Modern onderwijs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

12 dec 2020, 12:41

Helaas zal ik in de toekomst nog wel meer dergelijke fouten maken.
Daar is trouwens niemand vrij van, maar dat is geen excuus.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

12 dec 2020, 17:02

In sommige gevallen kan een dt-fout leiden tot ernstige gevolgen. Als men bijvoorbeeld in een krant zou koppen : "Gangster vermoordt bij vergissing". Dan is hij de moordenaar. Liet men de eind-t achterwege, dan is hij het slachtoffer. Een wereld van verschil.

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

13 dec 2020, 12:11

Leerkracht uit Lokeren bedenkt “werkwoordenwiel” om nooit meer dt-fouten te maken
Een leerkracht uit Lokeren heeft een “werkwoordenwiel” uitgevonden dat moet helpen met het vervoegen van werkwoorden. De bedoeling is om nooit meer dt-fouten te maken. Yannick Vercauteren bedacht het wiel als student voor zijn bachelorproef, maar nu wordt het ook echt op scholen gebruikt.
PS. WIJ MOESTEN DAT VAN BUITEN KENNEN.............
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10 ... t-meer-dt/
De zon is gratis voor iedereen

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 dec 2020, 13:56

Dit speeltje blijkt enkel gemaakt voor de tegenwoordige tijd. De probleemgevallen in de verleden tijd worden hiermee (op 't eerste gezicht) niet opgelost. Wanneer dubbele d of dubbele t? (Dubbele D is het altijd als mijn buurvrouw aanwezig is :wink:).

En wat als je iets moet schrijven en je hebt het werkwoordenwiel niet bij de hand?
Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 dec 2020, 14:13

Wat is wel PV of geen PV :?:
voor sommigen is het begin al veel te moeilijk :|
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 dec 2020, 14:48

Het werkwoordenwiel weet geen raad met tal van problemen die met -dt te maken hebben. Zo wijst het wiel wel naar bijvoeglijke naamwoorden, maar niet naar zelfstandige naamwoorden zoals breedte waar óók een dt-probleem in zit.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

LievenL
Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
Locatie: Server X

17 dec 2020, 17:41

Wil. schreef:
13 dec 2020, 14:48
Het werkwoordenwiel weet geen raad met tal van problemen die met -dt te maken hebben. Zo wijst het wiel wel naar bijvoeglijke naamwoorden, maar niet naar zelfstandige naamwoorden zoals breedte waar óók een dt-probleem in zit.
Ook een klassieker: wie iets niet wil begrijpen kan alles neerbliksemen. Het werkwoordenwiel gaat over werkwoorden. Welk deel heb je niet begrepen?
In 'breedte' zit trouwens geen dt-probleem. Breed blijft zo geschreven en krijgt achtervoegsel -te.
Lengte. DAT is een probleem. Want 'lang' met achtervoegsel -te klinkt onnozel.
Maar dat staat dan weer zo ver van dit onderwerp.
Jouw kritiek snijdt dan ook geen hout.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

17 dec 2020, 18:28

Ik vindt onze thee en ons kofschip toch eenvoudiger.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

17 dec 2020, 19:07

Of gewoon alles "smurfen"
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

17 dec 2020, 20:04

LievenL schreef:
17 dec 2020, 17:41
Wil. schreef:
13 dec 2020, 14:48
Het werkwoordenwiel weet geen raad met tal van problemen die met -dt te maken hebben. Zo wijst het wiel wel naar bijvoeglijke naamwoorden, maar niet naar zelfstandige naamwoorden zoals breedte waar óók een dt-probleem in zit.
Ook een klassieker: wie iets niet wil begrijpen kan alles neerbliksemen. Het werkwoordenwiel gaat over werkwoorden. Welk deel heb je niet begrepen?
Welk deel heb ik niet begrepen? Het deel 'bijvoeglijk naamwoord'. Volgens jou gaat het enkel over werkwoorden. Waarom dan de categorie bijvoeglijk naamwoord apart vermelden? Dat spoort niet met jouw opmerking.

Een tweede punt dat ik niet heb begrepen is de verleden tijd: die is niet te vinden in dat werkwoordenwiel. Zie jij de oplossing in dat wieltje voor een moeilijkheid zoals 'Hij heette ons welkom' ? Dat kun je met dat speeltje niet oplossen. Waarschijnlijk is er nog een tweede wiel, enkel voor de verleden tijd?

Wat denk je, snijdt mijn kritiek hout?
In 'breedte' zit trouwens geen dt-probleem. Breed blijft zo geschreven en krijgt achtervoegsel -te.
Geen probleem? Als je 100 mensen dat woord laat schrijven, dan wil ik ze niet te eten geven die hierover struikelen.

Als een immigrant in ons taalgebied aanbelandt en hij leest 'heette' , dan zal hij mogelijks ook 'breette' schrijven, want het klinkt gelijkaardig.

Het zou ook kunnen dat hij 'brete' schrijft want hij heeft ook al 'hete' gelezen. Er is wel degelijk een d / t /dt -probleem in de breedte. Mijn vrouw is leerkracht Nederlands geweest. Ze weet beter dan zowat alle posters op seniorennet waar de moeilijkheden in de spelling liggen en dit is er één van.


Dat het werkwoordenwiel enkel maar een deel behandelt van het ganse kennisveld dat ermee verbonden is, blijkt ook uit het ontbreken van deze werkwoordsvorm: 'Huilend liep het kind naar zijn moeder.'
Die vorm komt niet aan bod in het wiel. Waarom niet? Geen probleem? Je hoort en -t en je schrijft een -d. Hoe zit dat? (deze vraag is retorisch) En het bijvoeglijk naamwoord is blijkbaar wél een probleem want dat wordt apart vermeld op die draaischijf.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 dec 2020, 08:12

Zie ons oud systeem? De n staat niet in het kofschip dus een D Dat was dus bij ons zo gepiepT

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

18 dec 2020, 10:02

Je hebt gelijk, Voorn. Maar hogerop heb ik geschreven:

Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.

De regel die gebaseerd is op 'tkofschip vraagt erom dat men zélf nadenkt. Ook als men dat werkwoordenwieltje niet bij de hand heeft, kan men werkwoorden nog juist schrijven.

De bedenker van dat ding zal wel zeggen dat het wieltje een middel is om de juiste denkwijze erin te drillen. Als men er dagelijks een aantal minuten mee bezig is, zal het denkpatroon dat erachter zit wel ingeslepen geraken. Maar zoals ik hierboven heb aangetoond, schiet het ding tekort.

Bovendien zijn er waarschijnlijk nog een aantal uitzonderingen die men dan toch ook nog moet onthouden omdat ze met geen enkele regel te vangen zijn.

Onze spellingregels i.v.m. de dt-problemen zijn moeilijk en zouden best wat vereenvoudigd mogen worden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 dec 2020, 10:23

Als men denken zo veel mogelijk gaat beperken door spellingsverbeteraars ; vertaal computers enz hoe gaat je in de industrie nog problemen gaan oplossen? Daar is kennis en denken van belang op dat ogenblik. Dat merkten we al bij onze computer gestuurde eenheden. Weinigen konden de productie aanpassen met pen en papier

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 jan 2021, 08:40

Rekenen en lezen is een probleem in het LO.
Wat anders belangrijk is daar te leren?

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 jan 2021, 12:08

Godsdienst en Bijbelstudie 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet