Argentinië - Milei

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

17 jul 2025, 10:11

Terug naar Argentinië. Daar heeft de president een tijdje geleden afstand gedaan van het pensioen dat hij volgens de wet zou krijgen zodra hij de ex-president is. Volgens die wet zou een voormalig president, zelfs al is hij maar halfweg de dertig, een levenslang (ruim) pensioen krijgen.

Milei weigert dat. Hij schreef de volgende verklaring:

"Ik, Javier Gerardo Milei, president van de Argentijnse Republiek, kom hierbij namens mijzelf mijn onwrikbare besluit uitspreken om geen gebruik te maken van het recht op het bevoorrechte pensioen dat wordt toegekend door het levenslange pensioenstelsel zoals vastgelegd in artikel 1 van Wet nr. 24.018.

De gebeurtenissen die gisteren in het Congres plaatsvonden, tonen eens te meer aan dat onze politieke klasse zich meer bezighoudt met het behoud van haar waanzinnige privileges dan met het terugdraaien van het model dat de afgelopen eeuw heeft gefaald.

Na decennialang de ernstige gevolgen van de verschrikkelijke overheidsuitgaven te hebben ervaren, is het absoluut noodzakelijk dat politieke leiders het goede voorbeeld geven en concrete maatregelen nemen om het begrotingstekort te beperken.

Ik dring er daarom bij leiders op aan de nodige offers te brengen om de financiële stabiliteit van het land te waarborgen. Geen enkele politicus staat boven de wet en de burgers.

In die zin weiger ik een pensioen te verkrijgen onder een regime dat geen minimumbijdragen of leeftijd vereist, en onderwerp ik mij aan het algemene regime, net als alle burgers.
De inzet van het heldhaftige Argentijnse volk om het bereikte begrotingsevenwicht te handhaven is ongekend en deze inspanning moet door iedereen worden gedeeld."
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

17 jul 2025, 10:17

Wil. schreef:
17 jul 2025, 09:46
....
En wat die camera's met gezichtsherkenning in China betreft , die komen hier ook.
Altijd weer die dwaze, doorzichtige drogredenering: "Maar agent, hij rijdt óók door het rood licht!"
Wat weerleg je daarmee? Niks, nada!
Je toont enkel dat je redeneringen kinderlijk blijven en dat je dat niet eens doorhebt.
Sorry , die camera's zijn hier ook al. :twisted: :lol: Waarom China iets verwijten en de balk in eigen ogen niet willen zien ? Rusland was op goede weg om economisch iets te betekenen. Het Westen met figuren zoals een Verhofstadt zien dat niet graag gebeuren , en dus moest Rusland terug een "vijand" worden ... Met communisme heeft dat helemaal , maar ook helemaal niets te maken , en al zeker niet met democratie en autocratie.

Belfius en de NMBS zijn in handen van de staat , dus dat is communisme. Belfius doet het goed en de NMBS doet het slecht. How come ?

Wil.

17 jul 2025, 11:05

Fred1950 schreef:
Rusland was op goede weg om economisch iets te betekenen.
Rusland wel, maar we hadden het over de communistische Sovjet-Unie. Die S.U. heeft er op 70 jaar tijd niks van gebakken.

Daarna ontstond er heel even een democratie in wat de opvolger was van de Sovjet-Unie: Rusland. En plots begon het land economisch vooruitgang te maken. Dat Poetin het vervolgens allemaal naar de sjokkodijzen heeft gehaald, is een ander verhaal.

Wat overeind blijft is dit: communisme kan geen welvaart brengen. Vrije markt economieën kunnen dat wél.

Wil.

17 jul 2025, 11:14

Nogmaals terug naar Argentinië, want daarover gaat het hier:

Frits claimde in een bijdrage dat de armoede merkelijk gestegen is sinds Milei aan de macht kwam. In zekere zin is dat waar. Milei zat in de stoel van de president vanaf 10 december '23. Dat was bijgevolg ook het einde van de vorige regeerperiode van Fernandez, de links gerichte politicus. Hoe liet hij het land achter en in welke zin is Argentinië geëvolueerd sinds de ambtsaanvaarding van Milei?

Fernandez liet het land achter met de hoogste armoedecijfers. Nu is de situatie dramatisch verbeterd. (UCA en INDEC zijn twee instelling die statistische gegevens bijhouden).

image.png
image.png (21.86 KiB) 797 keer bekeken

Odulleke

17 jul 2025, 13:54

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
17 jul 2025, 09:46
....
En wat die camera's met gezichtsherkenning in China betreft , die komen hier ook.
Altijd weer die dwaze, doorzichtige drogredenering: "Maar agent, hij rijdt óók door het rood licht!"
Wat weerleg je daarmee? Niks, nada!
Je toont enkel dat je redeneringen kinderlijk blijven en dat je dat niet eens doorhebt.
Belfius en de NMBS zijn in handen van de staat , dus dat is communisme. Belfius doet het goed en de NMBS doet het slecht. How come ?
Omdat er bij de NMBS nog veel te veel politiek geplaatste personen zijn, vooral in de hogere loonschalen, die weinig of niets voortbrengen. Als je en bank vergelijkt met een vervoersmaatschappij dat is appelen met peren vergelijken.

Fred1950

17 jul 2025, 15:41

Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Omdat er bij de NMBS nog veel te veel politiek geplaatste personen zijn, vooral in de hogere loonschalen, die weinig of niets voortbrengen. Als je en bank vergelijkt met een vervoersmaatschappij dat is appelen met peren vergelijken.
Het zijn allebei naamloze venootschappen , en dus moet de leiding zich daar ook naar gedragen. Weg me al die politieke benoemingen , zet "slimme" mensen aan het roer.

Odulleke

17 jul 2025, 15:48

Fred1950 schreef:
17 jul 2025, 15:41
Odulleke schreef:
Fred1950 schreef:

Het zijn allebei naamloze venootschappen , en dus moet de leiding zich daar ook naar gedragen. Weg me al die politieke benoemingen , zet "slimme" mensen aan het roer.
Ik heb al vaak gelezen dat uw gedachtengang zich in een utopische wereld afspeelt, maar dat is nu éénmaal niet het geval. Er is niemand die de politieke benoemingen (en niet alleen bij de NMBS) gaat afschaffen, dus daar moet je niet van dromen. De NMBS is en blijft nu éénmaal een melkkoe en werd vroeger ook gebruikt om noodlijdende bedrijven boven water te houden door verplicht bij bepaalde firma's te kopen ook al was het op een ander goedkoper.

Wil.

17 jul 2025, 16:13

Nogmaals (voor de derde keer) terug naar het onderwerp: Milei in Argentinië

De man is niet de klassieke president. Dat bleek hier weer eens.

Fred1950

17 jul 2025, 17:10

Ainsi soit-il :D