Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Hoe vermoord een Hollander een vis? Hij laat hem verdrinken
Spinnst du oder was
-
RyanR - Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Er is wel een historisch verhaal in Tilburg, waarbij een frater een haring terug naar huis bracht toen hij een uitstapje naar de zee had gebracht. (Cubra Cultureel Brabant site)twistenopdemaan schreef: ↑16 aug 2023, 15:40Hoe vermoord een Hollander een vis? Hij laat hem verdrinken
Na een lang verhaal is het beestje gewend geraakt aan het glibberen in het gras, maar is toen in het kanaal verdronken. Verhaal in plat Tilburgs. Echt kostelijk
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
De correcte schrijfwijze is : "sjuterans"RyanR schreef: ↑16 aug 2023, 20:59Er is wel een historisch verhaal in Tilburg, waarbij een frater een haring terug naar huis bracht toen hij een uitstapje naar de zee had gebracht. (Cubra Cultureel Brabant site)twistenopdemaan schreef: ↑16 aug 2023, 15:40Hoe vermoord een Hollander een vis? Hij laat hem verdrinken
Na een lang verhaal is het beestje gewend geraakt aan het glibberen in het gras, maar is toen in het kanaal verdronken. Verhaal in plat Tilburgs. Echt kostelijk![]()
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
RyanR - Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Als Brabander herken ik het niet. Maar ik begrijp dat het om een tram en een caravan gaat.socrates schreef: ↑16 aug 2023, 21:17De correcte schrijfwijze is : "sjuterans"RyanR schreef: ↑16 aug 2023, 20:59Er is wel een historisch verhaal in Tilburg, waarbij een frater een haring terug naar huis bracht toen hij een uitstapje naar de zee had gebracht. (Cubra Cultureel Brabant site)twistenopdemaan schreef: ↑16 aug 2023, 15:40Hoe vermoord een Hollander een vis? Hij laat hem verdrinken
Na een lang verhaal is het beestje gewend geraakt aan het glibberen in het gras, maar is toen in het kanaal verdronken. Verhaal in plat Tilburgs. Echt kostelijk![]()
ook bv. Trèm en kèrefèn zijn courant gebruikte Hollandse woorden;
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Inderdaad. Vlamingen en uiteraard Walen kunnen dat uitspreken zoals echte Fransen dat doen , met een keel "g". De Nederlanders kunnen dat blijkbaar niet. Zelfs op de Nederlandse TV hoor ik de fonetische uitspraak zoals ik het schrijf , en in het beste geval "zu doranz" . De "jus" spreken de Fransen ook lichtjes anders uit dan de "zu" in Zulma.
-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Spellingneukerij heeft niets met politiek te maken,kijk naar Karel de grote die mens kon zelfs niet schrijven en toch zijn rijk strekte zich ver uit hij verdreef zelfs de moren die al aan de pyreneeen stonden te gapen
Spinnst du oder was
-
Taal is toch nog altijd een van de grote splijtzwammen tussen Vlamingen en Franssprekenden, cfr. bv. Leuven-Vlaams ! Is taal en cultuur en alles wat daarmee samenhangt dan geen politiek thema ?twistenopdemaan schreef: ↑17 aug 2023, 09:43Spellingneukerij heeft niets met politiek te maken,kijk naar Karel de grote die mens kon zelfs niet schrijven en toch zijn rijk strekte zich ver uit hij verdreef zelfs de moren die al aan de pyreneeen stonden te gapen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat is het slechts als taal gebruikt wordt als wapen in het politieke veld.
Zo gebruiken de Franstaligen taal in de rand rond Brussel als wapen om 'een politieke realiteit' te creëren. Wanneer een over-overgrote meerderheid in een Vlaamse gemeente Frans spreekt, moet de taalwet dan niet wijken?
Zo gebruiken de Franstaligen taal in de rand rond Brussel als wapen om 'een politieke realiteit' te creëren. Wanneer een over-overgrote meerderheid in een Vlaamse gemeente Frans spreekt, moet de taalwet dan niet wijken?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Als we "meerderheid" als sleutelelement voor democratie beschouwen, dan zou het in dat geval inderdaad democratisch zijn om de taalwetten aan te passen. Zo 'n aanpassing zou dan wel uitstluitend in de richting van een van de officiële landstalen mogen gaan. Men kan zich daarbij dan wel afvragen hoe de taalwetten zouden moeten evolueren als in bepaalde gebieden bv. het Arabisch, de meest gesproken taal zou zijn ?Wil. schreef: ↑17 aug 2023, 10:46Dat is het slechts als taal gebruikt wordt als wapen in het politieke veld.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Zijn de taalwetten niet opgesteld om specifiek het probleem van de sluipende maar 'democratische' verfransing tegen te gaan? Waarom zou je daarop terugkomen? Dan staan we terug bij het begin.Zo 'n aanpassing zou dan wel uitsluitend in de richting van een van de officiële landstalen mogen gaan.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.