Of de Vlaamse Leeuw nu wordt afgebeeld in een vlag met of zonder roodgelakte klauwen, speelt niet zo’n grote rol. Symbolisch is de leeuw een koninklijk dier dat zich door niets of niemand de les laat spellen. De Vlaamse Leeuw voldoet niet aan deze kenmerken. Het tegendeel is troef. Er is de vlag maar de Vlaming laat zich vlaggen.
Vlaamse politici, en hier kom ik in het spoor van MichelN hierboven, laten zich compleet rollen door hen die met de Belgische tricolore zwaaien in de politiek. Vlaamse politici gedragen zich als mosselen. Voorbeelden hiervan liggen op straat op te rapen, alleen nog maar in Brussel. Probeer maar eens je vaccinatie in het Nederlands te ondergaan aldaar of in een Brussels Ziekenhuis als Vlaming aan de bak te komen (uitzondering voor het AZ Jette).
Ik schreef het hier al jaren geleden : de Vlaamse Leeuw als vlag kan haar kleuren behouden : een gele achtergrond met een reuze zwarte mossel i.p.v. een dito leeuw. Ik zie geen enkele reden om hier een feestgevoel bij te ondergaan.
Voor mij hoeft de Vlaamse Leeuw niet echt te bijten of te klauwen ; ik zou me al gelukkig prijzen moest hij zich niet als een gecastreerd rund gedragen dat braaf rondjes loopt in het Belgische circus. Wat nog altijd het geval is.