Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
boeffer - Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
De walen noemen ons 'c'est un flamand' en iedereen zweeg aan de andere kant van de telefoon. Alsof zij een ingebakken mening hebben over Vlamingen.
Even naar G H Luxemburg om te tanken of wat te kopen. Laat de Vlaming maar verder wroeten.
Even naar G H Luxemburg om te tanken of wat te kopen. Laat de Vlaming maar verder wroeten.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Heel wat cultuurelementen krijg je niet op school aangeboden.
Het feit dat we weinig van elkaar weten, heeft o.a. te maken met ons kijkgedrag (TV). Naar welke zenders kijken Vlamingen en Walen?

Veel gaan ze daar niet opsteken van wat er hier leeft als 0% naar Vlaamse zenders kijkt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Vlaanderen heeft iets uitgevonden dat alle geschiedenisboeken herschrijft , en gans Vlaanderen op het hoogste cultuurpeil brengt als nooit te voren , en dat is: de Vlaamsche Canon.Wil. schreef: ↑16 jul 2023, 21:11Dat weet ik ook, maar als we 1000 willekeurig gekozen mensen in elke groep ondervragen, dan krijgen we een behoorlijke kijk op de culturele kennis van de bevolking. Dan zullen we ook zien dat de groepen héél weinig weten over de cultuur van de andere groep.
Wij hebben eigenlijk tamelijk weinig met elkaar gemeen. Dát is het punt dat ik wil maken.
Van een afgang gesproken ....
Het "rare" was dat in mijn tijd de geschiedenis lessen altijd eindigden tot net voor WOII. Wegens "tijdsgebrek" kwam die geschiedenis niet meer aan bod. Blijkbaar lag dat in de jaren '50 en '60 nogal gevoelig in vooral katholieke scholen ( wegens de collaboratie ? )
( p.s. ik heb zo de indruk dat Wil-punt mede auteur is van de Vlaamsche Canon ...
Dus , omdat er in gans de wereld ongelijkheid heerst , mag dat in Vlaanderen ook , dan is dat "Het Vlaamse Normaal" . Goe bezig !Wil. schreef: ↑16 jul 2023, 19:46Die ongelijkheid - want daarover wil je het blijkbaar hebben - komt in alle landen voor (behalve in één land: Noord-Korea).
In Vlaanderen is er solidariteit tussen de provincies onderling en tussen de gemeenten en zelfs tussen de burgers onderling (via het OCMW). ....
Solidariteit tussen provincies en tussen burgers onderling ? Antwerpenaren verstaan West-Vlamingen niet , en alle Vlamingen verstaan geen Hasselts .... En dan heb ik het nog niet over het verschil in mentaliteit tussen bvb. Antwerpenaren en Oost-Vlamingen. De "parking" is simpelweg het wingewest en woongewest van de Antwerpenaren. Moet ik nog meer neerpennen ?
Mij persoonlijk kan gans dat "Vlaamsch nationalistisch" gedoe me geen kl^ten meer boeien , ik voel me wereldburger. Daar kan ik me beter bij voelen .....
----------
.... een antwoord op een examenvraag van een "echt" Vlamingske jaren geleden :
"Keizer Karel is in Gent geboren op het moment dat zijn ouders op reis waren in Spanje"
-
Wereldburger met Noord-Korea als middelpunt en gidsland. Succes.
Voor de rest heb je nauwelijks begrepen waarover het hier gaat (ik moet mijn uitleg gaan afstemmen op een ander niveau, denk ik ...)

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Vlaanderen - Wallonië (Brussels Gewest?)
Een blz. terug werd de (hér)verdeling aangehaald
DUITSLAND bestaat uit Bundesländer en er is een onderlinge verdeling!
Waarbij al wel eens een Bayer moppert dat ze de meer Noordelijk gelegen
Bundesländer mee overeind houden.
En over (her)verdeling, dacht ik alleszins zowel in Spanje als in Italië
meer rijkdom in het Noorden dan in het Zuiden gezien te hebben.
En of ze daar ook herverdelen is me niet duidelijk doch in Griekenland
zijn er ook meer rijken in het Noorden dan in het Zuiden.
Wat wél jarenlang nefast is geweest voor België is hetgeen men de wafelijzerpolitiek noemde
zodat wanneer er geld naar Vlaanderen ging, hetzelfde naar Wallonië moest gaan.
H.
Een blz. terug werd de (hér)verdeling aangehaald
DUITSLAND bestaat uit Bundesländer en er is een onderlinge verdeling!
Waarbij al wel eens een Bayer moppert dat ze de meer Noordelijk gelegen
Bundesländer mee overeind houden.
En over (her)verdeling, dacht ik alleszins zowel in Spanje als in Italië
meer rijkdom in het Noorden dan in het Zuiden gezien te hebben.
En of ze daar ook herverdelen is me niet duidelijk doch in Griekenland
zijn er ook meer rijken in het Noorden dan in het Zuiden.
Wat wél jarenlang nefast is geweest voor België is hetgeen men de wafelijzerpolitiek noemde
zodat wanneer er geld naar Vlaanderen ging, hetzelfde naar Wallonië moest gaan.
H.
-
Bestaan er in Duitsland bewegingen die zich willen afscheiden omwille van financiële redenen? Bij mijn weten niet. Cultureel is er alvast géén tweespalt tussen de Duitsers in het noorden en die in het zuiden. Ze voelen zich allemaal Duitsers en ze zingen allemaal het volkslied mee.
In Spanje heb je wel degelijk een drang naar afscheiding: Catalonië (en Baskenland) versus de rest van Spanje. De Catalanen zijn niet tevreden met het afvoeren van hun rijkdom naar Madrid. Ook daar is er een taalverschil dat belangrijk is in het streven naar zelfstandigheid: de taal bindt mensen rond iets gemeenschappelijks en maakt hen 'anders' dan degenen die hun taal niet spreken.
Herverdeling is op zich geen probleem indien het gebeurt met groepen waarmee we ons vereenzelvigen. Alle Vlamingen zijn solidair met alle ander Vlamingen en dat is aantoonbaar door het feit dat geen enkele Vlaamse provincie zich wil afscheiden van de andere.
Maar wij vereenzelvigen ons niet met de Walen en dat is begrijpelijk als je ziet hoe weinig we met hen gemeen hebben (zie mijn vorige postings). Test jezelf: wat is het lied van de Walen dat de tegenhanger is van onze Vlaamse Leeuw? Zoek het maar op want ook dat is onbekend terrein.
In Spanje heb je wel degelijk een drang naar afscheiding: Catalonië (en Baskenland) versus de rest van Spanje. De Catalanen zijn niet tevreden met het afvoeren van hun rijkdom naar Madrid. Ook daar is er een taalverschil dat belangrijk is in het streven naar zelfstandigheid: de taal bindt mensen rond iets gemeenschappelijks en maakt hen 'anders' dan degenen die hun taal niet spreken.
Herverdeling is op zich geen probleem indien het gebeurt met groepen waarmee we ons vereenzelvigen. Alle Vlamingen zijn solidair met alle ander Vlamingen en dat is aantoonbaar door het feit dat geen enkele Vlaamse provincie zich wil afscheiden van de andere.
Maar wij vereenzelvigen ons niet met de Walen en dat is begrijpelijk als je ziet hoe weinig we met hen gemeen hebben (zie mijn vorige postings). Test jezelf: wat is het lied van de Walen dat de tegenhanger is van onze Vlaamse Leeuw? Zoek het maar op want ook dat is onbekend terrein.

twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Wij zijn niet Verlatijnste Franken en zouden in feite de leiding moeten nemen over Frankrijk en zeker over de Walen een andere Germaanse tak die wel Latijns is geworden
Spinnst du oder was
-
Neen , en in België spijtig genoeg wel ...
Zijn alle Vlamingen solidair ? Solidair om achter de Leeuwenvlag aan te lopen ? Forget it , en als het van mij zou afhangen mag Antwerpen meteen een Stadstaat worden zoals het Vaticaan.. Alle Vlamingen zijn solidair met alle ander Vlamingen en dat is aantoonbaar door het feit dat geen enkele Vlaamse provincie zich wil afscheiden van de andere.
"liedjes" zoals de Vlaamse Leeuw zingen , dat is nu eens tijdverlies , zie.
-
Als Rusland ten onder gaat , dan heeft de NAVO geen bestaansreden meer , juist ?
Als Vlaanderen zich onafhankelijk verklaard , dan hebben het VB en de NVA geen bestaansreden meer , juist ?
Voor wie gaan de massa huidige NVA en VB stemmers dan moeten kiezen ? Aaah , voor de PVDA !
-
Ik hoef die programmapunten niet eens te kennen. Ik ben ervan overtuigd dat een onafhankelijk Vlaanderen mettertijd zou wegzakken in een extreem-rechts gedoe. Al dat vaandelzwaaien is nog maar een voorbode ervan ...