TV Vlaanderen

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (digitaal) filmen, technieken, problemen, montage, video, bewerking en materiaal; alsook over Digitale TV.

Emmanuel
Lid geworden op: 23 apr 2004, 11:37

25 jun 2016, 16:42

Ik kocht onlangs een M7 decoder van TV Vlaanderen en een dubbele LNB voor Astra1 en Astra 3. De decoder werkt maar ik kan geen beelden krijgen noch op de zenders op Astra 1 noch op die voor Astra 3.
Misschien kan het zijn omdat de LNB kop geschikt is voor een schotel van 60cm en mijn schotel 78cm diameter heeft. De schotel heeft een helling van 30 centimeter. Zowel als ik van links naar rechts of van rechts naar links de schotel draai krijg ik geen ontvangst .
Kan iemand mij soms helpen uit de omgeving van Oostende om de schotel goed afgericht te krijgen?
Bedankt bij voorbaat.
Emmanuel

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

25 jun 2016, 17:00

De LNB moet ook schuin in de houder zitten. Meestal is er een klever meegeleverd met een lijn op. Deze lijn moet dan horizontaal zijn.
Als de schotel iets groter is maak heel weinig uit.
Het kan ook dat je de helling van de schotel moet aanpassen.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Emmanuel
Lid geworden op: 23 apr 2004, 11:37

25 jun 2016, 19:55

janneke dust2 schreef:De LNB moet ook schuin in de houder zitten. Meestal is er een klever meegeleverd met een lijn op. Deze lijn moet dan horizontaal zijn.
Als de schotel iets groter is maak heel weinig uit.
Het kan ook dat je de helling van de schotel moet aanpassen.
De LNB staat schuin en die is geplaatst zodat de schuine lijn recht is geplaatst.
Op een zeker ogenblik hoorde ik dat de helling beter op 28° zou staan in plaats van op 30°. Ik heb die dan aangepast maar ook dat lukte niet.

Emmanuel
Lid geworden op: 23 apr 2004, 11:37

25 jun 2016, 20:45

Bij een duo LNB kan iemand mij uitleggen welke LNB aan de arm moet bevestigd worden...Astra 3 of23,5 of Astra1 of 19,2?

janneke dust2
Lid geworden op: 15 jan 2006, 16:31
Locatie: Antwerpen LO

25 jun 2016, 20:58

In de beschrijvingen staat meestal, bevestigen aan de 19.2 kant. Ik vermoed dat dit zo beschreven is omdat veel bestaande schotels op 19.2 gericht zijn en dan staat de andere ook juist.
Er zijn nochtans argumenten om te bevestigen aan de 23.5 kan omdat dit signaal iets zwakker is. Maar ik kan je uit ervaring bevestigen dat beide werken.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

26 jun 2016, 10:12

elevatie 29.3 moet die schotel staan
die kop stand speelt hier geen rol , normaal staat die gewoon recht , de juiste is -5.0 eigenlijk
19.2 = astra 1
ge moet uwe tv en uwe satontvanger aanzetten
op tv instellen dat hem op sat staat (bv. hdmi1 als de sataansluiting daar in zit)en op astra 1 zetten
dan op uw afstandsbediening knopje "info" duwen
normaal komen der dan 2 balkjes vanonder op tv te staan
nu moet ge kijken hoe de schotels in uw buurt gericht staan
en dan héél langzaam draaien dan zul je zien dat de bovenste balk hoger wordt , en vanaf hij ontvangst krijgt de onderste balk ook hoger gaat worden (onderste moet minstens 50 % zijn om beeld te hebben ) als ge 70% krijgt is het oké , maar dat zal je dan al wel op tv zien aan de hand van de uitzending


op verlof doe ik dergelijks elke dag , omdat ik elke dag ergens anders ben , en mijn satteliet handmatig moet richten



ps.
zit der in die sattelietontvanger al een voorprogrammatie in ?
anders moet ge (als de antenne juist staat)
de zenderlijst opnieuw inscannen (alleen als ge een goede ontvangstkwaliteit hebt
de vrije lijst of de tvvlaanderen lijst

Emmanuel
Lid geworden op: 23 apr 2004, 11:37

26 jun 2016, 20:17

Bedankt voor de inlichtingen, u allemaal. Ik kon vandaag niets proberen
omdat ik afwezig was. Morgen doe ik een poging.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

26 jun 2016, 21:17

Er zijn van die Tvv kaskes waarbij de 2 lnb's al op voorhand moeten juist staan . Die reciever start niet op dan,blijft standby(omdat hij denkelijk niet kan scannen).
Dus heb je nog een oude digitale reciever, richt daar je lnb's mee uit.
Met die M7 kan je weinig mee om uit te richten(ook niet via satmeter).
https://www.tv-vlaanderen.be/uploadedFi ... NDEREN.pdf
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Mebo870
Lid geworden op: 22 mei 2005, 13:11
Locatie: Laarne

28 jul 2016, 00:23

Het probleem bij deze snertbakken, is dat je er niks mee kan aanvangen om een schotel uit te richten.
Ze beweren wel dat het allemaal poepsimpel is, helaas de realiteit is wat anders, er zit niet eens een zenderlijst in.

Om te beginnen, je hebt een duo lnb lees ik.
Als die van TV Vlaanderen / Canaldigitaal komt (staat op de doos ) kan je die enkel gebruiken op een schotel van 60 cm. Staat er geen TV Vlaanderen of Canaldigitaal op de doos dan is het er een voor een standaard 80 cm schotel, verwarrend he !!!
Dat komt omdat TV Vlaanderen en Canaaldigitaal een duo lnb hebben laten ontwerpen speciaal voor hun schoteltjes van 60 cm, standaard is een schotel 80 cm.
Bij een duo lnb van TV Vlaanderen en Canaaldigitaal staan de koppen dichter bij elkaar.
in de lnb houder (arm) moet de astra 23.5 lnb kop komen te zitten (gezien vanaf de achterkant zit die lnb kop LINKS)
Astra 23.5 is iets zwakker dan de 19.2, bijna alles van TV Vlaanderen zit op de Astra 23.5
De uitzendingen van de transponders voor TV Vlaanderen zijn nu allemaal 8PSK, hierdoor moet de schotel al flink wat signaal (dB) ontvangen om daar beeld uit te halen.
Daarom is het ho zo belangrijk dat die lnb voor de astra 23.5 in het midden van de schotel staat, zodat de schotel optimaal benut wordt en het maximale aan ontvangst word verkregen.
De andere lnb loenst mee en krijgt NOOIT het volle signaal van de satelliet, aangezien astra 19.2 sterker uitzend, wordt dat toch wat gecompenseerd.
Uitrichten dient te gebeuren op de astra 23.5.
Als ik u een tip mag geven, schaf u een satfinder aan (20 €) dat is geen wondermiddel maar een hulpmiddel om de richting en elevatie hoek van de satelliet te vinden.
Een satfinder gaat piepen als er signaal van een satelliet wordt oppikt.


Afbeelding
The key to happiness
Stay away from idiots