Is racisme een diepmenselijk kenmerk"? Geef uw visie.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

25 nov 2023, 14:15

... blijft ontbeantwoord !
Dat is een materie waar jij niet moet aan beginnen, Fred. Het heeft met sociologie, psychologie en filosofie te maken. Zeg nu zelf, hoeveel lichtjaren is dat verwijderd van 12-volt batterijen?

Deze drempel is al te hoog, en dat is nochtans een goed startpunt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 nov 2023, 15:14

Sommigen beweren over "iets" beter weten te zeggen hebben dan wie ook , maar als ze hun eigen ziel in de spiegel bekijken ( introspectie ) , zouden ze komen in te zien dat ze gemuteerden naar een lagere levensvorm blijken te zijn ...... :lol: :mrgreen: ( geldt ook voor een BDW , en zijn "nest" opvoeding )

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 nov 2023, 15:57

Dit topic peilde naar de opinie van sennetters omtrent het al dan niet genetisch zijn van Xenofobie (racisme). Die concepten worden hier nu overspoeld met het thema "migratie". Men gaat hier evenwel ook het concept migratie herleiden tot de instroom van dragers van een andere cultuur, in essentie een impliciet agressieve geloofsovertuiging. Hierbij wordt onder meer vergeten dat de migratie in België niet enkel moslims invoert; maar dat het overgote deel ïmmigranten in België van een ander Europees land afkomstig zou zijn.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 nov 2023, 16:16

door socrates » 13 minuten geleden
Hierbij wordt onder meer vergeten dat de migratie in België niet enkel moslims invoert; maar dat het overgote deel ïmmigranten in België van een ander Europees land afkomstig zou zijn.
Vergeet u hier niet dat dat ander Europees land deel uitmaakt van de Europese Unie die voorziet in het vrij verkeer van personen binnen de EU.
In 1985 sloten de landen van de Benelux, Frankrijk en de Bondsrepubliek Duitsland het Akkoord van Schengen, om vanaf 1992 vrij verkeer van personen tussen de aangesloten landen mogelijk te maken. Inmiddels zijn er 22 EU-lidstaten bij aangesloten, plus IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein.
Dit zijn niet de immigranten in de betekenis van de immigranten uit de rest van de wereld die nu Europa overspoelen met welke bedoeling dan ook.
Ondertussen zijn er al 27 landen lid van die unie.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 nov 2023, 16:28

Als een hoop jobs hier te lande worden ingenomen door geïmporteerde goedkope arbeidskrachten is het volgens mij weinig relevant of het om een Roemeen dan wel een Syriër gaat. Die job is weg.
Een Oekraïnse asielzoeker kost evenveel aan de gemeenschap als een Afrikaanse.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

25 nov 2023, 16:38

frits1955 schreef:
25 nov 2023, 16:28
Als een hoop jobs hier te lande worden ingenomen door geïmporteerde goedkope arbeidskrachten is het volgens mij weinig relevant of het om een Roemeen dan wel een Syriër gaat. Die job is weg.
Een Oekraïnse asielzoeker kost evenveel aan de gemeenschap als een Afrikaanse.
Mij ging het erom, dat de ene zich al soepeler integreert dan de andere.

Ps.: Er was zelfs een periode, dat advocaten insprongen voor buitenlandse arbeidskrachten,
die soms als voornaamste doel hadden hun hele familie te laten overkomen.
Zonder dat die hun steentje aan onze gemeenschap bijdroegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 nov 2023, 16:50

Wanneer groepen mensen zonder die gemeenschappelijke afstamming de bestaande (autochtone) cultuur gaan verwerpen of minachten, dan steekt het 'verdedigingsracisme' de kop op. Om dat effect te bereiken moeten die anderen dus met een behoorlijk aantal personen zijn,
Deze definitie heeft natuurlijk een grijze zone wanneer het over de Europese joden gaat/ging- meer bepaald de orthodoxe joden.

a.Enerzijds stellen we toch vast dat het orthodoxe deel van bv. de joden in A'pen en Brussel de autochtone cultuur niet bepaald omarmen- van assimilatie is weinig sprake. Eigen wijken, een levensstijl die bepaald wordt door rituelen, eigen onderwijs met leerplannen die door "ons" ministerie van Onderwijs in bepaalde gevallen verworpen worden, ondanks de bestaande armoede binnen die gemeenschap zie je hen niet in onze fabrieken, bedrijven, winkels... werken. Als ik de winkels van de Meir binnenloop zie ik daar winkelpersoneel van allerlei kleuren en tinten maar geen orthodoxe joden. Niettemin accepteert iedereen dat want ( ik zal het maar zelf zeggen) : " ze bezorgen ons geen last". Vreemd toch want een groot deel van de "andere" allochtonen ( Belgisch of niet) wordt regelmatig geconfronteerd met racistische/xenofobe uitingen ook al bezorgen ze ons geen last. Het volstaat om de voorbije bladzijden te raadplegen om dat vast te stellen.

b. Anderzijds een historische getinte opmerking : "om dat effect te bereiken moeten die anderen dus met een behoorlijk aantal personen zijn" staat er in bovenstaande definitie. Hoe is het dan te verklaren dat doorheen de Europese geschiedenis de - doorgaans beperkte orthodox- joodse gemeenschappen - onverbiddelijk vervolgd werden en slachtoffer werden van pogroms allerhande ondanks het feit dat ze " geen last bezorgden" en vaak gering in aantal waren ?

Zou de olifant in de joodse kamer misschien het niet assimileren kunnen zijn en het cultiveren van het exceptionalisme op allerlei niveaus dat aanleiding gegeven heeft tot vervolgingen en hen makkelijk tot zwart schaap gemaakt heeft?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 nov 2023, 16:59

Als ons "sociaal gras" niet meer zo welig groeit zal een groot deel van de migratiestromen ofwel van richting veranderen ofwel stilvallen. Het hoort immers niet tot onze gewoonten dat armen armen onderhouden. "Nieuwe rijken," wat de Belgen in 1909 werden, zijn nog minder geneigd hun welvaart te delen met andere stammen.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 nov 2023, 17:13

Dicksy schreef:
25 nov 2023, 16:16
door socrates » 13 minuten geleden
Hierbij wordt onder meer vergeten dat de migratie in België niet enkel moslims invoert; maar dat het overgote deel ïmmigranten in België van een ander Europees land afkomstig zou zijn.
Vergeet u hier niet dat dat ander Europees land deel uitmaakt van de Europese Unie die voorziet in het vrij verkeer van personen binnen de EU.
.....
Er bestaan ook nog Europese landen die niet tot de unie behoren ( en waar zelfs moslims wonen ) .... Rusland is een Europees land.
socrates schreef:
25 nov 2023, 16:59
Als ons "sociaal gras" niet meer zo welig groeit zal een groot deel van de migratiestromen ofwel van richting veranderen ofwel stilvallen. Het hoort immers niet tot onze gewoonten dat armen armen onderhouden. "Nieuwe rijken," wat de Belgen in 1909 werden, zijn nog minder geneigd hun welvaart te delen met andere stammen.
Is het sociaal gras echt zo groen in het VK waar vele migranten toch nog naartoe willen ? Welke "nieuwe rijken" zagen in 1909 het daglicht ?

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

25 nov 2023, 17:29

Vooral de aandeelhouders van "Union Mnière" maar die konden niet voorkomen dat ook "gewone" Belgen samen van een sterk gegroeid BNP konden genieten. Het landje België, was op wereldvlak een kleine kruidenier, maar werd door erflating een van de tien rijkste landen via zijn achtertuin Belgisch Kongo.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

25 nov 2023, 17:43

Het landje België, was op wereldvlak een kleine kruidenier, maar werd door erflating een van de tien rijkste landen via zijn achtertuin Belgisch Kongo.
Die visie klopt natuurlijk niet. België stond door zijn industrialisering in de 19de eeuw al aan de wereldtop - lang voor het verwerven van de Congolese achtertuin dus.
Natuurlijk hebben bepaalde industrietakken zoals de metallurgie, diamant, kernenergie... wel geprofiteerd van de toevloed aan Congolese grondstoffen voor een prikje.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 25 nov 2023, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 nov 2023, 17:44

socrates schreef:
25 nov 2023, 17:29
Vooral de aandeelhouders van "Union Mnière" maar die konden niet voorkomen dat ook "gewone" Belgen samen van een sterk gegroeid BNP konden genieten. Het landje België, was op wereldvlak een kleine kruidenier, maar werd door erflating een van de tien rijkste landen via zijn achtertuin Belgisch Kongo.
Belgen wisten in 1909 nog niet eens wat een "aandeel" was. De eerste Nieuwe Rijken zie ik ontstaan onder de gestudeerde babyboomers bij wie het lukte om een bedrijf op poten te zetten. Al wat zich voor WOII afspeelde was het werk van "oude rijken" en dan vooral nog uit franstalige Brusselse milieus.

Oude en nieuwe rijken steken ook geen tijd in xenofobie of racisme , dat behoort niet tot hun "hobbies"

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

25 nov 2023, 18:11

Het huidige Umicor was een samensmelting van Union Miniere en de Metalurgie in Hoboken.
Die vroeger van Degussa was tot na WO I

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 nov 2023, 18:46

Die Joden in A'pen vind ik raar, ze doen maar. Sinds de reportage op tv heb ik zowel bewondering als medelijden met hun.

Ik heb racistische gevoelens tegen de jonge bruine crimineeltjes! En ook tegen de wokers die menen te weten wie Leo II was en zij die godbeterd een kinderfeest menen te moeten verbieden.

Volgend jaar komen onze tandartsen misschien in opstand tegen het suikerfeest, dan gaan we wat beleven ...

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

25 nov 2023, 19:23

door E.T. » 28 minuten geleden
Ik heb racistische gevoelens tegen de jonge bruine crimineeltjes!
En verdwijnen die racistische gevoelens tegen die jonge bruine crimineeltjes naarmate ze ouder worden alhoewel ze jarenlang het bloed (en misschien meer) vanonder de mensen (bij u misschien :roll: ) hun nagels gehaald hebben? Bij mij alleszins niet.