Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates

24 dec 2024, 10:26

Voelen Westerlingen en Afrikanen zich mogelijk meer aangetrokken tot de eigenheid van de Islam, waarom dan ? Hoe is het te verklaren dat grote groepen moslims in Europa en Afrika te vinden zijn, maar veel minder in landen als China, Japan, Zuid-Amerika ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

frits1955

24 dec 2024, 11:27

De landen met de uitgesproken grootste moslimpopulaties zijn India, Pakistan, Bangladesh, Indonesie.

Wil.

24 dec 2024, 11:29

De moslims in Europa zijn daar omdat ze ofwel werden ingelijfd via de kolonisatie (Frankrijk-V.K.) ofwel omdat ze hier als inwijkelingen massaal uitgenodigd werden.

De losse regels van de Europese staten maken het bovendien aantrekkelijk om vanuit die economisch achtergebleven gebieden (Noord-Afrika en M.-Oosten) naar hier te komen. De sociale zekerheid die hier gestut wordt door een werkende bevolking met een mentaliteit die naar vooruitgang streeft, is een aantrekkingspool voor degenen die dat nooit gekend hebben in hun eigen land.

De grote aantallen moslims in steden als Malmö zijn enkel te verklaren door de aantrekkelijke levensomstandigheden die de staat daar aanbiedt. Indien de immigranten niet in gelijke mate bijdragen tot die sociale 'hemel', dan stort dat gebouw in.

Zuid-Amerika en China hebben geen aantrekkelijk sociale zekerheidssysteem. Z.-Amerika heeft geen islamitische kolonies gehad en ook geen geïslamiseerde gebieden opgeslokt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

24 dec 2024, 15:39

Bovenstaande analyse lijkt mij plausibel. Enkel de eerste zin is onvolledig: velen werden en worden hier uitgenodigd door de bedrijfswereld vanwege de enorme tekorten aan arbeidskrachten in de bouwsector , horeca,wegenbouw...Er is een grote instroom geweest van arbeidskrachten uit bv. Bosnie , Albanie etc die een grote moslimbevolking hebben.
Wantrouw vervolgens de toeteraars die cijfers ivm het aantal moslims in ons land rondbazuinen: er bestaan geen betrouwbare cijfers aangezien "religie" geen onderwerp is van bevolkingsonderzoek/telling en bestaande cijfers meestal extrapolaties zijn van lokaal onderzoek - zo komt men aan ongeveer 8% van de bevolking van Belgie die moslim zou zijn.

socrates

24 dec 2024, 16:06

socrates schreef:
24 dec 2024, 10:26
Voelen Westerlingen en Afrikanen zich mogelijk meer aangetrokken tot de eigenheid van de Islam, waarom dan ? Hoe is het te verklaren dat grote groepen moslims in Europa en Afrika te vinden zijn, maar veel minder in landen als China, Japan, Zuid-Amerika ?
Ik kreeg omstandige uitleg over het tweede deel van mijn vraag, maar niet over de veronderstelde aantrekkelijkheid van de Islam en van het "statuut" van moslim.

frits1955

24 dec 2024, 18:04

Je neemt je "veronderstelde" aan als een vaststaande werkelijkheid als vertrekpunt voor je vraag en dat zou moeten betekenen dat een groot aantal niet- moslims zich zou bekeren tot de islam. Waar haal je die veronderstelling?

socrates

24 dec 2024, 18:19

Iislam past beter bij de rechtse ideologie en die groeien in meerdere continenten

frits1955

24 dec 2024, 18:42

Wil dat dan zeggen dat extreem-rechtsen zich vaker bekeren tot de islam?

socrates

24 dec 2024, 19:48

frits1955 schreef:
24 dec 2024, 18:42
Wil dat dan zeggen dat extreem-rechtsen zich vaker bekeren tot de islam?
Niet noodzakelijk maar beide ideologieën - behalve het religieuze aspect - liggen volgens mij dicht bij elkaar, voor nogal wat mannen in minder ontwikkelde gebieden, komt wat de Islam predikt bv over de plaats van de vrouw en het oerconservatisme, beter uit.

frits1955

24 dec 2024, 20:04

Die discussie hebben we hier al eens gehad nietwaar- de politieke islam vertoont inderdaad nogal wat inhoudelijke overeenkomsten met het rechts- extremistische gedachtengoed minus het religieuze aspect.

Wil.

24 dec 2024, 22:09

frits1955 schreef:
24 dec 2024, 15:39
Wantrouw vervolgens de toeteraars die cijfers ivm het aantal moslims in ons land rondbazuinen
Doe de test:

- neem de tram vanuit de buitenwijken van Antwerpen naar het centrum en bezie de passagiers op de tram. Ze vormen de doorsnee bevolking van de stad.

- ga eens aan de poort van een Antwerpse middelbare school staan en tel dan de hoofddoeken die snel worden opgezet (als ze al niet gedragen werden IN de school). Vermenigvuldig met 2 want er zijn evenveel jongens als meisjes. Dan krijg je enig idee, hoewel dat idee aan de lage kant blijft: heel wat moslima's dragen geen hoofddoek. Het totaal percentage van die school ligt dus veel hoger.

- toevallig was ik onlangs in de school waar mijn vrouw gewerkt heeft. Dat is een Antwerpse school. Ik vroeg aan de leerkracht met wie ik in gesprek was hoeveel moslims er in de school waren. Het antwoord was 'rond 80%'. Dat bleek ook uit het aantal islamleerkrachten dat daar aan het werk was: het waren er 3 terwijl er nog één leerkracht R.-K. godsdienst en die zat met kleine klasjes van 3 tot 6 leerlingen.

De schoolbevolking van vandaag zijn de volwassenen van over 10 jaar.
Omvolking: een verzinsel? Ik dacht het niet.

frits1955

25 dec 2024, 00:43

Omvolking is typische VB praat-apocalyptisch buikgevoel ,zonder concrete cijfers of feiten,om electoraal te scoren en mensen bang te maken. Wat niet wil zeggen dat er in de grote steden geen samenlevingsproblemen zijn door de grote concentraties migranten. Maar zoals het overgrote deel van de Vlamingen hun dwaze religies heeft losgelaten zo zullen de volgende jongere generaties allochtone jongeren ook hun dwaze religie in de vuilbakken van de tijd deponeren- maar dat gaan wij niet meer meemaken.

Wil.

25 dec 2024, 12:02

frits1955 schreef:
25 dec 2024, 00:43
Omvolking is typische VB praat-apocalyptisch buikgevoel ,zonder concrete cijfers of feiten,om electoraal te scoren en mensen bang te maken.
Slogantaal als dooddoener maar los van gegevens. Iedereen die de "tram-test" al eens uitgevoerd heeft rond Antwerpen, heeft aan den lijve ondervonden hoever we al gevorderd zijn met de omvolking. Je kunt natuurlijk zeggen dat je niets gezien hebt, omdat je de tram niet neemt.

Feiten:

Afbeelding

Maar 'omvolking' mogen we dat niet noemen, nietwaar? :roll:
zo zullen de volgende jongere generaties allochtone jongeren ook hun dwaze religie in de vuilbakken van de tijd deponeren- maar dat gaan wij niet meer meemaken.
Heb je daar enig bewijs voor? De feiten wijzen in de tegengestelde richting: in Antwerpen vind je verhoudingsgewijs meer vrouwen die een hoofddoek dragen - ook jonge vrouwen - dan pakweg in Caïro. En ook daar is de trend naar 'terug naar de basis van de godsdienst' aanwezig. Ten tijde van Nasser werd er nog gelachen om de moslimbroeders die vrouwen wilden verplichten de islamitische kledingvoorschriften na te leven. Nu doen al een heel pak vrouwen dat 'spontaan' .
Bekijk het filmpje maar twee keer, dan denk je misschien ook twee keer na over onze westerse situatie.

voorn

25 dec 2024, 13:35

Die omvolking geldt alleen voor stedelijk gebied zoals de omligende districten van Antwerpen

E.T.

25 dec 2024, 14:40

Ook de voormalige mijn gemeenten kleuren bruin ...