CRYPTOGRAMMEN
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Niet slecht gevonden en goed toegelicht chérie maar in mijn "antieke" tijd was de pen nog niet uitgevonden, ik zou een pen ook niet meteen als "gereedschap" beschouwen, eerder als "gerief" "Pen" is dus niet juist.chérie schreef:Lotte 4 p
socrates 4 p
FOPPEN? (pen=gereedschap, foppen=een oor aannaaien of voor de gek houden, en als men dat deed, zou het wel kunnen dat onze geschiedenis anders was)
In de opgave is ook sprake van een "klein oortje" (dichterlijke vrijheid).
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
dat aannaien is natuurlijk helemaal figuurlijk bedoeld lotte, dus maar niet voort in die richting zoeken. Hoe jij bij die goden uitkomt is mij een raadsel maar het is wel een bruikbare denkpiste.lotte schreef:KWEZEL ?
gereedschap - ezel
klein oortje - oor
een oortje aannaaien - iemand te kijk zetten als een ezel met de link naar ezelsoren en de wedstrijd tussen de goden Pan en Apollo
-
Anderzijds wordt een ezel dan weer niet als een dommerik beschouwd, een ezel "stoot zich immers geen twee keer aan dezelfde steen." Maat het spoor van de goden is de te volgen denkpiste, een oortje is, behalve een klein orgaan, ook een woord, dat verkleinen zou ook kunnen bestaan uit het weglaten van een aantal letters. Meer hulp kan ik voorlopig niet aanbieden.lotte schreef:Hoelang ezels(oren) al worden beschouwd als een teken van domheid, blijkt uit een verhaal uit de Metamorphosen van Ovidius (43 v.Chr. - 17 n.Chr.). Dat verhaal gaat over een wedstrijd tussen de goden Pan en Apollo.
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
RAKEL ? = gereedschap.
met een klein oortje eraan, hier dan slechts de O , wordt het ORAKEL.
Waren de goden er niet bij betrokken was ik daar nooit gaan zoeken.
In antieke tijden maakte men wel gebruik van orakels om de toekomst te voorspellen.
Nu afwachten of dit klopt.
met een klein oortje eraan, hier dan slechts de O , wordt het ORAKEL.
Waren de goden er niet bij betrokken was ik daar nooit gaan zoeken.
In antieke tijden maakte men wel gebruik van orakels om de toekomst te voorspellen.
Nu afwachten of dit klopt.
-
Het gebruik van het oortje in de opgave is het gevolg van een te grote dichterlijke vrijheid die ik mezelf hier toekende, Ik wil dat even bijsturen want toch een ongebruikelijke manier in het crypteren.
ik wilde het "woord" oor verkleinen tot "O" zijnde voor de gelegenheid dus een deel van het woord oor.
Nu blijft nog enkel het "gereedschap" te zoeken dat in Socrates tijd, veel werd gebruikt. Succes !
ik wilde het "woord" oor verkleinen tot "O" zijnde voor de gelegenheid dus een deel van het woord oor.
Nu blijft nog enkel het "gereedschap" te zoeken dat in Socrates tijd, veel werd gebruikt. Succes !
-
Sorry Reini, ik ben slechtziende en zie maar een deel van een pagina per keer. Ik had jouw inzending dus inderdaad nog niet gezien en ze was dan nog correct ook. Het orakel heeft dus gesproken, goed gevonden reini, proficiat.
-
Ik ben een bemoeial dat weet ik, maar ik zou ijssla in dit geval niet goedkeuren; Immers in de opgave gaat het niet over de aard of de samenstelling van de groente maar over de vorm, ik denk dan dat bv; een tomaat vanwege haar vorm veel makkelijker zou glijden dan een sla. helaas is die tomaat een "t" te lang.lotte schreef:IJssla ?
gladde ondergrond - ijs
-
lotte - Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Dacht enkel aan het verband met de gladde ondergrond omdat het toch een crypto is,socrates schreef:Ik ben een bemoeial dat weet ik, maar ik zou ijssla in dit geval niet goedkeuren; Immers in de opgave gaat het niet over de aard of de samenstelling van de groente maar over de vorm, ik denk dan dat bv; een tomaat vanwege haar vorm veel makkelijker zou glijden dan een sla. helaas is die tomaat een "t" te lang.lotte schreef:IJssla ?
gladde ondergrond - ijs