Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Het was een Belgische diplomaat maar het incident vond niet plaats in Gaza maar op de Westbank. Ondertussen wordt verder geijverd voor de endlösung, door middel van "hongerbommen" .
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Nee, zoals elke organisatie gaat Hamas in de eerste plaats haar eigen lot vrijwaren, de slachtoffers zijn martelaars of neveneffecten (casual dammage) van een he!ilige oorlog.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wordt Israël nu nog elke dag gebombardeerd door hamas ? Nu moet het toch stilaan helemaal duidelijk worden dat de Zionistische extreem rechtse regering Bibi al lang niet meer bezig is met vergelding voor de gruwelijke stommitteiten van de hamasstrijders, maar wel met de systematische uitroeiïng of verdrijving van alle niet-joden uit Gaza en geleidelijk aa, ook uit de Westbank. Je zal als Palestijn maar in dat gebied geboren worden, de rest van de wereld kijkt door de vingers toe hoe jouw lot wordt bezegeld.
Voor de Zionnisten zou ik zeggen: doe anderen niet aan wat je zelf heb moeten lijden.
Voor de Zionnisten zou ik zeggen: doe anderen niet aan wat je zelf heb moeten lijden.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ondanks de opeenstapeling van oorlogsmisdaden, genocidaire acties en massale etnische zuivering piepen sommigen nog steeds van : "...jamaar Hamas"... We zullen eens zien wat de hoofdrolspelers van die oorlogsmisdaden - Israëlische ministers en ex- parlementsledenvan de regering Netanyahu dus - te vertellen hebben vandaag de dag:
- De zionistische leider Moshe Feiglin, ex-parlementslid voor Netanyahu’s Likoed, zei onlangs op de Israëlische tv-zender Channel 14: ‘Elk kind, elke baby in Gaza is een vijand. De vijand is niet Hamas. We moeten Gaza veroveren en koloniseren. Er mag daar niet één Gazaans kind meer overblijven. Een andere overwinning is er niet.’ Een paar dagen later trokken tienduizenden Israëli’s door Jeruzalem, terwijl ze ‘Dood aan alle Arabieren!’ riepen.
-Itamar Ben-Gvir, de extreemrechtse minister van Binnenlandse Veiligheid, zei vorige week in een toespraak: ‘We zullen Gaza binnentrekken en triomferen! We mogen hun geen humanitaire hulp geven. Onze vijanden verdienen alleen de kogel.’
-De vorige minister van Defensie Yoav Gallant omschreef de Palestijnen als ‘menselijke beesten’ die moeten worden vernietigd. Anderen spraken over ‘zonen van Satan’, zeiden ‘we zullen Gaza zuiveren’ en ‘niemand is onschuldig, ook kinderen niet’.
- De zionistische leider Moshe Feiglin, ex-parlementslid voor Netanyahu’s Likoed, zei onlangs op de Israëlische tv-zender Channel 14: ‘Elk kind, elke baby in Gaza is een vijand. De vijand is niet Hamas. We moeten Gaza veroveren en koloniseren. Er mag daar niet één Gazaans kind meer overblijven. Een andere overwinning is er niet.’ Een paar dagen later trokken tienduizenden Israëli’s door Jeruzalem, terwijl ze ‘Dood aan alle Arabieren!’ riepen.
-Itamar Ben-Gvir, de extreemrechtse minister van Binnenlandse Veiligheid, zei vorige week in een toespraak: ‘We zullen Gaza binnentrekken en triomferen! We mogen hun geen humanitaire hulp geven. Onze vijanden verdienen alleen de kogel.’
-De vorige minister van Defensie Yoav Gallant omschreef de Palestijnen als ‘menselijke beesten’ die moeten worden vernietigd. Anderen spraken over ‘zonen van Satan’, zeiden ‘we zullen Gaza zuiveren’ en ‘niemand is onschuldig, ook kinderen niet’.
-
Hoe gek moet het eigenlijk worden voordat de Hamas-jongens vinden dat het genoeg geweest is? Als ze de gijzelaars vrijlaten en zich overgeven, dan heeft Israël geen enkele reden meer om Gaza te zuiveren van Hamas.
Niemand stelt die vraag. Waarom niet?

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Omdat die vraag totaal irrelevant is. Hoeveel bewijzen en uitspraken van Israëlische ministers etc. moet je hebben die duidelijk maken dat het hen niet om Hamas te doen is of om de gijzelaars maar om de verdrijving van alle Gazanen en alle Palestijnen van de Westbank. Jij bent hier nog de enige die hardnekkig weigert om die gigantische olifant in de kamer te zien.Niemand stelt die vraag. Waarom niet?
Wat begrijp je niet uit deze zin: " De vijand is niet Hamas. We moeten Gaza veroveren en koloniseren. Er mag daar niet één Gazaans kind meer overblijven. Een andere overwinning is er niet.’ ????
-
Die vraag is héél relevant; het is de essentie, want dan houdt het allemaal op. Om één of andere reden wil Hamas dat niet en de westerse deugmensen lopen graag mee achter de Palestijnse vlag.
Jouw citaten zijn lekker uit de context gerukt. Zo is jouw citaat "De vorige minister van Defensie Yoav Gallant omschreef de Palestijnen als ‘menselijke beesten’ die moeten worden vernietigd." uitgesproken op 8 of 9 oktober. Dus vlak nadat de minister de verkoolde lijken van opgestookte baby's had gezien, nadat hij gezien had hoe de vrouwen verkracht werden vóór de ogen van hun kinderen en vervolgens vermoord werden.Hoeveel bewijzen en uitspraken van Israëlische ministers etc. moet je hebben
Dat is inderdaad beestig.
Toon mij de bredere context waarin de uitspraken werden gedaan, maar dat doe je niet.
Vandaag kom jij dat posten alsof het de langetermijnvisie is van Israël. Helemaal niet.
Vóór 7 oktober gingen dagelijks honderdduizenden Palestijnen werken in Israël en dat gebeurde allemaal op ordentelijke wijze. Israël heeft verkozen Arabieren in de Knesset. Past dat allemaal in het genocideplan van Israël? Maar toch moet het steeds weer over genocide gaan.

tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Wil. schreef: ↑03 jun 2025, 14:57Hoe gek moet het eigenlijk worden voordat de Hamas-jongens vinden dat het genoeg geweest is? Als ze de gijzelaars vrijlaten en zich overgeven, dan heeft Israël geen enkele reden meer om Gaza te zuiveren van Hamas.
[/quote
Voor de Hamas-Jongens zal het nooit genoeg zijn, niet omdat Hamas in 2023 deze oorlog begon maar omdat de haat sinds de kolonisatie van Israël, voor de inheemse Palestijnen steeds verder gaat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas-aan ... 3%ABl_2023
Het conflict is al aan het eind van de negentiende eeuw in Europa een tijdbom.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%A ... s_conflict
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Hamas heeft trouwens meer dan een jaar geleden aangekondigd dat ze het opnieuw zouden doen ... en opnieuw ... en opnieuw ... en ... (die hebben te veel naar De Kreuners geluisterd, denk ik
)
Dat kwaad moet bestreden worden tot het verdwenen is.
Dat kwaad moet bestreden worden tot het verdwenen is.

Datzelfde Handvest van de VN heeft ook artikel 51. Dit laat toe dat een land zich gewapenderhand verdedigt, eventueel met acties buiten de grens van het land, indien aan internationale juridische criteria is voldaan. De actie moet noodzakelijk zijn, er moet een onmiddellijke dreiging bestaan en de actie moet proportioneel zijn.
Over dat laatste is discussie. Israël vindt dat de reactie in verhouding staat tot wat Hamas gedaan heeft en nog belooft te zullen doen.
Ik heb van degenen die de non-proportionaliteit naar voor schuiven nog nergens gelezen wat wél een reactie zou mogen zijn die in verhouding staat tot wat op 7 oktober gebeurd is, en - naar men belooft- zich nog meermaals zal herhalen.
Over dat laatste is discussie. Israël vindt dat de reactie in verhouding staat tot wat Hamas gedaan heeft en nog belooft te zullen doen.
Ik heb van degenen die de non-proportionaliteit naar voor schuiven nog nergens gelezen wat wél een reactie zou mogen zijn die in verhouding staat tot wat op 7 oktober gebeurd is, en - naar men belooft- zich nog meermaals zal herhalen.

Niet-proportioneel reageren is; een hele regio plat bombarderen om een aantal "vijanden" uit te schakelen. Ook het weigeren van humanitaire hulp is niet proportioneel. Zion schiet met grote kanonnen op een vlucht roofvogels, zangvogels en trekvogels in de buurt worden daarbij ook massaal (systematisch ?) gedood.