DEMIR en de uren les
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Demir wil een ingangsexamen voor de bachelor onderwijs
Met nadruk op nederlands Frans en wiskunde
Ik dacht dat mijn neven onderwijzer reeds voor de normaalschool geen fouten mochten maken in het dictee Nederlands
Tevens hadden we in het 6de LO een woordenlijst moeilijke woorden en het groene boekje
Met nadruk op nederlands Frans en wiskunde
Ik dacht dat mijn neven onderwijzer reeds voor de normaalschool geen fouten mochten maken in het dictee Nederlands
Tevens hadden we in het 6de LO een woordenlijst moeilijke woorden en het groene boekje
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ingangsexamens zouden alvast een beetje het kaf van het koren scheiden.
Zo'n examen zou veel breder moeten gaan dan enkel min of meer foutloos schrijven (in het Nederlands). Het moet ook peilen hoe vlot en correct iemand spreekt, of z/hij een tekst goed kan samenvatten en of de betrokkene een goede gedachtegang kan opbouwen.
Voor een student die pas uit het middelbaar komt, moet die lat bij de start ook niet té hoog gelegd worden. Voordat een diploma wordt uitgereikt, zal er nog 3 jaar studie en praktijk aan voorafgaan.
Zo'n examen zou veel breder moeten gaan dan enkel min of meer foutloos schrijven (in het Nederlands). Het moet ook peilen hoe vlot en correct iemand spreekt, of z/hij een tekst goed kan samenvatten en of de betrokkene een goede gedachtegang kan opbouwen.
Voor een student die pas uit het middelbaar komt, moet die lat bij de start ook niet té hoog gelegd worden. Voordat een diploma wordt uitgereikt, zal er nog 3 jaar studie en praktijk aan voorafgaan.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Eén van de oorzaken van het dalen van het niveau van kandidaat- leerkrachten ligt in het soort (middelbaar) onderwijs dat ze zelf volgden. De laatste decennia is er een steeds grotere instroom vanuit TSO en zelfs BSO naar de lerarenopleiding geweest terwijl het "vroeger" meestal ging om de betere studenten uit het ASO- die hadden en hebben dus een veel betere algemene en bredere kennis en inzichten dan diegenen die uit TSO/BSO kwamen en waren/zijn ook veel beter voorbereid op de lerarenopleiding.Die betere studenten kiezen nu voor opleidingen die leiden naar jobs die een betere verloning kennen, extra legale voordelen, promotiemogelijkheden etc.Voor een student die pas uit het middelbaar komt, moet die lat bij de start ook niet té hoog gelegd worden.
Gebrekkige algemene basiskennis heeft als gevolg dat je kandidaat-leerkrachten krijgt die geen behoorlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven en zo weinig algemene background hebben dat ze met hun mond vol tanden staan als leerlingen om meer uitleg vragen. Ik heb tientallen stagiairs gehad waarvan een deel geen fatsoenlijke bordtekst kon produceren en overtroefd werden door sommige leerlingen qua kennis en inzichten aangaande de vakinhouden en wat er mee verband hield. Je kan je toch niet voorstellen dat een kandidaat- leerkracht Nederlands zelden of nooit een boek leest of iemand die geschiedenis wil geven en niet bekwaam is om buiten de voorgeschreven lesinhouden te gaan.
Neen, dit is geen verwijt aan mensen die uit het TSO/BSO komen - eenj deel van hen kan best uitstekende leerkrachten worden als ze hun eigen niveau weten op te krikken. Het is wel één van de redenen waarom er nu -terecht - starttoetsen voor de educatieve bacheloropleidingen gaan opgelegd worden.
-
Odulleke - Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44
In de jaren 70 heb ik mijn A2 diploma mechanica behaald. Na advies van leerkrachten ben ik daarna aan een regentaatsopleiding begonnen. Ik heb die opleiding doorstaan met onderscheiding en ik mocht les geven in mechanica (theorie en praktijk), houtbewerking en elektriciteit. Dus ook met een TSO diploma kon men een regentaatsdiploma behalen.frits1955 schreef: ↑23 jun 2026, 14:58Eén van de oorzaken van het dalen van het niveau van kandidaat- leerkrachten ligt in het soort (middelbaar) onderwijs dat ze zelf volgden. De laatste decennia is er een steeds grotere instroom vanuit TSO en zelfs BSO naar de lerarenopleiding geweest terwijl het "vroeger" meestal ging om de betere studenten uit het ASO- die hadden en hebben dus een veel betere algemene en bredere kennis en inzichten dan diegenen die uit TSO/BSO kwamen en waren/zijn ook veel beter voorbereid op de lerarenopleiding.Die betere studenten kiezen nu voor opleidingen die leiden naar jobs die een betere verloning kennen, extra legale voordelen, promotiemogelijkheden etc.Voor een student die pas uit het middelbaar komt, moet die lat bij de start ook niet té hoog gelegd worden.
Gebrekkige algemene basiskennis heeft als gevolg dat je kandidaat-leerkrachten krijgt die geen behoorlijk Nederlands kunnen spreken en schrijven en zo weinig algemene background hebben dat ze met hun mond vol tanden staan als leerlingen om meer uitleg vragen. Ik heb tientallen stagiairs gehad waarvan een deel geen fatsoenlijke bordtekst kon produceren en overtroefd werden door sommige leerlingen qua kennis en inzichten aangaande de vakinhouden en wat er mee verband hield. Je kan je toch niet voorstellen dat een kandidaat- leerkracht Nederlands zelden of nooit een boek leest of iemand die geschiedenis wil geven en niet bekwaam is om buiten de voorgeschreven lesinhouden te gaan.
Neen, dit is geen verwijt aan mensen die uit het TSO/BSO komen - eenj deel van hen kan best uitstekende leerkrachten worden als ze hun eigen niveau weten op te krikken. Het is wel één van de redenen waarom er nu -terecht - starttoetsen voor de educatieve bacheloropleidingen gaan opgelegd worden.
-
Dat is zo, maar als je vandaag een test afneemt van 100 studenten uit het ASO en 100 uit het TSO, dan ga een trend opmerken. Voor een bacheloropleiding in de algemene vakken gaan meer kandidaten uit het ASO slagen dan uit het TSO.
Omgekeerd geldt dat ook wel, maar mensen die uit het ASO komen, kiezen zelden voor een leerkrachtenopleiding in de technische en praktijkrichtingen.
Daarbij komt nog dat voor leerkrachten elektriciteit, mechanica enz. de eisen voor wat betreft het beheersen van de onderwijstaal iets minder hoog worden gesteld, waardoor studenten die afkomstig zijn uit het TSO toch ook slagen in de bacheloropleiding.
Wil je een leerkracht algemene vakken worden (talen, wiskunde, aardrijkskunde, economie, geschiedenis ...) dan moet je toch wat meer 'uit je pijp komen' als je vooropleiding TSO was.
Voorlopig wil Demir een algemene toets voor Nederlands, Frans en wiskunde voor leerkrachten in het basisonderwijs. Voor het middelbaar heeft ze specifiekere eisen gesteld. Zo moet de toekomstige leerkracht Nederlands geen toets wiskunde afleggen, wat begrijpelijk is.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Ik neem aan dat de onderwijstaal voor leerkrachten technisch onderwijs minder hoog ligt, is trouwens geen noodzaak, maar wat betreft spelling (foutloos schrijven) heb ik serieuze drilloefeningen gekregen en moet ik niet onderdoen tov iemand die van ASO komt
-
Dat was, misschien is het nog steeds zo. Minstens een jaar praktijkervaring opdoen in de industrie voordat men praktijkles mocht geven. Daardoor vielen er veel af die niet in het onderwijs gegaan zijn. Ik ben ook zo blijven "hangen" in de industrie omdat ik een goede job had.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Iemand die uit de ASO Wet.A of uit de "industrieel wetenschappelijke" kwam stapte gewoon de A1 binnen zonder voorafgaande test of voorbereidingsjaar. Een A1 ( t.ing. ) kon toen ook "gewoon" les gaan geven zonder D diploma in het TSO , dacht ik , maar ik kan me vergissen.
-
Iedereen die het ASO of TSO of KSO heeft afgewerkt, kan om het even welke hogere studie aanvangen.
Er is nog een periode geweest - en ik heb die meegemaakt - dat je een apart examenonderwerp kon kiezen en daarover je 'maturiteit' bewijzen om verder te studeren aan de univ. Dat heette het maturiteitsexamen. Het is ergens in het laatste decennium van vorige eeuw afgeschaft. De leerlingen uit de Latijnse afdelingen moesten dat maturiteitsexamen niet afleggen. Die waren blijkbaar allemaal 'rijp genoeg' om de univ binnen te stappen.
Om iets te studeren in een A1-richting was dat geen voorwaarde.
Er is nog een periode geweest - en ik heb die meegemaakt - dat je een apart examenonderwerp kon kiezen en daarover je 'maturiteit' bewijzen om verder te studeren aan de univ. Dat heette het maturiteitsexamen. Het is ergens in het laatste decennium van vorige eeuw afgeschaft. De leerlingen uit de Latijnse afdelingen moesten dat maturiteitsexamen niet afleggen. Die waren blijkbaar allemaal 'rijp genoeg' om de univ binnen te stappen.
Om iets te studeren in een A1-richting was dat geen voorwaarde.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.