Iran - atoomprogramma: waarom? wie is betrokken

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Fred1950

16 jun 2025, 14:21

Wil. schreef:
16 jun 2025, 13:50
....
Er is geen genocide omdat de intentie ontbreekt, en dat is - zoals ik gisteren heb aangetoond - het essentiële maar ontbrekende element in deze Israëlische reactie.
.....
Er hoeft geen intentieverklaring te bestaan , de realteit is wat ze is.

Iran-Israel :

Israel is de agressor , punt ! Israel hoeft niet te beslissen wat voor soort regime er in Iran moet komen , daar moeten de Iraniëners zelf over beslissen. Er is of was een onderhandeling tussen de VS en Iran bezig over het nucleair programma , Israel heeft dat nu letterlijk opgeblazen. Een pro-actieve aanval op Iran om een Iraanse aanval met kernwapens te voorkomen is dus ook al larie , temeer daar Israel overgaat op het bombarderen van infrastructuur die niets met hun kernprogramma te maken heeft.

Wil.

16 jun 2025, 14:38

Fred1950 schreef:
16 jun 2025, 14:21
Wil. schreef:
16 jun 2025, 13:50
....
Er is geen genocide omdat de intentie ontbreekt, en dat is - zoals ik gisteren heb aangetoond - het essentiële maar ontbrekende element in deze Israëlische reactie.
.....
Er hoeft geen intentieverklaring te bestaan , de realteit is wat ze is.
In een dictatuur niet, maar voor een gerechtshof moet dat wél aangetoond worden. Sorry, Fred.
Iran-Israel :
Israel is de agressor , punt !
Is dat zo duidelijk? Wat met Hezbollah en Hamas die de verborgen hand van Iran zijn?

Israel hoeft niet te beslissen wat voor soort regime er in Iran moet komen , daar moeten de Iraniëners zelf over beslissen.
Israël spoort het volk van Iran aan om te kiezen voor een democratie en die fascistische religieuze kliek de macht te ontnemen. Die tirannieke ayatollahs zijn de oorzaak van de ellende van het Iraanse volk.
Een pro-actieve aanval op Iran om een Iraanse aanval met kernwapens te voorkomen is dus ook al larie , temeer daar Israel overgaat op het bombarderen van infrastructuur die niets met hun kernprogramma te maken heeft.
Ik vrees dat je niet op de hoogte bent. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

16 jun 2025, 14:53

Wil. schreef:
..... Israël spoort het volk van Iran aan om te kiezen voor een democratie en die fascistische religieuze kliek de macht te ontnemen. ....
Kunt ge nog van dergelijke onnozele praatjes verzinnen ? Denkt ge nu echt dat een bevolking voor een soort "regime" gaat kiezen dat zijn land plat aan het bombarderen is.

Hamas en Hezbollah zijn zo goed als vernietigd op eigen terrein , er was dus helemaal geen reden meer om nog eens Iran aan te vallen.

Enne .. de genocide op de Palestijnen wordt op een heel subiele wijze doorgevoerd , maar is best bewijsbaar voor een internatioaal gerechtshof ....

Wil.

16 jun 2025, 14:58

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
..... Israël spoort het volk van Iran aan om te kiezen voor een democratie en die fascistische religieuze kliek de macht te ontnemen. ....
Kunt ge nog van dergelijke onnozele praatjes verzinnen ? Denkt ge nu echt dat een bevolking voor een soort "regime" gaat kiezen dat zijn land plat aan het bombarderen is.
Ja, dat is ook gebeurd in Duitsland en Japan na WO2. Japan kreeg een paar atoombommen op z'n kop maar het land koos tóch voor de democratie.
Hamas en Hezbollah zijn zo goed als vernietigd op eigen terrein , er was dus helemaal geen reden meer om nog eens Iran aan te vallen.
Denk eens niet in weken of maanden, maar kijk een paar decennia vooruit.

Fred1950

16 jun 2025, 15:53

Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
.....

Ja, dat is ook gebeurd in Duitsland en Japan na WO2. Japan kreeg een paar atoombommen op z'n kop maar het land koos tóch voor de democratie.
....
Nee makkertje : Duitsland werd gedurende jaren bezet , dan is het gemakkelijk om er een "bevriende" regering op de been te installeren. Gaat Israel voet op Iraanse bodem durven zetten ?

Wat Hamas betreft , ik heb al geschreven dat de acties van Israel er de haat onder kinderen aanwakkeren. Binnen decennia staat er een nog veel sterkere Hamas op de been. Repressie heeft steeds het omgekeerde effect veroorzaakt , nooit een vrede of "vriendschap".

Wil.

16 jun 2025, 16:05

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Fred1950 schreef:
.....

....
Nee makkertje : Duitsland werd gedurende jaren bezet , dan is het gemakkelijk om er een "bevriende" regering op de been te installeren. Gaat Israel voet op Iraanse bodem durven zetten ?
Het klopt dat Duitsland een tijd bezet werd, maar zodra de Duitsers de kans kregen, kozen ze voor de democratie. Dat was al een jaar of 4 - 5 na de oorlog.

In Japan was op minder dan 1 jaar na de atoombommen al een democratie geïnstalleerd.

Dus jouw "inzicht" dat Iraniërs niet voor een bestuurssysteem zullen kiezen dat hen bombardeert is larie, apekool en dikke BS.

Wil.

16 jun 2025, 16:08

Fred1950 schreef:
Wat Hamas betreft , ik heb al geschreven dat de acties van Israel er de haat onder kinderen aanwakkeren. Binnen decennia staat er een nog veel sterkere Hamas op de been. Repressie heeft steeds het omgekeerde effect veroorzaakt , nooit een vrede of "vriendschap".
Ik moet je alweer ontgoochelen. Met een democratisch Iran heeft Hamas geen geldmiddelen meer. Dan is het gedaan met hun terreurdaden die het begin van deze hele operatie waren.

Maar ik zal je visie over repressie, vrede en vriendschap doorgeven aan je held, Xi in China.

Fred1950

16 jun 2025, 18:08

Wil. schreef:
16 jun 2025, 16:08
Fred1950 schreef:
Ik moet je alweer ontgoochelen. Met een democratisch Iran heeft Hamas geen geldmiddelen meer. Dan is het gedaan met hun terreurdaden die het begin van deze hele operatie waren.

Maar ik zal je visie over repressie, vrede en vriendschap doorgeven aan je held, Xi in China.
Ze zullen dan wel een andere geldbron vinden , moslim landen die zionisten haten is iets waar de Israelieten zelf voor ( gaan ) zorgen .

Wil.

16 jun 2025, 18:55

Die mannen van Hamas hebben veel geld en veel duur wapentuig nodig. Wie gaat hen dat geven?
Israël is bezig om met meer en meer buurlanden overeenkomsten te sluiten en relaties aan te gaan. De aanval van Hamas op 7/10 moest voor een deel verhinderen dat Saoedi-Arabië en Israël beste maatjes werden.

boeffer

16 jun 2025, 22:40

Gisteren was op den Holland iets over landjepik. Of hoe de joden stil en langzaam winkels en gebouwen lieten sluiten om er later zelf iets te zetten.
Dat gaat dan allemaal via controleposten en beveiligde ijzeren toegangswegen.
Er zal nooit een contract geschreven zijn, Spanjaarden deden dat vroeger ook niet.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

17 jun 2025, 09:58

Gisteren was er een samenkomst van de G7. Trump vertrok vroeger en dat had te maken met de situatie in het Midden-Oosten.
Toch werd het hoofdstuk Israël-Iran al behandeld. Trump ondertekende uiteindelijk de verklaring over het Midden-Oosten, maar niet voordat er aanpassingen waren gedaan. De definitieve versie van de G7-leiders noemde Iran "de belangrijkste bron van regionale instabiliteit en terreur" en voegde eraan toe dat ze "bevestigen dat Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen".

frits1955

17 jun 2025, 10:55

Dat kennen we ondertussen: het recht op "zelfverdediging...
Iran als eerste aanvallen op basis van vermoedens die al 30 jaar dienen als excuus en als bezettingsmacht een genocide aanrichten in Gaza

frits1955

17 jun 2025, 15:17

...Déjà vu met een genocidaal randje...

In 2002 stond Benjamin Netanyahu in de Amerikaanse Kamercommissie en verklaarde met theatrale zekerheid:
Er is geen enkele twijfel dat Saddam werkt aan kernwapens.”
Hij pleitte voor een oorlog tegen Irak.
De VS luisterde. Het resultaat?

✔ Geen massavernietigingswapens
✔ Wel een verwoest land
✔ Meer dan een miljoen doden
✔ De geboortegrond van ISIS
✔ En een hele regio in puin
Fast forward naar vandaag:

Dezelfde Netanyahu – die loog over Irak – staat nu op VN-podia en tv-stations met dezelfde riedel: dit keer over Iran.
Want Iran ‘vormt een existentiële dreiging’, ‘werkt aan een kernbom’, en ‘moet worden gestopt’.
Klinkt bekend?
Het Westen leert niets, want het is niet geïnteresseerd in lessen. Zolang de ‘goede bondgenoten’ oorlog voeren, wordt agressie omgedoopt tot zelfverdediging.
Hoe vaak moet een oorlogsstoker liegen voor we hem uitsluiten van het wereldtoneel, in plaats van hem rode lopers en vlaggen te geven?
Netanyahu had al lang voor een internationaal tribunaal moeten staan — niet vanwege wat hij 'vreesde', maar vanwege wat hij daadwerkelijk heeft aangericht: oorlogsmisdaden, etnische zuivering en systematische desinformatie ten koste van miljoenen levens.( Samira Benomar)

Wil.

17 jun 2025, 15:46

frits1955 schreef:
17 jun 2025, 10:55
Dat kennen we ondertussen: het recht op "zelfverdediging...
Iran als eerste aanvallen op basis van vermoedens die al 30 jaar dienen als excuus en als bezettingsmacht een genocide aanrichten in Gaza
Soms moet je meerdere keren op het nageltje tikken voor het erin zit. Gisteren schreef ik al:

Kan de wereld zich veroorloven te wachten tot het zover is?

Een vergelijking:

In het begin van de jaren '90 waarschuwden Zuid-Korea, Japan en de VS dat Noord-Korea een kernwapen aan het voorbereiden was. [Noord-Korea was ooit het gidsland voor Amada, het latere PVDA. 8) ]

Midden de jaren '90 werd een akkoord bereikt tussen de VS en Noord-Korea : het land zou zijn nucleaire programma stilleggen. De buurlanden waren uiterst sceptisch.

10 jaar later beschuldigde de VS het land ervan dat het een geheim uraniumverrijkingsprogramma had. Zouden linkselaars die beschuldiging toen 'praat voor de vaak' genoemd hebben? Ik weet het niet zeker meer. N-Korea trok zich terug uit het non-proliferatie verdrag.

Enkele jaren later deed Noord-Korea zijn eerste kernproef.

Intussen bezit Iran al voor 60% verrijkt uranium, waarmee het niet veel anders kan aanvangen dan een atoombom maken.

verhaegen
Support SeniorenNet

17 jun 2025, 15:48

misschien eens afvragen waarom die atoomcommisie daar nergens en overal niet mag controleren ?
als der niet gekeken mag worden op eender welke plaats is het altijd teken dat er iets niet klopt