Werken en toch in armoede leven
-
Fazal
- Welstand is te zien hoe je het bekijkt. Dat is niet voor iedereen hetzelfde. Integendeel.Wil. schreef:Vlamingen mogen fier zijn op wat hier bereikt is. Bekijk de welstand in deze regio en vergelijk eens met de rest van de wereld.
Vlamingen hebben ook een gemeenschappelijk verleden. Dat bindt hen.
Vlamingen hebben een cultureel verleden dat ons door velen wordt beneden.
Vaak is de onwetendheid omtrent het verleden de oorzaak van het gebrek aan fierheid vandaag.
- Alle volkeren hebben een cultureel gemeenschappelijk verleden.
- De verbondenheid van Vlamingen vandaag, is ver te zoeken.
- Met dat verleden zijn we niet veel, dat is dan ook het verleden. Het is 'nu' dat telt.
En 'nu' ..., zie en voel ik, geen reden om daar als Vlaming fier op te zijn.
Maar goed, ik heb mijn respect betoond aan Vlamingen die 'menen' wel fier te mogen zijn dat ze Vlaming zijn.
En ik heb ook respect voor u Wil, want over het algemeen heb je het bij het rechte eind, en meestal moet ik passen.
Sorry, ik wens daar niet ver op in te gaan. Ik heb respect voor ieder zijn/haar mening.
Tegen te sterke meningen kan ik mijn eigen mening niet verdedigen.
Soit, het zij dan maar zo.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Het gaat niet over 'moeten passen' , hé Fazal.
Maar ik vraag me af hoe jij dan welstand bekijkt. Ik bedoel dat niet vanuit je persoonlijke beleving, maar wel de welstand die bestaat op het niveau van een land of een regio. Akkoord, Zwitserland is misschien een beter land om te wonen, maar op wereldvlak bekeken draait het hier nog niet zo slecht. We moeten niet in die welstand berusten, maar kniezen hoeven we ook niet.
Maar ik vraag me af hoe jij dan welstand bekijkt. Ik bedoel dat niet vanuit je persoonlijke beleving, maar wel de welstand die bestaat op het niveau van een land of een regio. Akkoord, Zwitserland is misschien een beter land om te wonen, maar op wereldvlak bekeken draait het hier nog niet zo slecht. We moeten niet in die welstand berusten, maar kniezen hoeven we ook niet.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Logisch leren denken, Frits. Staat er ook maar érgens te lezen dat die anderen dat niet hebben? Wij hebben daardoor een binding met elkaar. Dat is alles wat ik zeg.frits1955 schreef:""Vlamingen hebben ook een gemeenschappelijk verleden. Dat bindt hen. "
En die Nederlanders, Engelsen, Scandinaviërs, Serven, Portugezen en zowat driekwart van de rest van de wereld hebben dat niet? Die is goed.
Maar bv. Tsjechen en Slovaken hebben niet zoveel binding met elkaar als Vlamingen. Ook Schotten en Engelsen hebben geen sterke binding.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Wat zeg je dan eigenlijk? Dat vele volkeren een gemeenschappelijk verleden hebben en daardoor een binding hebben en dat zoiets ook mag gelden voor Vlaanderen?? Wow, I'm impressed 
Dat het hier voor het grootste deel van de mensen doorgaans goed leven is - zeker in vergelijking met veel andere oorden van onze wereld - daar ben ik het volmondig mee eens. Of dat iets met het "Vlaming" zijn te maken heeft is zeer twijfelachtig. Wel met gunstige geografische omstandigheden waardoor de Vlaamse regio steeds een centrale rol speelde in de Europese politieke - en economische geschiedenis.
Dat het hier voor het grootste deel van de mensen doorgaans goed leven is - zeker in vergelijking met veel andere oorden van onze wereld - daar ben ik het volmondig mee eens. Of dat iets met het "Vlaming" zijn te maken heeft is zeer twijfelachtig. Wel met gunstige geografische omstandigheden waardoor de Vlaamse regio steeds een centrale rol speelde in de Europese politieke - en economische geschiedenis.
-
Fazal
Sorry Wil, we hadden het over fiere Vlamingen.Wil. schreef:Het gaat niet over 'moeten passen' , hé Fazal.
Ik ben dat niet en ik voel dat dus niet.
De redenen daarvoor heb ik hierboven ergens vermeld.
Dat is al hetgene wat 'ik' zie, hoor, ervaar, en aldus ook voel.
Maar ik beklem nogmaals, dat is mijn eigen mening.
En ook nogmaals, met alle respect voor andere meningen, die het anders zien, horen, ervaren en aldus ook voelen.
En ook sorry voor het afwijken van het eigenlijke onderwerp.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
""we hadden het over fiere Vlamingen."
Ach wat, "fiere Vlaming" is een leeg concept dat in wezen op niets berust. Niemand van ons heeft er ook maar 1 cent verdienste aan dat hij/zij "Vlaming" is of hier geboren werd. Dat is puur toeval. Hooguit kan je tevreden of fier zijn dat je door je werk, inzet, creativiteit...iets bijdraagt aan het floreren van dat Vlaanderen.
Ach wat, "fiere Vlaming" is een leeg concept dat in wezen op niets berust. Niemand van ons heeft er ook maar 1 cent verdienste aan dat hij/zij "Vlaming" is of hier geboren werd. Dat is puur toeval. Hooguit kan je tevreden of fier zijn dat je door je werk, inzet, creativiteit...iets bijdraagt aan het floreren van dat Vlaanderen.
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Fiere Belgen is een concept dat op nog veel minder dan niets berust.frits1955 schreef:""we hadden het over fiere Vlamingen."
Den Belgique bestond nog niet toen Vlaanderen al lang bestond.
Ik bedoel maar, ik ben er veel trotser op dat ik Vlaming ben dan Belg.
Want in de Vlaamse bodem liggen mijn roots.
Ondank is 's werelds loon
-
En pakweg Vlamingen en Walen hebben ook niet direct zo'n sterke binding.Wil. schreef: Maar bv. Tsjechen en Slovaken hebben niet zoveel binding met elkaar als Vlamingen. Ook Schotten en Engelsen hebben geen sterke binding.
Om maar te zeggen dat Belgique een volstrekt on-land is!
-
dejules
Ik ken niemand die zich inzet en hard werkt, creatief is, etc om Vlaanderen te laten floreren.frits1955 schreef: Hooguit kan je tevreden of fier zijn dat je door je werk, inzet, creativiteit...iets bijdraagt aan het floreren van dat Vlaanderen.
NIEMAND!
Wel om zich persoonlijk of zijn gezin een beter leven te geven.
Weet U : die mensen die op TV en andere media poneren dat ze keihard werken om zo Vlaanderen economisch op de wereldkaart te zetten … die zijn nooit 1 dag economisch actief geweest. Dat zijn netto-ontvangers van geboorte en zij zullen zo sterven. En dat uitschot zegt dat Walen, Berbers, werklozen, invaliden, … uierhangers zijn vd schatkist. Ofwel zijn die waanzinnig ofwel zijn dat huichelaars die teren op het zweet en vooral de achterlijkheid van hun kiezers.
-
dejules
De USA ook niet, wat is uw punt?maior domus schreef: Den Belgique bestond nog niet toen Vlaanderen al lang bestond.
-
Altijd al heb ik geweten dat je mij niet goed kent.dejules schreef:
Ik ken niemand die zich inzet en hard werkt, creatief is, etc om Vlaanderen te laten floreren.frits1955 schreef: Hooguit kan je tevreden of fier zijn dat je door je werk, inzet, creativiteit...iets bijdraagt aan het floreren van dat Vlaanderen.
NIEMAND!
Naast het voorzien in mijn onderhoud en dat van mijn gezin, heb ik wel degelijk een bijdrage geleverd aan Vlaanderen zoals dat vandaag is.
In feite moet ik zeggen: ik lever nog steeds een bijdrage en dit vanuit verschillende gezichtspunten:
a. de werkwijze die ik heb toegepast wordt vandaag nog toegepast door mijn opvolgers. Het is niet omdat ik weg ben dat mijn invloed weg is en dat is waarschijnlijk het geval voor heel wat mensen die hun job met enige gedrevenheid hebben uitgevoerd.
b. ik ben ook vandaag nog altijd actief, zij het dan op andere domeinen maar ook daar wordt het leven van anderen aangenamer of zinvoller of financieel beter door wat ik doe. In die betekenis draag ik ook vandaag nog bij aan een florerend Vlaanderen.
c. Zelfs hier op Sennet zorg ik ervoor dat gabbers zoals jij een tikje beter begrijpen wat er aan de hand is. En eigenlijk is dat ook inzet en creativiteit gebruiken om Vlaanderen een mooie plaats om te leven te maken.
Bedankt, Wil.
You're welcome, antwoorden ze dan in Engeland. De rien, in Walenland. 8)

Mijn punt is dat den Belgique een kunstmatig ontworpen iets is.dejules schreef:De USA ook niet, wat is uw punt?maior domus schreef: Den Belgique bestond nog niet toen Vlaanderen al lang bestond.
En dat Vlaanderen een in de loop der eeuwen gegroeide entiteit is, die gedragen wordt door haar inwoners.
( Tenminste voorzoverre het inwoners betreft die zich verbonden voelen met hun roots, met hun persooonlijke geschiedenis. )
Dat gedragen worden door de inwoners, wordt door Wil hierboven goed beschreven.
Thumb up, Wil.
-
dejules
Is de USA (zoals elke staat) dan niet "kunstmatig"?maior domus schreef:Mijn punt is dat den Belgique een kunstmatig ontworpen iets is.dejules schreef:De USA ook niet, wat is uw punt?maior domus schreef: Den Belgique bestond nog niet toen Vlaanderen al lang bestond.
-
Flashback - Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
@Wil!
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=3XHWIEZawRw
Vooral het refrein eens goed beluisteren !
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=3XHWIEZawRw
Vooral het refrein eens goed beluisteren !