Migratie

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

16 jun 2019, 21:15

Sorry hoor dat ik je beledigd heb dat je incompetent bent, ik had moeten liegen.

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

17 jun 2019, 04:29

maior domus schreef:
16 jun 2019, 13:36
Als ik het goed lees, petrol, zegt paullamb helemaal niet dat die 460 of 490 miljard enkel door België opgehoest zijn.

Ik vind het in ieder geval ook schandalig.
Ergens las ik dat het budget voor ontwikkelingshulp wereldwijd hetzelfde bedraagt.
Wel, dan moet het vanaf nu maar gedaan zijn met het gezeik over en het gelobby om nog meer van ons BNP aan ontwikkelingshulp te besteden.
We geven al genoeg.
460 miljard? En België heeft zoveel te kort. Wat een verandering!!!

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

17 jun 2019, 04:37

paullamb schreef:
16 jun 2019, 21:15
Sorry hoor dat ik je beledigd heb dat je incompetent bent, ik had moeten liegen.
Wie is hier de incompetente die geen antwoordt geeft op de vragen???
dejules

20 jun 2019, 23:05

Belgisch experiment in Oeganda

16 euro voor een volwassene, 8 euro voor een kind. Dat kregen de inwoners van het Oegandese Busibi elke maand cash van de Vlaamse organisatie eight.world. Uit het experiment blijkt dat na één jaar het dorpje er enorm op vooruit gegaan is.
Mensen onvoorwaardelijk cash geld geven,wordt nauwelijks gedaan in de ontwikkelingssamenwerking. De vrees dat het geld zal opgaan aan alcohol, drugs of tabak is nog te groot. Dat weerhield de Vlaamse organisatie eight.world er niet van om een experiment op te starten in het Oegandese dorpje Busibi. Het project kreeg onder meer de steun van Françoise Chombar, CEO van Melexis. Voormalig parlementslid Nele Lijnen stond haar persoonlijke winst op de verkoop van haar boek over basisinkomen, ‘Win For Life’, af aan het project.
Vanaf januari 2017 kregen de inwoners maandelijks een vast bedrag. Voor volwassenen was dat 16 euro, voor kinderen 8 euro. “Dat is te vergelijken met het minimumloon van 800 euro in ons land”, zegt Lijnen. “Het geld van de kinderen werd aan de vrouwelijke zorgdrager gegeven. Indien mogelijk was dat de moeder, en anders eventueel een grootmoeder. Zij mocht dan het geld van de kinderen beheren.”
Samen met het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid en -beheer (IOB) van Universiteit Antwerpen zijn de resultaten na één jaar nu grondig geanalyseerd. En die zijn verbluffend. Bijna alle kinderen (94,7%) van het dorp gaan naar school, terwijl dat een jaar eerder nog maar de helft was. De inwoners zijn veel gezonder, eten gevarieerder en moeten minder vaak naar de dokter. Het aantal ondernemingen is vertienvoudigd, van twee naar twintig. Het huishoudelijk geweld daalde met 25 procent.
Kippen en varkens
“James was 18 toen het project begon en had toen een paar kippen”, zegt Maarten Goethals, medeoprichter van eight.world. “Nu heeft hij een kippen- en varkensboerderij, geeft hij af en toe werk aan andere mensen in het dorp en verdient hij maandelijks 17 keer het bedrag dat hij van ons kreeg. Iemand anders begon een winkeltje, en een vrouw knapte er haar huis mee op. Voor haar was dat een groeiende kostenpost, waar naast veel geld ook veel tijd in kroop. Nu kan ze die tijd beter spenderen.”


En wat met de gevreesde verkoop van alcohol en tabak? “Als ik morgen veel extra geld krijg, zou ik ook een feestje geven voor mijn vrienden”, zegt Goethals. “Dat hebben die mensen ook gedaan. Maar in vergelijking met een gelijkaardig dorp in de buurt is de verkoop van alcohol en tabak in Busibi niet gestegen. De inwoners begonnen spontaan te investeren, of te sparen.”
Volgens Lijnen bevestigt dit experiment dat mensen wel degelijk in staat zijn om zelf hun samenleving te verbeteren. “Geef het geld aan de inwoners zelf, want nu gaat er bij ontwikkelingssamenwerking nog te veel op aan bureaucratie”, zegt Lijnen. Ook Goethals roept regeringen en NGO’s op om daar meer oog voor te hebben. “Wij staan zeker open voor een samenwerking met NGO’s”, zegt Goethals. “In Busibi daalde het huishoudelijk geweld met een kwart, maar uit onderzoek blijkt dat we dit samen met NGO’s nog verder kunnen doen dalen, tot 66 procent.”
Crazy Money
Ondertussen is het project afgelopen en worden de resultaten na twee jaar geanalyseerd. In 2020 zal er ook een documentaire verschijnen over het project, met als titel ‘Crazy Money’. Maar er zijn al plannen voor nieuwe projecten. “Het zou goed zijn als dit in veel meer dorpen kan gedaan worden, of over een periode van tien of vijftien jaar. Alle bijdragen daarvoor zijn welkom”, besluit Lijnen.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190620_044 ... -werkt-wel

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 mei 2022, 22:41

Matteo Salvini (Lega) verbindt de puntjes met elkaar en toont een lelijke afbeelding:

hij zegt dat indien de oorlog in Oekraïne niet beëindigd is tegen eind mei, we een toestroom van Afrikanen zullen zien zoals nooit voordien. 20 miljoen Afrikanen zullen wegens gebrek aan eten naar Europa komen, voorspelt hij.

Het is geweten dat heel wat Afrikaanse landen sterk afhankelijk zijn van Oekraïens en Russisch graan. Bovendien staat er weer een humanitaire (honger)ramp te gebeuren in Oost-Afrika.

Breng dit allemaal bij elkaar en je zult de vluchtelingenbootjes zien afkomen, beweert Salvini.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

19 mei 2022, 16:45

Stuur ze naar Rusland; die is de oorzaak met het Oekriense graan te blokkeren.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jun 2022, 10:23

Geregeld lezen we krantenartikels over de bonus die immigratie voor het Westen betekent. Migranten blijken volgens die auteurs mooi bij te dragen aan ons welvaartsniveau, om het nog niet eens te hebben over de 'culturele verrijking'.

Ik herinner me verscheidene interviews met migranten. Die bleken in grote mate gediplomeerde dokters, ingenieurs, professoren te zijn.


Duitsland heeft in 2015/16 meer dan 1 miljoen migranten opgenomen. Wat blijkt nu (6 jaar later)? Bijna 900.000 daarvan leven nog altijd van de sociale zekerheid (Hartz IV).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 jun 2022, 11:40

Was er hier ook gene ’hooggewaardeerde’ voorzitter van Unizo die beweerde dat 70% van die vluchtelingen hoogopgeleid was?
Wat zouden de cijfers voor België zijn? 🤔

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 jun 2022, 14:22

Waarom zouden hoogopgeleiden migranten "minderwaardige" jobs gaan invullen?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 jun 2022, 15:19

Draai het eens om: als jij op de vlucht bent en je hebt goede kwalificaties, ga je dan 6 jaar lang naar het Ocmw blijven gaan i.p.v. een job te aanvaarden waarvoor je te hoog gekwalificeerd bent? Met welk doel ben je dan naar dat andere land gevlucht?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

02 jun 2022, 16:47

Er bestaan geen minderwaardige jobs. Maar het gevoel kan er wel zijn.
Ikzelf ben destijds als bureauchef op 47-jarige leeftijd, zgn wegens besparingen, afgedankt.
Nu bestaat het bedrijf zelfs niet meer. Nadien ben ik fulltime aan mijn zoektocht begonnen, dag en nacht sollicitatiebrieven schrijven, massa's telefoonkosten (in die tijd), en mij regelmatig spontaan ter plaatse gaan aanbieden. Ik heb zowat van alles gedaan ..., als ik maar bezig kon zijn. Van taxichauffeur naar geldtransport, van vervangingsbediende naar nachtwaker, en nog veel meer. Maar nog een vaste job (naar mijn waarde) vinden, was er niet meer bij. Nochtans was niets mij te min. Meer nog, ik heb zowat alles graag gedaan, het ene al liever dan het andere natuurlijk. Ik ben zelfs 6 jaar zelfstandig geweest. Gelukkig ben ik niet failliet gegaan, en kon ik terug van werkloosheidsteun genieten. Juist op tijd gestopt dus. Maar spijtig genoeg heeft mijn pensioen eronder geleden. Ten eerste omdat ik nadien had gewerkt voor minder loon dan in mijn vroegere job als kantooroverste, en ten tweede, wegens die 6-jarige zelfstandigheid. Zoek dan maar eens werk als je op 47-jaar zonder valt, en werk dan maar eens voor minder loon, en ... tracht u dan eens als zelfstandige uit de nood te werken. :?

Op de pensioendienst hadden ze mij gezegd: "maar man toch, je had tot uw pensioengerechtigde leeftijd beter nooit nog gewerkt", "en al zeker niet voor minder loon". Naar het schijnt zou daar al een hele tijd geleden iets aan veranderd zijn, maar ik weet niet hoe- of wat. En het kan mij ook niet meer schelen. :|

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 jun 2022, 19:54

Waarom zouden hoogopgeleiden migranten "minderwaardige" jobs gaan invullen?
Omdat hier het OCMW meer in overeenstemming is met hun status van 'hoogopgeleide' in hun thuisland, heel goed betaald (beter nog zelfs) en er heel weinig, tot bijna niets, voor moeten doen. :roll:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 aug 2022, 09:25

De VN promoot het nu: Europeanen moeten geld nalaten aan vluchtelingen

'De VN adverteert nu zelfs in kranten voor een wilswijziging ten gunste van migranten: de Europeanen moeten door de Verenigde Naties worden overgehaald om de vluchtelingen te helpen een nieuw leven op te bouwen na hun dood
“Geef vluchtelingen een toekomst – met hun wil”met deze woorden adverteert de VN momenteel niet alleen op haar website, maar ook in krantenadvertenties. In duidelijke taal: de Europeanen zouden nu hun geld aan vluchtelingen moeten nalaten

Gewillige Europeanen moeten echter ook iets terug krijgen. Er wordt gezegd dat de Verenigde Naties de begrafenis willen regelen, bijvoorbeeld huis- of appartementcontracten willen ontbinden en dat voorwaarden in het testament – ​​zoals grafzorg – worden nageleefd. Er zou zelfs geen erfbelasting moeten zijn..'.


https://www.unhcr.org/nl/wat-jij-kan-do ... testament/

Dit heeft mij zo geraakt dat ik onmiddellijk een afspraak gemaakt heb bij mijn notaris omdat ik toch geen kinderen/kleinkinderen heb: :mrgreen:

Nalaten aan Stichting Vluchteling:

'Door een deel van uw bezit na te laten aan Stichting Vluchteling, draagt u bij aan een mooiere wereld. Nalaten aan Stichting Vluchteling is een bijzondere daad. Met uw gift - groot én klein - vastgelegd in uw testament kunt u uw idealen voort laten leven. Uw nalatenschap kan hét verschil maken in het leven van mensen op de vlucht voor oorlog en conflict. Door uw steun krijgen zij weer hoop op een toekomst, óók als u er niet meer bent'.

https://www.degoedkoopstenotaris.nl/inf ... luchteling#

Dus.....voor wie zich ook geroepen voelt toon ik hier enkel de weg. :P

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 aug 2022, 10:50

Gevraagd in Limburg arbeismigranten.
Wat zijn dan die hier nu zijn? NIETSNUTTEN :twisted:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 aug 2022, 10:59

voorn 3 minuten geleden
Gevraagd in Limburg arbeismigranten.
Wat zijn dan die hier nu zijn? NIETSNUTTEN :twisted:
Vluchtelingen vluchten uit vrees voor hun leven, voor geweld enz.....misschien zien sommigen (velen?) dat vluchten wel heel breed en vluchten ze ook voor werk! :roll: