BDW : We kunnen niet anders dan te snoeien in de sociale zekerheid

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Lars

21 sep 2019, 10:15

DelaVega schreef:
21 sep 2019, 09:45
Mensen met spaargeld en eigendom kunnen ook tegenslag hebben in hun leven.

Voorbeeld. Stel dat ik als werknemer met een bedrag van 100.000 euro op mijn spaarrekening kom ziek te vallen, waardoor ik niet meer in staat ben in het arbeidscircuit opgenomen te worden. Ik word ontslagen door mijn werkgever en nadien uitgeschreven van de ziekenkas, waardoor ik terecht kom op het OCMW.

Dankzij mijn spaargeld hoef ik dan niet in armoede te leven met mijn leefloon, want met mijn leefloon kan ik dan bijvoorbeeld de huur betalen, terwijl ik met mijn spaargeld mijn voeding kan betalen en onvoorziene omstandigheden bekostigen (ziekenhuisfacturen, defecte huishoudapparaten, kleding, , bril, vals gebit, enz., enz.).

Maar voor de Wever is zulks onwenselijk, die heeft liever dat zijn volk in armoede leeft.

Hitler was indertijd nog beter voor zijn eigen volk.
Uw voorbeeld rammelt een beetje, waarom zou een zieke van de ziekekas vliegen?

DelaVega

21 sep 2019, 10:25

Nog nooit gehoord van arbeidsongeschikten die vaak tussen twee stelsels kunnen vallen? Zulke betrokkenen komen dan inderdaad dikwijls terecht op het OCMW.

Moet ik u hierover een toepassende verklarende uitleg geven, misschien?
Laatst gewijzigd door DelaVega op 21 sep 2019, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.
dejules

21 sep 2019, 10:29

DelaVega schreef:
21 sep 2019, 09:45
Mensen met spaargeld en eigendom kunnen ook tegenslag hebben in hun leven.

Meer dan vijftig werknemers van de Diestse zusterbedrijven ALM Cleaning en ALM dienstencheques zijn al sinds begin augustus niet meer betaald.
ALM is een bekend schoonmaakbedrijf in de regio rond Diest en heeft zo’n zestig werknemers in dienst. “Ik werk er al negen jaar met veel plezier”, vertelt een Genkse werknemer. “Mijn loon is altijd stipt op tijd betaald, maar nu wacht ik al anderhalve maand op mijn centen. En dat terwijl ik nog steeds voor ALM Cleaning aan de slag ben. Mijn loonbrief van augustus heb ik wel ontvangen, maar het geld is nooit overgeschreven. Van mijn collega’s hoor ik precies hetzelfde verhaaltje. Het kantoor in Diest is intussen volledig leeggehaald. Niemand weet wie het bedrijf leidt, maar van de vakbond krijgen we de raad om ons contract te respecteren en verder te werken.”
De vakbond probeerde de voorbije weken tevergeefs contact op te nemen met de zaakvoerder. Vlak voor de zomer verhuisde de maatschappelijke zetel van ALM plots van Diest naar Charleroi. Tegelijkertijd werd er een nieuwe zaakvoerder aangesteld, vermoedelijk een stroman. “Op dat adres in Charleroi is helemaal niets te vinden”, zucht de Genkse werknemer, die hoopt dat er snel een oplossing uit de bus komt. “Ik heb vijf kindjes die moeten eten. Het absurde is dat ik wel nog altijd voor ALM werk, maar niet word betaald. Daardoor kan ik ook geen andere job zoeken. Ik ben woensdag naar de politie gestapt om een klacht in te dienen. Wat hier is gebeurd, is duidelijk niet koosjer.” Ook de BVBA Isaura, de holding boven ALM Cleaning en ALM Dienstencheques, verhuisde deze zomer haar maatschappelijke zetel naar Charleroi.
F.P., de oprichter van ALM Cleaning, was onbereikbaar.
Al het geld dat in augustus op de rekening van ALM binnenkwam werd meteen naar een derdenrekening doorgestort. Volgens ingewijden stevent het bedrijf in ieder geval op een faillissement af. “Geld om de werknemers uit te betalen, is er niet.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190920_046 ... nd-op-loon

Dit is een artikel van vandaag maar gebeurt dagelijks.
Mensen worden maanden niet meer betaald maar moeten blijven werken tot het faillissement is uitgesproken.
Zij krijgen loonbrieven maar het loon werd nooit gestort.
Zij krijgen belastingbrieven met lonen die zij nooit ontvangen hebben maar waarop zij getaxeerd worden. Zij kunnen geen ontslag nemen want dan krijgen zij geen dop en verliezen ze ook al hun sociale rechten.
Eens het faillissement is uitgesproken merken zij dat ze geen preferente schuldeiser zijn en op de laatste plaats komen. Het gevolg is dat zij naar hun centen kunnen fluiten. En dan begint de miserie!

Lars

21 sep 2019, 10:34

DelaVega schreef:
Nog nooit gehoord dat arbeidsongeschikten vaak tussen twee stelsels kunnen vallen? Zulke betrokkenen komen dan inderdaad vaak terecht op het OCMW.

Oh, maar ik ken ze wel hoor, zij die van stelsel veranderen als ondergoed, wanneer het heet onder de voeten wordt...
Zij, die de Heilige Drievuldigheid aanbidden (VDAB, OCMW, Ziekenkas)

Lars

21 sep 2019, 10:38

Lars schreef:
DelaVega schreef:
Nog nooit gehoord dat arbeidsongeschikten vaak tussen twee stelsels kunnen vallen? Zulke betrokkenen komen dan inderdaad vaak terecht op het OCMW.

Oh, maar ik ken ze wel hoor, zij die van stelsel veranderen als ondergoed, wanneer het heet onder de voeten wordt...
En als ze hele carroussel hebben afgewerkt, werken ze weer een paar maanden, waarna ze gewoon weer opnieuw op de carroussel stappen....
dejules

21 sep 2019, 10:42

Lars schreef:
DelaVega schreef:

U komt uit de levenslang benoemde leegloperij.
U kunt nooit werkloos worden.
In uw overbeschermd biotoop heb jij nooit 1 werkloze gezien.
De leegloperij heeft zich zeer goed gesoigneerd : benoeming tot de dood, pensioenen die 3 keer hoger zijn tov mensen die economisch actief zijn en die zooi moeten voederen, opgespaarde ziektedagen, perekwatie, tbs, vervroegd pensioen vanaf 50 jaar met als voorwaarde minimum 1 jaar in dienst zijn als statutair, 4 baaldagen, extra uitgevonden feestdagen, deeltijds werken en full-time betaald worden, meetellende studiejaren, verlofdagen die minstens het dubbele zijn tov de privé, glijdende uren, ... In de ambtenarij bestaan 78 regelingen om vroeger te stoppen met werken en die jaren zijn gelijkgesteld alsof er gewerkt werd.
Laatst gewijzigd door dejules op 21 sep 2019, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.

DelaVega

21 sep 2019, 10:44

Lars schreef:
DelaVega schreef:

De betrokkenen zelf veranderen niet van stelsel.

Voorbeeld. Stel dat de ongeschiktheid met 65% is afgenomen (men moet 66% procent zijn). Dan wordt men automatisch verwezen naar de werkloosheid. Maar daar is men ook niet welkom, omdat dit stelsel bedoelt is voor arbeidsgeschikte werknemers, waardoor men dan sowieso terecht komt op het OCMW.

En het kan nog ingewikkelder, hoor.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

Lars

21 sep 2019, 10:57

DelaVega schreef:
Lars schreef:
DelaVega schreef:

Voorbeeld. Stel dat de ongeschiktheid met 65% is afgenomen (men moet 66% procent zijn). Dan wordt men automatisch verwezen naar de werkloosheid. Maar daar is men ook niet welkom, omdat dit stelsel bedoelt is voor arbeidsgeschikte werknemers, waardoor men dan sowieso terecht komt op het OCMW.

Het kan zeer zeker nog ingewikkelder, de sociale shoppers deinzen daar echter niet voor terug...
Het is een way of life.

Lars

21 sep 2019, 10:58

Lars schreef:
21 sep 2019, 10:57
DelaVega schreef:
Lars schreef:

Het kan zeer zeker nog ingewikkelder, de sociale shoppers deinzen daar echter niet voor terug...
Het is een way of life.
Hoe vroeger daar een eind aan komt, hoe beter...

DelaVega

21 sep 2019, 11:03

Dergelijke uitspraken zijn typerend voor N-VA'ers.

Hitler vernietigde de mensen (zwakkeren e.a.) op een uitgesproken manier, de N-VA doet het op een subtiele manier door ze financieel te vermoorden.

Dicksy

21 sep 2019, 11:10

Hitler vernietigde de mensen op een uitgesproken manier, de N-VA op een subtiele manier door ze financieel te vermoorden.
Gebrek aan argumenten. De wet van Godwin zegt dan 'You loose the discussion.'

DelaVega

21 sep 2019, 11:11

Dicksy schreef:
21 sep 2019, 11:10
Hitler vernietigde de mensen op een uitgesproken manier, de N-VA op een subtiele manier door ze financieel te vermoorden.
Gebrek aan argumenten. De wet van Godwin zegt dan 'You loose the discussion.'
Weerleg onderstaande casus.

Stel dat de ongeschiktheid met 65% is afgenomen (men moet 66% procent zijn). Dan wordt men automatisch verwezen naar de werkloosheid. Maar daar is men ook niet welkom, omdat dit stelsel bedoelt is voor arbeidsgeschikte werknemers, waardoor men dan sowieso terecht komt op het OCMW.

Stel dat ik als werknemer met een bedrag van 100.000 euro op mijn spaarrekening kom ziek te vallen, waardoor ik niet meer in staat ben in het arbeidscircuit opgenomen te worden. Ik word ontslagen door mijn werkgever en nadien uitgeschreven van de ziekenkas, waardoor ik terecht kom op het OCMW.

Dankzij mijn spaargeld hoef ik dan niet in armoede te leven met mijn leefloon, want met mijn leefloon kan ik dan bijvoorbeeld de huur betalen, terwijl ik met mijn spaargeld mijn voeding kan betalen en onvoorziene omstandigheden bekostigen (ziekenhuisfacturen, defecte huishoudapparaten, kleding, , bril, vals gebit, enz., enz.).

DelaVega

21 sep 2019, 11:16

En nog dit: wat bijvoorbeeld wanneer de arbeidsongeschiktheid volgens de medische adviseur voortdurend evolueert van 66% dan weer net onder de 66.

Dicksy

21 sep 2019, 11:18

De leegloperij heeft zich zeer goed gesoigneerd : benoeming tot de dood, pensioenen die 3 keer hoger zijn tov mensen die economisch actief zijn en die zooi moeten voederen, opgespaarde ziektedagen, perekwatie, tbs, vervroegd pensioen vanaf 50 jaar met als voorwaarde minimum 1 jaar in dienst zijn als statutair, 4 baaldagen, extra uitgevonden feestdagen, deeltijds werken en full-time betaald worden, meetellende studiejaren, verlofdagen die minstens het dubbele zijn tov de privé, glijdende uren, ... In de ambtenarij bestaan 78 regelingen om vroeger te stoppen met werken en die jaren zijn gelijkgesteld alsof er gewerkt werd.
Nooit in de productie gewerkt, dus nooit iets geproduceerd. Zeven uren op een shift een bureaujob gehad en toch negen uren de zwaarste wedde opgetrokken hebben t.o.v zij die de zwaarste jobs deden.
U kwam zelfs uitgerust thuis van Ford wat u toeliet komkommers te gaan sorteren en pakjes van A naar B te gaan leggen. U behoorde tot de categorie van de Ford-leeglopers, toch?

Lars

21 sep 2019, 11:25

dejules schreef:
21 sep 2019, 10:42
Lars schreef:
DelaVega schreef:

Ik kan hier als ambtenaar precies nog veel leren als het gaat om regelingen om te niksen...