Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

sibarita

29 jul 2023, 17:37

IMG-20230712-WA0003.jpg
:D
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

socrates

29 jul 2023, 17:45

RyanR schreef:
29 jul 2023, 15:16
Nou nee, ik denk dat extreem rechts en democratie niet samengaan. Het punt is alleen dat de democratie in Europa behoorlijk uitgehold is. De media stellen commentaar aan banden. Meningen die hun niet bevallen worden gecensureerd. De term "vrijheid van pers" en "vrijheid van meningsuiting"vormen de basis van democratie, maar zijn ook volkomen uitgehold.
De democratie, hol of vol, eindigt in elk geval daar waar de scheiding der machten wordt losgelaten. In een klein land als het onze kan een vrije Pers amper overleven; kranten en tijdschriften leven uit de hand van hun mercantiele of subsidiërende "sponsors". :?: Wiens brood men eet wiens woord men schrijft. Hoe "vrij" zijn de informatiemedia ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

twistenopdemaan

30 jul 2023, 09:53

De enige oplossing is de regionale opdelingen opheffen. Vlaanderen is volgebouwd en uitbreidingen en voortbestaan van onze economie zal enkel nog in Wallonië kunnen. Hou toch op met dat Vlaams gewauwel.
Spinnst du oder was

socrates

30 jul 2023, 10:12

socrates schreef:
RyanR schreef:
Nou nee, ik denk dat extreem rechts en democratie niet samengaan. Het punt is alleen dat de democratie in Europa behoorlijk uitgehold is. De media stellen commentaar aan banden. Meningen die hun niet bevallen worden gecensureerd. De term "vrijheid van pers" en "vrijheid van meningsuiting"vormen de basis van democratie, maar zijn ook volkomen uitgehold.
De democratie, hol of vol, eindigt in elk geval daar waar de scheiding der machten wordt losgelaten. In een klein land als het onze kan een vrije Pers amper overleven; kranten en tijdschriften leven uit de hand van hun mercantiele of subsidiërende "sponsors". :?: Wiens brood men eet wiens woord men schrijft. Hoe "vrij" zijn de informatiemedia ?
Onvrijheid wordt niet noodzakelijk veroorzaakt door de "Overheid" alleen. Ook in een democratie is het individu vaak onderworpen aan regels van groepen zoals: Werkgevers, Artsen, Partijen, Religie, Reglementen enz.

Wil.

30 jul 2023, 11:33

twistenopdemaan schreef:
30 jul 2023, 09:53
De enige oplossing is de regionale opdelingen opheffen. Vlaanderen is volgebouwd en uitbreidingen en voortbestaan van onze economie zal enkel nog in Wallonië kunnen. Hou toch op met dat Vlaams gewauwel.
En wat is ook nu weer in godsnaam de link met dit topic? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

30 jul 2023, 11:35

socrates schreef:
30 jul 2023, 10:12
socrates schreef:
RyanR schreef:
Onvrijheid wordt niet noodzakelijk veroorzaakt door de "Overheid" alleen. Ook in een democratie is het individu vaak onderworpen aan regels van groepen zoals: Werkgevers, Artsen, Partijen, Religie, Reglementen enz.
Dat is een onvrijheid die we zelf verkiezen en die we onszelf opleggen.

Om bij dit topic te blijven: in de islamideologie worden aan de burgers heel wat vrijheden ontnomen. Ook aan degenen die niet bij die 'club' horen. Bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting. Teken als atheïst maar eens een grappige cartoon van Mohammed.

socrates

30 jul 2023, 14:31

Ik zou, om tal van redenen, geen moslim willen zijn, maar als je als Islamiet wordt geboren, worden je toch geen rechten afgenomen; je behoudt die rechten en plichten die je verre voorouders en geloofsgenoten al hadden. Dat is het geboortenrecht dat ook de leden van bv. onze monarchen behouden.
Om macht en grond te verwerven gebruiken Moslims hun "religie"(ideologie). Om democratieën? te "maken", gebruiken Westerlingen hun militaire apparaat.(ideologie)
Is een van beiden dan etisch correct bezig ?

Fazal

30 jul 2023, 18:35

Allah houdt blijkbaar niet van muziek!?

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... 0df46&ei=5

En nu allemaal tezamen: "Alluah akbër"" :mrgreen:

socrates

30 jul 2023, 20:44

Wat nu bijna synoniem is geworden van "groot-orgel," is kerkorgel. Oorspronkelijk werd dat instrument ook in katholieke kerken verboden. Die muziek zou te veel de aandacht afleiden en de gelovigen weghouden van hun verering van god.
Nu staan veel fantastische instrumenten helaas te verkommeren in grootse kathedralen bij gebrek aan "kerkklanten".

Wil.

30 jul 2023, 21:51

socrates schreef:
Om macht en grond te verwerven gebruiken Moslims hun "religie"(ideologie).
Om democratieën? te "maken", gebruiken Westerlingen hun militaire apparaat.(ideologie)
Is een van beiden dan ethisch correct bezig ?
Wanneer heeft Nederland zijn militair apparaat nog gebruikt om democratieën te maken? Of Australië, Spanje, Canada, Duitsland enz. ?? Of horen die niet onder de noemer 'het Westen' ?

Door alles op één hoop te gooien, maak je een denkfout.

socrates

30 jul 2023, 22:00

Wil. schreef:
30 jul 2023, 21:51
socrates schreef:
Om macht en grond te verwerven gebruiken Moslims hun "religie"(ideologie).
Om democratieën? te "maken", gebruiken Westerlingen hun militaire apparaat.(ideologie)
Is een van beiden dan ethisch correct bezig ?
Wanneer heeft Nederland zijn militair apparaat nog gebruikt om democratieën te maken? Of Australië, Spanje, Canada, Duitsland enz. ?? Of horen die niet onder de noemer 'het Westen' ?

Door alles op één hoop te gooien, maak je een denkfout.
Dan zal ik de "hoop" verkleinen door "het Westen" te vervangen door "die van de Nieuwe Wereld (+ het V.K.)"

Is een van de partijen ethisch correct bezig ?

Wil.

30 jul 2023, 22:04

Het kwaad bestrijden is altijd een ethische daad. Kijk naar wat 'die van de nieuwe wereld' hier hebben gedaan in 1944-1945. Vanzelfsprekend was dat ethisch. Zeker omdat het ons ten gunste kwam, en dat weet je zelf ook, hé? :lol:

Men kan discussiëren over het hoe en de mate waarin het kwade bestreden werd. Dresden was 'erover' zoals we dat zeggen.

socrates

30 jul 2023, 22:32

Wil. schreef:
30 jul 2023, 22:04
Het kwaad bestrijden is altijd een ethische daad. Kijk naar wat 'die van de nieuwe wereld' hier hebben gedaan in 1944-1945. Vanzelfsprekend was dat ethisch. Zeker omdat het ons ten gunste kwam, en dat weet je zelf ook, hé? :lol:

Men kan discussiëren over het hoe en de mate waarin het kwade bestreden werd. Dresden was 'erover' zoals we dat zeggen.
Ja Dresden was er ver over, net als Bagdad of My Lai, of Hiroshima, of Pinochet enz.

sibarita

30 jul 2023, 23:10

Taliban verbranden muziekinstrumenten in Afghanistan: ’Muziek vernietigt de samenleving’
Vandaag, 13:37in BUITENLAND

De Afghaanse zedenpolitie heeft zondag in de provincie Herat, in het westen van het land, tientallen in beslag genomen muziekinstrumenten in brand laten steken, zo meldt het nieuwsagentschap Bakhtar. Een taliban-vertegenwoordiger rechtvaardigt de maatregel door te verwijzen naar een muziekverbod.

De muziekinstrumenten waren in beslag genomen omdat naar muziek luisteren verboden is, zegt Aziz al-Rahman al-Muhajir, het provinciale diensthoofd van het ministerie ter bevordering van de deugdzaamheid en ter preventie van de onzedelijkheid. Het promoten van muziek is een vorm van „corruptie”, omdat muziek „de misleiding van de jeugd en de vernietiging van de samenleving” veroorzaakt, zo meldt de ambtenaar nog.

Heel wat Afghaanse artiesten en muzikanten hebben na de machtsovername van de taliban het land verlaten.

Telegraaf

Muziek verzacht de zeden , maar niet in Afghanistan !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Wil.

03 aug 2023, 18:38

Een vrouw die werkt op het Zweeds consulaat in Turkije is eergisteren beschoten door een man.

Ziet iemand het mogelijk verband met de verbranding van de koran in Zweden? De officiële versie is voorlopig dat het om een geesteszieke man gaat. Je zou met een beetje kwaadwilligheid misschien durven denken dat het om een Mohammed-aanhanger gaat die de opdracht tot wraak nemen heeft uitgevoerd.