Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Dat is simpel toch, Socrates. Wie denkt en praat zoals de rechtse Vlaams-nationalisten en hun rechtse "normen en waarden" deelt is binnen dat denkschema een "normale Vlaming". Altijd handig als je je eigen bekrompen wereldbeeld tot "Vlaams" wereldbeeld kunt uitroepen.Hoe normaal zijn de "normale" Vlamingen ?
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
In Wallonië bedraagt de werkloosheidsgraad 8,2% en in Vlaanderen 3,3%. Drie Vlaamse provincies hebben een werkloosheidsgraad van rond de 3%: West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Limburg.Elke Belg betaalt belastingen en taxen op allerlei goederen. Dat geld komt terecht in één grote nationale pot, ongeacht de herkomst ervan.
Een belangrijk deel van deze federale staatsinkomsten gaat sinds het ontstaan van de sociale welvaartsstaat naar het financieren van de sociale zekerheid. De grootste uitgavenposten zijn hierbij: werkloosheidsuitkeringen, pensioenen en ziekteverzekering. Die transfers lopen dus van werkenden naar werklozen , gepensioneerden..., van wie meer belastingen ophoest naar die dat minder doen, van wie gezond is naar wie ziek of werkonbekwaam is etc. Die transfers worden dus niet bepaald door gewesten of regio's .
https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk- ... 0in%202023.
Vlaanderen houdt zelf die transfers naar Wallonië in stand. Hoe hoger de werkzaamsgraad in Vlaanderen hoe meer de bijdragen zijn aan die federale pot.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dat is dan helder en schept zekerheid, ook om bv. zakdoeken en dweilen niet in het zelfde water te wassen. Voor mij is het dan klaar dat ik geen "normale" Vlaming ben, laat staan een "normale" Belg.frits1955 schreef: ↑07 jun 2024, 11:44Dat is simpel toch, Socrates. Wie denkt en praat zoals de rechtse Vlaams-nationalisten en hun rechtse "normen en waarden" deelt is binnen dat denkschema een "normale Vlaming". Altijd handig als je je eigen bekrompen wereldbeeld tot "Vlaams" wereldbeeld kunt uitroepen.Hoe normaal zijn de "normale" Vlamingen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Doe de test, socrates: ga eens naar Molenbeek en wandel daar eens rustig door de hoofdstraten. Als jij je daar niet thuis voelt of misschien zelfs niet op je gemak voelt, dan sluit je je aan bij de rechtse racisten. Veel kans dat je dan een normale Vlaming bent.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Dat zou dan impliceren dat racisme in Vlaanderen dé norm is.
-
Normen vrijwaren ons van twijfel. Twijfel is nochtans de weg naar meer kennis, die dan kan leiden tot meer zekerheid en misschien zelfs tot meer wijsheid. Soms zijn normen dogma's of worden dogma's de norm.
-
-
[/qu Als jij je daar niet thuis voelt of misschien zelfs niet op je gemak voelt, dan sluit je je aan bij de rechtse racisten. ote]
Ik voel me in de vurige stede Liège ook niet op mjin gemak, de mensen aan wie ik daar de weg wil vragen begrijpen me niet en ik hen evenmin. Zou ik mede daarom een normale Vlaming zijn ?
Xenofobie lijkt me wel geen exclusieve eigenschap van de partij voor de Vlaamsche menschen.![]()
PS: diep in West-Vlaanderen of hoog in Limburg voel ik mij evenmin op mijn gemak...
Ondanks mijn meertaligheid begrijp ik de mensen daar meestal niet, want ook daar spreken de meesten een voor mij vaak niet te begrijpen soort koeterwaals.De taal of de geplogenheden van anderen maken mij onzeker, dat is misschien wel de bron van mijn racisme ?
-
Ik denk dat we het nu zullen moeten hebben over de betekenis van ' niet op mijn gemak' .socrates schreef: ↑08 jun 2024, 10:58Ik voel me in de vurige stede Liège ook niet op mjin gemak, de mensen aan wie ik daar de weg wil vragen begrijpen me niet en ik hen evenmin. Zou ik mede daarom een normale Vlaming zijn ?Als jij je daar niet thuis voelt of misschien zelfs niet op je gemak voelt, dan sluit je je aan bij de rechtse racisten.
Xenofobie lijkt me wel geen exclusieve eigenschap van de partij voor de Vlaamsche menschen.![]()
PS: diep in West-Vlaanderen of hoog in Limburg voel ik mij evenmin op mijn gemak...
Ondanks mijn meertaligheid begrijp ik de mensen daar meestal niet, want ook daar spreken de meesten een voor mij vaak niet te begrijpen soort koeterwaals.De taal of de geplogenheden van anderen maken mij onzeker, dat is misschien wel de bron van mijn racisme ?
Ik stel voor die uitdrukking hier pas te gebruiken in situaties waar je liever naar het voetpad aan de andere kant van de straat zou gaan. Om ambras te vermijden, zie je?
Het is dat soort ' niet op zijn gemak' dat sommige figuren onder woorden brengen wanneer ze door Molenbeek wandelen, of zelfs erdoor rijden in een auto met gesloten deuren.
Is het dat wat jij in Limburg en West-Vlaanderen ervaart?

Het woord "gemak" heeft minstens 20 synoniemen die vaak heel uiteenlopende betekenissen hebben. Zoals het begrip in Vlaanderen meestal wordt gebruikt zou het betekenen dat men zich ongemakkelijk, onzeker, oncomfortabel voelt. Wie verder dan rond zijn eigen kerktoren loopt kan zich wel eens buiten zijn comfortzone voelen. Dat kan verschillen van individu tot individu en is niet noodzakelijk verbonden aan de omgeving waarin zich het "ongemak" voordoet.Wil. schreef: ↑08 jun 2024, 13:58Ik denk dat we het nu zullen moeten hebben over de betekenis van ' niet op mijn gemak' .socrates schreef: ↑08 jun 2024, 10:58Ik voel me in de vurige stede Liège ook niet op mjin gemak, de mensen aan wie ik daar de weg wil vragen begrijpen me niet en ik hen evenmin. Zou ik mede daarom een normale Vlaming zijn ?Als jij je daar niet thuis voelt of misschien zelfs niet op je gemak voelt, dan sluit je je aan bij de rechtse racisten.
Ik stel voor die uitdrukking hier pas te gebruiken in situaties waar je liever naar het voetpad aan de andere kant van de straat zou gaan. Om ambras te vermijden, zie je?
Het is dat soort ' niet op zijn gemak' dat sommige figuren onder woorden brengen wanneer ze door Molenbeek wandelen, of zelfs erdoor rijden in een auto met gesloten deuren.
Is het dat wat jij in Limburg en West-Vlaanderen ervaart?
Omdat ik bv. onvoldoende Frans kan spreken en "Luikspatois" al helemaal niet begrijp kan ik me daardoor in Luik minder zelfzeker gaan voelen, maar dat ligt dus niet aan Luik maar aan mij.
Laten we er nu ooral maar geen semantische discussie van maken.
-
Toch gaat het hier over betekenis die je aan woorden hecht.
Wanneer men je binnen de kooi plaatst waar de leeuwentemmer en de leeuwen aanwezig zijn, dan voel jij je ongemakkelijk. Maar 1 meter buiten de kooi, is dat gevoel al enorm gedaald. De plaats is dus geen beetje maar heel erg van belang.
Terug naar de situatie in Molenbeek: wanneer je daar over de straten loopt, zal je misschien af en toe de intentie hebben om de straat over te steken omdat de andere stoep je veel veiliger lijkt, ook al ligt er minder dan 5 meter tussen de twee lokaties.
Wat ik van jou zou willen horen en ik herhaal het: heb jij datzelfde gevoel in Limburg of West-Vlaanderen? Hogerop vermeldde je immers dat je je 'niet op je gemak' voelt op die twee plaatsen.
Wanneer men je binnen de kooi plaatst waar de leeuwentemmer en de leeuwen aanwezig zijn, dan voel jij je ongemakkelijk. Maar 1 meter buiten de kooi, is dat gevoel al enorm gedaald. De plaats is dus geen beetje maar heel erg van belang.
Terug naar de situatie in Molenbeek: wanneer je daar over de straten loopt, zal je misschien af en toe de intentie hebben om de straat over te steken omdat de andere stoep je veel veiliger lijkt, ook al ligt er minder dan 5 meter tussen de twee lokaties.
Wat ik van jou zou willen horen en ik herhaal het: heb jij datzelfde gevoel in Limburg of West-Vlaanderen? Hogerop vermeldde je immers dat je je 'niet op je gemak' voelt op die twee plaatsen.

Dat heeft dus te maken met de betekenis die men aan het woord gemak 'wil." geven. Bij het worod gemak wordt hier ook tegelijk het woord voelen, ge gebruikt, wat is er nog meer individu gebonden dan "gevoel" ik kan me dus perfect niet op mijn gemak voelen in Zutendaal of in Oost Rozebeke, omdat "ik" de mensen daar niet gastvrij vindt en ik de lokale taal die zij onder elkaar gebruiken niet begrijp. Behalve de meest gebruikte talen in Molenbeek en in Borgerhout zie ik niet meteen een groot verschil tussen Molenbeek en Borgerhout. Bij nacht zou ik me in elk geval in geen van beide comfortabel voelen, ze bevinden zich nochtans allebei in mijn land.Wil. schreef: ↑08 jun 2024, 16:00Toch gaat het hier over betekenis die je aan woorden hecht.
-
Je hebt het hier voor de zoveelste keer over de taal die de mensen spreken: dat roept bij jou een gevoel van ongemak op.socrates schreef: ↑08 jun 2024, 16:09... ik kan me dus perfect niet op mijn gemak voelen in Zutendaal of in Oost Rozebeke, omdat "ik" de mensen daar niet gastvrij vindt en ik de lokale taal die zij onder elkaar gebruiken niet begrijp. Behalve de meest gebruikte talen in Molenbeek en in Borgerhout zie ik niet meteen een groot verschil tussen Molenbeek en Borgerhout.
Bij nacht zou ik me in elk geval in geen van beide comfortabel voelen, ze bevinden zich nochtans allebei in mijn land.
Wat ik niet snap is dat je een duidelijk verschil aanduidt tussen dag en nacht. Veranderen ze bij nacht hun taal naar een nog veel bedreigender taalregister??
Is het taalgebruik tijdens de nachtelijke uren bij die mensen van die aard dat je de andere kant van de straat zou opzoeken indien je een paar lokale bewoners zou tegenkomen uit vrees dat ze hun onbegrijpelijke taal naar jou zouden slingeren??

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.