Eenvoudige TV menu's

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

26 nov 2015, 21:51

Hallo,

mijn moeder is midden de '70.
Ze heeft een HD digicorder en nog een beeldbuis TV, waarvan de afstandsbediening absoluut niet meer goed werkt.
Die HD digicorder was nog gratis te huren tot 1 januari, dus ik denk dat het tijd is om een definitieve oplossing te nemen, zodat ze niet iedere maand huur betaalt.
TV staat apart gefactureerd, dus er is sowieso geen shake korting, die zal verloren gaan.

Mijn idee was TV met een kaartje, want mijn moeder neemt zelden iets op.
Nu ben ik in een paar winkels geweest, maar veel weten ze niet van dat product.
In die ene winkel zeiden ze dat Panasonic TV's minst problemen geven, maar ze konden het niet demonstreren.
Vermits mijn moeder geen held is met het werken met afstandsbedieningen en TV menu's, vroeg ik mij af : welke TV's hebben de meest eenvoudige menu's, en kunnen toch met TV met een kaartje werken, liefst ook zo dat je kunt opnemen via een USB memory stick of een USB harde schijf.
Ze gaat hier niet zoveel gebruik van maken, ik vermoed dat ze het enkel zal gebruiken als er bijv. 's avonds laat nog een film speelt terwijl ze al gaan slapen is.

Zelf heb ik thuis ook een Panasonic TV, weliswaar van een aantal jaar oud al, en ik vind de afstandsbediening toch wel veel knoppen hebben, en ook de menu's vind ik niet super gebruiksvriendelijk.

Dus ik vroeg mij af wat de ervaringen hier zijn.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

27 nov 2015, 08:49

Tja, eenvoudige toestellen zijn er helaas niet meer, denk ik. Ik vraag daar ook dikwijls naar, nieet omdat ik er niet mee overweg kan, maar omdat er zoveel toeters en bellen op zitten die ik zeer zelden gebruik.
En een TV met een kaartje, slaat dat niet op een satelliet ontvanger??? Je schrijft wel niet op wat je moeder is geabonneerd?????

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

27 nov 2015, 10:47

En opnemen via usb stick e.d. heeft ze daar dan geen problemen mee? Kan ze met computer werken?
Dan is de werking van een HD digicorder toch véél gemakkelijker en eenvoudiger?
Met kaart e.d. lijkt mij dat toch veel omslachtiger.

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

27 nov 2015, 19:51

"TV met een kaartje" is de term die Telenet geeft aan hun CI+ module.
Niet voor satelliet, maar voor de kabel dus.

Een digicorder kan misschien iets eenvoudiger zijn, maar dan zie ik mijn moeder geen nieuwe TV kopen ook nog eens.
Dus dan blijft het gesukkel met de afstandsbediening die niet meer goed werkt bestaan, en geeft ze 250€ uit voor een beeld dat nog altijd niet goed is, want het draait op een 8 jaar oude beeldbuis TV.

Veel zal ze dat opnemen niet gebruiken, het zal waarschijnlijk eerder zijn als ik er op bezoek kom, dat ze mij vraagt om iets op te nemen voor haar.

Maar blijkbaar hebben weinig mensen echt ervaring met "TV met een kaartje".

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

27 nov 2015, 20:12

TV met een kaartje is en zal geen succes kennen.

Maar wat u schrijft is wat onlogisch.
Indien u het met een kaartje zou willen, moet zij wel een nieuwe Tv kopen.

Ik zou ( maar .... U beslist) een nieuwe TV kopen. Philips, Sony of Panasonic of een Samsung indien ze graag contrastrijk kijkt) en een Digicorder huren.
Hou u een aantal uur bezig om de afstandsbediening van Digicorder zodanig te configureren zodanig dat uw moeder maar 1 bediening nodig heeft.. Zo kan ze TV op en af zetten en de rest werkt met de Digi.
Ze heeft nu niets anders nodig dan de knop van het huisje en de knop om van kanaal te wisselen.

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

04 dec 2015, 21:18

Wat is er onlogisch aan wat ik zeg?
Iedereen wil mij precies overtuigen dat zij best een digicorder koopt/huurt en haar TV dus niet vervangt.
Dan geeft ze inderdaad minder uit, maar haar TV is ondertussen (gechecked met de winkel waar ze hem kocht) 13 jaar oud.
De afstandsbediening van deze TV kan eventueel gerepareerd worden, maar waarom nog investeren in zo'n oud toestel?
Vergeet ook niet dat die beeldbuis TV geen HDMI heeft noch component, dus het blijft een digicorder die zijn digitaal beeld gedownscaled ziet naar SD, en dan omgezet naar analoog (SCART RGB).

Een nieuwe TV en TV met een kaartje kost weliswaar meer, maar het lost van alles op :

* beter beeld (HD deze keer)
* slechts één goed werkende afstandsbediening
* minder stroomverbruik

Ik zie het logische niet, om bij die nieuwe TV dan weer een digicorder bij te kopen.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

05 dec 2015, 09:34

@ infogezocht
Je hebt wel een punt, en voor de situatie van je moeder schijnt me dat zeer logisch.
Alleen , zijn er al zulke TV's met een ingebouwde recorder??? Je moeder zal dat de eerste tijd allicht niet missen, maar ik durf er niet om wedden hoelang het zal duren eer die vraag zal opkomen - eens ze met het toestel vertrouwd zal zijn.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 dec 2015, 11:00

Infogezocht,

Ik denk dat u de adviezen fout interpreteerd.
Persoonlijk heb ik u aangeraden. En een nieuwe TV te kopen en een Digicorder huren ( die kan men niet kopen) Daarna de twee afstandsbedieningen configureren zodat er maar 1 moet gebruikt worden.

Ik heb me laten leiden door uw vraag waarin ook " programma's opnemen" staat. Met een TV kaartje kan men niet opnemen. Op een stick via TV , daar zijn ook kunstgrepen voor nodig.

Het is een hele uitgave, maar wel de gebruiksvriendelijkste.
Ik begrijp dat U bij Telenet bent, wel de nieuwe dienst komt u dat ook nog eens uitvoerig uitleggen en zal de twee afstandsbedieningen wel omvormen naar 1

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

05 dec 2015, 13:26

je kan wél opnemen van een tv met kaartje:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservi ... s-opnemen/
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

05 dec 2015, 13:51

Sorryhoor hjb, goed lezen wat er staat en wie de vraag stelt.

Jij en ik zouden dat mischien kunnen, Maarten heeft weer een ander toestel nodig, andere afstandsbediening en het wordt iets moeilijker.
In principe heeft u gelijk, maar in de praktijk zal dit niets zijn voor de + 70 jarige.

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

05 dec 2015, 16:34

Ja paul, ok. Ik begrijp u wel.
Persoonlijk zou ik aan de vraagsteller suggereren om die oude beeldbuis-tv te vervangen door een nieuw toestel, alleen al wegens mogelijk implosiegevaar.
In verzorgingstehuizen zijn ze al een hele tijd verboden wegens voormeld brandgevaar.
Uw suggestie om te leren werken met slechts één afstandsbediening is zeker de moeite waard.
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

05 dec 2015, 20:38

hviaene schreef:Alleen , zijn er al zulke TV's met een ingebouwde recorder???
Er moet daar geen ingebouwde recorder inzitten, enkel een EPG, en de mogelijkheid om een USB stick of USB harddisk aan te sluiten.
Ik heb gisteren trouwens een demonstratie gezien van TV met een kaartje.
De TV in kwestie had zelfs 2 CI+ sloten en 2 tuners.
Daar kan je dus tegelijk naar iets mee kijken en iets anders opnemen (2 kaartjes zijn dan wel nodig en een USB memory stick / harddisk).

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

05 dec 2015, 20:43

paullamb schreef:Infogezocht,

Ik denk dat u de adviezen fout interpreteerd.
Persoonlijk heb ik u aangeraden. En een nieuwe TV te kopen en een Digicorder huren ( die kan men niet kopen)
En ook dat is verkeerd.
Het is raar, ik zoek naar informatie en iedereen geeft mij verkeerde informatie.
Je kunt wel degelijk een HD digicorder kopen (zie https://www2.telenet.be/nl/tv-en-entert ... e-hardware )
Als je naar Mediamarkt of een Telenet verdeler gaat liggen die toestellen daar overigens ook.

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

06 dec 2015, 08:50

Tja, info moet u dan niet meer zoeken. Alleen een beslissing nemen.

infogezocht
Lid geworden op: 26 nov 2015, 21:43

09 dec 2015, 21:23

paullamb schreef:Tja, info moet u dan niet meer zoeken. Alleen een beslissing nemen.
Ik weet heel veel van het onderwerp, maar natuurlijk niet alles.
Ik houd mij al jaren bezig met digitale TV, maar dat wil niet zeggen dat ik bijv. TV met een kaartje zelf al gebruikt had.
Je kunt niet alles weten of alles uitgeprobeerd hebben.
Het wil ook niet zeggen dat ik de menustructuur van de verschillende TV merken ken, en dus makkelijk kan zeggen welk een het eenvoudigste is.
Daarom vroeg ik wat info specifiek daarover, vermits dit een seniorenforum is, dacht ik dat ik daar wel wat informatie zou kunnen vinden.
Maar als ik dan lees wat voor foute informatie men mij allemaal probeert wijs te maken ("een digicorder kun je niet kopen", "je kunt niet opnemen met TV met een kaartje", bijv.), dan zal ik niet veel bijgeleerd hebben hier.
Hetgeen ik vroeg, daarop kreeg ik geen antwoord.
Wel vele malen de suggestie om toch maar een digicorder te huren.

De beslissing van het toestel ligt uiteindelijk in de handen van mijn moeder, die ondertussen meer en meer neigt naar een 32" in plaats van een 40".
Ik kan haar alleen wat advies geven.

Ik verschiet er trouwens ook van hoeveel nonsens verkopers in winkels vertellen.
Zo vroeg ik wat hij aanraadde om op te nemen met TV met een kaartje.
Hij verwees mij door naar zo'n USB stick.
De verkoper zei mij dat met een memory stick van 64 Gb, ik al wel 20 films ging kunnen opnemen.
Ik zeg, "dat lijkt mij toch wel veel".
"Ahja, maar het hangt af van de compressie die je gebruikt."
"Hoezo?"
"Ahwel, ja, als je films op internet downloadt heb je toch ook films die sterker gecomprimeerd zijn dan andere ?".
"Ah, maar volgens mij wordt dat niet hergecomprimeerd, hoor, dat komt er gewoon op in de originele kwaliteit."
"Ahja, en hoeveel zou dat dan in beslag nemen ?"
"Indertijd nam ik vaak 'de 7e Dag' op mijn Dreambox op, en dat nam ongeveer 8Gb/uur in beslag, dus als een film iets van een 2 uur duurt, dan ga je daar maar 4 films opkrijgen".
"Ahzo."

Tja, die verkoper heeft weer iets bijgeleerd.
En ik nog eens bevestigd gezien dat die verkopers om het even wat vertellen.

Nog zoiets : in de ene winkel vertelt men mij dat Panasonic op niets trekt, in de andere zeggen ze dat dat merk het beste werkt met TV met een Kaartje, en dat andere merken vaak problemen geven.

In de ene winkel dat ik 4K inhoud niet al te gauw moet verwachten, en dat het alleen van Netflix en via het internet zal moeten komen.
"Telenet is een beursgenoteerd bedrijf" wordt dan als logica daarvoor ingeroepen.
In de andere winkel zegt men dat Telenet in 2017 met 4K zal beginnen.
Op de vraag of dan de analoge kabel weggaat, zegt de verkoper "ik hoop het dan toch".

Die eerste lijkt mij totaal verkeerd qua logica.
Als Telenet het om de winst te doen is belet niets hen toch om 4K aan te bieden via Video op Aanvraag ?
Het zou toch onnozel zijn dat Telenet dit niet via Video Op Aanvraag aanbiedt en tegelijk wel via internet (dat ook via dezelfde kabel loopt, maar veel meer schaarse bandbreedte in beslag neemt) anderen dit laat aanbieden?
Telenet is Netflix niet, dus waarom zou Telenet extra winst doen omdat ze die markt aan Netflix laten?

De tweede lijkt mij dichter bij de waarheid te zitten.
Maar 2017 is natuurlijk lang, het kan evengoed eind 2017 zijn, dan zijn we nog een volledig jar verder.
Bovendien, om 4K te kunnen aanbieden zullen ze volgens mij wel heel wat extra bandbreedte nodig hebben.
Dan lijkt het mij wel logisch dat de analoge kabel verdwijnt.
En dan zie ik 4K in eerste instantie voor het luxesegment komen, zoals indertijd de eerste HD zenders in een extra pakket zaten, en er een serieus prijskaartje tegenover stond.
Dus via video op aanvraag en/of via een extra betaalpakket.