Langer werken en dan arm sterven

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)
dejules

03 jul 2019, 20:18

Het gunstregime voor ambtenaren, de zogenaamde preferentiële tantièmes, levert ambtenaren een hoger pensioen op.
Werknemers moeten 45 jaar werken om recht te hebben op een volledig pensioen.
Iets meer dan zes op de tien ambtenaren hebben daar dankzij hun preferentiële tantième sneller recht op. Magistraten en het treinpersoneel van de NMBS hebben al na 36 gewerkte jaren een volledig pensioen. Militairen, politieagenten en postbodes met een ambtenarenstatuut moeten daar 37,5 jaar voor werken, de meeste leerkrachten 41 jaar en een kwart.
Zodra een ambtenaar een volledig pensioen heeft opgebouwd, heeft verder werken geen zin want er worden geen extra pensioenrechten meer opgebouwd.

https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 04504.html

Georganiseerde misdaad en spuwen op mensen die in de privé werken of zelfstandig zijn!
dejules

03 jul 2019, 20:22

Bij ambtenaren worden voor de berekening het aantal gewerkte jaren en het verkregen loon ingecalculeerd. De gezinssituatie speelt geen rol. Als ambtenaar bedraagt uw pensioenuitkering maximaal 6.668,68 euro bruto per maand (sinds 1 oktober 2018).
‘Voor deeltijdse arbeid is het verhaal een pak complexer dan bij werknemers’, vertelt professor Janvier. ‘In theorie kunt u als ambtenaar aangeworven worden voor een ambt met onvolledige prestaties. Lees: deeltijds werk. Maar in de praktijk gebeurt dat amper. Zowat 99 procent van de ambtenaren heeft een ambt met volledige prestaties, voor voltijds werk dus.’
In die meeste statuten bestaat de mogelijkheid om verlof voor verminderde prestaties te krijgen. Een ambtenaar kan dan kiezen uit een menukaart van mogelijkheden, zoals halftijds, twee derde of vier vijfde werken. ‘Die verlofregelingen maken geen deel uit van de pensioenregeling, maar van de verschillende ambtenarenstatuten. Anders gezegd: bij pakweg de federale overheidsdienst Financiën, de Vlaamse overheid en de stad Gent zijn andere regelingen van toepassing.’

‘Nu komt een heel belangrijk verschil met werknemers: dit verlof voor verminderde prestaties wordt niet bezoldigd, maar wel gelijkgesteld met dienstactiviteit. Werkt u als ambtenaar vier vijfde, dan krijgt u ook vier vijfde van een volwaardig loon. Maar … volgens de pensioenregeling voor ambtenaren worden alle activiteiten die gelijkgesteld zijn met dienstactiviteit, wél meegenomen in de pensioenberekening.’

‘In het Vlaams personeelsstatuut kunt u bijvoorbeeld 20 dagen per jaar verlof zonder wedde nemen. Dit is onbezoldigd, maar telt mee voor het pensioen. Er is wel een plafond aan gekoppeld: alle niet-bezoldigde verloven die gelijkgesteld zijn met dienstactiviteit, mogen voor uw hele ambtenarenloopbaan niet meer dan 20 procent uitmaken van uw totale aantal dagen die meetellen voor de pensioenberekening.’

https://www.tijd.be/connect/binck/pensi ... 652.html[s][/s]
dejules

03 jul 2019, 20:24

E.T. schreef:
03 jul 2019, 11:28
waar ga je als ambtenaar een salariswagen, een tankaart, een PC, een GSM, een groepsverzekering, een dertiende, een veertiende maand, tweede pensioenpijler, drie weken verlof met volwaardig vakantiegeld enz. enz. vinden. [/color]

Welke andere voordelen en tegemoetkomingen zijn er nog voor Vlaamse ambtenaren?
Naast het loon (inclusief eindejaarspremie en vakantiegeld) maak je bij de Vlaamse overheid nog kans op andere (financiële) voordelen, tegemoetkomingen, vergoedingen en toelagen zoals :
● Hospitalisatieverzekering
● Maaltijdcheques
● Tussenkomst woon-werkverkeer
● Internet en computer
● Persoonlijk gebruik dienstwagen
● Tussenkomst beeldschermbril
● Tussenkomst medische check-up 50+
● Rechtsbijstand
● Voordelige kinderopvang tijdens schoolvakanties
● Begrafenisvergoeding
● Opleidings- en vormingsaanbod
● Psychosociale en juridische hulp
● Griepvaccinatie
● Toelage voor dienstreizen
● Vakantiegeld en eindejaarstoelage
● Haard- en standplaatstoelage
● Toelage voor tijdelijke functieverzwaring
● Prestatietoelage
● Mandaattoelage
● Nacht-, zaterdag- en/of zondagsvergoedingen
● Permanentietoelage
● Oplage ploegenarbeid
● Overuren
● Gevaartoelage
● Kraamgeld en kinderbijslag
● Competentiepremie
● Toelagen voor specifieke personeelscategorieën zoals loodsen en luchthavenpersoneel

https://www.hln.be/geld/vacature-com/di ... ~add7e7cf/

Wat is de waarde van een levenslange benoeming en waarom moeten die mensen ook nog een dubbel pensioen krijgen?
Zelfs als je niet voor het leven benoemd zijt en "slechts" contractueel zijt heb je 700 keer minder kans om ontslagen te worden tov mensen uit de privésector!

Wil.

03 jul 2019, 21:07

Gefrustreerdheid en jaloezie :roll:

Vooral dat gratis gebruiken van de dienstwagen steekt de ogen uit: zo'n limo 's avonds voor de deur, dat doet de buren kwijlen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

03 jul 2019, 21:21

Wil. schreef:
03 jul 2019, 21:07
Gefrustreerdheid en jaloezie :roll:

zo'n limo 's avonds voor de deur, dat doet de buren kwijlen
Dat steekt uw ogen uit.
Die bedrijfswagen is deel vh loon.
Calvo heeft daar zijn vingers aan verbrand.
Wilt U dat afschaffen zal je 2 zaken moeten doen nl :
1/ gemiddeld 500 Euro/maand NETTO opslag geven
2/ de extra-legale verloning die je afschaft moet gecompenseerd worden dit wil zeggen dat ook het pensioenplafond vd werknemers en zelfstandigen opgetrokken wordt tot het niveau van statutaire ambtenaren.
Laatst gewijzigd door dejules op 03 jul 2019, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
dejules

03 jul 2019, 21:26

E.T. schreef:
03 jul 2019, 11:28

Het zijn niet de gewone ambtenaren pensioenen die te hoog zijn, die van de privé zijn te laag
Allee toch voor zij die volwaardig bijgedragen hebben.
Met de nuance dat ambtenaren netto-ontvangers zijn en de facto niets bijdragen.
De mensen die dat moeten financieren nl zij die economisch actief zijn hebben het geweten.
Zij krijgen de helft van uw pensioen terwijl ze hun eigen pensioen en het uwe betaald hebben!
dejules

03 jul 2019, 22:06

Wil. schreef:
03 jul 2019, 09:16

Mijn vrouw heeft gewerkt tot haar 62ste. Langer dus dan de gemiddelde belg, want die stopt al rond zijn 60.
Aangezien wij beiden volgens jouw 'berekening' 28 jaar te vroeg aan de kant zijn gaan staan, moet ik zo rond het midden van mijn 30-er jaren met pensioen gegaan zijn. :lol:

U bent op uw 50ste gaan leeglopen en uw vrouw op haar 52ste. De waarheid heeft haar rechten!

Horus1

03 jul 2019, 22:11

En jij Dejules? Maak eens de rekening voor jezelf in plaats van altijd die van anderen te maken.
dejules

03 jul 2019, 22:14

Horus1 schreef:
En jij Dejules, hoe lang betalen wij je al om op je luie krent in je hangmat te liggen?
U betaalt niets, U bent netto-ontvanger.
Mijn ex-werkgever betaalt elke maand een significant bedrag aan rsz en dit tot aan mijn pensioenleeftijd. Dit geldt trouwens voor alle bruggepensioneerden.

Horus1

03 jul 2019, 22:18

Tiens, ben je nu plotseling bruggepensioneerde? Dat is nu eens iets nieuws! En we betalen al gans ons leven veel te veel voor clowns zoals jij!

Wil.

04 jul 2019, 00:44

dejules schreef:
03 jul 2019, 22:06
Wil. schreef:
03 jul 2019, 09:16

Mijn vrouw heeft gewerkt tot haar 62ste. Langer dus dan de gemiddelde belg, want die stopt al rond zijn 60.
Aangezien wij beiden volgens jouw 'berekening' 28 jaar te vroeg aan de kant zijn gaan staan, moet ik zo rond het midden van mijn 30-er jaren met pensioen gegaan zijn. :lol:

U bent op uw 50ste gaan leeglopen en uw vrouw op haar 52ste. De waarheid heeft haar rechten!
:lol: :lol: :lol: Julio draagt een virtual reality bril. Dat verklaart waarom hij het leven op zo'n afwijkende manier ziet. :lol:

Wil.

04 jul 2019, 00:45

dejules schreef:
03 jul 2019, 22:14
Horus1 schreef:
En jij Dejules, hoe lang betalen wij je al om op je luie krent in je hangmat te liggen?
U betaalt niets, U bent netto-ontvanger.
Mijn ex-werkgever betaalt elke maand een significant bedrag aan rsz en dit tot aan mijn pensioenleeftijd. Dit geldt trouwens voor alle bruggepensioneerden.
Julleke beseft niet hoe een economie in elkaar zit. Dan krijg je dat soort woordenkramerij. :roll:

gast43

04 jul 2019, 08:20

Ola Dejules ,

Ben je door de mand aan vallen dat je op vervroegd pensioen bent gegaan , waar heb ik dat gelezen dat je zoveel jaren hebt gewerkt 8O of dat de meeste onder ons maar 30 jaar hebben gewerkt , zou u topic maar eens herlezen , als je zegde je neemt te veel medicatie tegen mij . Denk andersom , ik weet nog wat ik hier neerpen .
Stopt met u onzin uit te kramen en legt u er bij neer , als mensen meer verdienen en meer pensioen hebben stelt u dan ook de vraag hoge studie's hun opwerken altijd paraat staan , nooit niet weten welk uur dat ze thuis komen , van zo jobs moet je niet jaloers zijn , en dan verschiet je dat die meer inkomen vergaren .
Wat zou je gedaan hebben als je zelfstandig was geweest dan heb je ook nooit gedaan , daar was je al niet geschikt voor , als je dat hier allemaal leest op forum. Die moet je ook met respect behandelen maar dat zit er blijkbaar niet in wat je hier iedere dag leest .

Prima Vera

04 jul 2019, 09:10

En dejules is dan zelfs nog bruggepensionneerd? Inderdaad zwaar door de mand valt hij! Wat een leugenaar, bedrieger, fraudeur en wat nog allemaal.

Het komt er gewoon op neer dat dat manneke gewoon niet weet wat hij allemaal schrijft en gewoon leeft van afgunst, jaloezie, haat en wraak.
MaLoReg

04 jul 2019, 09:21

Ocharme da manneke: de volle lading!