Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dat behoort tot het mysterie van het geloof, dat kan een menselijk brein nooit begrijpen en komt praktisch bij alle sekten voor.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Is dit één van die maagden
die men in het hiernamaals kan scoren
Geef dan mijn portie maar aan de kat
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Kunnen de grote islamkenners eens aanwijzen waar in de Koran "72 maagden" ter beschikking gehouden worden? Of zou het om een vertaalfout kunnen gaan? Of is het misschien wishful thinking uit latere tijden dan de Koran ? Of praten jullie gewoon maar wat na?Is dit één van die maagden die men in het hiernamaals kan scoren
-
1. De basisteksten van de islamideologie zijn veel breder dan enkel de koran. Er zijn immers ook de uitspraken van de profeet. Daarnaast zijn er nog verklaringen van de allergrootste kenners van de islamideologie. Dat zijn mensen die voor moslims dezelfde status hebben als de kerkvaders bij de christenen.frits1955 schreef: ↑27 dec 2023, 13:59Kunnen de grote islamkenners eens aanwijzen waar in de Koran "72 maagden" ter beschikking gehouden worden? Of zou het om een vertaalfout kunnen gaan? Of is het misschien wishful thinking uit latere tijden dan de Koran ?Is dit één van die maagden die men in het hiernamaals kan scoren
2. De koran heeft het op meerdere plaatsen over de 'houri's' en geeft er kenmerken van: ze zijn nog nooit door een man (of een kwade geest) aangeraakt (soera 54:56). Ze hebben grote, mooie ogen en hun blik geeft blijk van bescheidenheid (ze slaan hun ogen neer als je ernaar kijkt) . Ze zijn voluptueus, d.w.z. 'goed voorzien'.
3. Het getal 72 vind je nergens in de koran maar er zijn enkele grote 'geleerden' die vermelden dat de mannen die het paradijs betreden, zullen gehuwd worden met 72 van de vrouwen met grote, mooie ogen.
In een 'authentieke hadith' schrijft Boekhari dat de profeet gezegd heeft dat elke man die het paradijs betreedt zal gehuwd worden met 2 houri's. Die blijven eeuwig maagd.
Daarbuiten zal hij volgens andere geleerden nog 70 vrouwen ter beschikking zal hebben.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Tja... een interessante andere klok laten luiden...
....Anyone who wants to make a thorough study of the Koran must have a background in the Syro-Aramaic grammar and literature of that period, the 7th century. Only thus can he identify the original meaning of Arabic expressions whose semantic interpretation can be established definitively only by retranslating them into Syro-Aramaic."
...One of the most glaring errors is that of the virgins promised, in the Islamic paradise, to the suicide bombers.....
.... "We begin from the term ´huri,´ for which the Arabic commentators could not find any meaning other than those heavenly virgins. But if one keeps in mind the derivations from Syro-Aramaic, that expression indicated ´white grapes,´ which is one of the symbolic elements of the Christian paradise, recalled in the Last Supper of Jesus. There´s another Koranic expression, falsely interpreted as ´the children´ or ´the youths´ of paradise: in Aramaic: it designates the fruit of the vine, which in the Koran is compared to pearls. As for the symbols of paradise, these interpretive errors are probably connected to the male monopoly in Koranic commentary and interpretation."
http://chiesa.espresso.repubblica.it/ar ... 7025?eng=y
http://www.christoph-heger.de/M_F_J_Baa ... n_2004.pdf
....Anyone who wants to make a thorough study of the Koran must have a background in the Syro-Aramaic grammar and literature of that period, the 7th century. Only thus can he identify the original meaning of Arabic expressions whose semantic interpretation can be established definitively only by retranslating them into Syro-Aramaic."
...One of the most glaring errors is that of the virgins promised, in the Islamic paradise, to the suicide bombers.....
.... "We begin from the term ´huri,´ for which the Arabic commentators could not find any meaning other than those heavenly virgins. But if one keeps in mind the derivations from Syro-Aramaic, that expression indicated ´white grapes,´ which is one of the symbolic elements of the Christian paradise, recalled in the Last Supper of Jesus. There´s another Koranic expression, falsely interpreted as ´the children´ or ´the youths´ of paradise: in Aramaic: it designates the fruit of the vine, which in the Koran is compared to pearls. As for the symbols of paradise, these interpretive errors are probably connected to the male monopoly in Koranic commentary and interpretation."
http://chiesa.espresso.repubblica.it/ar ... 7025?eng=y
http://www.christoph-heger.de/M_F_J_Baa ... n_2004.pdf
-
Dat is de visie van Christophe Luxenberg.
Stel dat hij gelijk heeft. Wat verandert dat voor de slachtoffers van de zelfmoordterroristen? Niets. Die blijven immers vastgeklonken aan het verhaal van de beloningen in het paradijs.
Vandaag wordt alweer aan honderden kinderen wijsgemaakt dat het de grootste eer is om te sterven in de strijd voor de islam. Daaraan hangt een enorme bonus vast.
Stel dat hij gelijk heeft. Wat verandert dat voor de slachtoffers van de zelfmoordterroristen? Niets. Die blijven immers vastgeklonken aan het verhaal van de beloningen in het paradijs.
Vandaag wordt alweer aan honderden kinderen wijsgemaakt dat het de grootste eer is om te sterven in de strijd voor de islam. Daaraan hangt een enorme bonus vast.

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Sjalom Aleichem
Doordat ik eindelijk de film op TV heb uitgekeken werd duidelijk,
hoe vanuit Europa een strijdmacht oprukte tegen de "Saracenen".
En blijkbaar was er ook een oproep geweest van ene "Pieter de kluizenaar",
die in onze contreien opriep om Palestina te bevrijden.
(Dat verhaaltje werd zowat 70 jaar geleden op school in de lessen godsdienst ook opgediend)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_de_ ... kruistocht
Ik kan me nu nauwelijks voorstellen, dat deze topic de ambitie heeft,
om zo diep in een ook nogal troebele vergetelheid te puzzelen

Doordat ik eindelijk de film op TV heb uitgekeken werd duidelijk,
hoe vanuit Europa een strijdmacht oprukte tegen de "Saracenen".
En blijkbaar was er ook een oproep geweest van ene "Pieter de kluizenaar",
die in onze contreien opriep om Palestina te bevrijden.
(Dat verhaaltje werd zowat 70 jaar geleden op school in de lessen godsdienst ook opgediend)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peter_de_ ... kruistocht
Ik kan me nu nauwelijks voorstellen, dat deze topic de ambitie heeft,
om zo diep in een ook nogal troebele vergetelheid te puzzelen