet tot 10 of 11 u op een terrasje te zitten. Ook als ge kleine kinderen in huis hebt is het winteruur
een stuk prettiger. Die klein mannen zijn zo wie zo vroeg wakker en druk bezig en dan is vroeg daglicht
een aanrader. Eigenlijk ben ik van nature al een ochtendmens.

Begrijpelijk dat de Europese landen het hierover niet eens geraken. Ieder heeft wel z'n argumenten
pro en contra. Ze waren er destijds beter met hun pikkels afgebleven.

Prima Vera

29 mar 2021, 09:29

Dat is voor iedereen anders hé Lukas. Wij hebben nooit last gehad met zomer/winteruur! Maar wij hopen beiden op het zomeruur. 't Is niet omdat jij dat zo aanvoelt dat het zo moet zijn. En vermits ze er niet uitkomen zal de wissel nog wel even blijven duren, dus ik ben content. Ik erger me niet.
Langer licht is voor menigeen toch heel essentiëel, ik ben daar zelf ook heel gevoelig voor. Dat het ijsselt zo veel het wilt, maar licht is nodig voor mij.

voorn

29 mar 2021, 09:36

Jaren de volcontinu gelopen. Met de vroege altijd last van wat zich buiten afspeelde
in het zomeruur

Lukas

29 mar 2021, 14:36

Prima Vera schreef:
29 mar 2021, 09:29
Langer licht is voor menigeen toch heel essentiëel, ik ben daar zelf ook heel gevoelig voor. Dat het ijsselt zo veel het wilt, maar licht is nodig voor mij.
Zo is dat, Prima Vera. Voor mij ook. Maar dan liefst 's morgens vroeg. :lol:

Fazal

29 mar 2021, 14:45

God ja, het is voor iedereen een beetje verschillend, zoals altijd.
Ik hou van het zomeruur, maar ik ga niet mekkeren als het er niet meer is.
Ik leg mij neer bij de keuze van de meerderheid, want we kunnen er toch niets aan doen.
Als er meerdere mensen last van hebben, wie ben ik dan, om over hun gevoel en mening te oordelen, laat staan erover te beslissen.
Laatst gewijzigd door Fazal op 29 mar 2021, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.