verkiezingen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Dicksy

19 okt 2024, 20:43

Cordon gebroken in Ranst, lokale partijen PIT en Vrij Ranst gaan in zee met Vlaams Belang: “Goed besturen is belangrijker dan cordon sanitaire”

UPDATE:Dat het Vlaams Belang in meer dan één gemeente mee aan de onderhandelingstafel zat, zei Tom Van Grieken nog maar een dag geleden in HLN. En kijk, in Ranst - een gemeente in de Antwerpse zuidrand - is het al zover: de plaatselijke stemmenkampioen Bart Goris stapt in een coalitie met Vlaams Belang, dat één schepenambt krijgt en een andere lokale partij Vrij Ranst. Opvallend ook: Goris’ partij PIT is lokaal en heeft dus geen nationaal partijbestuur dat een akkoord kan terugfluiten. Vlaams Belang wordt wel omgedoopt in Ons Ranst. “Op onze vraag omdat we ons niet altijd kunnen vinden in de nationale punten, maar wel in hun lokale programma in Ranst.”
Verandering van naam om mee in een coalitie te stappen is voor mij niet het doorbreken van het cordon. Het cordon wordt alleen doorbroken als VB mee bestuurd onder de naam VB. En daar kan ik de reactie van deze anonieme inwoonster perfect in volgen:

Een inwoner van Ranst, ze wil haar naam niet geven, kwam plots de persconferentie binnengestapt. “Waarom verandert u plots die naam? Dat is de kiezer voorliggen toch? Ik vraag me af hoe sterk je in je schoenen staat als je zomaar die naam verandert.”

Wil.

19 okt 2024, 20:57

Gaat het niet om de personen en hun ideeën, eerder dan om de naam van de partij? Als die partij in een coalitie doet wat ze de kiezers heeft beloofd, dan is er toch geen woordbreuk? Wat ook de naam achteraf wordt?

Omgekeerd geredeneerd: als Tom V. Grieken de naam van zijn partij zou veranderen in bijvoorbeeld 'Vlaamse Strijders' , dan zou dat wellicht niet langer een probleem zijn voor de trado's ?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

19 okt 2024, 20:59

Wat dan met "Forza Ninove"???

Dicksy

19 okt 2024, 21:05

Gaat het niet om de personen en hun ideeën, eerder dan om de naam van de partij? Als die partij in een coalitie doet wat ze de kiezers heeft beloofd, dan is er toch geen woordbreuk? Wat ook de naam achteraf wordt?
De personen en hun ideeën werden wel verkozen onder de vlag van VB en niet onder de vlag Ons Ranst.

Dicksy

19 okt 2024, 21:10

Wat dan met "Forza Ninove"???
De standpunten van Forza Ninove waren gekend vóór de verkiezingen en wist men wat men ging krijgen bij een overwinning. De standpunten van Ons Ranst niet want die kwamen niet voor op de kieslijsten.
En daarom heb ik ook alle begrip voor die inwoners (trado-stemmers en andere) die zich verzetten tegen deze gang van zaken.

Het toont alleen maar aan hoe hypocriet dit cordon-gedoe eigenlijk is. Verander uw naam en er is niks aan de hand. Misschien een tip voor Tom Van Grieken om mee te besturen in Antwerpen....Ons Antwerpen :roll:
Laatst gewijzigd door Dicksy op 19 okt 2024, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

19 okt 2024, 21:28

De NAAM "Ons Rants" kwam misschien niet voor op de kieslijsten, maar de standpunten van VB Ranst waren gekend vóór de verkiezingen en men wist wat men ging krijgen bij een overwinning.

Dicksy

19 okt 2024, 21:31

image.png
image.png (32.99 KiB) 359 keer bekeken
VB behaalde 14,6% van de stemmen en niet Ons Ranst

Wil.

19 okt 2024, 21:33

'Ons Ranst' spreekt nooit. De mensen wél. Die mensen hebben hun standpunten vooraf kenbaar gemaakt. Ze zijn verkozen. Men mag ze dus afrekenen op hun uitspraken.

Namen kunnen gemakkelijk veranderen. Het Vlaams Blok werd op een keer het Vlaams Belang en er is niet veel veranderd, als je 't mij vraagt. De verkozenen bleven op hun parlementaire stoel zitten en er was geen enkele VB-kiezer die zich bedrogen voelde.

E.T.

19 okt 2024, 21:36

Dit cordon-gedoe IS gewoon hypocriet!

Verander uw naam en er is niks aan de hand ... de trado- voorzitters denken daar (voorlopig toch nog) anders over!

Dicksy

19 okt 2024, 21:39

Dit cordon-gedoe IS gewoon hypocriet!

Verander uw naam en er is niks aan de hand ... de trado- voorzitters denken daar (voorlopig toch nog) anders over!
Misschien moet PVDA na de verkiezingen ook maar hun naam veranderen in CD&V+ of N-VA+ om toch maar te kunnen deelnemen aan het bestuur.

Dicksy

19 okt 2024, 21:45

'Ons Ranst' spreekt nooit. De mensen wél. Die mensen hebben hun standpunten vooraf kenbaar gemaakt. Ze zijn verkozen. Men mag ze dus afrekenen op hun uitspraken.
Wel verkozen omdat ze voor het VB opkwamen en niet als Ons Ranst (verkiezingsslogan).

Wat we nooit zullen weten is of de personen verkozen zouden geweest zijn onder de naam 'Ons Ranst' zoals ze nu verkozen geworden zijn onder de naam VB.
Andere personen maar met dezelfde standpunten en beide partijen op de kieslijst...VB en Ons Ranst, wie zou het halen?
Namen kunnen gemakkelijk veranderen. Het Vlaams Blok werd op een keer het Vlaams Belang en er is niet veel veranderd, als je 't mij vraagt. De verkozenen bleven op hun parlementaire stoel zitten en er was geen enkele VB-kiezer die zich bedrogen voelde.
Nee, maar ondanks hun naamsverandering en behoudt van hun standpunten werden (en worden) ze nergens gevraagd om mee te besturen zoals nu in Ranst het geval is..

Wil.

19 okt 2024, 23:27

Dicksy schreef:
19 okt 2024, 21:45
Wel verkozen omdat ze voor het VB opkwamen en niet als Ons Ranst (verkiezingsslogan).
Denk ik niet; ze zijn verkozen omdat ze standpunten innamen die de bevolking aanspraken. Of dat nu VB-standpunten zijn of huppeldepup-standpunten, dat maakt niet uit. Het gaat om het vertrouwen in die mensen met die standpunten. Daaraan is niets veranderd.

Dicksy

20 okt 2024, 07:45

Ieder zijn gedacht.

Het cordon is rond de partij VB en dat is niet doorbroken. Als PIT in coalitie wil gaan met die mensen dan was het met VB, maar een naamsverandering vragen om toch maar niet geassocieerd te willen worden met (de naam) VB is niet het cordon doorbreken, draai en keer het zoveel je wil.

Andere personen maar met dezelfde standpunten en beide partijen op de kieslijst...VB en Ons Ranst, wie zou het halen?
Op wie zouden de VB-kiezers stemmen. 8O

Mijn gedacht erover hier geschreven, einde voor mij.

Wil.

20 okt 2024, 09:53

Ik zag reporters van de VRT en VTM verslag uitbrengen vanuit de buurt van het gemeentehuis van Ranst.
Waarom waren die daar eigenlijk? Zelfs Christophe Deborsu die voor de Franstalige pers werkt, was daar aanwezig.

Allemaal de verkeerde bus gepakt?

Dicksy

20 okt 2024, 10:18

Het cordon is rond de partij VB en dat is niet doorbroken. Als PIT in coalitie wil gaan met die mensen dan was het met VB, maar een naamsverandering vragen om toch maar niet geassocieerd te willen worden met (de naam) VB is niet het cordon doorbreken, draai en keer het zoveel je wil.