CRYPTOGRAMMEN
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Ja zo kunnen we nog wel een tijdje door-orgelen maar tot nog toe hoor ik er niet veel muziek uitkomen.lotte schreef:Draaiorgel ?
die zie je ook maar in een musea
Pijpen ligt wel dichter bij de oplossing dan draaien.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Ja uit de heel oude tijd dan, zou van Arabische oorsprong zijn en eerst waren de Roomse pausen daar absoluut niet voor te vinden, later is dat instrument vereenzelvigd met de kerk.Maar je zal anders moeten pijpen om de twee punten te krijgen reini. Laughing
Ik rook regelmatig een waterpijp. Goed zo ?
Dat grassprietje van Cherie kwam gisteravond ook in mij op.
Zoals alle nonnen in een klooster samen menstrueerden, beginnen onze breinen ook simultaan te werken.
Ik doe er nog eentje : BLAASPIJP?
Die maakt ook wel enig geluid.
Ik rook regelmatig een waterpijp. Goed zo ?
Zoals alle nonnen in een klooster samen menstrueerden, beginnen onze breinen ook simultaan te werken.
-
Dat "gebroebel" van een waterpijp zou ik toch geen muziek noemen hoor, al zit je dus met het pijpen veel dichter bij de oplossing dan met het draaien van een orgel. In elk geval maakt mijn object veel meer geluid dan een waterpijp.Reini schreef:Ja uit de heel oude tijd dan, zou van Arabische oorsprong zijn en eerst waren de Roomse pausen daar absoluut niet voor te vinden, later is dat instrument vereenzelvigd met de kerk.Maar je zal anders moeten pijpen om de twee punten te krijgen reini. Laughing
Ik rook regelmatig een waterpijp. Goed zo ?![]()
Zoals alle nonnen in een klooster samen menstrueerden, beginnen onze breinen ook simultaan te werken.![]()
-
Staat het woord "pijp" hier voor pijp zoals in "Pijp en toebak" van Timmermans of betekent het buis of fluit ?lotte schreef:Kabelbaspijp ?
De pijp bevat drie gaatjes die onmiskenbaar van menselijke makelij zijn. ... direct materieel bewijs als synoniem met het ontstaan van muziek beschouwd. ...
We gaan hier blijkbaar nog veel te weten komen over allerhande pijpen. Waartoe cryptiek al niet leiden kan;
-
Vertaald naar alledaags Nederlands zou dat een "lippenpijp" zijn, kan best maar is toch nog geen twee punten waard. Van het "orgelen" zijn we nu bij het pijpen beland; waar gaat dit eindigen.lotte schreef:nog een pijp![]()
Labiaalpijp
Pijp die als een blokfluit of een scheidsrechtersfluitje wordt aangeblazen.
-
Ik ben alleszins een gegadigde voor die muziek en kijk misschien eens even op You tube hoeveel liefhebbers van klassiek orgel er nog wel zijn. Maar we zijn nog steeds op zoek naar het juiste object.lotte schreef:en de combinatie ervan dan![]()
orgelpijpen ?
minder gegadigden voor die muziek maar bestaat toch nog
-
We hebben het "orgelpad" al een tijdje verlaten, ik zou dus geen orgelsoorten meer opzoeken, dat leidt niet tot een oplossing van deze crypto lotte.lotte schreef:Trekorgels?
die zijn uit het straatbeeld verdwenen
PS: Bepaalde orgelsoorten werkten eigenlijk grotendeels zoals een computer, het muziekstuk was geponst op kartonnen banden en het mechanische systeem bediende vaak een echt orkest van diverse instrumenten.
-
chérie - Lid geworden op: 16 apr 2008, 14:52
als je 'muziek' en 'instrument' een beetje breder moet bekijken...
STOOMTREIN? (maakte ook een speciaal geluid en dat hoor je nu niet meer omdat hij niet meer rijdt, behalve in attraktieparken, en hij werd uitgevonden in 1804 door Richard Trevithick)
STOOMTREIN? (maakte ook een speciaal geluid en dat hoor je nu niet meer omdat hij niet meer rijdt, behalve in attraktieparken, en hij werd uitgevonden in 1804 door Richard Trevithick)
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren
-
Ja sorry ik had dat duidelijk moeten maken. Stoom is wel een nieuw gegeven in de zoektocht.chérie schreef:was dit ook fout?chérie schreef:STOOMORGEL? (werd stoom ingeblazen ipv lucht en raakte in begin 20ste eeuw in onbruik)