Israël en de Palestijnen: enige toelichting

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

voorn

03 okt 2025, 09:49

Intussen veegt Israel aan alle internationale wetten hun voeten
Of dat hun zaak gaat verbeteren betwijfel ik.l

Charlie Maru

03 okt 2025, 13:11

Den Israeli gaat door met de pletwals...... :roll:

HLN:
“Militaire leider van Hamas verwerpt vredesplan van Trump”

Bemiddelaars hebben contact gelegd met de militaire leider van Hamas in Gaza. Izz al-Din al-Haddad is naar verluidt van plan om het vredesplan van Donald Trump te verwerpen, meldt de BBC. Hij heeft meer te zeggen dan de politieke vleugel, die wel gematigd positief reageert.

https://www.hln.be/buitenland/militaire ... ~a0531fd0/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

04 okt 2025, 22:19

Verwerpen zal 1 gast van die joodse regering wel willen. Vandaag werken ze niet.
Nog 1 nacht slapen dus.
Dat lijken wel jonge gastjes die hamas-strijders in mooie nieuwe uniformen (schijn bedriegt).
Trump wil geen getreuzel.
Zou dat Gaza wat bijgeleerd hebben?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fazal

05 okt 2025, 18:08

Er is toch hopelijk niemand die gelooft dat Trump een zier geeft om de Palestijnen. Hem is het er enkel om te doen de vredesprijs in de wacht te slepen. Hij heeft trouwens alweer staan liegen dat hij zwart ziet, door te zeggen dat Israël gisteren al, gestopt waren met bombarderen.

En trouwens, ik kan Netanyahuniet helemaal ongelijk geven. Wie wil er nu een terorist als buurman? Ik in ieder geval niet.

Trump speelt gewoon het spelletje dat van hem wordt verwwacht. Als president van een wereldmacht, kan hij 1- het zich niet permitteren afzijdig te blijven. 2- om machtsgeilheid te voeden. 3- zijn kinderachtige persoonlijkheid nog wat hoger op het wereldpodium te hijsen.

boeffer

07 okt 2025, 23:42

Stilaan bij meer 't nieuwe nieuws noem ik dat 'men praat uwe kop zot'. Als ge nu iets verstaat van met uw kl....rammelen dan is het dat wel.
Zijn dat de reporters die nog maar eens alles verdraaien, google translate of is dat echt zo daar?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fazal

08 okt 2025, 15:32

1200 doden plus een groot aantal gewonden, plus ± een tweehonderdtal gijzelaars bij de terroristische aanslag door Hamas op 7 oktober 2023.

Je zou voor minder kwaad worden mijn gedacht.
En na 2 jaar oorlog, alweer met talloze doden en gewonden tot gevolg, gaan ze nu samen gezellig aan tafel zitten om om deze bloedige strijd te stoppen!?

Maar één ding is al zeker ..., als er nog maar één Hamasstrijder over zou blijven, dan zàl het spelletje heel snel opnieuw beginnen.

..

kathuis

08 okt 2025, 18:03

Westelijke Jordaanoever... Mensen uit hun huizen jagen en zich toe-eigenen wat van u niet is... ...Deed. Hitler dat ook niet ?
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Fazal

08 okt 2025, 18:55

Daar heb je natuurlijk wel een ppunt.
Al die nederzettingen horen daar niet!
Dat heb ik vroeger al eens geschreven.
In een zgn bufferzone dan nog. Weg ermee!!!

Maar dat is niet de (enige) reden waarom Hamas op 7 oktover 2023 zo lelijk heeft uitgehaald. We zullen toch moeten toegeven dat Hamas niet meer dan een smerige terroristenbende is. Het zijn juist zij, die om hun eigen bevolking geen moer overhebben. Was het dat nu echt allemaal waard? Wie zijn nu de meest onschuldige en grootste slachtoffers?

Hamas wist nochthans heel goed wat ze als antwoord konden verwachten. Alhoewel ik nooit zal beweren dat Israël de volledig onschuldige mag uithangen.

kathuis

09 okt 2025, 10:25

Netanyahu en zijn regering hebben het Joodse volk veel schade toegebracht door dat uitmoorden. Zoveel onschuldigen de dood ingejaagd . Die kinderen gaan dat niet vergeten.
Trump had veel vroeger moeten ingrijpen.en is die Hamas bende nu uitgeschakeld? Wellicht niet?
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).

Wil.

09 okt 2025, 11:58

kathuis schreef:
09 okt 2025, 10:25
Netanyahu en zijn regering hebben het Joodse volk veel schade toegebracht door dat uitmoorden. Zoveel onschuldigen de dood ingejaagd .
Hoe zeggen ze het ook weer? "Geen gevolg zonder oorzaak", nietwaar?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

09 okt 2025, 13:35

Met dat verschil dat Hamas geen oorzaak (of motief) nodig heeft.
Ze doen het met plezier, en om plezier te maken.Leute bij de vleet.

Als we ons de lachende gezichten van de gijzelnemers op 7 oktober nog herinneren, dan lijkt mij duidelijk genoeg.

En dat zij hierbij ook nog hun eigen leven riskeren, hoort bij het avontuur.

kathuis

09 okt 2025, 18:19

Motief ?De regering van bibi heeft behalve wraak, ook geen motief nodig om mensen uit te hongeren.

Ik volg gespannen het nieuws om te zien of blijvende vrede dit keer eindelijk komt. Trump met de nobelprijs kan misschien hiertoe bijdragen.

Charlie Maru

11 okt 2025, 20:14

Lap.....het begint al....... :roll:

HLN:
Hamas weigert zichzelf te ontwapenen: “Uitgesloten en niet onderhandelbaar”

19:13
Hamas niet aanwezig bij ondertekening staakt-het-vuren

Hamas zal niet bij de officiële ondertekening van het bereikte bestand in Gaza aanwezig zijn. Dat zegt een vertegenwoordiger van de Palestijnse terreurbeweging in een interview met het Franse persbureau 'AFP'.

"We bemoeien ons niet met de officiële ondertekening", aldus Hossam Badran, lid van het politiek bureau van Hamas. Waarbij hij aanvulde dat de onderhandelingen over een staakt-het-vuren "voornamelijk via Egyptische en Qatarese bemiddelaars zijn gevoerd".

De eerste fase van het bestand in Gaza is inmiddels ingegaan. Dat betekent dat het Israëlische leger zich deels aan het terugtrekken is. Inmiddels keren meer dan een half miljoen Palestijnen vanuit het zuiden huiswaarts, onder andere naar Gaza-Stad.

Badran voorspelt dat de onderhandelingen over fase twee "zeer complex en moeilijk zullen worden". Er wordt dan gepraat over een nieuw Palestijns bestuur in Gaza en over de ontwapening van Hamas.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

11 okt 2025, 20:51

Als, en ik zeg wel ALS, maandag die resterende gijzelaars zouden vrijgelaten worden dan wordt dinsdag al alles in de vuilbak gesmeten en en gaan ze verder daar waar ze gestopt zijn. En of Hamas zich nu ontwapent of niet zal geen enkele rol spelen voor Bibi. Hij zal het Palestijns probleem voor Israël voor eens en altijd oplossen op zijn manier.
Dus voor Bibi is deze toegeving enkel om er voor te zorgen dat die gijzelaars vrijkomen en dan terug naar "de orde van de dag" of Hamas nu hun wapens afgeven of niet.

werewoef

11 okt 2025, 22:46

Mocht hamas het bestand schenden door niet te ontwapenen , wordt de hele Gaza zo plat gebombardeerd als een vijg . Zowel door Israel met hulp van de U/S .

werewoef
AMEN en AUM