verkiezingen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Daar ging het eigenlijk niet om.
Het punt was dat een modern land kan bestuurd worden met véél minder belastingmiddelen dan wij moeten ophoesten. In Zwitserland kunnen ze dat. Dan zou dat hier ook moeten kunnen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
CH betekent Confederatio Helvetica. Een confederatie van regio's dus, maar dan 'afgewerkt' met sterke bevoegdheden voor elk deel.
Als het daar zo goed draait met hun vervolledigde confederatie, dan is het misschien de moeite om dat hier ook te realiseren, toch?
Misschien kunnen wij het land dan ook besturen met 30% overheidsbeslag?

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Wat zegt ChatGPT:
Zwitserland wordt vaak aangeduid als een confederatie, maar het is in feite een federale staat. De term "confederatie" verwijst naar de oorspronkelijke samenwerking tussen de kantons in de middeleeuwen, maar de moderne Zwitserse staat heeft een federale structuur met een sterke centrale overheid en een hoge mate van autonomie voor de kantons. Dus hoewel de term confederatie nog steeds gebruikt wordt, is het nauwkeuriger om Zwitserland als een federale staat te beschouwen.
Zwitserland wordt vaak aangeduid als een confederatie, maar het is in feite een federale staat. De term "confederatie" verwijst naar de oorspronkelijke samenwerking tussen de kantons in de middeleeuwen, maar de moderne Zwitserse staat heeft een federale structuur met een sterke centrale overheid en een hoge mate van autonomie voor de kantons. Dus hoewel de term confederatie nog steeds gebruikt wordt, is het nauwkeuriger om Zwitserland als een federale staat te beschouwen.
-
Welke kleur de kat heeft ....
Belangrijk is dat de kantons heel grote autonomie hebben en - waarover we het hier hebben - dat de belastingen er 1/4 lager zijn dan hier.
Goed besturen met minder middelen: het kan.

Klopt.
What's in a name? Vangt de kat muizen?
Waarover hebben we het hier? Over het belastingniveau dat wij betalen en wat de Zwitsers betalen. Dat wist jij dan weer niet.

Je weet niet wat je zegt.
Neem het item 'immigratie'. Daarover bestaan serieuze verschillen tussen de verschillende kantons.

Ja, dat weet ik. En bijgevolg is de resterende 70% die de Zwitsers overhouden ook véél groter dan de 55% van ons loontje.
Jongens, jongens toch.
Rekenen, basisschool 4e leerjaar.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.