Wiskundige problemen en probleempjes 2
-
sloeberkebebo - Lid geworden op: 04 dec 2007, 13:51
- Locatie: Roeselare
Goede avond meester en klasgenoten ,
4) Een man metst een muurtje in zes uur; een vluggere man doet
het in 2 uur. Hoelang duurt het als ze samen metsen?
Ik doe een poging : Samen 1 uur 30 min.
Groetjes
Sloeber
4) Een man metst een muurtje in zes uur; een vluggere man doet
het in 2 uur. Hoelang duurt het als ze samen metsen?
Ik doe een poging : Samen 1 uur 30 min.
Groetjes
Sloeber
Meten is weten - Carpe diem
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
- Locatie: Vlaams-Brabant
goede avond aan de VIER regelmatige leerlingen,
vervolg evaluatie:
vraag 6) lotte ok,
in beide glazen is de vreemde hoeveelheid dezelfde,
zoals je schreef, nml 9,09 of afgerond 9,1.
Opletten voor typfoutje.
vraag 3) pastoor -ok,
mooi algemeen aangetoond
vraag 4) sloeberkebebo - ok
ik weet niet hoe je redeneerde -
hier een methode voor iedereen.
Na één uur heeft werkman een, 1/6 van de muur gemetst
en werkman twee, 1/2 van de muur;
samen 1/6 + 1/2 = 1/6 + 3/6 = 4/6 of 2/3 van de muur.
Om een ganse muur te hebben moeten we
2/3 vermenigvuldigen met 3/2; zo vinden we 6/6 of 1.
Dus moeten we ook dat ene uur dat ze al bezig zijn
vermenigvuldigen met 3/2;
dat geeft 3/2 uur of 1 uur en 30 minuten.
Goed sloeberkebebo.
vraag 1) troontje - ok,
juist aangetoond ook.
vier leerlingen, twee dagen, geeft acht juiste resultaten.
Mooi.
Blijven over: vragen 8 en 9.
Denk aan de 24-uur-regel.
zeker tot morgen?
denook
vervolg evaluatie:
vraag 6) lotte ok,
in beide glazen is de vreemde hoeveelheid dezelfde,
zoals je schreef, nml 9,09 of afgerond 9,1.
Opletten voor typfoutje.
vraag 3) pastoor -ok,
mooi algemeen aangetoond
vraag 4) sloeberkebebo - ok
ik weet niet hoe je redeneerde -
hier een methode voor iedereen.
Na één uur heeft werkman een, 1/6 van de muur gemetst
en werkman twee, 1/2 van de muur;
samen 1/6 + 1/2 = 1/6 + 3/6 = 4/6 of 2/3 van de muur.
Om een ganse muur te hebben moeten we
2/3 vermenigvuldigen met 3/2; zo vinden we 6/6 of 1.
Dus moeten we ook dat ene uur dat ze al bezig zijn
vermenigvuldigen met 3/2;
dat geeft 3/2 uur of 1 uur en 30 minuten.
Goed sloeberkebebo.
vraag 1) troontje - ok,
juist aangetoond ook.
vier leerlingen, twee dagen, geeft acht juiste resultaten.
Mooi.
Blijven over: vragen 8 en 9.
Denk aan de 24-uur-regel.
zeker tot morgen?
denook
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
- Locatie: Hoeselt, White House
Vraag 9) Waar of niet waar? (+ waarom of waarom niet?)
Als in een bak 100 kg aardbeien liggen, en een onderzoek toont aan dat ze voor 99% uit water bestaan; dan zal, als we de massa indrogen tot we nog 50 kg hebben, het watergehalte nu 98% zijn.
Het is waar.
Voor het indrogen: 100 kg aardbeien = 1 kg vrucht + 99 kg water of 99 % water.
Na het indrogen: 50 kg aardbeien = 1 kg vrucht + 49 kg water of 98 % water.
Als in een bak 100 kg aardbeien liggen, en een onderzoek toont aan dat ze voor 99% uit water bestaan; dan zal, als we de massa indrogen tot we nog 50 kg hebben, het watergehalte nu 98% zijn.
Het is waar.
Voor het indrogen: 100 kg aardbeien = 1 kg vrucht + 99 kg water of 99 % water.
Na het indrogen: 50 kg aardbeien = 1 kg vrucht + 49 kg water of 98 % water.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
lotte - Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
- Locatie: Tielt
Beste denook en iedereen, een goeie avond
9) Waar of niet waar? (+ waarom of waarom niet?)
Als in een bak 100 kg aardbeien liggen, en een onderzoek toont
aan dat ze voor 99% uit water bestaan;
dan zal, als we de massa
indrogen tot we nog 50 kg hebben, het watergehalte nu 98% zijn.
De bak van 100kg bevat dus 99kg water en 1kg aardbeien
Ervan uitgaande dat alleen het water verdampt blijft het aantal kg van het fruit gelijk en is van de 50 kg dus 49kg water = 98% van de 50 kg
9) Waar of niet waar? (+ waarom of waarom niet?)
Als in een bak 100 kg aardbeien liggen, en een onderzoek toont
aan dat ze voor 99% uit water bestaan;
dan zal, als we de massa
indrogen tot we nog 50 kg hebben, het watergehalte nu 98% zijn.
De bak van 100kg bevat dus 99kg water en 1kg aardbeien
Ervan uitgaande dat alleen het water verdampt blijft het aantal kg van het fruit gelijk en is van de 50 kg dus 49kg water = 98% van de 50 kg
-
sloeberkebebo - Lid geworden op: 04 dec 2007, 13:51
- Locatie: Roeselare
![Afbeelding](http://forumimages.seniorennet.be/sloeberkebebo/248-20090911-0c7520.jpg)
mvg Sloeber
Meten is weten - Carpe diem
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
- Locatie: Vlaams-Brabant
goede avond iedereen,
het is weer geklaard, in een minimum van tijd.
Vlugger kon niet ...
Tien oefeningen en (-spijtig-) maar vier leerlingen,
die per dag maar één oefening mogen oplossen.
Dat deden ze perfect.
Dus zijn ook de laatste twee oefeningen meteen juist:
vraag 9 pastoor (+ lotte) zie verder - ok
vraag 8 lotte - ok.
Twee opmerkingen nog:
1) zeer sympathiek, iedereen liet vraag 8 tot de laatste.
Het was ook de allergemakkelijkste;
zou een nieuwe leerling(e) ze niet oplossen? - neen dus.
2) nog eens de 24-uur regel.
Ik vernoem het nog maar eens, met reden voor gisteren.
woensdag, lotte 21:21 en pastoor 21:23
donderdag, lotte 21:22 (-zoals het hoort-),
pastoor 21:16 ... een beetje te vroeg
en lotte is een daardoor beetje benadeeld.
We maken er absoluut geen drama van,
integendeel.
Alhoewel, toch sympathieker als iedereen wat oplet.
Tot dinsdag ...
denook
het is weer geklaard, in een minimum van tijd.
Vlugger kon niet ...
Tien oefeningen en (-spijtig-) maar vier leerlingen,
die per dag maar één oefening mogen oplossen.
Dat deden ze perfect.
Dus zijn ook de laatste twee oefeningen meteen juist:
vraag 9 pastoor (+ lotte) zie verder - ok
vraag 8 lotte - ok.
Twee opmerkingen nog:
1) zeer sympathiek, iedereen liet vraag 8 tot de laatste.
Het was ook de allergemakkelijkste;
zou een nieuwe leerling(e) ze niet oplossen? - neen dus.
2) nog eens de 24-uur regel.
Ik vernoem het nog maar eens, met reden voor gisteren.
woensdag, lotte 21:21 en pastoor 21:23
donderdag, lotte 21:22 (-zoals het hoort-),
pastoor 21:16 ... een beetje te vroeg
en lotte is een daardoor beetje benadeeld.
We maken er absoluut geen drama van,
integendeel.
Alhoewel, toch sympathieker als iedereen wat oplet.
Tot dinsdag ...
denook
-
pastoor - Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
- Locatie: Hoeselt, White House
Meester Denook,
Nog eens de 24-uur regel.
Ik vernoem het nog maar eens, met reden voor gisteren.
woensdag, lotte 21:21 en pastoor 21:23
donderdag, lotte 21:22 (-zoals het hoort-),
pastoor 21:16 ... een beetje te vroeg
en lotte is een daardoor beetje benadeeld.
Ik blijf binnen de 24-uur regel (zo heb ik die altijd geïnterpreteerd).
Dinsdag 21.15.
Woensdag 21.23.
Donderdag 21.16.
Nog eens de 24-uur regel.
Ik vernoem het nog maar eens, met reden voor gisteren.
woensdag, lotte 21:21 en pastoor 21:23
donderdag, lotte 21:22 (-zoals het hoort-),
pastoor 21:16 ... een beetje te vroeg
en lotte is een daardoor beetje benadeeld.
Ik blijf binnen de 24-uur regel (zo heb ik die altijd geïnterpreteerd).
Dinsdag 21.15.
Woensdag 21.23.
Donderdag 21.16.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
-
sloeberkebebo - Lid geworden op: 04 dec 2007, 13:51
- Locatie: Roeselare
Hier een adres voor een vector tekenprogramma :
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... pe+tekenen
Veel teken genot ............
Groetjes
Sloeber
http://www.gratissoftwaresite.nl/downlo ... pe+tekenen
Veel teken genot ............
Groetjes
Sloeber
Meten is weten - Carpe diem
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
- Locatie: Vlaams-Brabant
een goede zaternamiddag aan iedereen,
1) een blij weerzien van oomski
mag ik zeggen dat ik me (-nu gezien nodeloos-)
een beetje ongerust maakte
2) de 24-uur-regel.
Ik had in mijn hoofd een andere interpretatie als deze van pastoor.
Ik zie in dat zijn omspringen met de regel BETER is en zo gaan we hem
dan ook verder gebruiken.
Mijn bedoeling was: tussen twee oplossingen van een leerling moet
steeds minimum 24 uur liggen.
Pastoor interpreteert beter en gemakkelijker te onthouden.
voorbeeld
eerste antwoord: dinsdag 21:25
tweede antwoord: woensdag 22:15, en dan
derde antwoord: donderdag 21:30, want meer dan 48 uur na dinsdag.
Doen we het allemaal zo ...
vertrekkend van je EERSTE tijd, en dan + 24, + 24 ...
3) Ik vind het fijn hoe de leerlingen elkaar aanvullen en aanmoedigen.
Houden we het zo; hier speelt de tijd niet de minste rol.
4) een speciaal dankwoordje aan sloeberkebebo voor zijn tekeningen.
Oefeningen die al zijn opgelost en waar geen figuur werd gevraagd,
mogen altijd van een 'verduidelijkende' figuur worden voorzien.
Doe maar sloeberkebebo.
en nu ... echt tot dinsdag van mijnentwege,
denook
1) een blij weerzien van oomski
mag ik zeggen dat ik me (-nu gezien nodeloos-)
een beetje ongerust maakte
2) de 24-uur-regel.
Ik had in mijn hoofd een andere interpretatie als deze van pastoor.
Ik zie in dat zijn omspringen met de regel BETER is en zo gaan we hem
dan ook verder gebruiken.
Mijn bedoeling was: tussen twee oplossingen van een leerling moet
steeds minimum 24 uur liggen.
Pastoor interpreteert beter en gemakkelijker te onthouden.
voorbeeld
eerste antwoord: dinsdag 21:25
tweede antwoord: woensdag 22:15, en dan
derde antwoord: donderdag 21:30, want meer dan 48 uur na dinsdag.
Doen we het allemaal zo ...
vertrekkend van je EERSTE tijd, en dan + 24, + 24 ...
3) Ik vind het fijn hoe de leerlingen elkaar aanvullen en aanmoedigen.
Houden we het zo; hier speelt de tijd niet de minste rol.
4) een speciaal dankwoordje aan sloeberkebebo voor zijn tekeningen.
Oefeningen die al zijn opgelost en waar geen figuur werd gevraagd,
mogen altijd van een 'verduidelijkende' figuur worden voorzien.
Doe maar sloeberkebebo.
en nu ... echt tot dinsdag van mijnentwege,
denook
-
denook - Lid geworden op: 20 aug 2006, 13:25
- Locatie: Vlaams-Brabant
goede avond iedereen,
normaal moest hier nu een eerste 'nieuwe-leerstof-les' komen
voor het nieuwe schooljaar.
Ik wist niet helemaal scherp meer waarover we het hier vorig jaar
zoal hadden.
Overliep voor mezelf gans het jaar en vond dat we aardig wat
bijleerden. Dat 'overlopen' nam wel wat tijd in beslag.
In plaats van direct met nieuwe leerstof te beginnen, geef ik
een samengebald overzicht met data en bladzijden.
Vlijtige leerlingen krijgen dan twee weken de tijd om te herhalen...
blz 20 - di 9 sept: les 1 vergelijkingen
blz 22 - di 23 sept: les 2 vergelijkingen
blz 23 - di 7 okt - vraagstukken als toepassingen vergelijkingen
blz 26 - di 21 okt - vervolg vraagstukken als ...
blz 29 - di 11 nov - de vierkantsvergelijking
blz 31 - di 25 nov - vervolg vierkantsvergelijking
blz 35 - di 9 dec - de bikwadratische vergelijking
blz 40 - di 6 jan - vraagstukken met vierkantsvergelijkingen
blz 43 - di 20 jan - punten en rechten - les 1
blz 45 - di 3 feb - punten en rechten - les 2
blz 47 - di 17 feb - punten en rechten - les 3
blz 50 - di 10 maa - punten en rechten - les 4
blz 54 - woe 25 maa - punten en rechten - les 5
blz 57 - woe 22 apr - laatste les punten en rechten
blz 60 - di 5 mei - combinatieleer (-zonder herhalingen-)
blz 63 - di 19 mei - combinatieleer - les 2 - (met herhalingen)
blz 65 - di 2 juni - combinatieleer - les 3
blz 67 - di 16 juni - Bernoulli-experiment en binomiale verdeling
een ganse boterham, als je 't mij vraagt,
tot volgende week voor een tweede reeks problemen en probleempjes,
denook
normaal moest hier nu een eerste 'nieuwe-leerstof-les' komen
voor het nieuwe schooljaar.
Ik wist niet helemaal scherp meer waarover we het hier vorig jaar
zoal hadden.
Overliep voor mezelf gans het jaar en vond dat we aardig wat
bijleerden. Dat 'overlopen' nam wel wat tijd in beslag.
In plaats van direct met nieuwe leerstof te beginnen, geef ik
een samengebald overzicht met data en bladzijden.
Vlijtige leerlingen krijgen dan twee weken de tijd om te herhalen...
blz 20 - di 9 sept: les 1 vergelijkingen
blz 22 - di 23 sept: les 2 vergelijkingen
blz 23 - di 7 okt - vraagstukken als toepassingen vergelijkingen
blz 26 - di 21 okt - vervolg vraagstukken als ...
blz 29 - di 11 nov - de vierkantsvergelijking
blz 31 - di 25 nov - vervolg vierkantsvergelijking
blz 35 - di 9 dec - de bikwadratische vergelijking
blz 40 - di 6 jan - vraagstukken met vierkantsvergelijkingen
blz 43 - di 20 jan - punten en rechten - les 1
blz 45 - di 3 feb - punten en rechten - les 2
blz 47 - di 17 feb - punten en rechten - les 3
blz 50 - di 10 maa - punten en rechten - les 4
blz 54 - woe 25 maa - punten en rechten - les 5
blz 57 - woe 22 apr - laatste les punten en rechten
blz 60 - di 5 mei - combinatieleer (-zonder herhalingen-)
blz 63 - di 19 mei - combinatieleer - les 2 - (met herhalingen)
blz 65 - di 2 juni - combinatieleer - les 3
blz 67 - di 16 juni - Bernoulli-experiment en binomiale verdeling
een ganse boterham, als je 't mij vraagt,
tot volgende week voor een tweede reeks problemen en probleempjes,
denook