Racisme...? Wat is racisme?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fazal

07 okt 2020, 11:35

URSULAMI schreef:
07 okt 2020, 11:25
Wat denk je van crapulisme ?
Vind ik toch al een stuk beter dan het mijne. :wink:

Idefix

07 okt 2020, 12:36

figaretto schreef:
06 okt 2020, 18:17
Precies daarom noemde ik het een moeilijke opgave.
Maar de voorbeelden die je geeft vallen niet onder mijn redenering. Hier gaat het over conflicten tussen mensen met uiteenlopende motieven. Logischer wijze zou ik de "ongeregeldheden" tussen Hutu's en Tutsi's desondanks toch als racisme beschouwen. Maar uit uw voorafgaande posting blijkt dat dit in feite niet kan.

De indeling van de mensheid in verschillende menselijke rassen is de groepering van mensen in verschillende categorieën op basis van uiterlijke en genetische kenmerken. Dit is zowat de algemeen geldende maar totaal foute uitleg. In feite is er voor onze soort maar één benaming mogelijk en dat is "MENSELIJK RAS". Net zoals andere levende wezens, honden, katachtigen, runderen, enz. bestaat het menselijk ras uit grote, kleine, gele , zwarte, blanke, bruine, blonde, roodharigen , enz.

Indien die stelling juist is, dan bestaat racisme inderdaad niet en is het conflict tussen bovengenoemde Afrikaanse volkeren gewoon een stammentwist. (Ik begrijp eigenlijk niet goed waar je heen wilt.)
Daar zit het gevoelige punt Figaretto, wij hebben niets tegen iemand omdat hij een andere huidskleur of en ander taal spreekt maar "iedere stam heeft zijn eigen gebruiken" en dat geldt nog steeds. Waar we ons aan ergeren is aan de afwijkende gebruiken van de anderen. Zie de scheldnamen die naar andere rassen geslingerd worden en ge ziet direct waar het om gaat. Een Arabische blauwe boerke of een Marokkaanse djellabah noemen we een vuilzak..... negers zin lui........maar we bejuichen ze als ze kunnen voetballen. Hollanders zijn gierig..... Russen zijn bezopen.....
Hoe we dat moeten benoemen zou ik echt niet kunnen zeggen maar racisme kan het niet zijn.
De zon is gratis voor iedereen

Dicksy

07 okt 2020, 12:45

Idefix schreef:
Daar zit het gevoelige punt Figaretto, wij hebben niets tegen iemand omdat hij een andere huidskleur of en ander taal spreekt maar "iedere stam heeft zijn eigen gebruiken" en dat geldt nog steeds. Waar we ons aan ergeren is aan de afwijkende gebruiken van de anderen. Zie de scheldnamen die naar andere rassen geslingerd worden en ge ziet direct waar het om gaat. Een Arabische blauwe boerke of een Marokkaanse djellabah noemen we een vuilzak..... negers zin lui........maar we bejuichen ze als ze kunnen voetballen. Hollanders zijn gierig..... Russen zijn bezopen.....
Hoe we dat moeten benoemen zou ik echt niet kunnen zeggen maar racisme kan het niet zijn.
Hoe noemen zij ons of wat zeggen zij over ons, heb jij daar ook zicht op of doen zij dat niet? :roll:

figaretto

07 okt 2020, 15:31

Hoe noemen zij ons of wat zeggen zij over ons, heb jij daar ook zicht op of doen zij dat niet? :roll:

Meestal zeggen ze dat niet in ons gezicht en daardoor is mijn kennis hierover eerder beperkt. Wel vernam ik, min of meer through the grapevine dat Nederlanders ons al eens "Domme Pelgen" noemen. Of dit helemaal onjuist is weet ik niet.
Ook schijnen oosterlingen het al eens te hebben over "langneuzen" als ze over westerlingen praten. Maar hierin vergissen die mensen zich : niet onze neuzen zijn te groot, neen, de hunne zijn te klein.

Idefix

07 okt 2020, 16:46

figaretto schreef:
07 okt 2020, 15:31

Meestal zeggen ze dat niet in ons gezicht en daardoor is mijn kennis hierover eerder beperkt. Wel vernam ik, min of meer through the grapevine dat Nederlanders ons al eens "Domme Pelgen" noemen. Of dit helemaal onjuist is weet ik niet.
Ook schijnen oosterlingen het al eens te hebben over "langneuzen" als ze over westerlingen praten. Maar hierin vergissen die mensen zich : niet onze neuzen zijn te groot, neen, de hunne zijn te klein.
Hier juist over de grens met Antwerpen hoor ik al eens het woord Kafier opduiken................. :D

werewoef

07 okt 2020, 22:39

Als ge morgen naar de Nationale voetbalploeg kijkt, merk je al gauw dat het daar "" zwart "" van het volk ziet en als er daar toch nog een """ blanke """ tussen loopt , heet hij verhip nog "" debruine ""... :P :P :P

werewoef
AMEN en AUM

Dicksy

08 okt 2020, 07:10

😂👍

Idefix

08 okt 2020, 11:05

Soms heb ik zelfs de indruk dat racisme alleen maar van toepassing is op personen van vreemde cultuur en afkomst DIE GEEN SPORT DOEN...De sportievelingen worden bejubeld en aanbeden;;;;;;;;;;;

gast43

20 okt 2020, 21:44

https://www.standaard.be/cnt/dmf20201019_95195047

Politie onderzoekt of agent ‘pak de makakken’ riep tijdens interventie

Een man die een arrestatie filmde in Gent, werd hardhandig aangepakt door de politie. Hij werd gebeten door een politiehond en werd opgepakt. De politie heeft een onderzoek gestart. Op de beelden is onder meer ‘pak de makakken’ te horen.

Als je clip beluistert hoor je duidelijk . Voorbeeld functie noemen ze dat 8O :evil: :evil:

voorn

21 okt 2020, 10:51

Die hond verstaat misschien geen ander bevel. :lol:
Daarbij was et volk en weet men niet wie er riep.
Toch raar als er heibel is met de politie er van die bruin mannen juist gaan filmen.
Lijkt me meer op opgezet spel.

Idefix

21 okt 2020, 11:02

Ik heb al een hele tijd de indruk dat de bruine bevolking iets aan het ineensteken is om de politie in discrediet te brengen. Het is tegenwoordig bijna dagelijks nieuws en telkens zijn er bruine bij betrokken en telkens is alles gefilmd. Het is wel hoogst eigenaardig dat het "niet met zekerheid kan gezegd worden wie Kitty Van Nieuwenhuyse heeft doodgeschoten " maar dat ze wel met zekerheid kunnen bepalen welke agent wat geroepen heeft"

gast43

21 okt 2020, 20:16

Idefix : kon je wel duidelijk horen wie zoiets heeft gezegd die met zijn opgeleide hond in dat clipke .
Want denk je voorn wat er op Wondelgem woont en van OP Beverenplein :evil:
Moet daar eens met de wagen passeren (moet je niet passeren tussen 18 uur tot 8 uur in de morgen .
erna gaan ze slapen :) is werk verricht .

boeffer

21 okt 2020, 21:27

Sommigen hebben overal familie wonen, een bezoekje waard. Eergisteren gehoord op de radio alsof het nieuw was maar is al 14 dagen oud. De media.
https://www.om-mp.be/fr/uw-om/parketten ... sberichten
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Idefix

22 okt 2020, 12:25

gast43 schreef:
21 okt 2020, 20:16
Idefix : kon je wel duidelijk horen wie zoiets heeft gezegd die met zijn opgeleide hond in dat clipke .
Want denk je voorn wat er op Wondelgem woont en van OP Beverenplein :evil:
Moet daar eens met de wagen passeren (moet je niet passeren tussen 18 uur tot 8 uur in de morgen .
erna gaan ze slapen :) is werk verricht .
In Mechelen zijn ook zo een paar wijken waar ge als blanke niet kunt doorlopen en zeker niet als het donker is.
Als ik eerlijk moet zijn had ik dat misschien ook geroepen, tenslotte moest de hond zeker zijn dat hij de juiste man beet he... :mrgreen:

Idefix

23 okt 2020, 19:22

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het racisme van de Islamitische groep immigranten tegenover ons groter is dan dat van ons tegen hen.; Tenslotte zijn het geen goede moslims als ze geen ongelovigen doden. Allé volgens het boekske van Mohamed hé;
Het verbaasd ma dan ook niet dat de politie op 123 adressen is gaan kijken is in verband met de sympathie-en lofbetuigingen met de moordenaar van die leraar.
Schiet als agent eens een moslim neer , zelfs terwijl hij aan het inbreken is, en ge krijgt de hele Islamitische bevolking over uw nek en op de straat. Remember de demonstratie's na dat klein meisje met die slecht verzorgde besnijdenis. Ik begin me te realiseren dat er in heel Europa, achter ramen met dichte rolluiken veel meer broeit dan dat er op straat zichtbaar is en dat we daar één van dees jaren de gevolgen van zullen meemaken.