CRYPTOGRAMMEN

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

lotte

13 mei 2017, 21:12

deze keer geen lotje ........

Pulletjes ?

pulle zeggen wij hier in de Vlaanders tot een beker

pulletjes zijn eendekuikens, kun je zeker niet uitdrinken :wink:

socrates

13 mei 2017, 21:31

lotte schreef:deze keer geen lotje

Pulletjes ?

Nee Lotte, het "Vlaamsch is een wonderschone tale" maar het Westvlaams is daar toch maar een variante van. Pulletje, hoe mooi het woord ook is, als crypto voor drinkbeker, kunnen we helaas niet goedkeuren. Immers bv. in Antwerpen gaan ze dat lezen als een pull-overtje of een "débardeureke" ook Franstaligen zouden dat eerder herkennen als een wollen truitje dan als een drinkgerei.
Maar je hebt het al vaker bewezen lotte, dat...de aanhouder wint. Deurdoene, wrochten ! :wink:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

lotte

13 mei 2017, 21:48

[quote="socrates"][quote="lotte"]deze keer geen lotje

Pulletjes ?

pulletjes zijn eendekuikens, kun je zeker niet uitdrinken :wink:[/quote]

Nee Lotte, het "Vlaamsch is een wonderschone tale" maar het Westvlaams is daar toch maar een variante van. Pulletje, hoe mooi het woord ook is, als crypto voor drinkbeker, kunnen we helaas niet goedkeuren. Immers bv. in Antwerpen gaan ze dat lezen als een pull-overtje of een "débardeureke" ook Franstaligen zouden dat eerder herkennen als een wollen truitje dan als een drinkgerei.
Maar je hebt het al vaker bewezen lotte, dat...de aanhouder wint. Deurdoene, wrochten ! :wink:[/quote]

denk gaarne genoeg verder maar morgen concert in Knokke met een sennetvriend en gage ik volg het verloop op de Iphone ,
7

socrates

13 mei 2017, 21:52

lotte schreef:
socrates schreef:
lotte schreef:deze keer geen lotje

Pulletjes ?

Maar je hebt het al vaker bewezen lotte, dat...de aanhouder wint. Deurdoene, wrochten ! :wink:
denk gaarne genoeg verder maar morgen concert in Knokke met een sennetvriend en gage ik volg het verloop op de Iphone ,
7
"
Jeune joen mo in Knokke en doe ze de complementen van Sennet in ' t Zwin

Reini

14 mei 2017, 08:50

BLOEMKELK ?

Voor ons, mensen te moeilijk om uit te drinken, eerder iets voor kleine beestjes, mijn gedacht.
Een kelk wordt ook soms wel beker genoemd.

socrates

14 mei 2017, 10:11

Uit zo"n bekertje is het moeilijk drinken (9)nw..

Wat een pracht van een drinkbeker is dat Reini; een kelk waaruit de fee haar godendrankje kan opzuigen.
Je vergeet helaas dat de opgave het over een beker(tje) heeft en dat verkleinwoord staat daar uiteraard niet toevallig.
Wel een mooie gedachte die bloemkelk als beker, ze komt onze dorre rubriek wat opfleuren.

Afbeelding

Reini

14 mei 2017, 10:44

Ja socrates, zeker als er mooie bos bloemen bij gezet wordt.
Krijg ik toch nog een bloemetje voor moederdag , thanks !
👍

Reini

14 mei 2017, 13:09

Het moet klein zijn, dus maar proberen met
OOGDOUCHE, waar je moeilijk uit kan drinken.

socrates

14 mei 2017, 16:55

Reini schreef:Het moet klein zijn, dus maar proberen met
OOGDOUCHE, waar je moeilijk uit kan drinken.
Ja knap gevonden Reini, maar daar zou je desnoods ook nog kunnen uit drinken; Uit het "bekertje" dat we zoeken kan geen normaal gebouwd mens drinken.(is een tip)
Het verkleinwoord niet vergeten ?

Reini

14 mei 2017, 17:03

Ja knap gevonden Reini, maar daar zou je desnoods ook nog kunnen uit drinken; Uit het "bekertje" dat we zoeken kan geen normaal gebouwd mens drinken.(is een tip)

Neen, maar oogdouche is al klein op zich, u zoekt dus naar een 'je' of 'tje'
allez dan : DWERGKOPJE.
Uit het hoofdje van een dwerg kan je moeilijk drinken.

socrates

14 mei 2017, 17:07

Reini schreef:Ja knap gevonden Reini, maar daar zou je desnoods ook nog kunnen uit drinken; Uit het "bekertje" dat we zoeken kan geen normaal gebouwd mens drinken.(is een tip)

Neen, maar oogdouche is al klein op zich, u zoekt dus naar een 'je' of 'tje'
allez dan : DWERGKOPJE.
Nee ik zoek naar wat er achter de cryptische vermomming zit. Het verkleinwoord heb ik niet gebruikt om het te vinden woord langer te maken of om de opgave moeilijker te maken maar omdat 'het te vinden naamwoord meestal als een verkleinwoord (met JE = tip) wordt gebruikt.

chérie

14 mei 2017, 20:04

HEUPTASJE? (daar zie ik een normaal gebouwde mens niet direct uit drinken als het op zijn heup hangt)
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren

Reini

14 mei 2017, 20:16

BAKBLIKJE ?
Daar drinkt geen enkel mens uit, zou overlopen. :)

socrates

14 mei 2017, 20:24

Sorry dames, jullie blijven te letterlijk bij het "drinken" vermits geen normaal mens eruit zou kunnen drinken kunnen jullie dat idee best loslaten. de functie van deze "beker" kan totaal anders zijn dan wat men van een beker verwacht.

Reini

14 mei 2017, 20:28

Ik ben me daar terdege van bewust, maar bakblikje en heuptasje zijn al wel redelijk cryptisch. Toch ?
Maar vroeg of laat komen we d'r, laat Lotte maar eens hier komen, je gaat wat zien !