Afghanistan

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

25 aug 2021, 16:54

Moeten wij ons daar zorgen over maken.?
Laat ons eens focussen op Belgie en andere buurlanden ipv ons te moeien met die ……..nest.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 aug 2021, 20:29

Zeg Paul, ben jij niet iemand die geregeld 'de internationale' zingt?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

25 aug 2021, 23:51

Bij die luchtbrug zag ik bussen van VanHool rijden. Islamabad dacht ik, van die gelede bussen. En betaald geweest.
De Chinees zal wel zaakjes doen ginds in ruil voor...
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

26 aug 2021, 10:11

boeffer schreef:
25 aug 2021, 23:51
Bij die luchtbrug zag ik bussen van VanHool rijden. Islamabad dacht ik, van die gelede bussen. En betaald geweest.
De Chinees zal wel zaakjes doen ginds in ruil voor...
En in Kinshasa rijden camionetten van wasserij De Witte Lelie. :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 aug 2021, 15:47

De Amerikanen hebben ondertussen meer dan 100.000 Amerikanen en Afghanen weggehaald uit dat land.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 aug 2021, 20:58

Wil. schreef:
26 aug 2021, 15:47
De Amerikanen hebben ondertussen meer dan 100.000 Amerikanen en Afghanen weggehaald uit dat land.
Ik hoorde daarstraks op een Engelstalige zender dat het de bedoeling was van de Amerikanen om 250.000 mensen weg te halen uit Afghanistan! 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

26 aug 2021, 22:22

Een rovershol is dat ginds, nog wat gedrogeerden die bommen doen afgaan in de menigte. En wie zit ginds aan top?
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 aug 2021, 23:13

Is daar ne serieuze strontpot aan het worden....
"aanslag eist méér dan 60 doden waarvan 12 Amerikaanse militairen"

3 partijen tegen elkaar... IS /taliban/amerikanen en een 4de die in de staartblokken staat met de mujahedin en de zoon van wijlen Massoud aan kop tegen het huidige taliban-regime.

Amerikanen zullen dat wel zo niet laten.....zal nog wel jacht gemaakt worden op de kopstukken van IS.
Amerikanen zullen waarschijnlijk ook wel een manier vinden om door de taliban met rust te worden gelaten als ze jacht maken op de kopstukken van IS....

https://www.hln.be/dossier-afghanistan- ... ~a7f34bfc/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Idefix
Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Locatie: Vlaams Brabant

27 aug 2021, 10:38

IS-K kan rap opgelost zijn. Ze zijn voorlopig nog maar met een 1.500 man. Enkele gevechtshelicopters bemannen met snipers en ze daar een uurtje of twee laten oefenen op bewegend doel. Als ze die kanker niet tot in de wortel opruimen gaan ze er binnen enkele maanden geweldig veel spijt van krijgen. Jongeren gaan er zich bij aansluiten uit schrik om anders vermoord te worden.
De zon is gratis voor iedereen

petrol
Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06

28 aug 2021, 13:59

De schat van een biljoen dollar in de bodem van Afghanistan
Lithium, koper, olie, edelstenen: na de machtswisseling in Afghanistan konden de Taliban nu toegang krijgen tot de minerale hulpbronnen van het land. Een overzicht van de grondstoffen en hun waarde.
Afghanistan is eigenlijk een rijk land, althans in termen van natuurlijke hulpbronnen. De voormalige minister van Mijnbouw van het land schatte dat de natuurlijke hulpbronnen daar tot drie biljoen dollar waard zouden kunnen zijn.

Het bedrag ligt waarschijnlijk nog hoger, want deze schatting stamt uit 2010. Sindsdien zijn de prijzen in sommige gevallen geëxplodeerd door het sterke wereldwijde economische herstel van de coronapandemie. De Taliban zouden er nu toegang toe hebben. Nadat de VS de Taliban in 2001 van de macht hadden verdreven, bouwden ze geleidelijk hun organisatie weer op. Ze werden gefinancierd door opium en illegale mijnbouw.

Koper, goud, olie, aardgas, uranium, bauxiet, steenkool, ijzererts, zeldzame aarden, lithium, chroom, lood, zink, edelstenen, talk, zwavel, travertijn, gips en marmer. Dit alles sluimert in de Afghaanse bodem. Hieronder vindt u een overzicht van de belangrijkste grondstoffen van het land en hun waarde:
KOPER

Een rapport uit 2019 van het Afghaanse ministerie van Mijnen en Aardolie schat de kopervoorraden op bijna 30 miljoen ton. Nog eens 28,5 miljoen ton zou zich in nog onontdekte porfierafzettingen bevinden. Dat zou het totaal op bijna 60 miljoen ton brengen, wat tegen de huidige prijzen honderden miljarden dollars waard is. Omdat de vraag naar het metaal groeit.

Een consortium onder leiding van de Chinese bedrijven Metallurgical Corp of China (MCC) en Jiangxi Copper nam Mes Aynak over, het grootste koperproject in het land, met een huurovereenkomst van 30 jaar in 2008. Alleen al de elf miljoen ton die MCC in bezit heeft, is meer dan $ 100 miljard waard, volgens de huidige prijzen op de London Metal Exchange.

ANDERE METALEN

In het overheidsrapport van 2019 staat ook dat Afghanistan meer dan 2,2 miljard ton ijzerertsvoorraden heeft. De grondstof wordt gebruikt om staal te maken en is meer dan 350 miljard dollar waard.

Goudbronnen kunnen niet concurreren met een geschatte 2.700 kilogram en een waarde van bijna $ 170 miljoen. Aluminium, tin, lood en zink zijn ook "beschikbaar in verschillende delen van het land", aldus het rapport van het ministerie.
LITHIUM EN ZELDZAME METALEN

In een interne krant van het Amerikaanse ministerie van Defensie uit 2010 zou Afghanistan worden beschreven als "het Saoedi-Arabië van lithium". Met andere woorden, Afghanistan is net zo belangrijk voor de wereldwijde bevoorrading van dit belangrijke batterijmetaal als het land in het Midden-Oosten voor ruwe olie. De vergelijking is gemaakt in een tijd dat lithium al veel werd gebruikt in batterijen voor elektronische apparaten zoals mobiele telefoons. Inmiddels is daar nog een belangrijke toepassing bijgekomen: lithium voor batterijen in elektrische voertuigen, die wereldwijd in opmars zijn en bedoeld zijn om klimaatverandering tegen te gaan.

EDELSTENEN

Afghanistan is van oudsher een belangrijke bron van lapis lazuli, een diepblauwe halfedelsteen die al duizenden jaren wordt gewonnen in de noordelijke provincie Badakhshan, evenals andere edelstenen zoals robijnen en smaragden. Volgens het overheidsrapport van 2019 kunnen de beste soorten lapis lazuli oplopen tot $ 150 per karaat. Het merendeel van de gedolven edelstenen verlaat het land illegaal, voornamelijk naar Peshawar in Pakistan.

Het rapport van het ministerie wijst er ook op dat 1,4 miljoen ton zeldzame aardmetalen wordt vermoed in Afghanistan. Dit is een groep van 17 elementen die essentieel zijn voor bijvoorbeeld computers, mobiele telefoons, windturbines en batterijen, maar ook voor veel hightech wapens.
OLIE EN GAS

Afghanistan is de thuisbasis van ongeveer 1,6 miljard vaten (elk 159 liter) ruwe olie. Voeg daarbij 16 biljoen kubieke voet aardgas en nog eens 500 miljoen vaten vloeibaar aardgas. Dat blijkt uit het rapport van 2019, dat een gezamenlijke Amerikaans-Afghaanse beoordeling citeert. Alleen al de ruwe olie zou zo'n 107 miljard dollar waard zijn. "De meeste onontdekte ruwe olie bevindt zich in het Afghaans-Tadzjiekse bekken en het grootste deel van het onontdekte aardgas bevindt zich in het Amu-Darya-bekken", aldus het rapport.

Lukas
Lid geworden op: 17 aug 2005, 17:59
Locatie: Antwerpen

28 aug 2021, 16:19

Duizelingwekkende cijfers.
En de V.S. laat dat zo maar schieten?
Moeilijk te geloven.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

28 aug 2021, 17:57

petrol schreef:
28 aug 2021, 13:59
De schat van een biljoen dollar in de bodem van Afghanistan
Lithium, koper, olie, edelstenen: na de machtswisseling in Afghanistan konden de Taliban nu toegang krijgen tot de minerale hulpbronnen van het land. Een overzicht van de grondstoffen en hun waarde.
Afghanistan is eigenlijk een rijk land, althans in termen van natuurlijke hulpbronnen. De voormalige minister van Mijnbouw van het land schatte dat de natuurlijke hulpbronnen daar tot drie biljoen dollar waard zouden kunnen zijn.
Indertijd in de Congo wanneer ze met/na de onafhankelijkheid de Belgen daar ne shot in hun kl*ten gaven zei er ne neger tegen nen blanke:
- Congo pays riche !!! (met het gedacht zelf stinkend rijk te worden eens de Belgen daar weg waren)
- jaja zei den andere, maar ge moet het er eerst nog uithalen......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 aug 2021, 19:31

En toen kwamen de ....... Chinezen :wink:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 aug 2021, 10:06

De taliban vroeger en nu:

Exact één jaar geleden hebben de taliban in Afghanistan 3 jonge kinderen van 10 - 13 en 15 j. afgemaakt.

Ze hadden die kinderen eerst ontvoerd maar na een aantal dagen hadden ze blijkbaar besloten om hen te vermoorden.

Gelukkig is de taliban 2.0 nu aan de macht. De zaken gaan er nu anders aan toe. In Kaboel kloppen 15 jihadi's van de taliban aan bij een arm gezin. De vrouw zegt dat ze niet genoeg eten heeft om voor hen te koken. Daarop slaan ze haar neer met de kolf van hun AK-47 en gooien een granaat in de kamer. Te arm zijn is blijkbaar onislamitisch gedrag.

Afbeelding

Met hongerige magen vertrekken ze dan maar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.