Ik had hier beter 'vaderland' gebruikt. Hoewel Van Dale zegt dat moederland en vaderland door elkaar kunnen gebruikt worden, behalve als de context handelt over koloniale situaties, waarbij een land als kolonie wordt beschouwd door een ander land.frits1955 schreef: Een moederland is een staat die een 'ouderlijke' vorm van voogdij uitoefent over een of meer andere
staten, die het heeft gesticht of onderworpen met een koloniaal statuut, vooral wanneer die geacht worden inferieur te zijn en dus 'beschaafd' en/of tot het ware geloof bekeerd moeten worden. (Wikipedia)
Een goed verstaander had dat onmiddellijk door. Een kwaadwillig verstaander niet.
Een kolonisator gebruikt de kolonie om er economisch beter van te worden, vaak ten nadele van de kolonie.Ingewikkeld hoor. Ik zie hier inderdaad mijn opvatting van kolonisatie van Palestina door Europese joden in opduiken...maar vermoedelijk zal je dat niet bedoelen. Hoe ik dat moet toepassen op Vlamingen of Corsicanen is mij echter een raadsel.
In Israël is precies het omgekeerde gebeurd: de thuiskomers hebben het land verbeterd. Zij zijn vanuit dezelfde barre grond begonnen en al snel was Israël een bloeiende economie waar veel Arabieren hun brood kwamen verdienen in samenwerking met de joden. Hier is het economisch beter worden ten nadele van de kolonie absoluut niet aan de orde.
Laatst gewijzigd door Wil. op 12 dec 2017, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.