Wanneer denken jullie dat het openbare leven in België enigszins terug normaal plaatsvindt?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wanneer denken jullie dat het openbare leven in België enigszins terug normaal plaatsvindt?

Peiling eindigde op 11 jul 2020, 13:29

Vanaf mei
0
Geen stemmen
De late zomer of vroege herfst
14
44%
Ergens in 2021
12
38%
Later
6
19%

Totaal aantal stemmen: 32

Fred1950

02 mei 2020, 20:53

Fazal schreef:
02 mei 2020, 20:21
Ik ben zeker geen angsthaas, maar ik zal er toch mee zitten.
Je hoeft geen ziener te zijn om de volgende lockdown te kunnen voorspellen.
We zullen hem meemaken, zoveel is zeker, angsthaas of niet.
Het zou nochtans niet hoeven als men heel streng zou opgetreden hebben. In Taïwan zijn er al drie dagen lang geen nieuwe besmettingen meer geregistreerd. Als dit zo 3 weken lang doorgaat ( dat is de tijd van de incubatieperiode +14 dagen ziekte ) dan bestaat het virus in Taïwan niet meer ! In China met zijn miljarden bevolking tracht men hetzelfde te bereiken. Hoe noemde men dat vroeger weeral ? "de bluts met de buil nemen", of met andere woorden , een strenge quarantaine politiek voeren of in angst blijven leven met een virus dat maar niet wil verdwijnen.

Groot probleem : de overheid neemt die maatregelen niet, en dus gaat het initiatief van de bevolking zelf moeten uit gaan.

gast43

02 mei 2020, 21:19

Sorry is afwachten , hoe zal verlopen denk ik de eerste twee weken ?
En dat de mensen zich aan de normen houden , dat is bang afwachten .

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/an ... ~acf507d7/

Angela Merkel: “Momenteel ontbreekt naar schatting 8 miljard euro voor ontwikkeling van coronavaccin”

De Duitse bondskanselier Angela Merkel roept op tot internationale samenwerking in het zoeken naar geneesmiddelen en vaccins voor het indammen van het coronavirus. “Momenteel ontbreekt naar schatting 8 miljard euro voor de ontwikkeling van een vaccin”, zo zei Merkel in haar wekelijkse podcast.
Merkel blikt vooruit naar de internationale donorconferentie die op 4 mei op initiatief van de Europese Commissie georganiseerd wordt. Volgens Merkel zal Duitsland een “aanzienlijke financiële bijdrage” leveren. Een exact bedrag noemde Merkel niet.

“We weten dat de pandemie overal ernstige schade veroorzaakt, ook aan ons economische, sociale en maatschappelijke leven. We moeten dus snel en met grote concentratie werken om dit virus in te dammen en vervolgens te verslaan door een vaccin te ontwikkelen. Dit is een van de belangrijkste taken om miljoenen levens te redden”, aldus Merkel.

Duitsland zal volgens Merkel “zijn verantwoordelijkheid nemen” en wil er ook voor zorgen dat “als er eenmaal een vaccin is ontwikkeld, dit alle mensen ten goede komt, evenals de medicijnen die nodig zijn”.

En dan deze week nog dat economie maar terug zal verbeteren tegen 2028 8O Duitsland .

Wil.

04 mei 2020, 20:14

Fred1950 schreef:
26 apr 2020, 14:15
Wil. schreef:
26 apr 2020, 14:05
Fred1950 schreef:
26 apr 2020, 13:46
(...) daar staat voor 't ogenblik mijn old-timer op die ik actueel aan 't herstellen ben.
Wel Fred? Heb je die oldtimer overgenomen van de Sof? Die was er óók ene aan het herstellen. Waarschijnlijk heeft hij er de brui aan gegeven en pak jij het hier over? :lol: :lol:
Waar en wanneer heeft Sof dat geschreven ?
Dat was hier. Nadat Sof zich in zijn 'studeerkamer' had teruggetrokken om zich bij te lezen over de laatste batterij-ontwikkelingen, werd hij als 'Gast' aangeduid op het forum. In de reacties kunnen we nog wel zien wie er aan het woord was:

Afbeelding

en ook dit: Sof reed vol-elektrisch én met een oldtimer...

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

04 mei 2020, 21:44

Fred1950 schreef:
04 mei 2020, 20:55
Mag ik u als moderator hiervoor bannen a.u.b. met hetzelfde verwijt van (...)
De goddelijke drievuldigheid, ik heb dat altijd een moeilijk begrip gevonden, maar nu begint het me te dagen want Fred en Sof denken allebei hetzelfde, zeggen hetzelfde, doen allebei hetzelfde, hebben hetzelfde diploma (zeggen ze) en hebben dezelfde politieke voorkeuren en dezelfde afkeer van bv. BDW, de N-VA en Antwerpenaren. Daar komt nu de derde persoon bij: de moderator met rode kaarten in zijn broekzak. Je hebt ambitie om hogerop te geraken, denk ik?

voorn

05 mei 2020, 09:06

In Antwerpen gaat men op de Meir rechts moeten houden als voetganger. Ook zullen sommige smalle straten éénrichtings statuut krijgen.
Ook Oostende denkt hier aan.
Wie gaat dit doen? Lijkt me een dooie mus en gaat men verbaliseren?
dejules

05 mei 2020, 09:12

voorn schreef:
In Antwerpen gaat men op de Meir rechts moeten houden als voetganger.
In Nederland hebben de winkels nooit moeten sluiten. Daar zijn de winkelstraten leeg.

Fred1950

05 mei 2020, 09:21

dejules schreef:
voorn schreef:
In Nederland hebben de winkels nooit moeten sluiten. Daar zijn de winkelstraten leeg.
... omdat ze daar de ernst van het probleem beter hebben begrepen ( en omdat Nederlanders meer zelfdiscipline hebben ). Velen zijn hier het idee van "het griepje" gevolgd, en dat verklaart onze op één na hoogste besmettingcijfers per miljoen inwoners binnen West-Europa.

voorn

05 mei 2020, 09:31

Blijft weinig van over als ze in het buitenland zijn. Samen met Engelsen en Russen.

Wil.

05 mei 2020, 10:02

Fred1950 schreef:
dejules schreef:
voorn schreef:
... omdat ze daar de ernst van het probleem beter hebben begrepen ( en omdat Nederlanders meer zelfdiscipline hebben ). Velen zijn hier het idee van "het griepje" gevolgd, en dat verklaart onze op één na hoogste besmettingcijfers per miljoen inwoners binnen West-Europa.
En de Zweden hebben zo goed als niets moeten inleveren. Die zijn gewoon hun leven blijven verderzetten.

Nederlanders en zelfdiscipline? :lol: :lol: Echt?
dejules

05 mei 2020, 10:20

Wil. schreef:

En de Zweden hebben zo goed als niets moeten inleveren. Die zijn gewoon hun leven blijven verderzetten.
In maart en april verloren daar bijna 100.000 mensen hun job oa 1.300 bedienden van Volvo cars.
dejules

05 mei 2020, 10:26

dejules schreef:
05 mei 2020, 10:20
Wil. schreef:

In maart en april verloren daar bijna 100.000 mensen hun job oa 1.300 bedienden van Volvo cars.
In Rusland is er geen coronacrisis.
Artsen en verpleegkundigen die het woord "corona" in de mond nemen vallen allemaal uit de venster om enkele etages lager te eindigen.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ogle.be%2F
Ice

05 mei 2020, 10:27

Fred1950 schreef:
De érnst en geen zelfdiscipline, hé? 8O
IJsland is nu nagenoeg verlost van Covid-19. De griepperiode duurt daar niet langer dan tien weken.
Waarom is IJsland zo succesvol?
Er is geen lockdown.
Het wordt aan de IJslanders zelf overgelaten om zich ziek te melden als ze verschijnselen van Covid-19 hebben. Zieken worden alleen in uiterste noodzaak naar het ziekenhuis werden vervoerd. Ze blijven in hun eigen omgeving en worden daar verzorgd c.q. behandeld met geneesmiddelen naar keuze van de huisarts plus vitamines en mineralen.
Van de 1798 ziektegevallen op IJsland waren op 2 mei 1706 hersteld, 10 overleden en zijn er nog slechts 82 actieve ziektegevallen.
Als het in dit tempo doorgaat, dan is Covid-19 rond 7 mei van IJsland verdwenen.
Er liggen nu nog slechts 3 in het ziekenhuis en 0 op de IC. De zieken blijven in hun eigen omgeving en hun naasten gaan in quarantaine.
Niet langer dan twee weken, meer blijkt niet nodig.
IJsland heeft door veel te testen (14 procent van de bevolking) meer inzicht gekregen in de overdraagbaarheid en de ernst van dit virus dan enig ander land.
Daardoor heeft het snel de juiste manier gevonden om het virus effectief aan te pakken.
Als je de getallen ziet, dan kun je je eigen conclusies trekken.
Covid-19 is een griepvirus zoals de voorgaande met een cyclus van ongeveer tien weken en waar zo'n 4 tot 5% ziek van wordt.

Ook Zweden laat zien dat er geen lockdown nodig is om dit virus de baas te worden.
Het aantal doden dat daar te betreuren valt als gevolg van Covid-19 was op 2 mei 265 sterfgevallen per miljoen inwoners, minder dan in Nederland, waar op diezelfde datum 291 doden per miljoen inwoners worden toegeschreven aan Covid-19 en het aantal sterfgevallen loopt nog steeds op.
Volgens het WHO zou de sterfte zonder maatregelen het tienvoudige zijn van die met maatregelen.
Als dat waar zou zijn dan was het dodental per miljoen inwoners in Zweden zo’n 2.500 zijn geweest.
Zweden heeft meer vrijheid gegeven aan de bevolking dan Nederland dat heeft gedaan. Voor Zweden was groepsimmuniteit geen leeg begrip en de feiten geven hen gelijk.
Citaat A. Broere

Maw: de lockdown en in ons KOT blijven heeft meer kwaad dan goed gedaan! :evil:
dejules

05 mei 2020, 10:33

Ice schreef:
05 mei 2020, 10:27

Zweden heeft meer vrijheid gegeven aan de bevolking dan Nederland dat heeft gedaan.
Je kunt er niet omheen. Overal spreekt men over het coronavirus. Ook in Zweden neemt men maatregelen.
Hoe gaat het nu in mijn stad Stockholm ten tijde van het coronavirus?

Update 17 april 2020
Het inreisverbod wordt verlengd van 19 april naar 15 mei 2020. Verder blijven de andere maatregelen zoals hieronder beschreven gelden.

Na een heerlijke paasvakantie met mijn gezin, voelt het toch weer gek om naar m’n werk te gaan. Ik ben leerkracht op een basisschool en hier gaat het leven gewoon door. Zo voelt het althans in de buurt waar we wonen. Zelf komen we niet meer zo vaak in de stad, tenzij om naar een specifieke winkel te gaan en dat doen we dan met de fiets. Geen gezellige lunch in de stad of rond kuieren. Hoewel hier geen verbod voor geldt, het voelt alsof ik iets verkeerd doe.

We proberen ook met onze dochter op te letten door bijvoorbeeld in de namiddag wat later naar de speeltuin te gaan. De inwoners van Stockholm gaan vaak rond 16.00-16.30 uur naar huis om te koken, waardoor wij met minder mensen in contact komen. We facetimen nu vaak met onze familie in België om te horen hoe het met hen gaat.

Het is een rare sfeer, maar het valt vast niet te vergelijken met de andere steden die in lockdown zijn.

Update 5 april 2020
“Zweden ontspringt de dans”, zo luidde een van de Zweedse krantenkoppen. De Zweedse overheid krijgt steeds meer kritiek op hun aanpak. De maatregelen worden aangescherpt, maar zijn soepel in vergelijking met andere landen in en buiten Europa.

Zo mag er nu tijdens de paasvakantie niet gereisd worden binnen Zweden. Iedereen zal dus Pasen thuis vieren, in plaats van på landet (op het platteland of in hun zomerhuisjes). Het ministerie voor Buitenlandse Zaken verlengt het afraden van onnodige reizen tot en met 15 juni. Ook buiten Zweden.

Het openbaar vervoer moet drastisch minderen. Enkel mensen met belangrijke functies mogen nog met het openbaar vervoer reizen. Denk daarbij aan sectoren zoals de zorg, transport, industrie, energie-onderhoud etc.

Winkels en koopcentra dienen hun bezoekersaantallen te minderen. Zo moeten er ook oplossingen komen voor de rijen bij de kassa.

Ben je 70+, blijf dan thuis. Het bezoeken van bejaardentehuizen is nu ook verboden.

Maatregelen coronavirus Stockholm
Vrijdag 27 maart werd de maatregel genomen om geen publieke evenementen te laten plaatsvinden met meer dan 50 personen. Ouderen dienen binnen te blijven. Het advies is om zoveel mogelijk vanuit huis te werken. Verder zijn alle winkels, restaurants etc. nog open. Maar uiteraard heeft de maatregel invloed voor sommigen gelegenheden, zoals theaters, musea, concerten en marktjes.

De overheid legt de verantwoordelijkheid en de keuze of het sluiten van bedrijven en scholen noodzakelijk is bij de bazen van bedrijven en directeurs van scholen. Op 17 maart werd aangeraden om afstandsonderwijs te starten voor middelbare scholen, hoger onderwijs en universiteiten. Het fitnessbedrijf SATS heeft bijvoorbeeld al besloten de deuren te sluiten voor al zijn leden.

Zweden laat geen reizigers het land in per vliegtuig. Dit besluit kwam 30 minuten na de algemene richtlijnen van de EU. Onnodig reizen wordt ten strengste afgeraden, ook binnen Zweden. Je zal dus nog even moeten wachten om Stockholm te kunnen komen bezoeken.

Onrust
Toch zijn de inwoners van Stockholm er hier niet helemaal gerust op. Winkelrekken met droge voeding en toiletpapier zijn hier ook leeg gehaald, hoewel nu duidelijk is dat er geen tekorten zijn. Alles wordt dus weer bijgevuld. De straten rond het anders zo drukke centraal station met de winkelstraat zijn ook leger dan anders. Als local in Stockholm ben ik benieuwd hoe de situatie rondom het coronavirus zich verder ontwikkelt.

https://www.timetomomo.com/nl/coronavir ... stockholm/

Fred1950

05 mei 2020, 10:45

Ice :

Ge vergeet een aantal zakens ....

1) Hoe kleiner de bevolking, en afgeschermd op een eiland zoals Ijsland of Taïwan, hoe groter de controle kan zijn. Op een eiland met weinig bewoners geraakt men ook al vlugger aan die fameuze groepsimmuniteit.

2) Zweden is op geen enkel vlak een voorbeeld omdat er nog steeds geen ( of amper ) een afbuiging in de dagelijkse aantal besmettingen te bespeuren valt. Je zal er ook niet veel ouderen op straat zien, de jongeren zijn er heer en meester ( denk aan de zelfdiscipline van een bevolking )

3) In China met hun zeer sterke lockdown was de curve van besmette personen na amper één maand reeds bijna vlak. De industriële activiteit draait er nu zowat terug op volle toeren voor de binnenlandse markt. Bij ons duurt de crisis al 1,5 maand en we hebben nog niet eens een vlakke curve met quasi "nul" besmettingen per dag bereikt ( voor 't ogenblik ongeveer 300 per dag ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 05 mei 2020, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ice

05 mei 2020, 11:01

@fred:
1) dat neemt niet weg dat er géén lockdown ís en de groepsimmuniteit wordt daardoor snéller bereikt, níet enkel omdat ze met minder inwoners zijn maar voorál doordat er geen lockdown was en groepsimmuniteit sneller werd bereikt.
2) Zweden is wel zeker een voorbeeld dat een lockdown NIET nodig is, dat heeft weer niks te maken met de afbuiging van het aantal besmettingen waarvan Zweden er trouwens mínder had, dus is het normaal bij minder besmettingen dat er dan minder of een kleinere 'afbuiging' zal te zien zijn....(logica?)
3) dat weet je niet, de communisten vertellen niet alles, zoals we hebben gezien, waardoor het virus zich wereldwijd kon verspreiden..dus geloofwaardigheid: NUL