Gezocht: politieke partij die mijn stem waard is

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

05 nov 2021, 13:28

M.a.w wat is het nut van verkiezingen?
Zal nu wel de koe de bel aangebonden hebben , gelukkig was het niet de stier. :D

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 nov 2021, 13:38

M.a.w wat is het nut van verkiezingen?
Je kiest voor volksvertegenwoordigers die in het parlement geacht worden de stem van het volk te vertegenwoordigen . Het probleem is natuurlijk dat dat democratische systeem volledig uitgehold werd door de particratie - beleidsbeslissingen worden door niet-verkozen partijvoorzitters en hun eveneens niet-verkozen partijclan genomen op de partijhoofdkwartieren. De rol van de wel verkozen parlementsleden beperkt zich dan tot het slaafs opvolgen van die partijlijn. Dat is het drama van wat ooit een parlementaire democratie was.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 nov 2021, 13:40

door frits1955 » 34 minuten geleden
Wat het nu is? Ministers worden nooit rechtstreeks verkozen - ze worden voorgedragen en als de meerderheid van de Kamer akkoord is met die voordracht behoren ze tot de regering.
U bedoelt zoals Koen Geens plots uit het niets minister van financiën werd.
Ach zo,
Bekijk de verkiezingslijst van de S.pa eens bij de federale verkiezingen of je daar een Frank Vandenbroucke ziet tussen staan? Ik zie hem niet staan, u misschien wel. Twee zien meer dan één. 8O

Wat u schrijft is ook zo maar ik denk zeker dat de schrijvers van deze artikels dit niet voor ogen hadden toen ze het schreven, Eerder wat ik hierboven schrijf, denkt u niet? :roll:

Men kan dus terecht de vraag stellen (wardje): " Wat is het nut van verkiezingen" of bij uitbreiding het indienen van verkiezingslijsten voor een verkiezing. Het zou dan veel eenvoudiger zijn enkel de partijnaam van een nummerke voorzien en laat de boel maar draaien (particratie ten voeten uit).

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

05 nov 2021, 15:10

Wat die schrijvers voor ogen hebben is weinig relevant en of die ministers op een verkiesbare plaats stonden op één of andere lijst is al even irrelevant - het is nu eenmaal zo dat ministers niet verkozen worden maar wel voorgedragen worden etc. En dat is zo voor elke politicus; niet enkel die van partijen waar je graag zit op te kakken.
Als het aan mij zou liggen ging heel dat systeem op de schop. Bij verkiezingen zou je dan wel voor politici/kandidaten kunnen kiezen die zich bv. als mogelijke minister presenteren, omstandig uitleggen aan de kiezer waarom ze denken de kwaliteiten te hebben, welk programma ze zullen presenteren in het kader van hun mogelijk ministerschap etc. Vervolgens kan de kiezer zijn ding doen en als die politici/kandidaten verkozen worden door vox populi MOETEN ze die functie opnemen- dus ook die politici die opkomen als kandidaat premier, als kandidaat minister-president of whatever. Op zo'n lijst gaan staan, een overweldigende massa stemmen krijgen en vervolgens jezelf gaan verstoppen op het Antwerpse stadhuis is dan ook uitgesloten - dat is namelijk puur kiezersbedrog. Wie gekozen werd moet die functie vervullen. Als het aan mij zou liggen komt er na 2 jaar een evaluatie door diezelfde vox populi en wie niet voldoet of zijn gezicht niet laat zien in pakweg het parlement alhoewel hij/zij verkozen werd moet per direct opstappen . Potverteerders als die Sihame komen in mijn systeem niet meer voor- wie een jaar gaat thuiszitten zonder duidelijke redenen moet ook opstappen. En voor alle duidelijkheid: opstapvergoedingen worden afgeschaft voor elk soort politicus;

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

05 nov 2021, 15:30

Dat een partijvoorzitter iemand voordraagt als minister o.k. En dat een partijvoorzitter iemand voordraagt als minister ook al heeft hij maar één stem van de kiezer gekregen is het gevolg van die particratie maar, niet onbelangrijk, hij stond op de verkiezingslijst waardoor hij die stem kreeg. Dus iemand uit ‘het volk’ heeft voor hem gestemd. Zijn kandidatuur op een ministerspost/parlementslid werd voorgelegd aan het volk. Maar dat er iemand tot minister benoemd wordt die zelfs nog niet op de lijst gestaan heeft is de kern van heel deze zaak en dan komen we terug naar wat ik in het rood geaccentueerd heb uit dat artikel: ‘twee ministers die niet eens verkozen zijn door het volk, toch in de regering geparachuteerd.’
FVDB, net als toen Geens, is dus niet ‘verkozen’ door het volk. Hij stond niet op de lijst, hij was dus geen kandidaat.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

05 nov 2021, 17:50

frits1955 schreef:
05 nov 2021, 12:45
Wat het nu is? Ministers worden nooit rechtstreeks verkozen - ze worden voorgedragen en als de meerderheid van de Kamer akkoord is met die voordracht behoren ze tot de regering.
Dus volgens Frits hebben we zeker niet te klagen want we hebben de beste regering aller tijden.. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Idefix op 11 nov 2021, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De zon is gratis voor iedereen

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

05 nov 2021, 19:01

Kleine rechtzetting: een regering 'zoals' in alle tijden. 8)

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

05 nov 2021, 21:08

Inderdaad, Fazal : wat zin heeft het nog om naar het kiesbureau te gaan als " ze "" al op voorhand bedisseld hebben dat ze niet willen samen willen werken met de partij die je voorkeur uitdraagt .

werewoef
AMEN en AUM

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 nov 2021, 21:33

niet gaan maakt de partij van jouw voorkeur alleen maar zwakker
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

06 nov 2021, 06:57

.
Laatst gewijzigd door Hobo op 08 nov 2021, 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 nov 2021, 09:38

iedereen kent wel de gewoonte om b.v. bij de jacht op een jobke in openbare dienst,
dat extra duwtje in de rug te kunnen krijgen. Een kwestie van de juiste partijlidkaart en toepassing van het gezegde "ons kent ons"!
Hobo, je leeft nog vijf decennia in het verleden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

06 nov 2021, 10:56

Een foto van de typische Belg van Morgen. (deze foto vond ik op internet)
Afbeelding
Chi pecora si fa, il lupo mangia

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

06 nov 2021, 12:13

E.T. schreef:
05 nov 2021, 21:33
niet gaan maakt de partij van jouw voorkeur alleen maar zwakker
Gelukkig heb ik geen voorkeur, voor geen enkele partij.
Ik acht mij dan ook niet verantwoordelijk voor een slechte keuze.

Trouwens, wat is een 'goede' partij???
Om een land te leiden is er geld nodig, heel veel geld.
En waar, en bij wie, moet een regering dat halen?
Je hoeft het niet te raden.

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

06 nov 2021, 22:34

Zoals een aasgier ligt de regering te geilogen op de spaarboekjes van de burgers .Voor de rest gunnen ze de Waalse regering een renteloze lening van 1,2 miljard die waarschijnlijk nooit zal terugbetaald worden . Maar 50 miljoen euro aan een Afrikaans kan allemaal .Met dat geld hadden ze de nog 6000 Waalse daklozen in hotels kunnen onderbrengen . Intriestig is het allemaal .
werewoef
AMEN en AUM

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

08 nov 2021, 06:27

Wil. schreef:
06 nov 2021, 09:38
Hobo, je leeft nog vijf decennia in het verleden.
KLOPT :roll:
ik wacht dan ook vol ongeduld op een leeuw Afbeelding
die me uit dit tranendal kan bevrijden.... :|