Wordt arbeid schaars?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

21 mei 2017, 11:11

Dicksy schreef:verdient eigenlijk niemand en zeker niet van een partijvoorzitter waarvoor men de zolen vanonder zijn schoenen gelopen heeft via de zuil ACV.
Eigenlijk fluit hij U terug.... :lol: :lol: :lol:
Soit, zonnige zondag nog.
Ik heb geen partij dus ook geen partijvoorzitter.
Ik stell vast dat honderdduizenden mensen hun hoop vestigen in de partij vd grote veranderingen.
Ik neem aan dat die niet teleurgesteld werden.
Die voorzitter komt uit een hardwerkende familie die meerdere bedrijven uit de grond gestampt hebben, zijn zus heeft zelfs in Wallonië een groot bedrijf opgericht om de luie Walen te leren werken. Ik zou mijn hoop ook bij die mensen leggen. Die weten hoe je zelf voor je inkomsten moet werken zonder heel uw leven aan de staatsuier te hangen!
Die ziet met 1 oogopslag de luierikken tussen zijn volk en "daar valt nog veel te snoeien".
Ook een prettige zondag btw!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2017, 11:35

dejules schreef:
Wil. schreef:Welke regering? De Vlaamse of de Belgische?
Al mijn bijdragen gaan over Vlaanderen.
De Vlaamse begroting is ontspoord sedert de N-VA mee in de regering zit.
Nu plegen ze zelfs valsheid in geschriften door miljarden aan investeringskosten buiten de begroting te houden.

Interessant. Je kunt me voorzeker ook de cijfers van de 'ontsporing' geven. Gewoonlijk drukt men die uit in percentage van het bbp. Laat maar eens horen. Europa verlangt van zijn lidstaten een max. van 60% opgestapeld tekort tov het bbp.
Weet je wat ik denk? Dat je dit ontspoord-verhaal ook weer uit je duim hebt gezogen, zoals tal van andere zaken.


Ik lijk alweer gelijk te krijgen: dejules heeft het uit zijn duim gezogen. Hij kan ons geen enkel percentage geven dat de schuldgraad van Vlaanderen aangeeft.
:roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

21 mei 2017, 11:39

Wil. schreef: Ik lijk alweer gelijk te krijgen: dejules heeft het uit zijn duim gezogen. Hij kan ons geen enkel percentage geven dat de schuldgraad van Vlaanderen aangeeft.
:roll:
De Vlaamse schulden zijn verstopt, niet terug te vinden in de begrotingen.
De ziekenhuisschulden, Oosterweel, pps-constructies, investeringsschulden, ... nergens terug te vinden!
Griekenland hield ook zo'n boekhouding!
Liegen en bedriegen!

Het Rekenhof verwacht dat de Vlaamse schuldenberg zal oplopen tot 35 miljard euro in 2022. Dat is een verdubbeling van de schuldenberg van vorig jaar, die 19 miljard bedroeg.

ps Vlaanderen was schuldenvrij totdat de N-VA in de Vlaamse regering toetrad.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 mei 2017, 15:16

dejules schreef:Ik heb geen partij dus ook geen partijvoorzitter.
Jawel jong, niet liegen, je was délégué van de rooie vakbond, dat zijn d'office sp.A aanhangers.
Ik stell vast dat honderdduizenden mensen hun hoop vestigen in de partij vd grote veranderingen.
Ik neem aan dat die niet teleurgesteld werden.
Jouw sossenvriendjes beloven al tientallen jaren de werkmensch de hemel op aarde, zie wat er van gekomen is.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

21 mei 2017, 15:30

Oei Michelin. War verwijt ge een delegue nu?
Erzijn er hier die met de vlag gezwaaid hebben van de Sossen en nu bekeerd naar de de NVa
En wat was u? Een kleine zelfstandige ? Daarbij ingeschreven als loontrekkende ! Wat heeft u tof te verwijten aan anderen? U autochtone ook uit een paar potten? En er was toen van NVa nog geen sprake,
Die eten uit drie potten. Is het daarom dat u de kazak gedraaid heeft?
dejules

21 mei 2017, 15:32

MichelN schreef:Jawel jong, niet liegen, je was délégué van de rooie vakbond, dat zijn d'office sp.A aanhangers.
Ik was militant vh ACOD samen met Bart, Jan, Heert, Sigfried, ...
Wij hebben de dubbele pensioenen binnengehaald en minimum 50 verlofdagen en 30 verletdagen en 3 extra feestdagen en 12% extra loon tov de privé, op 50 met pensioen ...
Niet slecht he!

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2017, 16:37

dejules schreef:
Wil. schreef: Ik lijk alweer gelijk te krijgen: dejules heeft het uit zijn duim gezogen. Hij kan ons geen enkel percentage geven dat de schuldgraad van Vlaanderen aangeeft.
:roll:
De Vlaamse schulden zijn verstopt, niet terug te vinden in de begrotingen.
De ziekenhuisschulden, Oosterweel, pps-constructies, investeringsschulden, ... nergens terug te vinden!
Griekenland hield ook zo'n boekhouding!
Liegen en bedriegen!

Het Rekenhof verwacht dat de Vlaamse schuldenberg zal oplopen tot 35 miljard euro in 2022. Dat is een verdubbeling van de schuldenberg van vorig jaar, die 19 miljard bedroeg.

ps Vlaanderen was schuldenvrij totdat de N-VA in de Vlaamse regering toetrad.
Even die kwakkels van dejules ontmaskeren:

Ten eerste:
vorig jaar 19 miljard schulden op een bbp van 220 miljard. D.w.z 8,6% schulden.

belgië heeft 105% schulden. De meeste grote West-Europese landen hebben allemaal een schuldpercentage dat tussen 75% (Duitsland) en 100% (Frankrijk/Spanje) ligt. Ongeveer het 10-voud van wat Vlaanderen aan schulden heeft. Elk land uit de EU droomt van een schuld die slechts 8,6% van zijn bbp bedraagt.

Ten tweede:
Als het bbp van Vlaanderen slechts aan 2% zou blijven groeien tot 2035, dan zal het dan 314 miljard waard zijn. Een schuld van 35 miljard op 314 bbp geeft een gruwelijk percentage van 11,1% schulden. Wow!

Ten derde:
Oosterweel en co. buiten de begroting: geen enkel bedrijf brengt de totale kostprijs van een groot infrastructuurwerk in één jaar bij de kosten. Die worden gespreid over meerdere jaren. Europa vraagt dat die kost in één jaar wordt opgenomen. Onzinnig. Zelfs al zou die kost worden opgenomen en worden betaald met een lening, dan stijgt het schuldenniveau daardoor tot 8,75% van het bbp. Schokkend!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

21 mei 2017, 16:54

dejules schreef:
Wil. schreef:Beetje nadenken ipv je kretologie boven te halen.

Jouw gevraag weegt veel te licht. De feiten zijn daar. Ik kan nog een aantal bedrijven (privé) aangeven die op dit moment vragen om werknemers maar ze slechts moeilijk kunnen vinden. Dat is normaal in een regio als Vlaanderen waar de werkloosheid stilletjes aan op het niveau komt dat het ongemakkelijk wordt in de economie. Een 'overschot' van 3% is absoluut noodzakelijk. Wij zitten op 5%. De 'pijngrens' van te weinig kandidaten komt dichtbij.
Ambtenaar, als het economisch zo fantastisch gaat dan moeten er nogal inkomsten binnenvloeien in de staatskas.
Waarom moet de regering dan volgende maand op zoek naar 7 miljard Euro?
Wellicht om de 14.026 'oorlogsvluchtelingen' in erkende opvangcentra, 60% van de totale opvangcapaciteit te onderhouden?
En de duizenden in partner-centra: 'individuele opvangplaatsen, georganiseerd door OCMW's en ngo's' waar geen informatie over wordt gegeven?
En dan hebben we het nog niet eens over illegalen die hier overal rondzwerven en vast ook wel ergens steun 'nemen' of krijgen? De nepwetten met uitzonderingen kennende..

De logica zélve dat de staatsschuld stijgt terwijl de autochtone bevolking inlevert en blijft inleveren:
sinds de twee jaar dat deze regering aan de macht is, MET nva dus, hebben gepensioneerden, zieken, vervangingsinkomens én werknémers 10 MILJARD euro ingeleverd!!
En hebben bedrijven 3 miljárd euro aan lastenverlaging gekregen en krijgen ze in 2017 nog eens een cadeauke van 2,8 MILJARD euro.
Maar: NOG niet genoeg: de vennootschapsbelasting moet NOG lager, ondanks dat bedrijven zélden de wettelijk verplichte 33,99% belasting betalen maar gemiddeld met 11%, nog minder belasting betalen dan werknémers!

En dan hebben we nog het gat van 6,6 miljárd euro dat de politiek gegraven heeft met de tax shift.....toch logisch dat de staatsschuld stijgt: steeds meer uitdelen en steeds minder inkomsten?
En vooral verwerpelijk omdat dan de bevolking nog wordt opgevoerd als zondebok!!

En Já, sinds deze regering is ook de vlaamse regering beginnen ontsporen - lees: vlaanderen verarmen want daarvoor hadden ze hun begrotingen wél op orde/in balans en dat werd opzettelijk verkloot zodat we langs twee kanten kunnen bestolen worden met drogredenen!

De economie is een ramp en het ergste ervan is dat het georkestreerd wordt!
dejules

21 mei 2017, 17:38

Wil. schreef:Ik lijk alweer gelijk te krijgen:
De Vlaamse schuld zal tegen eind 2015 oplopen tot 20 miljard euro. Dat is 1,2 miljard meer dan eind 2014. Dat blijkt uit een verslag van het Rekenhof over de begrotinsaanpassing 2015 dat Belga kon inkijken. Het Rekenhof toont zich ook kritisch voor een aantal maatregelen in de begrotingsaanpassing van de Vlaamse regering.
 

Door de nieuwe Europese begrotingsregels schiet het Vlaamse schuldencijfer omhoog. Een aantal schulden die in het verleden niet in de begroting moesten staan, moeten nu wel in de Vlaamse begrotingsboeken. Het gaat onder meer om schulden rond sociale huisvesting (o.a. VMSW en VWF) en een aantal alternatieve financieringen zoals VIPA in de welzijnssector en 'Scholen van Morgen' in onderwijs. Daardoor bedroeg de Vlaamse schuld eind 2014 niet langer 4 miljard euro, maar 18,8 miljard euro.

Volgens het Rekenhof zal die schuld in 2015 nog verder stijgen met 1,2 miljard euro, zodat er tegen eind 2015 een schuldenberg is van 20 miljard euro. Dat bedrag is trouwens nog niet volledig. Zo moet volgens het Instituut voor de Nationale Rekening (INR) ook de schuld met betrekking tot de Deurganckdoksluis worden meegerekend.

Het Rekenhof wijst erop dat de vorige regering nog expliciet mikte op een volledige schuldenafbouw tegen 2020. "Het huidige regeerakkoord verwijst daar niet meer naar. Niettemin blijft het belangrijk dat een duidelijke doelstelling voor de beheersing van de schuld wordt vooropgesteld", aldus het Rekenhof.
"Bourgeois beloofde begrotingsdiscipline, maar krijgt hier een ferme tik op de vingers van het Rekenhof."
Het Rekenhof heeft links en rechts in het rapport kritiek op de manier waarop de Vlaamse regering de begrotingscontrole heeft afgerond. Een voorbeeld: begin april kondigde de Vlaamse regering aan dat de begroting dit jaar bijna 550 miljoen euro in het rood zou gaan, maar dat Vlaanderen daarmee beter deed dan de -765 miljoen euro die toelaatbaar was voor de Hoge Raad voor Financiën (HRF).

Het Rekenhof merkt op dat de HRF wel een beperking van de eenmalige maatregelen tot 49 miljoen euro voorzag en dat er in de Vlaamse begrotingscijfers voor bijna 150 miljoen euro aan eenmalige ingrepen zitten. Het Rekenhof maant de Vlaamse regering daarom aan tot wat meer 'omzichtigheid'.

Groen-fractieleider Björn Rzoska: "Bourgeois beloofde begrotingsdiscipline, maar krijgt hier een ferme tik op de vingers van het Rekenhof".

Verder twijfelt de begrotingswaakhond onder meer of er wel voldoende middelen zullen zijn voor studietoelagen en voor extra plaatsen in ouderenzorg. Het Rekenhof wijst er ook op dat een gedeelte van de voorziene 65 miljoen euro voor nieuw beleid in welzijn "een nieuwe bestemming heeft gekregen, deels voor constant beleid".

"Over de invulling van het uitbreidingsbeleid wordt weinig toelichting gegeven", stelt het Rekenhof. "Wel kan onder meer worden vastgesteld dat bij Kind & Gezin het uitbreidingsbudget van 20 miljoen euro voor 10 miljoen euro wordt gebruikt ter compensatie van besparingen in de kinderopvang en voor 1,3 voor uitbreidingen in plaatsen voor kinderopvang".

Tot slot wijst het hof er ook op dat er voorlopig in de begroting "geen middelen voor bijkomende plaatsen in psychiatrische verzorgingstehuizen zijn opgenomen". Rzoska (Groen): "In tegenstelling tot de belofte van Welzijn Jo Vandeurzen naar aanleiding van het meisje dat aan gerechtshof werd gedropt"

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... euro.dhtml

De Vlaamse overheid was schuldenvrij totdat de schuldenmakers van de N-VA toetraden tot de Vlaamse regering.
Onder Bourgeois zijn die schulden zelfs volledig ontspoord.
Deze partij duwt de Vlaming en zijn kinderen en kleinkinderen in de armoede.

Rekenhof: "Vlaanderen heeft geen schuldbeheersing"


Het Rekenhof uit vandaag kritiek op de schuldbeheersing van de Vlaamse regering. De Vlaamse overheidsschuld zou eind 2017 oplopen tot 25,7 miljard euro, terwijl Vlaanderen op dit moment geen schuldnorm meer hanteert. De begroting voor 2017 is volgens het hof ook niet in evenwicht.

De verwerking van de begrotingsgegevens leidt tot een negatief saldo van ruim 1 miljard euro, schrijft het hof. Het begrotingsevenwicht wordt bereikt door hypotheses inzake onderbenutting van uitgaven en overrealisatie van ontvangsten. Ook de 120 miljoen euro die buiten de begroting wordt gehouden voor de bouw van de Oosterweelverbinding en de investeringen in ziekenhuisinfrastructuur moeten eigenlijk in de boeken worden opgenomen, vindt het Rekenhof.

De instantie heeft daarnaast kritiek op het schuldbeleid van de Vlaamse regering. "Er wordt niet meer verwezen naar de oude doelstelling om de schuld tot nul te herleiden tegen 2020, maar er werd nog geen nieuwe concrete norm geformuleerd om de schuld te beheersen." Het hof wijst op het toenemende belang dat Europa stelt in schuldbeheersing naast beheersing van het begrotingstekort.

"Het begrotingsevenwicht waar Bourgeois over spreekt is een sprookje", concludeert Groen. "De kritiek van het Rekenhof is messcherp en zet de Vlaamse regering op budgettair vlak in haar hemd", zegt fractieleider Björn Rzoska. "Bourgeois probeerde eerder met truken om op papier tot een begroting in evenwicht te komen. Die truken werden echter al meteen onderuit gehaald door Europees commissaris Marianne Thyssen. Ook het Rekenhof laat zich nu niet misleiden door de minister-president."

"Het Rekenhof bevestigt zwart op wit wat sp.a al maanden zegt: de Vlaamse begroting is niet in evenwicht", zegt sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke. "De Vlaamse regering stuurt de ene factuur na de andere naar de Vlaamse gezinnen, maar slaagt er dan nog niet in de rekening te doen kloppen. Hoeveel alarmbellen moeten er nog afgaan alvorens N-VA, CD&V en Open Vld beseffen dat hun besparings- en factuurbeleid nergens toe leidt, tenzij naar steeds krappere gezinsbudgetten, minder goed onderwijs en ontoereikende zorg?"

http://www.hln.be/hln/nl/38262/Begrotin ... sing.dhtml

De N-VA duwt ons in armoede.
De schulden die zij opstapelen zijn de belastingen van morgen.
Deze partij is vergif!

In realiteit bouwt Vlaanderen schulden op en heeft de regering wel degelijk een tekort op de begroting. Alleen, u mag het blijkbaar liefst niet weten.
DeTijd vatte het zo samen: “Vlaamse regering laat geruisloos begrotingsevenwicht los”. Let vooral op het woordje ‘geruisloos’. CD&V had nochtans eerder al luidop gezegd dat het begrotingsevenwicht (op korte termijn) geen fetish mocht zijn.
Nu blijkt vooral de N-VA ook de bocht te hebben ingezet. De vlaamsgezinden in de regering zouden er nu ook mee instemmen om de Vlaamse begroting in het rood te laten gaan. Daarom dus, dat Geert Bourgeois bij Terzake sprak over ‘begrotingsdiscipline’ in plaats van een ‘begrotingsevenwicht’. Een belangrijke nuance.
“De economische prognoses doen Vlaanderen 694 miljoen euro in het rood gaan”, aldus Annemie Turtelboom (OpenVld), minister van Begroting. Verklaringen zijn volgens Turtelboom de lage inflatie (uiteraard) en de lage groei (uiteraard).
Er is trouwens nog meer slecht nieuws. Door de zesde staatshervorming, die in de vorige regering op federaal vlak onderhandeld werd, zal een pak bevoegdheden in de komende jaren overgeheveld worden naar de regio’s.
Het bijhorende budget voor die bevoegdheden volgt slechts gedeeltelijk. Algemeen wordt aangenomen dat hierdoor de regionale overheden, Vlaanderen en Wallonië, in de buidel moeten tasten en nog veel dieper in de rode cijfers zullen belanden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2017, 18:36

Het is niet omdat je veel wind maakt, dat je zwaar weegt, jules.

Nergens rep je ook maar met één letter over de schuldratio. De verhouding tussen wat men moet dragen en wat men kán dragen is belangrijk.

Wanneer mijn buurman een lening van 5 miljoen aangaat voor zijn frituur, dan zal hij het héél moeilijk hebben om die terug te betalen.
Wanneer Apple een lening van 5 miljoen aangaat, dan volstaat de nettowinst van 1 uur bedrijfsvoering om die schuld terug te betalen.

Vlaanderen zit rond 8,5% wat betreft schuld/bbp. Dat is voor een ontwikkeld land ongezien. Dat is zelfs beter dan Noorwegen met zijn bergen gratis geld uit olie en gas. Ik zou ook liever een begroting in evenwicht of met overschot zien, maar de N-VA is dan ook niet de enige partij in de coalitie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

21 mei 2017, 19:02

Wil. schreef:Het is niet omdat je veel wind maakt, dat je zwaar weegt, jules.

Nergens rep je ook maar met één letter over de schuldratio. De verhouding tussen wat men moet dragen en wat men kán dragen is belangrijk.

Wanneer mijn buurman een lening van 5 miljoen aangaat voor zijn frituur, dan zal hij het héél moeilijk hebben om die terug te betalen.
Wanneer Apple een lening van 5 miljoen aangaat, dan volstaat de nettowinst van 1 uur bedrijfsvoering om die schuld terug te betalen.

Vlaanderen zit rond 8,5% wat betreft schuld/bbp. Dat is voor een ontwikkeld land ongezien. Dat is zelfs beter dan Noorwegen met zijn bergen gratis geld uit olie en gas. Ik zou ook liever een begroting in evenwicht of met overschot zien, maar de N-VA is dan ook niet de enige partij in de coalitie.
Vlaanderen was schuldenvrij totdat de N-VA in de Vlaamse regering toetrad. Schuldenmakers!

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

21 mei 2017, 21:13

paullamb schreef:Oei Michelin. War verwijt ge een delegue nu?
Erzijn er hier die met de vlag gezwaaid hebben van de Sossen en nu bekeerd naar de de NVa
En wat was u? Een kleine zelfstandige ? Daarbij ingeschreven als loontrekkende ! Wat heeft u tof te verwijten aan anderen? U autochtone ook uit een paar potten? En er was toen van NVa nog geen sprake,
Die eten uit drie potten. Is het daarom dat u de kazak gedraaid heeft?
Luister eens, stuk ongeluk, je moet er maar eens mee ophouden smerige leugens te verkopen: ik ben van mijn eerste dag als zelfstandige in '76 tot aan mijn pensionering in 2011 geen seconde loontrekkende geweest, in totaal heb ik 47 jaar gewerkt. En jij? Twintig jaar loketjanet bij de vakboungd?
Het ware te hopen geweest dat ze je daar enkele basisbegrippen van het Nederlands hadden bijgebracht want zelfs een zesjarige kraamt niet zo'n broebeltaaltje uit.
Gast

22 mei 2017, 07:15

paullamb schreef:Oei Michelin. War verwijt ge een delegue nu?
Erzijn er hier die met de vlag gezwaaid hebben van de Sossen en nu bekeerd naar de de NVa
En wat was u? Een kleine zelfstandige ? Daarbij ingeschreven als loontrekkende ! Wat heeft u tof te verwijten aan anderen? U autochtone ook uit een paar potten? En er was toen van NVa nog geen sprake,
Die eten uit drie potten. Is het daarom dat u de kazak gedraaid heeft?
Zijt ge daar nog maar weer eens met uw rooie zwaaiende Sossen vod.
Straks in de nieuwe regering als het gehate NVA weg is en de rooie sinterklazen mee terug in de regering zitten,komt er een kaviaar sos zeggen dat ge weer gratis met de bus moogt rijden.En ge krijgt er nog eens 200 euro meer pensioen per maand bovenop.


Infantiel kleingeestig ventje !!
Ice

22 mei 2017, 11:21

Zeg, zal het een beetje gaan, ja?
Is het nodig dat jullie meningen gepaard gaan met persoonlijke beledigingen?
dejules

23 mei 2017, 13:45

De rechtbank van Koophandel in Hasselt heeft zopas het bedrijf Ducatt in Lommel failliet verklaard. De directie had zelf de boeken neergelegd. Ducatt kwam in de problemen toen de grote Duitse producent van zonnepanelen SolarWorld het faillissement had aangevraagd.

SolarWorld was goed voor de helft van de omzet van Ducatt. Bij Ducatt hoopten ze vorige week nog op een doorstart van de grote Duitse afnemer van het superdunne glas voor zonnepanelen. Maar dat heeft niet mogen baten. Ducatt lag ook onder vuur in verband met mogelijk verboden staatssteun. Daaromtrent liep een klacht bij de Europese Commissie.
Volgens de klagers, concurrenten van Ducatt, zou Ducatt via investeringen van LRM en PMV voor ruim 40 miljoen euro aan steun hebben ontvangen. Volgens Ducatt zelf ging het om risicokapitaal. Ook de ondernemers Noël Essers en Urbain Vandeurzen hadden geld in Ducatt gestopt.
Bij Ducatt werkten 150 mensen. De rechtbank heeft drie curatoren aangesteld, zij zullen het faillissement voort afwikkelen.

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170523_0289 ... p-de-tocht

Deze mensen maakten de verkeerde keuze. Indien zij voor het statutair statuut hadden gekozen dan was dit niet gebeurd!