CRYPTOGRAMMEN
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Dit had ik nu toch niet zo snel verwacht, ik dacht dat het cryptisch genoeg was, waar moet ik ze nog blijven halen ?Reini schreef:BLAUWVOET ?
Strijdlied der zeelui . Vliegt de blauwvoet , storm op zee. Later overgenomen door studenten.
Als ik goed ben ingelicht was het wel geen strijdlied van zeelui maar van de Vlaamse Katholieke hoogstudenten . De tekst kwam al in 1875 uit de pen van Albrecht Rodenbach .De "muziek" werd bewust met de notering van een stijdlied gecomponeerd.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Dat klopt helemaal socrates.
Rodenbach haalde zijn inspiratie voor de tekst van dit lied bij de roman "de Kerels van Vlaanderen " van Hendrik Conscience. Daaruit werd ook de strijdkreet " Vliegt de Blauwvoet? Storm op zee! " ontleend. Deze roman is het verhaal van de strijd tussen de Kerels, zeelui die zich ook Blauwvoeten noemden, en de Isengrims.
Rodenbach haalde zijn inspiratie voor de tekst van dit lied bij de roman "de Kerels van Vlaanderen " van Hendrik Conscience. Daaruit werd ook de strijdkreet " Vliegt de Blauwvoet? Storm op zee! " ontleend. Deze roman is het verhaal van de strijd tussen de Kerels, zeelui die zich ook Blauwvoeten noemden, en de Isengrims.
-
Gast
Even terzijde :
Voor wie werkelijk alles wil weten over de " blauwvoet " in al zijn betekenissen/verschijningen is er het jaarboek 2015 van de " Vereniging voor het onderwijs in de biologie, de milieuleer en de gezondheidseducatie - vzw ".
Hierbij het bewuste artikel in pdf-formaat.
Het vraagt enige tijd en moed om te verorberen maar na lectuur weet u er dan ook alles van
Welke vogel is de mysterieuze blauwvoet ?
Voor wie werkelijk alles wil weten over de " blauwvoet " in al zijn betekenissen/verschijningen is er het jaarboek 2015 van de " Vereniging voor het onderwijs in de biologie, de milieuleer en de gezondheidseducatie - vzw ".
Hierbij het bewuste artikel in pdf-formaat.
Het vraagt enige tijd en moed om te verorberen maar na lectuur weet u er dan ook alles van
Welke vogel is de mysterieuze blauwvoet ?
-
Reini - Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Zou mogelijk toch een echte vogel zijn, nl. de visarend.
Die zou blauwachtige poten hebben.
Het zou verklaren waarom men er moedige kerels aan koppelde ; de vogel vliegt als er storm is, om zo vis te vangen, daar moet je ferm en sterk voor zijn.
Die zou blauwachtige poten hebben.
Het zou verklaren waarom men er moedige kerels aan koppelde ; de vogel vliegt als er storm is, om zo vis te vangen, daar moet je ferm en sterk voor zijn.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Feit is in elk geval dat al in 1875 Vlaamssprekende studenten aan de Leuvense Universiteit hebben mogen studeren maar dat het tot na mei 68 heeft geduurd voor Leuven-Vlaams tot stand kwam. De Blauwoet was als hij al heeft bestaan, dan toch zeker geen snelle vlieger. 
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.