Racisme...? Wat is racisme?
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Juist. Maar ik vernoemde "De Woefwasserij" omdat het hier over een Chinees complot gaat waarbij ze een dodelijk virus via tse-tse vliegen op de Westerse wereld pogen los te laten. Gelukkig kan, zoals verwacht, Nero met zijn geniale zoon Adhemar daar een stokje voor steken. Akelig aktueeel. Ook al is het 50 jaar oud en dateert het nog uit de Mao-periode.
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
In St Gilles zijn drie dames opgepakt nadat ze klacht indienden na opmerkingen over hun kledij van vreemdelingen
De commissaris zegt dat het eigen schuld is.::
Vandaag betoging van 200 schaars geklede dames. Eisen het ontslag van het korps.
Racisme blijkt maar in één richting te werken.
De commissaris zegt dat het eigen schuld is.::
Vandaag betoging van 200 schaars geklede dames. Eisen het ontslag van het korps.
Racisme blijkt maar in één richting te werken.
-
Elise Mertens, tennisspeelster zal naar de finale gaan in een of ander Amerikaans tornooi omdat haar tegenspeelster, Osaka, forfait gaf.
Osaka, een jongedame die voor Japan speelt heeft Haïtiaanse roots, althans zo las ik, en is van oordeel dat tennis een “te witte” sport is. Om die reden maar ook wegens politiegeweld op zwarte mensen, weigert ze verder te spelen. Een jongedame met nobele idealen, zou ik zeggen.
Maar misschien zullen haar niet alle feiten bekend zijn. Bijvoorbeeld dat politiegeweld niet beperkt is tot zwarte mensen die al eens een loopje nemen met de wet maar ook tot blanke, witte zo ze wil, die eveneens de wet vierkantig aan hun laars lappen. Daar bestaan ook cijfers over (statistieken). Misschien kan ze die even raadplegen en misschien ook vaststellen welke groep mensen, gecatalogiseerd volgens percentage, het meest voorkomen in de misdaadstatistieken.
Een “te witte sport” ? Mogelijk. Het is nu eenmaal een feit dat de meeste sporttakken hun ontstaan vinden in de blanke gemeenschappen. De zusjes Williams, niet bepaald wit, verdienen er toch dik hun boterham mee. Ik vind het niettemin prachtig dat ook gekleurde mensen daar nu aan kunnen deelnemen, meer zelfs dat in bepaalde disciplines zoals basket en voetbal ze daar nu dikwijls de meerderheid vormen. In de Verenigde Staten zou men zelfs kunnen stellen dat basket daar eigenlijk een “zwarte sport” is geworden. Ik vind dit verheugend. Wanneer ik naar de Belgische voetbalcompetitie kijk dan stel ik vast dat de gekleurde mensen daar heel dikwijls een meerderheid vormen, zeker in de hoogste afdelingen, hoewel hun vertegenwoordiging hier in dit land toch zeer beperkt is. Maar niet alleen in België. Zo zag ik de finale van de Europese voetbalbeker tussen Bayern München en Paris Saint-Germain. Bij de “Duitsers” liepen drie blanken, waarvan één Pool en bij de “Fransen” was het zoeken naar een “echte witte”.
Voor zover mijn gezichtsveld reikt is het wielrennen nog steeds een “witte sport”. Tè wit misschien. Aan Patrick Lefevre en diens collega’s zou ik dan ook willen suggereren : Stop daarmee ! Véél te wit ! Spiegel u aan Osaka en haal al die witten uit de race.
Spijtig voor Elise Mertens. Ze zal nu misschien de finale mogen spelen maar wel met handicap : blank zijn.
Wanneer wordt blank zijn beschouwd als een fysieke tekortkoming ? We naderen die toestand. Maar dan kunnen we misschien rekenen op een subsidie zoals bij rolstoelgebruikers, slechtzienden of hardhorenden ? Laat maar komen...
Osaka, een jongedame die voor Japan speelt heeft Haïtiaanse roots, althans zo las ik, en is van oordeel dat tennis een “te witte” sport is. Om die reden maar ook wegens politiegeweld op zwarte mensen, weigert ze verder te spelen. Een jongedame met nobele idealen, zou ik zeggen.
Maar misschien zullen haar niet alle feiten bekend zijn. Bijvoorbeeld dat politiegeweld niet beperkt is tot zwarte mensen die al eens een loopje nemen met de wet maar ook tot blanke, witte zo ze wil, die eveneens de wet vierkantig aan hun laars lappen. Daar bestaan ook cijfers over (statistieken). Misschien kan ze die even raadplegen en misschien ook vaststellen welke groep mensen, gecatalogiseerd volgens percentage, het meest voorkomen in de misdaadstatistieken.
Een “te witte sport” ? Mogelijk. Het is nu eenmaal een feit dat de meeste sporttakken hun ontstaan vinden in de blanke gemeenschappen. De zusjes Williams, niet bepaald wit, verdienen er toch dik hun boterham mee. Ik vind het niettemin prachtig dat ook gekleurde mensen daar nu aan kunnen deelnemen, meer zelfs dat in bepaalde disciplines zoals basket en voetbal ze daar nu dikwijls de meerderheid vormen. In de Verenigde Staten zou men zelfs kunnen stellen dat basket daar eigenlijk een “zwarte sport” is geworden. Ik vind dit verheugend. Wanneer ik naar de Belgische voetbalcompetitie kijk dan stel ik vast dat de gekleurde mensen daar heel dikwijls een meerderheid vormen, zeker in de hoogste afdelingen, hoewel hun vertegenwoordiging hier in dit land toch zeer beperkt is. Maar niet alleen in België. Zo zag ik de finale van de Europese voetbalbeker tussen Bayern München en Paris Saint-Germain. Bij de “Duitsers” liepen drie blanken, waarvan één Pool en bij de “Fransen” was het zoeken naar een “echte witte”.
Voor zover mijn gezichtsveld reikt is het wielrennen nog steeds een “witte sport”. Tè wit misschien. Aan Patrick Lefevre en diens collega’s zou ik dan ook willen suggereren : Stop daarmee ! Véél te wit ! Spiegel u aan Osaka en haal al die witten uit de race.
Spijtig voor Elise Mertens. Ze zal nu misschien de finale mogen spelen maar wel met handicap : blank zijn.
Wanneer wordt blank zijn beschouwd als een fysieke tekortkoming ? We naderen die toestand. Maar dan kunnen we misschien rekenen op een subsidie zoals bij rolstoelgebruikers, slechtzienden of hardhorenden ? Laat maar komen...
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Loopt ge nu niet een beetje van stapel?figaretto schreef:
Zo zag ik de finale van de Europese voetbalbeker tussen Bayern München en Paris Saint-Germain. Bij de “Duitsers” liepen drie blanken, waarvan één Pool en bij de “Fransen” was het zoeken naar een “echte witte”.
Drie blanken bij de Duitsers? Hoe noem je Neuer de doelman, Kimmich de rechterback, Goretzka de rechtermiddenvelder, Muller centrale middenvelder, Perisic de kroaat, de linkeraanvaller ( als u toch Lewandowski aanhaalt) en ja, Lewandowski, Invaller Sule als verdediger. Dat zijn er bij mij toch al zeven.
Ik heb de finale ook gezien en ben al sinds 1974 fan van het Duitse voetbal met Bayern Munchen dat ik op de voet volg.
-
Je zult geen ongelijk hebben Dicksy, wat betreft de samenstelling van Bayern. Misschien ben ik wat teveel op het visuele afgegaan. Maar mijn betoogje komt er op neer dat het fout is om te zeggen dat gekleurde mensen in de sport geweerd worden. Het tegendeel lijkt me eerder waar. Dat is precies waar ik wou op wijzen.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Zand erover, ik reageerde als Bayern München-fan en zeker omdat ze de eerste ploeg zijn die de eerste Europese corona-cup met de grote oren gewonnen hebben.figaretto schreef:
Je zult geen ongelijk hebben Dicksy, wat betreft de samenstelling van Bayern. Misschien ben ik wat teveel op het visuele afgegaan. Maar mijn betoogje komt er op neer dat het fout is om te zeggen dat gekleurde mensen in de sport geweerd worden. Het tegendeel lijkt me eerder waar. Dat is precies waar ik wou op wijzen.
Momenteel is er wereldwijd een beweging in gang waarin iedereen zich een beetje probeert te positioneren, en zeker de gekleurde mensen, om al dan niet aan de 'goede kant van de geschiedenis' te staan.
Och Osaka, in de tenniswereld ziet ze haar kans schoon om enige eer en glorie te halen en zal hier dus geen uitzondering op zijn net zoals er blanken zijn die mee op die kar springen. En dus wordt gemakshalve door haar maar even de kansen aan de kant geschoven die ze gekregen heeft. Ik lig daar al lang niet meer wakker van.
Men heeft dat ook gezien met die MeToo-beweging. Plots was het overgrote deel in de filmwereld 'wel eens ooit het slachtoffer geweest van.............door iemand met naam en faam in datzelfde wereldje.'
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Ik weet niet meer of ik dat hier al eens gepost heb dus schrijf ik een persoonlijke ervaring met een hooggeplaatste Imam.Fazal schreef: ↑06 jun 2020, 18:21Iedereen heeft altijd maar de mond vol over racisme.
Zo ook weer deze middag in Villa politica. Maar wat is racisme eigenlijk?
Racisme wordt over het algemeen beschouwd als een soort haat tegen mensen die anders zijn.
Vooral op gebied van kleur, religie, taal, familienamen, enzovoort.
NEEN! Dat is het hélemaal NIET!
Hetgeen door de meeste mensen als racisme wordt beschouwd, is eerder gegrond op de mentaliteit van de verschillende volkeren. Het moet duidelijk zijn dat de ene mentaliteit niet strookt met de andere!
Als er 70% allochtonen de gevangenis bevolken, als ze o.m. verkeersinbreuken plegen, als ze alle wetten en reglementen van hun gastland aan hun laars lappen, als ze hun gastheren met de nek aankijken, onnodig veel kabaal maken met bijkomende geluidsoverlast tot gevolg, zich abnormaal asociaal gedragen tegenover hun medemens, bendes vormen, drugs slijten, mensen van het gastland overvallen en verkrachten ..., dan is dat niet te wijten aan hun kleur, hun religie, noch aan hun familienaam, maar aan het feit dat zijzelf de oorzaak zijn van hun eigen ellende.
Het is dus hun mentaliteit dat voor wrevel in het gastland zorgt.
Het is dan ook niet moeilijk dat wij, als autochtonen, hen scheef bekijken, en hen mijden om erger te voorkomen.
En dan ben je nog niet veilig, want hen alleen maar aankijken is ook al gevaarlijk gebleken.
Je weet dus maar nooit.
Als dàt racisme is van onze kant, dan zitten we met dat woordje een heel eindje naast de kwestie, vind ik dan.
NEEN! De echte racisten zijn de allochtonen zelf. De blik in hun ogen, de manier waarop zij ‘ons’ aankijken, zegt al genoeg. Het zijn ‘zij’ die ‘ons’ haten, op grond van huidskleur, en vooral van religie. "Dood aan alle ongelovigen, Allah akbar"! Dus, als we het over racisme hebben, dan zijn niet wij, maar zij, de echte racisten!
Gelukkig zijn er ook die zich (redelijk) goed hebben aangepast, maar die zijn en blijven in de minderheid, ik schat het zoiets op ± 30%.
En dat nu niemand afkomt met het verwijt dat ik veralgemeen, want dat doe ik dus niet!
Waar ik het heb over ± 30% is dat zeker niet veralgemenen!
Alhoewel het zo goed als zeker, dicht bij de waarheid zal aanleunen.
Maar het soms totaal onnodig dodelijk geweld door de politie tegen de zwarte bevolking in de VS, is natuurlijk absoluut niet goed te keuren, tenzij in geval van zelfverdediging bij een aanval op hun persoon, hetgeen niet het geval was met Georges Floyd!
Toen ik hem (beroepshalve) vroeg of het hem en zijn entourage niet stoorde om ruim te leven met zo weinig mogelijk of helemaal geen arbeid of enige ander bijdrage aan de maatschappij die hen onderhield kreeg ik volgend overduidelijk antwoord
"Meneer, ge ziet dat verkeerd,. Hetgeen jullie ons betalen is de Djizia die jullie, kafirs, moeten leveren om met ons , moslims, in vrede te mogen samenleven."
Ik stond sprakeloos.....want dat blijkt nog in de koran te staan ook zoals hij me liet zien.
De zon is gratis voor iedereen
-
in België zijn ze niet alleen niet racistisch, ze zijn zelfs zo correst dat ze de blanke( en rosse dan nog) voetballer van ik weet niet meer welke ploeg De Bruyne noemen.....................sibarita schreef: ↑20 jul 2020, 11:22https://www.hln.be/showbizz/tv/vrt-schr ... ~a886d383/
Dom zijn doet geen pijn , evenmin als belachelijk politiek correct zijn !!
-
Het verschil tussen de Bijbel en de Koran is wel totaal tegenovergesteld;
Christus zei: "Gij zult niet doden." Bemin uw vijanden. Als ze op je linkerwang slaan, biedt dan ook je rechtse aan. Aan zijn kruis zegde hij "Heer vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen"
Mohamed zei; "Dood alle ongelovigen" en stelde zichzelf als voorbeeld door op één nacht 800 ongelovigen het hoofd af te hakken.
Vermits WIJ dus in Moslimogen de ongelovigen zijn heb ik niet de indruk dat Wij de racisten zijn......
Volgens mij heeft racisme totaal niets met huidskleur te maken maar met de mentaliteit en gebruiken van bepaalde volkeren.
Christus zei: "Gij zult niet doden." Bemin uw vijanden. Als ze op je linkerwang slaan, biedt dan ook je rechtse aan. Aan zijn kruis zegde hij "Heer vergeef het hun want ze weten niet wat ze doen"
Mohamed zei; "Dood alle ongelovigen" en stelde zichzelf als voorbeeld door op één nacht 800 ongelovigen het hoofd af te hakken.
Vermits WIJ dus in Moslimogen de ongelovigen zijn heb ik niet de indruk dat Wij de racisten zijn......
Volgens mij heeft racisme totaal niets met huidskleur te maken maar met de mentaliteit en gebruiken van bepaalde volkeren.
-
Ik zie dat als "omgekeerd racisme" vermits in de zwembaden een zwemshort verboden is omdat er risico is dat die verstopt geraakt in de filterinstallatie. Een boerkini daarentegen is toegelaten????????? Allé gij nu;tokkio schreef: ↑21 jul 2020, 18:15Se dat noemt men ook al racisme.....die reder mag het gaan uitleggen......
https://www.hln.be/in-de-buurt/gent/red ... ~a15390e1/