Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

25 aug 2024, 10:14

De BBC ligt zwaar onder vuur omdat ze zelfmoordaanslagen van Hamas, waarbij 80 burgers van 13 tot 83 jaar omkwamen, omschreef als 'militaire operaties'

De BBC is de levensvisie van terreurgroep Hamas duidelijk meer genegen dan die van Israël, want ze neemt er het woordgebruik van over.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

28 aug 2024, 15:30

Voor wie nog zou twijfelen aan de ware aard van het regime in Israël...

"...Israël is in de greep van “Joodse Terreur”, dat zeggen niet de pro-Palestijnse betogers in heel de wereld, maar Ronen Bar, chef van de Israëlische geheime binnenlandse inlichtingendienst Shin Bet. Wanneer de Shin Bet spreekt, is aandachtig luisteren geboden...."

In een Open Brief in de Israëlische krant Haaretz slaat de chef van Shin Bet een alarmkreet. De aanhef van zijn brief aan de Israëlische regering begint zo: “Ik schrijf u deze brief terwijl ik lijd, in grote angst leef, als een Jood, als een Israëli, en als een lid van de veiligheidsdiensten”.

Ronen Bar stelt dat terreurgroepen van joodse kolonisten als kool groeien en hun aanslagen tegen Palestijnse boeren en dorpen op de Westelijke Jordaanoever zich vermenigvuldigen. Aanslagen, moorden, brandstichtingen, vernietiging van akkers en huizen, uitdrijvingen: de misdaden gaan crescendo.
Ministers moedigen deze terreur aan en overheidsdiensten ondersteunen ze. Joodse kolonisten worden voorzien van aanvalswapens en kogelvrije vesten. Voor aanslagen knijpen politie en leger een oogje dicht, of zorgen zelfs voor “heimelijke steun”.

De schade die aan de Joodse staat wordt aangebracht “is onbeschrijflijk”, schrijft Ronen Bar: “een globaal verlies aan legitimatie, zelfs bij onze beste bondgenoten, (…) een afglijden naar een sfeer van bestuurloosheid, en bovenal, een gigantische smet op het judaïsme en op ons allen.’

De Shin Bet benadrukt dat deze fascistische terreur niet zomaar aan de rand van de Israëlische samenleving gedijt. Het gaat volgens Ronen Bar niet om (ultra-)nationalistische terreur, maar om “Joodse terreur”, om terrorisme dat in de Joodse ziel van Israël woekert. (Bronnen: The Times of Israel, Jerusalem Post, Haaretz, alle 22/8/24)

Ami Ayalon, een van de voorgangers (1996-2000) van Ronen Bar aan het hoofd van Shin Bet, zei het in een interview op CNN zo: “Wij verliezen onze identiteit als volk, als Joden en als mensen. (…) De idee dat we het recht hebben te doden wordt een tweede natuur. Wij vragen ons niet meer af waarom. Het wordt een tweede natuur.” (Amanpour/Ayalon, CNN, 24/6/24)

Het woord ‘fascisme’ in de mond nemen gebeurt al te dikwijls en onbezonnen, maar het is hier op zijn plaats: fascistische groepen die te vuur en te zwaard een volk dat zich verzet willen verwoesten, koloniseren nu de Israëlische staat zelf. Het zionisme vervelt tot fascisme, penetreert de staatsbureaucratie en aan het eind wacht een klassieke militare dictatuur.

boeffer

28 aug 2024, 21:37

't Enige wat ik gezien heb was dat men een verdwaalde/vergeten gijzelaar uit een tunnel heeft kunnen redden. Met een bulldozer rijt men nu de straten open, is dat om tunnels te vinden of om mobiliteit stuk te maken?
Als laatste, Ryanair gaat naar Tel Aviv vliegen, bb toch niet een onveilig land.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

boeffer

01 sep 2024, 22:04

Tunnels, waarom laat men die niet onderlopen. Oftewel deels met een product dat men boven de grond kan detecteren. Manipuleer een ongelukje zoals een brandkraan omver rijden(of kennen ze daar niet). In elk willekeurig huis kan men mss erin en eruit. Waar zijn de speurhonden?
Of rook ze uit.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

URSULAMI

07 sep 2024, 13:46

"Maak kennis met Zawha Arafat, de dochter van Yasser Arafat, de eerste Palestijnse leider in de geschiedenis.

Ze is de erfgenaam van een fortuin van 8 miljard dollar, dat volgens "kwade tongen" uit weinig meer bestaat dan volledig uit gestolen humanitaire hulp. Ze bezit eigenlijk een hele straat in Londen, woont in een mondaine wijk van Parijs en spreekt 4 talen, waarvan er geen enkele Arabisch is.

In feite was de laatste keer dat ze in de Palestijnse Autoriteit was 25 jaar geleden als baby en ze toont niet het minste verlangen om daarheen terug te keren.

En nu de kers op de taart: volgens de VN is ze een Palestijnse vluchtelinge..."

[attachment=0]14392911_original.jpg[/attachment]

berretz

08 sep 2024, 06:56

Die vaccins tegen polio helpen die ook tegen kogels, bommen en granaten?

boeffer

08 sep 2024, 23:10

Steeds vind ik het moeilijk dat men de schuld plaatst bij Netanyahu ipv die Hamas.

Dicksy

17 sep 2024, 10:30

Haaretz(*) Exclusief:
Israël rekruteert Afrikaanse asielzoekers voor levensbedreigende Gaza-oorlogsoperaties, en belooft permanente legale status

Israëlische veiligheidsfunctionarissen bieden asielzoekers die akkoord gaan met deelname aan soms levensbedreigende militaire operaties in Gaza de prikkel van een permanente verblijfsstatus. Bronnen zeggen dat interne kritiek op deze uitbuiting is genegeerd: 'Dit is een zeer problematische kwestie'

De Israëlische defensie-instelling biedt Afrikaanse asielzoekers die bijdragen aan de oorlogsinspanning in Gaza – en daarbij hun leven riskeren – hulp bij het verkrijgen van een permanente status in Israël. Dit volgens persoonlijke verslagen verkregen door Haaretz

Ook het Israelische leger heeft blijkbaar nood aan arbeidsmigratie. :roll:

(*) Haaretz (Hebreeuws: הארץ, betekenis: 'het land') is een liberaal en onafhankelijk Israëlisch dagblad. Het is eigendom van de familie Schocken.

Haaretz werd in 1918 opgericht en is daarmee het oudste Israëlische dagblad. De krant verschijnt sinds 9 juni 1919 als Hebreeuws dagblad in Tel Aviv, alwaar het hoofdkantoor nog steeds is gevestigd. Aanvankelijk heette het Chadashot Ha'aretz (betekenis: 'nieuws van het land'), maar in december 1919 werd het eerste woord geschrapt. Het is het derde dagblad van Israël in oplage, na Yediot Ahronot en Maariv. De krant wordt vrij algemeen bestempeld als een 'kwaliteitskrant'.

socrates

17 sep 2024, 10:58

Gast schreef:
07 nov 2017, 22:32
Dat is de bron van Uw info. Wat denkt ge?
(Zucht terug :))

Misschien eens de andere kant van het verhaal want het is tegenwoordig de tendens in elke discussie. Wie niet pro-Palestina is ( of er kritiek op geeft ) is een zionist en dus per definitie een racist en wie niet pro-islam is ( of er kritiek op heeft ) is een islamofoob en dus per definitie een racist.
" Zionisme is het streven van Joden naar een eigen Joodse staat. De naam refereert aan Zion, een van de heuvels van Jeruzalem. De term zionisme komt het eerst voor in het tijdschrift Selbstemanzipation (1890) van N. Birnbaum. "
Misschien toch wel wenselijk om eerst even de definitie van het begrip "racisme" in herinnering te brengen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

voorn

17 sep 2024, 18:21

Kan onze batterijenexpert verklaren hoe Israël er in slaagt meer dan 3000 beepers in Libanon te laten ontploffen op het zelfde ogenblik.Lijkt me een formidabele stunt.

socrates

17 sep 2024, 20:06

voorn schreef:
17 sep 2024, 18:21
Kan onze batterijenexpert verklaren hoe Israël er in slaagt meer dan 3000 beepers in Libanon te laten ontploffen op het zelfde ogenblik.Lijkt me een formidabele stunt.
Cynisch bekeken, misschien toch niet de slimste stunt, als ze datzelfde met I-phones en andere Smartphones zouden doen, was het aantal gewonden wellicht nog veel hoger geweest. Hopelijk brengt deze stunt geen kwaadwilligen op ideeën :x
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

sibarita

17 sep 2024, 23:14

knap werk van UNIT 8200 , bekeken vanuit het standpunt van Israel .

https://en.wikipedia.org/wiki/Unit_8200
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

boeffer

18 sep 2024, 17:02

Er zat springstof in, op aanvraag mss zoals de spionnen en cyankaali om niks los te laten tijdens verhoor en foltering. Maar dan zit er wel een combinatie van toetsen op ipv 1 ivm broekzakbellen.

benq

18 sep 2024, 17:40

Misschien krijgt Poetin nu bang dat zijn telefonneke BOEM gaat doen :lol:
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Dicksy

18 sep 2024, 17:41

door sibarita » Gisteren, 23:14

knap werk van UNIT 8200 , bekeken vanuit het standpunt van Israel .

https://en.wikipedia.org/wiki/Unit_8200
Electronische oorlogsvoering uitgevoerd in de perfectie. Alles en iedereen is doelwit geworden, Israël toont hier het moet. Terug naar het stenentijdperk of het tijdperk van lei en griffel, de nieuwe norm. :roll:
Wat daar kan, kan overal.