Vakbondspaljassen gaan nog maar eens staken.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Om welke reden dan ook, ze hebben niet eens een reden nodig om het land nog wat dieper in de afgrond te duwen. Wanneer komt er een partij die voor de vakbonden rechtspersoonlijkheid verplicht maakt? Dan krijgen we eindelijk zicht op hun rijkdommen, beleggingstransacties en echte ledenaantallen. Plus een verbod op het intimideren van werkwilligen door wegblokkades of fysieke bedreigingen. Nah, dat wou ik effe kwijt.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Vorig jaar zijn er in ons land 11.549 bedrijven failliet gegaan, het op 2 na hoogste aantal ooit. Alleen in 2013 en 2018 waren er nog meer faillissementen.
De faillissementen waren verantwoordelijk voor een recordaantal banen dat verdween: 27.187.
Of ze beseffen dat ze de kip aan het slachten zijn... ? Ik vrees van niet.
De faillissementen waren verantwoordelijk voor een recordaantal banen dat verdween: 27.187.
Of ze beseffen dat ze de kip aan het slachten zijn... ? Ik vrees van niet.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
- Locatie: Antwerpen
In de jaren 70 is er een grote staking geweest in petrol en chemie die weken heeft geduurd
Eisten 20 fr opslag
Toen hebben ze TV onze lonen laten zien
Ik dufde in de visclub en café mijne kop niet meer laten zien om geen ambras te krijgen
Eisten 20 fr opslag
Toen hebben ze TV onze lonen laten zien
Ik dufde in de visclub en café mijne kop niet meer laten zien om geen ambras te krijgen
-
sibarita - Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44
In Denemarken – overigens een land met een socialistische premier – ligt de gemiddelde pensioenleeftijd over alle sectoren heen nu nog op 65, maar tegen 2027 wordt die opgetrokken tot 67. Op termijn – tegen 2040 – wil de huidige regering zelfs nog verder gaan, tot 70 jaar. Wie aan de slag is voor DSB – de Deense spoorwegmaatschappij – kan vanaf zijn 60ste genieten van een geleidelijke vermindering van het wekelijkse aantal werkuren. Vanaf de leeftijd van 62 hebben die werknemers ook recht op zes ‘senior’ vakantiedagen per jaar, maar ze moeten dus blijven doorwerken tot hun 65ste.
Ook in Zwitserland is er geen sprake van een voorkeursbehandeling voor spoorambtenaren. De officiële pensioenleeftijd ligt er op 65 jaar – voor vrouwen is dat 64, maar die wordt nu gradueel opgetrokken – en die leeftijdsgrens geldt dus ook voor de zowat 30.000 Zwitsers die hun boterham verdienen bij de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB. Vanaf hun 60ste kunnen zij eventueel wel aanspraak maken op een verkorte werkduur.
Doorbraak
Toch moeten de vakbonden ook begrijpen dat we niet met oude recepten de nieuwe uitdagingen gaan aanpakken. De tijden veranderen en almaar sneller. Dat betekent dat je dingen moet aanpakken die al decennia onaangeroerd zijn. Begin vorige eeuw moesten er nog kolen in een locomotief geschept worden. Dat er dan systemen werden gemaakt om op 55 jaar met pensioen te gaan, kan ik begrijpen. Maar niet dat iemand die vandaag treintickets controleert jaren vroeger stopt, terwijl vrachtwagenchauffeurs en zorgpersoneel tot 67 jaar moeten doordoen. Nog eens: alle begrip dat dit onrust veroorzaakt. Maar het zijn wel rechtvaardige ingrepen.”
Maxime Prevot in de standaard
Bij de vakbonden kent met niet het verschil tussen rechten en voorrechten
Ook in Zwitserland is er geen sprake van een voorkeursbehandeling voor spoorambtenaren. De officiële pensioenleeftijd ligt er op 65 jaar – voor vrouwen is dat 64, maar die wordt nu gradueel opgetrokken – en die leeftijdsgrens geldt dus ook voor de zowat 30.000 Zwitsers die hun boterham verdienen bij de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB. Vanaf hun 60ste kunnen zij eventueel wel aanspraak maken op een verkorte werkduur.
Doorbraak
Toch moeten de vakbonden ook begrijpen dat we niet met oude recepten de nieuwe uitdagingen gaan aanpakken. De tijden veranderen en almaar sneller. Dat betekent dat je dingen moet aanpakken die al decennia onaangeroerd zijn. Begin vorige eeuw moesten er nog kolen in een locomotief geschept worden. Dat er dan systemen werden gemaakt om op 55 jaar met pensioen te gaan, kan ik begrijpen. Maar niet dat iemand die vandaag treintickets controleert jaren vroeger stopt, terwijl vrachtwagenchauffeurs en zorgpersoneel tot 67 jaar moeten doordoen. Nog eens: alle begrip dat dit onrust veroorzaakt. Maar het zijn wel rechtvaardige ingrepen.”
Maxime Prevot in de standaard
Bij de vakbonden kent met niet het verschil tussen rechten en voorrechten
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850
-
petrol - Lid geworden op: 29 jan 2018, 08:06
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Aan al die lamzakken die zo dom zijn om morgen ook op de PVDA-molen te springen: een welgemeende fu** you all. Verwacht vooral geen begrip en nog minder enige interesse.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Door de kippen te slachten die de eieren leggen waarvan vandaag, morgen en overmorgen iedereen kan eten.
Wie nu niet binnen de uitgetekende lijnen wil blijven, zegt eigenlijk tegen de kinderen van vandaag: 'Jullie toekomstige armoede is niet ons probleem; wij zorgen ervoor dat wij het nu goed blijven hebben'.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Waarom werd er eigenlijk gestaakt?
Onder andere:
- om die arbeiders die bij een herstructurering op brugpensioen gestuurd werden en die nu moeten vernemen dat die periode niet meer volledig zal meegerekend worden voor hun pensioen omdat ze te veel inactieve gelijkgestelde periodes in hun loopbaan hadden.
-om die werkneemster van 50+ die deeltijds werkt en wier echtgenoot overlijdt of weggaat - zij zal het voortaan zonder bescherming moeten doen want overlevings- en echtscheidingspensioenen worden afgeschaft.
-om die tienduizenden werknemers die tijdens de coronapandemie tijdelijk werkloos waren en nu vaststellen dat die tijdelijke werkloosheid minder of helemaal niet meer meetelt voor hun pensioen.
-om die mensen die langdurig ziek zijn( kanker...) en daardoor een pensioenmalus aan hun been hebben wegens een tekort aan effectief gewerkte dagen- etc etc
Verder werd vandaag bekend wat de ministers in de regering DeWever verdienen - regeringsleden en hun woordvoerders hadden meermaals geweigerd om die informatie vrij te geven maar dankzij parlementslid Sofie Merckx ( Pvda) ligt nu alles op tafel:
-het jaarsalaris van onze federale ministers in de regering De Wever is 249.446,67 euro bruto en dus 20.787 euro per maand.
-Dan is er een "toelage voor huisvesting en huishoudelijke uitgaven" . Deze bedraagt 1923,82 euro per maand voor elke minister , belastingvrij en hoeft niet te worden verantwoord. Aangezien ze niet moeten worden verantwoord, is het volkomen legaal om een huisvestingsvergoeding te ontvangen en toch van een bedrijfswoning te genieten.Tien van de vijftien ministers in het kabinet-De Wever profiteren van deze riante combinatie. Negen hebben een soort studio in de lokalen van hun kabinet. De Regie der Gebouwen van de federale staat betaalt zelfs een privéwoning voor vicepremier David Clarinval (MR).
Deze salarissen zijn geïndexeerd - de regering De Croo had die salarissen verminderd met 8% maar door de indexering zijn de salarissen van de regering De Wever weer even hoog als voordien.
Over eindejaarstoelage, de vakantie-uitkering, de kinderbijslag, de auto met chauffeur ,de pensioenen, de vertrekpremie, de verzekering…gaat het hier niet eens.
De regering zet de hele bevolking op dieet met de pensioenmaatregelen, maar de ministers zelf zullen de besparingen niet voelen. Zij behouden niet alleen hun zeer riante salarissen en pensioenen, maar ook onverklaarbare en overlappende voordelen zoals woonvergoedingen en dienstwoningen.
Het is dus maar de vraag wie hier " de paljassen" zijn.
Onder andere:
- om die arbeiders die bij een herstructurering op brugpensioen gestuurd werden en die nu moeten vernemen dat die periode niet meer volledig zal meegerekend worden voor hun pensioen omdat ze te veel inactieve gelijkgestelde periodes in hun loopbaan hadden.
-om die werkneemster van 50+ die deeltijds werkt en wier echtgenoot overlijdt of weggaat - zij zal het voortaan zonder bescherming moeten doen want overlevings- en echtscheidingspensioenen worden afgeschaft.
-om die tienduizenden werknemers die tijdens de coronapandemie tijdelijk werkloos waren en nu vaststellen dat die tijdelijke werkloosheid minder of helemaal niet meer meetelt voor hun pensioen.
-om die mensen die langdurig ziek zijn( kanker...) en daardoor een pensioenmalus aan hun been hebben wegens een tekort aan effectief gewerkte dagen- etc etc
Verder werd vandaag bekend wat de ministers in de regering DeWever verdienen - regeringsleden en hun woordvoerders hadden meermaals geweigerd om die informatie vrij te geven maar dankzij parlementslid Sofie Merckx ( Pvda) ligt nu alles op tafel:
-het jaarsalaris van onze federale ministers in de regering De Wever is 249.446,67 euro bruto en dus 20.787 euro per maand.
-Dan is er een "toelage voor huisvesting en huishoudelijke uitgaven" . Deze bedraagt 1923,82 euro per maand voor elke minister , belastingvrij en hoeft niet te worden verantwoord. Aangezien ze niet moeten worden verantwoord, is het volkomen legaal om een huisvestingsvergoeding te ontvangen en toch van een bedrijfswoning te genieten.Tien van de vijftien ministers in het kabinet-De Wever profiteren van deze riante combinatie. Negen hebben een soort studio in de lokalen van hun kabinet. De Regie der Gebouwen van de federale staat betaalt zelfs een privéwoning voor vicepremier David Clarinval (MR).
Deze salarissen zijn geïndexeerd - de regering De Croo had die salarissen verminderd met 8% maar door de indexering zijn de salarissen van de regering De Wever weer even hoog als voordien.
Over eindejaarstoelage, de vakantie-uitkering, de kinderbijslag, de auto met chauffeur ,de pensioenen, de vertrekpremie, de verzekering…gaat het hier niet eens.
De regering zet de hele bevolking op dieet met de pensioenmaatregelen, maar de ministers zelf zullen de besparingen niet voelen. Zij behouden niet alleen hun zeer riante salarissen en pensioenen, maar ook onverklaarbare en overlappende voordelen zoals woonvergoedingen en dienstwoningen.
Het is dus maar de vraag wie hier " de paljassen" zijn.
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Bij de volgende verkiezingen massaal op Vlaams Belang stemmen zodat die partij alleen kan regeren.
Niet dat deze partij alles zal oplossen
Maar
Dat die andere paljassen de mond word gesnoerd.
Maar ja iedereen stemt voor die paljassen en daarna maar klagen …..
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen 