Israël en de Palestijnen: enige toelichting
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Greta Thunberg is samen met een dozijn andere activisten opgepakt en naar Israël gebracht. Daar heeft het Israëlisch leger hen een reality check doen ondergaan want Thunberg en co. zijn in de praktijk de medestanders van Hamas, hoewel ze beweren alleen maar voor de arme Palestijnen op te komen.
In Israël zijn die 12 deugmensen gedwongen geweest om naar de video-opnames te kijken die werden gemaakt door de beesten van Hamas die baby's aan stukken kapten met een tuinschop, die kinderen vermoordden door hen in brand te steken voor de ogen van hun ouders, die verkrachtingen van vrouwen - zelfs van vermoorde vrouwen - filmden enz.
Of die beelden enige indruk hebben gemaakt op Thunberg zullen we later wel zien als haar acties misschien anders zijn dan voorheen.
In Israël zijn die 12 deugmensen gedwongen geweest om naar de video-opnames te kijken die werden gemaakt door de beesten van Hamas die baby's aan stukken kapten met een tuinschop, die kinderen vermoordden door hen in brand te steken voor de ogen van hun ouders, die verkrachtingen van vrouwen - zelfs van vermoorde vrouwen - filmden enz.
Of die beelden enige indruk hebben gemaakt op Thunberg zullen we later wel zien als haar acties misschien anders zijn dan voorheen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
De selectieve verontwaardiging van de actievoerders wereldwijd is hemeltergend. Er zijn meerdere brandhaarden in de wereld waar de bevolking ook systematisch wordt vermoord, verdreven, onderdrukt: Oeigoeren in China, de Rohingya-minderheid in Myanmar, de oorlog in Zuid-Soedan, de burgeroorlog in Congo met de inmenging van Rwanda, .......Maar daar kraait haast geen haan naar.
Spinnst du oder was
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Lulkoek beste man.Mozes is een fictieve figuur waarvan enkel sprake is in de Hebreeuwse bijbel - historisch is daar volstrekt niets van terug te vinden.. In gewoon Nederlands: die heeft nooit bestaan, net zo min als de bij elkaar gefantaseerde "vlucht" uit Egypte etc. Ook het "Beloofde land" is een religieus geïnspireerde fantasie.Palastina is sinds Mozes het beloode land.
De "joden" waren eigenlijk Kanaänieten - een verzameling van diverse volkeren en stammen levend ten westen van de Jordaan en later vooral de kuststreek ( later zou het Fenicië genoemd worden) - die op een bepaald moment het bergland zijn ingetrokken en daar op een bepaald moment overgingen op monotheïsme.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Als we ons beide partijen zouden voorstellen zonder hun respectieve uniformen; dan zouden we deze hele kwestie misschien wat objectiever kunnen bekijken. De oorlog zou dan niet gaan over Zionisten tegen Palestijnen maar over een gevecht van joodse mensen tegen niet-joodse mensen.
De inzet zou zijn; het eigen territorium vergroten, door dat van de andere in te palmen. De gruwel waarmee beide kampen tewerk gaan is dan niet eigen aan een etnie of aan een ideologie, maar wel aan de Homo Sapiens ? (Of aan immature Chimpansees ?)
De inzet zou zijn; het eigen territorium vergroten, door dat van de andere in te palmen. De gruwel waarmee beide kampen tewerk gaan is dan niet eigen aan een etnie of aan een ideologie, maar wel aan de Homo Sapiens ? (Of aan immature Chimpansees ?)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Juister: moslims tegen niet-moslims. Er zijn sinds het eerste verdelingsvoorstel van de VN al meerdere voorstellen geweest om het gebied te verdelen tussen Israël en de Arabieren.
Israël heeft vanaf 1947 die voorstellen aanvaard. Ze werden steeds afgewezen door de Arabieren. Waarom? Lees het Handvest van Hamas. Het vermeld specifiek en zonder mogelijkheid tot verkeerde interpretatie waarom Israël geen grond mag bezitten.
De inzet zou zijn om wat eens islamitische grond was terug te nemen.De inzet zou zijn (...)
Zoals je over heel de wereld ziet: de randen van de islamwereld zijn met bloed doordrenkt.

werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Tav Wil
Ben ook benieuwd welke commentaar dat ze gaat geven over die horror-beelden . Vind het ook een beetje vreemd dat de mensen over de hele wereld deze beelden niet te zien krijgen, behalve dan door journalisten ter plaatse . Dees zou de algemene visie over de eerste hevige reacties van Israel kunnen verklaren . Wat absoluut niet wegneemt dat de huidige acties van Israel buiten alle proporties zijn .
werewoef
Ben ook benieuwd welke commentaar dat ze gaat geven over die horror-beelden . Vind het ook een beetje vreemd dat de mensen over de hele wereld deze beelden niet te zien krijgen, behalve dan door journalisten ter plaatse . Dees zou de algemene visie over de eerste hevige reacties van Israel kunnen verklaren . Wat absoluut niet wegneemt dat de huidige acties van Israel buiten alle proporties zijn .
werewoef
AMEN en AUM
-
Er woonden heel de tijd joodse mensen met een cultureel verleden in die regio. De Arabieren hebben die niet. Er is nooit een 'Palestijnse' hoofdstad geweest. Een joodse wel, en daarover wordt al meer dan 2000 jaar geschreven in 'het sprookjesboek', zoals je dat noemt, maar ook een sprookjesboek is tekst die iets vertelt over een stad die vandaag nog bestaat. Het veel recentere sprookjesboek van de moslims, de koran, vermeldt dat God het land heeft gegeven aan het volk van Israël. Toch wel raar, aangezien volgens jou de joden daar niets te zoeken hebben, maar 14 eeuwen geleden was het de 'logische plaats' voor de joden.
De joden hebben in overgrote mate de gronden gekocht van de Arabieren. Maar dat begon bij de moslimleiders stilaan in het verkeerde keelgat te schieten. Ik ga niet alles herhalen.
Het handvest van Hamas evenals de uitspraken van islamitische geleerden met enige faam, bevestigen mijn 'kromme redenering' . Valideert het handvest ook jouw visie?

Steeds dezelfde leugens. Ongeveer 10% van de Palestijnse grond werd met behulp van Europese joodse banken gekocht van de Turkse eigenaars. Al de rest werd in 1947/1948 bij elkaar gestolen door joodse terroristische groeperinge´ zoals de Irgun, Stern en Hagannah. Honderden Palestijnse dorpen en stadjes werden verwoest en de bevolking samengedreven en verjaagd- hetzelfde gebeurt op dit moment op de Palestijnse westbank.
Gedurende meer dan 15 eeuwen is er steeds een overdonderende meerderheid van Arabisch/Palestijnse bewoning geweest en een minimale bewoning door joden- in duizendtallen te beschrijven.
De Europese kolonisten hebben volstrekt niets te maken met de historische joodse aanwezigheid in het gebied- niet qua verwantschap of wat dan ook. Het gaat om puur vestigingskolonialisme aangestuurd door religieus zionisme en met Europese steun die op die manier hun gedeelde verantwoordelijkheid voor de Holocaust probeerden af te kopen.
Jeruzalem is 800 jaar in bezit van de moslims geweest; daarvoor Byzantijns, Romeins, etc.Het fabeltje dat " Jeruzalem al duizenden jaren joods is" is dus klinklare zionistische nonsens die terug te voeren zijn op Hebreeuwse mythen.Historisch gezien kan je zeggen dat Jeruzalem in al die tijd en met onderbrekingen 400 jaar joods was.
Gedurende meer dan 15 eeuwen is er steeds een overdonderende meerderheid van Arabisch/Palestijnse bewoning geweest en een minimale bewoning door joden- in duizendtallen te beschrijven.
De Europese kolonisten hebben volstrekt niets te maken met de historische joodse aanwezigheid in het gebied- niet qua verwantschap of wat dan ook. Het gaat om puur vestigingskolonialisme aangestuurd door religieus zionisme en met Europese steun die op die manier hun gedeelde verantwoordelijkheid voor de Holocaust probeerden af te kopen.
Jeruzalem is 800 jaar in bezit van de moslims geweest; daarvoor Byzantijns, Romeins, etc.Het fabeltje dat " Jeruzalem al duizenden jaren joods is" is dus klinklare zionistische nonsens die terug te voeren zijn op Hebreeuwse mythen.Historisch gezien kan je zeggen dat Jeruzalem in al die tijd en met onderbrekingen 400 jaar joods was.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 11 jun 2025, 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb die misinformatie al allemaal weerlegd ergens op de voorbije 120 bladzijden.
Dat er Arabieren hebben gewoond tussen het jaar 1 en nu, betwist niemand, maar die bevolking had geen enkele samenhang. Een paar dagen geleden heb ik je nog gevraagd of er boeken werden geschreven door die zogenaamde Palestijnen, of er kunstwerken werden voortgebracht, of er bouwwerken werden opgericht, of er muziekstukken werden gecomponeerd, of er een hoofdstad was? Niks van dat alles.
Dan komen de joden naar wat zij het land van hun oorsprong beschouwen. Ze kopen de gronden van de Arabieren. De islamitische leiders verbieden (!) de mensen zelfs hun grond te verkopen aan de joodse nieuwkomers. Er wordt aangestuurd op schermutselingen en onlusten door de Arabische leiders (ik heb het allemaal al eerder uitgelegd) en uiteindelijk krijgen die bewoners een naam waarvan ze zich zelf niet bewust waren: de Sovjets zeggen dat zij "Palestijnen" zijn en dat ze een eigen "Palestijnse" staat verdienen te hebben.
Dat past mooi in het kraampje van de islamitische ideologie die stelt dat wat ooit islamitische grond was, voor eeuwig islamitische grond moet blijven. Het charter van Hamas stelt dat ook nog eens overduidelijk.
Dat er Arabieren hebben gewoond tussen het jaar 1 en nu, betwist niemand, maar die bevolking had geen enkele samenhang. Een paar dagen geleden heb ik je nog gevraagd of er boeken werden geschreven door die zogenaamde Palestijnen, of er kunstwerken werden voortgebracht, of er bouwwerken werden opgericht, of er muziekstukken werden gecomponeerd, of er een hoofdstad was? Niks van dat alles.
Dan komen de joden naar wat zij het land van hun oorsprong beschouwen. Ze kopen de gronden van de Arabieren. De islamitische leiders verbieden (!) de mensen zelfs hun grond te verkopen aan de joodse nieuwkomers. Er wordt aangestuurd op schermutselingen en onlusten door de Arabische leiders (ik heb het allemaal al eerder uitgelegd) en uiteindelijk krijgen die bewoners een naam waarvan ze zich zelf niet bewust waren: de Sovjets zeggen dat zij "Palestijnen" zijn en dat ze een eigen "Palestijnse" staat verdienen te hebben.
Dat past mooi in het kraampje van de islamitische ideologie die stelt dat wat ooit islamitische grond was, voor eeuwig islamitische grond moet blijven. Het charter van Hamas stelt dat ook nog eens overduidelijk.

"Ik heb het eerder al allemaal uitgelegd" is onzin.Refereren naar eigen eerder geschreven onzin is niet alleen irrelevant, het getuigt ook van zelfwaan.Ik baseer me enkel op historische feiten die na te lezen zijn bij het overgrote deel van historici die zich met de oudere en recentere geschiedenis van Palestina.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 11 jun 2025, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je komt af met feiten die naast de kwestie zijn.frits1955 schreef: ↑11 jun 2025, 09:55"Ik heb het eerder al allemaal uitgelegd" is onzin.Refereren naar eigen eerder geschreven onzin is niet alleen irrelevant, het getuigt ook van zelfwaan.Ik baseer me enkel op historische feiten die na te lezen zijn bij het overgrote deel van historici die zich met de oudere en recentere geschiedenis van Palestina.
Het
Ik baseer me eveneens op vastgestelde gegevens en ik toon ze ook nog eens. Het charter van Hamas vertelt je de waarom de dingen gebeuren.
Jij mag in je onwetendheid verklaren dat het onzin is, dat verandert echter niets aan de feiten. Ik ga de zaken die ik eerder al grondig uit de doeken heb gedaan niet opnieuw posten. Je hebt er blijkbaar niets uit geleerd.

Het staat iedereen vrij om zich te verdiepen in de historische feiten rond Palestina.Wie dat grondig doet en alle bronnen laat spreken- en dus niet enkel zionistische propagandakanalen en een latent anti-moslim gevoel- zal zonder meer steeds terecht komen bij de historische feiten die ik hier weergeef.
Anderen "onwetendheid" aanwrijven is een non-argument en je eigen schrijfsels verheffen tot vaste waarheden zijn een uiting van zwakte en eigenwaan.
Anderen "onwetendheid" aanwrijven is een non-argument en je eigen schrijfsels verheffen tot vaste waarheden zijn een uiting van zwakte en eigenwaan.
-
Voor wie het fijne wil weten aangaande de feiten die ik hier al ettelijke keren neergeschreven heb omtrent Palestina en zijn roerige historie - sorry geen dubieuze websites of zionistische propaganda maar boeken.
a.Een verborgen geschiedenis - Meindert Dijkstra
b.De Nakba - Ilan Pappe
c.De 100-jarige oorlog tegen Palestina - Rashid Khalidi (uitstekend)
d.The invention of the jewish people - Shlomo Sand (enkel in het Engels)
e. Palestina - geschiedenis van een kolonisatie - Lucas Catherine
Voor wie wat meer wil weten omtrent de Hebreeuwse bijbel:
a.De Bijbel als mythe -Norman Silberman
b.Valsheid in geschrifte - Jacob Slavenburg
a.Een verborgen geschiedenis - Meindert Dijkstra
b.De Nakba - Ilan Pappe
c.De 100-jarige oorlog tegen Palestina - Rashid Khalidi (uitstekend)
d.The invention of the jewish people - Shlomo Sand (enkel in het Engels)
e. Palestina - geschiedenis van een kolonisatie - Lucas Catherine
Voor wie wat meer wil weten omtrent de Hebreeuwse bijbel:
a.De Bijbel als mythe -Norman Silberman
b.Valsheid in geschrifte - Jacob Slavenburg
-
En steeds maar weer over 'Palestina' . Je hebt toch gelezen wanneer dat 'land' ontstaan is? Google laat toe om de frequentie van het gebruik van die term te bekijken doorheen het verleden.
Op deze grafiek zie je wanneer het woord in zwang is geraakt (reeds gepost op blz. 101)
In de middeleeuwen waren het enkel de kruisvaarders die over 'Palestina' spraken. Het woord is in katholieke kringen blijven 'plakken' maar tussen de Romeinse tijd en de tijd toen de Britten zeggenschap kregen over het mandaatgebied, werd het woord omzeggens niet gebruikt en al zeker niet door 'de Palestijnen'. Pas in de jaren '60 kwam het volop in voege. Maar dat heb ik hogerop uitgelegd.
De ware toedracht van de Arabisch-Israëlische zaak krijg je niet van de lefties zoals Lucas Catherine en co.
Betere bronnen (naast mijn bijdragen die in lekentaal beschrijven hoe het zit) vind je hier:
- The Emergence of the Palestinian-Arab National Movement, 1918–1929 van Yehoshua Porath
- Lees de open brief die Alan Johnson schreef aan Peter Gabriel en andere culturito's waarin hij uitlegt waarom Israël geen 'settler colonial society' is. De titel zegt al veel: ‘Can’t You See He’s Fooled You All?’
Twee goede bronnen om over het jodendom en de staat Israël wat bij te leren:
- Israel: A History -- door Martin Gilbert, een bekend Brits historicus
- A Case for Israel -- een basiswerk geschreven door Alan Dershowitz. Boordevol met feitenmateriaal
Op deze grafiek zie je wanneer het woord in zwang is geraakt (reeds gepost op blz. 101)
In de middeleeuwen waren het enkel de kruisvaarders die over 'Palestina' spraken. Het woord is in katholieke kringen blijven 'plakken' maar tussen de Romeinse tijd en de tijd toen de Britten zeggenschap kregen over het mandaatgebied, werd het woord omzeggens niet gebruikt en al zeker niet door 'de Palestijnen'. Pas in de jaren '60 kwam het volop in voege. Maar dat heb ik hogerop uitgelegd.
De ware toedracht van de Arabisch-Israëlische zaak krijg je niet van de lefties zoals Lucas Catherine en co.
Betere bronnen (naast mijn bijdragen die in lekentaal beschrijven hoe het zit) vind je hier:
- The Emergence of the Palestinian-Arab National Movement, 1918–1929 van Yehoshua Porath
- Lees de open brief die Alan Johnson schreef aan Peter Gabriel en andere culturito's waarin hij uitlegt waarom Israël geen 'settler colonial society' is. De titel zegt al veel: ‘Can’t You See He’s Fooled You All?’
Twee goede bronnen om over het jodendom en de staat Israël wat bij te leren:
- Israel: A History -- door Martin Gilbert, een bekend Brits historicus
- A Case for Israel -- een basiswerk geschreven door Alan Dershowitz. Boordevol met feitenmateriaal

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.