verkiezingen

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 feb 2025, 12:00

Een beetje zoals Musk en zijn ega Trump

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

12 feb 2025, 13:23

De beslissingen van Trump kunnen door een rechter worden geblokkeerd. Dat kan niet bij Vlad of Xi.
Ook kan het Congres gaan dwarsliggen als het er niet mee eens is. Mits een nieuwe wet aan te nemen kan de beslissing van Trump worden tenietgedaan, maar de President heeft dan weer een vetorecht dat op zijn beurt kan worden omzeild door een 2/3 meerderheid.

Hoe dat gaat bij Vlad en Xi weet ik al: ze zetten gewoon een raam open ...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 feb 2025, 15:06

Wil. schreef:
11 feb 2025, 18:50
Ik leefde nog met het idee dat de regering van BDW het allemaal wat pijnlijker zou maken. Klopt dat dan niet? Heeft BDW niet aangekondigd dat de ellende niet op 1 legislatuur zou kunnen in orde gebracht worden? Er is tenslotte een heel groot gat in de begroting en als BDW het niet aanpakt, dan komen er enkele mensen van de ECB, van het IMF en/of de Wereldbank en die snijden zonder eerst te verdoven.
Ik hoop maar dat dat idéé geen nachtmerrie wordt...
Ze doe echt hun best,om het "gepeupel de loef af te steken"luister naar mijn woorden, en kijk niet naar mijn daden "is de slogan van AL de ministers.

9 ministers, 32 auto’s, 500.000 euro per jaar: dit is het wagenpark van de Vlaamse regering

De negen Vlaamse ministers en hun kabinetten kunnen beschikken over 32 dienstwagens, waarvan er 4 meer dan 2.000 euro per maand kosten. Tenminste volgens Jos D’Haese van PVDA, die de cijfers verzamelde. Hij noemt het “te veel, en te duur”, ook al zijn het minder dienstwagens dan bij de vorige regering. “Hun wagen is voor hen een rijdend kantoor”, reageert de regering. Wij gooien een blik op de Vlaamse autovloot, de prijzen en hoe marktconform die zijn: van de BMW van Hilde Crevits (CD&V) tot de Volvo van Melissa Depraetere (Vooruit).
https://www.hln.be/binnenland/9-ministe ... nts-anchor
OOk de kabinet chefs, moeten ook een auto hebben, + chauffeur +tankkaart en met al die gewesten samen
zijn er 65 ministers,rekent en telt,de put zal "nog" dieper worden, en de beloften die ze aankondigen zoals "de senaat afschaffen" en een loon's verhoging, is allemaal over 4 jaar,beloven ja en mooie kinder- verhaaltjes vertellen, zoals verboden te roken op een terras, maar 10 meter verder mag het wel ,verder blijven ze stilstaan, en stilstaan is achteruitgang.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

12 feb 2025, 15:15

Men moet hier toch eens gaan snappen dat niet iedereen - gelukkig maar - een abonnement heeft op het HLN. Met andere woorden: het artikel zit achter een paywall.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

12 feb 2025, 15:25

frits1955 schreef:
12 feb 2025, 15:15
Men moet hier toch eens gaan snappen dat niet iedereen - gelukkig maar - een abonnement heeft op het HLN. Met andere woorden: het artikel zit achter een paywall.
https://www.gva.be/cnt/dmf20250212_91911016
Hier staat meer en vandaar naar de pvda.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

12 feb 2025, 18:22

frits1955 schreef:
12 feb 2025, 15:15
Men moet hier toch eens gaan snappen dat niet iedereen - gelukkig maar - een abonnement heeft op het HLN. Met andere woorden: het artikel zit achter een paywall.
Van De Morgen of De wereld morgen wordt niemand gelukkig, van de PVDA evenmin.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

13 feb 2025, 08:18

Staking.
De vakbonden verstaan niet dat i;p;v 5 voor 12 het al 5 na twaalf is.Als we niet zwaar ingrijpen is de volgende generatie de pineut
Door ondoordacht bestuuur gedurende jaren en te weinig controle op uitkeringen en commisies

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2025, 11:48

Eerder heb ik dit al eens geschreven:

Indien we 30 miljard moeten besparen over 6 jaar, dan is dat 5 miljard per jaar.

Er zijn 11 miljoen belgen. Nemen we even aan dat er 6 miljoen zijn die te weinig inkomen hebben om te moeten deelnemen aan de besparing, dan zijn er 5 miljoen die samen 5 miljard per jaar moeten ophoesten.
Dat komt neer op 1000 euro per jaar voor die 5 miljoen 'gegoede burgers' (van ouderling tot kind).

1000 euro op 12 maanden, dat is 83 euro per maand per persoon. Lijkt dat onoverkomelijk voor de mensen die bij de bovenste helft van de bevolking zitten qua inkomen?

Men kan ook de bedrijven en vzw's laten meebetalen waardoor de inspanning per persoon kleiner wordt.




• Maar daarna heb ik een eerste bedenking toegevoegd: degenen die het meest hebben bijgedragen tot die diepe put, moeten ook de grootste inspanning leveren om het gat te dichten. Dat is niet Vlaanderen, maar wel Wallonië en Brussel.


• Bijkomend herhaal ik een tweede bedenking, en dat is dat het probleem voor het overgrote deel zit bij de uitgaven van de overheid. Daarin moet sterk gesnoeid worden. Ja, dan komen ook de bespottelijk-onverantwoorde 'verworven rechten' van de spoorwegambtenaren in beeld plus de overdaad aan directeurs die daar rondlopen.


Als de drie argumenten worden samengebracht, dan zal die 83 euro per maand voor de welgestelden in Vlaanderen wellicht teruggebracht kunnen worden naar 50 euro per maand voor iedereen die bij de "rijksten" in Vlaanderen hoort. Men moet dan wel toelaten dat die "rijksten" hun kip die gouden eieren legt, mogen behouden. Daarmee verwijs ik naar de meerwaardenbelasting van 10%. Laat die weg en vraag in de plaats een bijdrage van van €50 per maand (of €60, €70 of zelfs €83,-). Wij, de 5 miljoen "rijke burgers" (waartoe ik behoor), zullen dat accepteren.

Dit is een inspanning die 5 of 6 jaar moet volgehouden worden. Daarna dient er een verantwoord beleid gevoerd te worden, maar dat laatste is een pipe-dream. We zijn wellicht gedoemd om elke 30 jaar of zo een dergelijke crisis mee te maken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

13 feb 2025, 14:21

Wil. schreef:
13 feb 2025, 11:48
Ja, dan komen ook de bespottelijk-onverantwoorde 'verworven rechten' van de spoorwegambtenaren in beeld plus de overdaad aan directeurs die daar rondlopen.
Daar gaan we weer. Dat van die directeurs daar ben ik mee akkoord. Wat je bedoelt met bespottelijk-onverantwoorde verworven rechten dat begrijp ik niet.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

13 feb 2025, 14:42

Het blijkt in elk geval dat men bij de stad en gemeente; de Lijn en de NMBS 7 man en een paardekop
nodig heeft voor een reparatie t.o.v de privé

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2025, 15:02

Odulleke schreef:
13 feb 2025, 14:21
Wil. schreef:
13 feb 2025, 11:48
Ja, dan komen ook de bespottelijk-onverantwoorde 'verworven rechten' van de spoorwegambtenaren in beeld plus de overdaad aan directeurs die daar rondlopen.
Daar gaan we weer. Dat van die directeurs daar ben ik mee akkoord. Wat je bedoelt met bespottelijk-onverantwoorde verworven rechten dat begrijp ik niet.
- Tot eind december was de pensioenleeftijd voor treinbestuurders en -begeleiders 55 jaar. Vanaf 1 januari is het 56 jaar. Ik noem dat belachelijk en onverantwoord wanneer men de situatie van het land begrijpt.

- dat het personeel gratis met de trein kan rijden, dat kan ik begrijpen, maar dat hun familie daar ook moeten van kunnen genieten, of van grote kortingen mag genieten, is een bespottelijk voordeel dat moet afgeschaft worden

- waarom krijgen werknemers van de NMBS maaltijdcheques? Ik ben heel mijn leven ambtenaar geweest en heb nooit maaltijdcheques ontvangen. Verworven recht? Waarom?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Odulleke
Lid geworden op: 08 nov 2022, 18:44

13 feb 2025, 15:16

Wil. schreef:
13 feb 2025, 15:02
Odulleke schreef:
13 feb 2025, 14:21
Wil. schreef:
13 feb 2025, 11:48
Ja, dan komen ook de bespottelijk-onverantwoorde 'verworven rechten' van de spoorwegambtenaren in beeld plus de overdaad aan directeurs die daar rondlopen.
Daar gaan we weer. Dat van die directeurs daar ben ik mee akkoord. Wat je bedoelt met bespottelijk-onverantwoorde verworven rechten dat begrijp ik niet.
- Tot eind december was de pensioenleeftijd voor treinbestuurders en -begeleiders 55 jaar. Vanaf 1 januari is het 56 jaar. Ik noem dat belachelijk en onverantwoord wanneer men de situatie van het land begrijpt.

- dat het personeel gratis met de trein kan rijden, dat kan ik begrijpen, maar dat hun familie daar ook moeten van kunnen genieten, of van grote kortingen mag genieten, is een bespottelijk voordeel dat moet afgeschaft worden

- waarom krijgen werknemers van de NMBS maaltijdcheques? Ik ben heel mijn leven ambtenaar geweest en heb nooit maaltijdcheques ontvangen. Verworven recht? Waarom?
Ken jij de dienstroosters van treinbestuurders? Dat zijn geen uurroosters zoals een normale vroege, late of nachtshift en hakken serieus in op het pv leven en de gezondheid van het rijdend personeel. Denk je nu echt dat het afschaffen van de vervoerbewijzen de overheid gaan redden? Ik geloof nooit dat er veel spoorwegarbeiders al hun gratis biljetten oprijden en de weggegooide biljetten kosten de maatschappij niets. Trouwens die vrijbiljetten voor de familie zijn niet gratis, daar moet elk jaar een bijdrage voor betaald worden. Je kan ook de vraag stellen waarom moeten asielzoekers en illegalen gratis openbaar vervoer krijgen die zijn met veel meer dan het spoorwegpersoneel.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2025, 16:28

De grote 'winst' zit hem in de pensioenleeftijd van die mensen. Optrekken naar het gemiddelde.

Die maaltijdcheques kosten tussen 25 en 30 miljoen per jaar. OK, het is niet de grote jackpot maar alle beetjes helpen.

Je lijkt te willen duidelijk maken dat treinbestuurders een zwaar beroep hebben omwille van hun uurroosters. Laat elke bestuurder eens kiezen tussen zijn job en het werk van de mannen die de fiberkabels leggen. Ze zullen rap terug in hun trein kruipen.

Over hun buitenmaatse macht om via stakingen het land plat te leggen, wil ik het niet eens hebben, maar ook daar dient paal en perk aan gesteld te worden.

Aan elke job is wat. Politieagenten worden af en toe geslagen, beschimpt en bedreigd. Een heel enkele agent schieten ze dood. Brandweerlieden worden bekogeld met stenen en vuurwerk. Leraars krijgen af te rekenen met fysiek geweld (deze week nog). Dokters krijgen er ook geregeld van langs als ze op huisbezoek komen of zelfs in hun kabinet of in het ziekenhuis.

Ik stel me de vraag: zit dit land in een financiële noodtoestand? Absoluut!
Moeten er dan maatregelen genomen worden die zeer doen? Ja, dat zal niet anders kunnen.

Ik heb in mijn vorige posting een pad nar de oplossing aangegeven dat de zwakste helft spaart, maar men moet ook zien dat de sterkste helft het de moeite waard blijft vinden om harder aan de kar te trekken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

13 feb 2025, 16:50

Maaltijdcheques zijn veel ingeburgerd.
En wat van de kantines bij de grote bedrijven?Goedkoop eten

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

13 feb 2025, 18:08

Steeds blijft het een vestzak-broekzakoperatie, men geeft meer en neemt meer terug. Laat ze maar staken.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk