ZOEKTOCHT IN ONS LANDJE
-
niavlys - Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:08
Het beeldje heet " het Lieverdje" is van Carel Kneulman en staat op het Spui in Amsterdam sinds 1959 of 1960, ik heb hierover twee jaartallen gevonden. Het is in 2012 omvergereden met een aanrijding en terug geplaatst.Wie meer wil weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Lieverdje
-
Valentijn65 - Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:57
Hartstikke goed Niavlys!
Maar eerlijk is eerlijk, het verdient een aanvulling op jouw verhaal:
Wikipedia:
PROVO
In de jaren zestig werd het door de sigarettenfabriek gesponsorde beeldje het trefpunt van de "anti-rookmagiër" Robert Jasper Grootveld en zijn aanhang. Koosje Koster deelde er krenten uit, wat de Amsterdamse politie zag als een provocatie. De onbeheerste reacties van de "kippen" leidden weer tot provocaties, en zo ontstond rond het Lieverdje de beweging Provo. Grootveld verklaarde later dat hij van de confrontaties met de politie soms een "manische euforie" over zich heenkreeg. Eind 1966 werd het stil rondom het Lieverdje.
Vergis je niet, als bovenstaande alinea niet zo van belang was geweest, was 'het Lieverdje' wsl niet eens opgenomen in Wikipedia!
Overigens staat het op een bijzondere plaats, midden in de stad, kijkend naar de Atheneum Boekhandel, de caféetjes Hoppe, de Zwart en Luxembourg, naast het Begijnhof en vrijwel naast de Kalverstraat.
Toch knap van Niavlys!
Het beeld werd regelmatig feestelijk aangekleed, maar ook beklad en zelfs een keer gekidnapped
Maar eerlijk is eerlijk, het verdient een aanvulling op jouw verhaal:
Wikipedia:
PROVO
In de jaren zestig werd het door de sigarettenfabriek gesponsorde beeldje het trefpunt van de "anti-rookmagiër" Robert Jasper Grootveld en zijn aanhang. Koosje Koster deelde er krenten uit, wat de Amsterdamse politie zag als een provocatie. De onbeheerste reacties van de "kippen" leidden weer tot provocaties, en zo ontstond rond het Lieverdje de beweging Provo. Grootveld verklaarde later dat hij van de confrontaties met de politie soms een "manische euforie" over zich heenkreeg. Eind 1966 werd het stil rondom het Lieverdje.
Vergis je niet, als bovenstaande alinea niet zo van belang was geweest, was 'het Lieverdje' wsl niet eens opgenomen in Wikipedia!
Overigens staat het op een bijzondere plaats, midden in de stad, kijkend naar de Atheneum Boekhandel, de caféetjes Hoppe, de Zwart en Luxembourg, naast het Begijnhof en vrijwel naast de Kalverstraat.
Toch knap van Niavlys!
Het beeld werd regelmatig feestelijk aangekleed, maar ook beklad en zelfs een keer gekidnapped
Kijk nou!!
-
Valentijn65 - Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:57
'Tuurlijk! En ik maar denken: "Ik kén dit toch!" We wachten met spanning op 't antwoord van Niavlys.
(Is deze foto niet genomen vanuit het Postkantoor?)
(Is deze foto niet genomen vanuit het Postkantoor?)
Kijk nou!!
-
Sita
Nello en Patrasche in Hoboken
Vooral in Japan bekend van het verhaal "A dog of Flanders".
Vooral in Japan bekend van het verhaal "A dog of Flanders".
-
niavlys - Lid geworden op: 01 jan 2014, 12:08
Ik rij graag met auto, camper, of wat dan ook, maar voor water heb ik ook een voorliefde. Volgend week-end een whikycruise naar Hull met enkele vrienden, mijn vrouw blijft rustig thuis. Dus het wordt een rustige cruise.
In welke stad is deze brug gelegen.

In welke stad is deze brug gelegen.

-
Sita
Is deze brug in België te vinden of in Groot-Brittannië?
En ik zou maar niet teveel "whiky" drinken want ik vermoed dat het dan niet zo'n rustige cruise zal worden

En ik zou maar niet teveel "whiky" drinken want ik vermoed dat het dan niet zo'n rustige cruise zal worden