Modern onderwijs
-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
- Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...
In sommige gevallen kan een dt-fout leiden tot ernstige gevolgen. Als men bijvoorbeeld in een krant zou koppen : "Gangster vermoordt bij vergissing". Dan is hij de moordenaar. Liet men de eind-t achterwege, dan is hij het slachtoffer. Een wereld van verschil.
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
- Locatie: Vlaams Brabant
Leerkracht uit Lokeren bedenkt “werkwoordenwiel” om nooit meer dt-fouten te maken
Een leerkracht uit Lokeren heeft een “werkwoordenwiel” uitgevonden dat moet helpen met het vervoegen van werkwoorden. De bedoeling is om nooit meer dt-fouten te maken. Yannick Vercauteren bedacht het wiel als student voor zijn bachelorproef, maar nu wordt het ook echt op scholen gebruikt.
PS. WIJ MOESTEN DAT VAN BUITEN KENNEN.............
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10 ... t-meer-dt/
Een leerkracht uit Lokeren heeft een “werkwoordenwiel” uitgevonden dat moet helpen met het vervoegen van werkwoorden. De bedoeling is om nooit meer dt-fouten te maken. Yannick Vercauteren bedacht het wiel als student voor zijn bachelorproef, maar nu wordt het ook echt op scholen gebruikt.
PS. WIJ MOESTEN DAT VAN BUITEN KENNEN.............
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/10 ... t-meer-dt/
De zon is gratis voor iedereen
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dit speeltje blijkt enkel gemaakt voor de tegenwoordige tijd. De probleemgevallen in de verleden tijd worden hiermee (op 't eerste gezicht) niet opgelost. Wanneer dubbele d of dubbele t? (Dubbele D is het altijd als mijn buurvrouw aanwezig is
).
En wat als je iets moet schrijven en je hebt het werkwoordenwiel niet bij de hand?
Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
En wat als je iets moet schrijven en je hebt het werkwoordenwiel niet bij de hand?
Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/24fa6a5d44b5c828e293bd073ae8dc19.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/ab94a4d846e179aa972ac3f677a536e4.jpg)
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Het werkwoordenwiel weet geen raad met tal van problemen die met -dt te maken hebben. Zo wijst het wiel wel naar bijvoeglijke naamwoorden, maar niet naar zelfstandige naamwoorden zoals breedte waar óók een dt-probleem in zit.
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/410838378aae8fd3d46e77c672fd2923.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/410838378aae8fd3d46e77c672fd2923.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/24fa6a5d44b5c828e293bd073ae8dc19.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/ab94a4d846e179aa972ac3f677a536e4.jpg)
-
LievenL - Lid geworden op: 20 nov 2019, 14:21
- Locatie: Server X
Ook een klassieker: wie iets niet wil begrijpen kan alles neerbliksemen. Het werkwoordenwiel gaat over werkwoorden. Welk deel heb je niet begrepen?
In 'breedte' zit trouwens geen dt-probleem. Breed blijft zo geschreven en krijgt achtervoegsel -te.
Lengte. DAT is een probleem. Want 'lang' met achtervoegsel -te klinkt onnozel.
Maar dat staat dan weer zo ver van dit onderwerp.
Jouw kritiek snijdt dan ook geen hout.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Welk deel heb ik niet begrepen? Het deel 'bijvoeglijk naamwoord'. Volgens jou gaat het enkel over werkwoorden. Waarom dan de categorie bijvoeglijk naamwoord apart vermelden? Dat spoort niet met jouw opmerking.
Een tweede punt dat ik niet heb begrepen is de verleden tijd: die is niet te vinden in dat werkwoordenwiel. Zie jij de oplossing in dat wieltje voor een moeilijkheid zoals 'Hij heette ons welkom' ? Dat kun je met dat speeltje niet oplossen. Waarschijnlijk is er nog een tweede wiel, enkel voor de verleden tijd?
Wat denk je, snijdt mijn kritiek hout?
Geen probleem? Als je 100 mensen dat woord laat schrijven, dan wil ik ze niet te eten geven die hierover struikelen.In 'breedte' zit trouwens geen dt-probleem. Breed blijft zo geschreven en krijgt achtervoegsel -te.
Als een immigrant in ons taalgebied aanbelandt en hij leest 'heette' , dan zal hij mogelijks ook 'breette' schrijven, want het klinkt gelijkaardig.
Het zou ook kunnen dat hij 'brete' schrijft want hij heeft ook al 'hete' gelezen. Er is wel degelijk een d / t /dt -probleem in de breedte. Mijn vrouw is leerkracht Nederlands geweest. Ze weet beter dan zowat alle posters op seniorennet waar de moeilijkheden in de spelling liggen en dit is er één van.
Dat het werkwoordenwiel enkel maar een deel behandelt van het ganse kennisveld dat ermee verbonden is, blijkt ook uit het ontbreken van deze werkwoordsvorm: 'Huilend liep het kind naar zijn moeder.'
Die vorm komt niet aan bod in het wiel. Waarom niet? Geen probleem? Je hoort en -t en je schrijft een -d. Hoe zit dat? (deze vraag is retorisch) En het bijvoeglijk naamwoord is blijkbaar wél een probleem want dat wordt apart vermeld op die draaischijf.
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/24fa6a5d44b5c828e293bd073ae8dc19.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/ab94a4d846e179aa972ac3f677a536e4.jpg)
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je hebt gelijk, Voorn. Maar hogerop heb ik geschreven:
Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.
De regel die gebaseerd is op 'tkofschip vraagt erom dat men zélf nadenkt. Ook als men dat werkwoordenwieltje niet bij de hand heeft, kan men werkwoorden nog juist schrijven.
De bedenker van dat ding zal wel zeggen dat het wieltje een middel is om de juiste denkwijze erin te drillen. Als men er dagelijks een aantal minuten mee bezig is, zal het denkpatroon dat erachter zit wel ingeslepen geraken. Maar zoals ik hierboven heb aangetoond, schiet het ding tekort.
Bovendien zijn er waarschijnlijk nog een aantal uitzonderingen die men dan toch ook nog moet onthouden omdat ze met geen enkele regel te vangen zijn.
Onze spellingregels i.v.m. de dt-problemen zijn moeilijk en zouden best wat vereenvoudigd mogen worden.
Ik denk dat het wiel helemaal is wat moderne pedagogen willen, want 'het moet plezant zijn' . Nadenken en begrijpen zal vanzelf wel komen.
De regel die gebaseerd is op 'tkofschip vraagt erom dat men zélf nadenkt. Ook als men dat werkwoordenwieltje niet bij de hand heeft, kan men werkwoorden nog juist schrijven.
De bedenker van dat ding zal wel zeggen dat het wieltje een middel is om de juiste denkwijze erin te drillen. Als men er dagelijks een aantal minuten mee bezig is, zal het denkpatroon dat erachter zit wel ingeslepen geraken. Maar zoals ik hierboven heb aangetoond, schiet het ding tekort.
Bovendien zijn er waarschijnlijk nog een aantal uitzonderingen die men dan toch ook nog moet onthouden omdat ze met geen enkele regel te vangen zijn.
Onze spellingregels i.v.m. de dt-problemen zijn moeilijk en zouden best wat vereenvoudigd mogen worden.
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/24fa6a5d44b5c828e293bd073ae8dc19.jpg)
![Afbeelding](https://www.seniorennet.be/forum/uploads/ab94a4d846e179aa972ac3f677a536e4.jpg)
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
Als men denken zo veel mogelijk gaat beperken door spellingsverbeteraars ; vertaal computers enz hoe gaat je in de industrie nog problemen gaan oplossen? Daar is kennis en denken van belang op dat ogenblik. Dat merkten we al bij onze computer gestuurde eenheden. Weinigen konden de productie aanpassen met pen en papier