verkiezingen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950

28 jan 2025, 14:20

Wil. schreef:
28 jan 2025, 00:04
Fred1950 schreef:
27 jan 2025, 21:59
Er mankeren een paar stukken in die taart :

- overheidssubsidies aan de Antwerpse "vriendjes"
- de federale en gewestelijke "overheidskosten" ( lees weddes en gunsten van al wie in de regeringen zetelen + hun "raadsheren" )
Fredje, wat zou er in het deeltje 'economie en werkgelegenheid' zitten, denk je?

De gewestelijke overheidskosten zitten er vanzelfsprekend ook in. Zie de rode portie Lokale Overheden.

Denk je dat je de grote pot gaat kunnen vullen met die kleine stukken van de taart? De logica zegt dat de sociale zekerheid en gezondheid de grootste nominale bijdrage zullen leveren.
Oh ja , Fernand Huts en Co. zit in het subsidie potje 'economie en werkgelegenheid' te grabbelen , mijn oor :roll:

En sinds wanneer behoren de weddes van ministers en magistraten tot de 'Lokale Overheden'. Je mag de flauwe plezante uithangen , maar beperk het toch maar een beetje .. :lol:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 28 jan 2025, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

frits1955

28 jan 2025, 15:33

Voor wie eens wat zeer recent onderzoek naar ongelijkheid in België wil lezen: "De paradox van ongelijkheid in België’ - een studie die nog maar pas verschenen is.

https://www.tijd.be/opinie/algemeen/and ... 77513.html

Een uitreksel:

...dat de hoogste inkomens in verhouding minder belastingen betalen. De totale belastingdruk (inclusief btw) voor de 1 procent hoogste inkomens bedraagt met 23 procent bijna de helft van het gemiddelde van 43 procent voor de hele bevolking. Ook de 5 en 10 procent hoogste inkomens zitten onder dat gemiddelde.

De eigenaars van een managementvennootschap betalen gemiddeld 35 procent belastingen, terwijl de gemiddelde belastingdruk voor loontrekkenden 60 procent bedraagt (inclusief werkgeversbijdragen).
Dat komt omdat de hoogste inkomens vaak kiezen voor een managementvennootschap, en het gunstige belastingregime dat erbij hoort. Specifiek onderzoek naar dat type vennootschappen deed Decoster niet, maar hij signaleert wel dat hun opmars zichtbaar is in de forse toename van de opgepotte winsten in bedrijven. Die bedroegen ruim 57 miljard euro en groeiden sinds 1995 dubbel zo snel als het nationale inkomen.

frits1955

28 jan 2025, 15:52

Voor wie wil weten hoe het zit met die 16 miljard bedrijfssubsidies:

https://www.denktankminerva.be/opinie/2 ... n-de-kamer

Fred1950

28 jan 2025, 15:56

frits1955 schreef:
Voor wie eens wat zeer recent onderzoek naar ongelijkheid in België wil lezen: "De paradox van ongelijkheid in België’ - een studie die nog maar pas verschenen is.

...
Als het regent in Nederland , dan druppelt het in Vlaanderen ( of omgekeerd ) : https://www.wrr.nl/publicaties/verkenni ... -nederland

Een waarheid als een koe ( en dergelijke uitspraken komen nooit in de Vlaamse hersenen tot stand )

Gevolgen van ongelijkheid
Meer inkomensongelijkheid hangt samen met minder opwaartse sociale stijging, minder vertrouwen tussen burgers onderling, en minder politiek vertrouwen onder burgers. Vooral het vertrouwen in de rechtsstaat en het parlement neemt af naarmate de inkomensongelijkheid toeneemt. Meer inkomensongelijkheid kan ook een rem zetten op de economische groei.

Odulleke

28 jan 2025, 16:52

Fred1950 schreef:
28 jan 2025, 15:56
frits1955 schreef:

...
Als het regent in Nederland , dan druppelt het in Vlaanderen ( of omgekeerd ) : https://www.wrr.nl/publicaties/verkenni ... -nederland

Een waarheid als een koe ( en dergelijke uitspraken komen nooit in de Vlaamse hersenen tot stand )

Gevolgen van ongelijkheid
Meer inkomensongelijkheid hangt samen met minder opwaartse sociale stijging, minder vertrouwen tussen burgers onderling, en minder politiek vertrouwen onder burgers. Vooral het vertrouwen in de rechtsstaat en het parlement neemt af naarmate de inkomensongelijkheid toeneemt. Meer inkomensongelijkheid kan ook een rem zetten op de economische groei.
Dat is dan toch iets dat de sossen niet goed verstaan hebben. Ik heb eens een mail gestuurd naar Bruno Tobback met de vraag waarom index procenten zijn en gaan centen. Een brood kost voor iedereen hetzelfde maar een grootverdiener krijgt meer bij bij zijn loon. Zijn antwoord was dat bij centen de kloof tussen arm en rijk niet groter wordt en dat is de bedoeling van index niet. Dat zijn die mannen die het zo goed voor hebben met de "gewone" mens.

Fred1950

28 jan 2025, 18:21

Odulleke schreef:
28 jan 2025, 16:52
....
Dat is dan toch iets dat de sossen niet goed verstaan hebben.....
De sossen zijn geen communisten , nietwaar. De enige echt goeie methode om de index niet te laten stijgen is het plafonneren van prijzen ( bvb. die van Proximus , Telenet , kranten , gas en electriciteit , vervoer door Lijn en NMBS , enz ... ) . Hierdoor stijgen de weddes ook niet , en na een tijd kunnen we concurreren met het buitenland waar de prijzen en lonen/weddes wel gestegen waren. De "Staat" moet verplichten dat sommigen minder winst maken , Punt.

E.T.

28 jan 2025, 20:04

En over de index éénmaal per jaar; toch raar dat de vakbonden vergeten zijn dat in bepaalde sectoren dit al jaren bestaat
De "uitbetaling" 1x per jaar bestaat inderdaad (oa cao200) wat nu op tafel ligt is één jaarlijkse berekening ...

Wil.

28 jan 2025, 22:13

frits1955 schreef:
De inkomensongelijkheid per land kun je zo aflezen uit de tabel met de gini-index. Hoe lager het getal, hoe gelijker.
Dit land staat op de 3e plaats van alle EU-landen.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke

29 jan 2025, 08:17

Fred1950 schreef:
De sossen zijn geen communisten , nietwaar. De enige echt goeie methode om de index niet te laten stijgen is het plafonneren van prijzen ( bvb. die van Proximus , Telenet , kranten , gas en electriciteit , vervoer door Lijn en NMBS , enz ... ) . Hierdoor stijgen de weddes ook niet , en na een tijd kunnen we concurreren met het buitenland waar de prijzen en lonen/weddes wel gestegen waren. De "Staat" moet verplichten dat sommigen minder winst maken , Punt.
Je ontwijkt mijn quote. Ik heb het niet over al dan niet stijgen van de index ik heb het over het feit dat de sossen geen voorstander zijn van een index met centen ipv procenten. Dus zo goed hebben ze het niet voor met de "gewone" mens maar zijn ze ook voorstander om de rijken rijker te maken en kloof tussen arm en rijk te vergroten.

Fred1950

29 jan 2025, 09:43

Odulleke schreef:
29 jan 2025, 08:17
Fred1950 schreef:
Je ontwijkt mijn quote. Ik heb het niet over al dan niet stijgen van de index ik heb het over het feit dat de sossen geen voorstander zijn van een index met centen ipv procenten. Dus zo goed hebben ze het niet voor met de "gewone" mens maar zijn ze ook voorstander om de rijken rijker te maken en kloof tussen arm en rijk te vergroten.
Wat kan mij uw sossen-haat schelen ....

frits1955

29 jan 2025, 10:33

De inkomensongelijkheid per land kun je zo aflezen uit de tabel met de gini-index. Hoe lager het getal, hoe gelijker.Dit land staat op de 3e plaats van alle EU-landen.
De GINI index is lulkoek. Die meet enkel de belastbare inkomsten (lonen, pensioenen, uitkeringen...). De fortuinen zijn niet belast en ook de winsten erop (dividenden, meerwaarden en intresten) ontsnappen aan de fiscus. Voor het meten van de ongelijkheid is de Gini-index dan ook niet geschikt.

De Franse econoom Thomas Piketty heeft aangetoond hoezeer de ongelijkheid vooral bij het vermogen (het kapitaal) tot uitdrukking komt. De Gentse econoom Arthur Apostel berekende die ongelijkheid voor België. Het rijkste 1% van ons land heeft bijna een kwart van alle rijkdom in handen, meer dan de onderste 74% van de Belgische bevolking samen. Gelijkheid zei u?

Uit eenvoudige simulaties blijkt dat een vermogensbelasting van 1% op het nettovermogen van de top 1% rijkste huishoudens jaarlijks 5,9 tot 6,6 miljard zou opbrengen (afhankelijk van de veronderstelde gedragseffecten), terwijl een meer ambitieuze en progressieve vermogensbelasting – zoals voorgesteld door econoom Paul De Grauwe – tussen de 20 à 24 miljard kan opleveren.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 29 jan 2025, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.

twistenopdemaan

29 jan 2025, 10:44

Wie heeft voor deze miserie gezorgd, wij als burger niet. Wij hebben de touwtjes hiervoor niet in handen. Dus politici wat je zelf geoogst hebt los het nu maar eens op he, maar let wel de burger moet hiervoor niet opdraaien, kijk nu maar eens in eigen boezem om dit op te lossen. Doe het zoals in de andere landen met heel wat minder politici en regeringen !!!
Spinnst du oder was

Odulleke

29 jan 2025, 10:45

Fred1950 schreef:
29 jan 2025, 09:43
Wat kan mij uw sossen-haat schelen ....
Jij zou een goede politieker zijn, quotes ontwijken en dan nietszeggende reacties geven.

boeffer

29 jan 2025, 11:25

Meer en meer interim bureaus komen en zijn erbij gekomen, wat heeft een werkgast nog over. Doe er nog wat bij, hoeveel wordt er naar het thuisland gezonden?
Als er hier veel weggesluisd wordt dan bloedt het land dood.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

frits1955

29 jan 2025, 11:46

Wij hebben de touwtjes hiervoor niet in handen.
Neen? Je kiest steeds voor dezelfde soort politici die steeds zoveel mogelijk problemen afwentelen op de zwaksten en de kleinsten. Als ze maar toeten over hoofddoeken en omvolking krijgen ze jullie stem.