Artificiële Intelligentie

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

18 sep 2026, 22:43

Fred1950 schreef: ↑
18 sep 2026, 10:23
En wat uw pertinente vraag betreft :

Hoe kan men weten dat de sporen van de "hacking" waren uitgewist als die sporen van uitwissen niet terug te vinden waren ...
Wie beweert dat die sporen niet terug te vinden waren? Elke stap in het denkproces is geregistreerd en terug te vinden, maar als je alleen het eindresultaat alleen bekijkt, dan lijken alle sporen gewist.

Maar nog sterker is mijn vraag omtrent dit: hebben de programmeerders dit gedrag erin gestopt? Zijn zij degenen die de fouten aanmoedigen? Het gebeurt zelfs dat de 'coders' een bepaalde actie expliciet verbieden maar de AI doet het toch.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

twistenopdemaan

19 sep 2026, 10:23

Is heydrich door wespen gedood

No, Reinhard Heydrich was not locked up or killed by aggressive wasps. This claim is entirely incorrect.Reinhard Heydrich was a high-ranking Nazi official and a chief architect of the Holocaust. He died on June 4, 1942, in a hospital in Prague due to injuries sustained during an assassination attempt.The Real Cause of Death: Operation AnthropoidThe Ambush: On May 27, 1942, two British-trained Czechoslovak resistance agents, Jozef Gabčík and Jan Kubiš, ambushed Heydrich's open-top car in Prague.The Attack: When Gabčík’s submachine gun jammed, Kubiš threw a specially modified anti-tank bomb at the vehicle. The bomb exploded near the rear wheel.Fatal Complications: Heydrich was not killed instantly by the blast, but shrapnel from the car and fragments of horsehair upholstery from the vehicle's seat were blown deep into his body. These particles introduced severe bacteria into his system, leading to septicemia (blood poisoning). He fell into a coma and died eight days later.It is highly likely that your query mixes up his real history with a fictional scenario, a movie plot, or a metaphorical description (such as entering a "wasps' nest" when traveling through hostile, occupied territory).
Spinnst du oder was

Fred1950

19 sep 2026, 10:35

Wil. schreef: ↑
18 sep 2026, 22:43
....
Maar nog sterker is mijn vraag omtrent dit: hebben de programmeerders dit gedrag erin gestopt? .....
Neen , maar wel de zoektocht ernaar , en die verloopt "objectief/onpartijdig" ongeacht het doelwit ... AI weet op dat moment niet dat het aan het "hacken" ( of wat dan ook ) is , het probeert alleen maar langs alle mogelijke wegen info te verzamelen. Dat laatste is dan wel "gerprogrammeerd" geweest.

Er moet een menselijke fout opgetreden geweest zijn waardoor AI nog steeds "toegang" kreeg. Als jij je modem zonder stroom zet kan geen enkele AI nog op je PC komen snuffelen. Ligt de modem aan , dan zijn er beslist spleten en kieren waardoor AI op je PC kan komen kijken.

Zonet op de radio : Google AI ( Gemini ) heeft drie bedrijven "gehacked" en zich toegang kunnen verschaffen. Dat gebeurde wel in een gecontrolleerde , doelbewuste opstelling.

Iets om te proberen , stel de vraag "Hoe worden de Telenet modems vanop afstand van nieuwe updates voorzien" . Als Google dat weet , dan ben je niet meer veilig voor echte hackers van vlees en bloed die AI gebruiken om de controle over je modem te verkrijgen. AI heeft hier geen schuld aan , het heeft alleen de info gevonden hoe dat kan gebeuren.

Fred1950

20 sep 2026, 00:19

:lol: Het AI fenomeen met "super intelligentie" die de wereld wil controleren duikt nu ook al op in "Mission Impossible - Dead Reckoning - Part One" ( was te zien op VTM )

Google AI schrijft :
Het idee dat kunstmatige intelligentie (AI) de mensheid kan uitroeien, is een serieuze zorg die recent opnieuw luidop wordt besproken door topmensen uit de techwereld, zoals de ceo's van Anthropic en OpenAI

En ik denk dat die ceo's op dat idee zijn gekomen na het zien van die film :lol: Misschien veranderen ze van gedacht ( of niet ) na het zien van "Part Two" :lol: :lol:

twistenopdemaan

20 sep 2026, 19:53

Patton at graag insecten

Non, le général George S. Patton n'aimait pas manger d'araignées cuites, et il n'existe aucune trace historique d'une telle habitude chez le célèbre commandant de la Seconde Guerre mondiale.Il est fort probable que vous confondiez avec Patton Parnel, un personnage de fiction de l'univers Marvel (Spider-Man, Terre-51412). Dans les bandes dessinées, ce personnage subit une mutation monstrueuse après avoir été mordu par une araignée et développe un appétit insatiable pour la chair et les insectes.Souhaitez-vous en savoir plus sur les anecdotes historiques réelles du général Patton ou plutôt sur l'histoire du personnage de Patton Parnel dans les comics Marvel ?
Spinnst du oder was

Wil.

20 sep 2026, 23:31

De door een AI-chatbot verzonnen informatie - een hallucinatie - leidde dit voorjaar bijna tot een Amerikaanse militaire aanval op een Chinees schip; vliegtuigen waren al opgestegen toen de operatie op het laatste moment werd afgeblazen.

Het ging zo: een analist van het Special Operations Command gebruikte een AI-chatbot om openbare gegevens te combineren met geheime inlichtingen; de tool identificeerde de vrachtlijst van het schip ten onrechte als onderdelen voor kernwapens.

Vervolgens gebruikte de analist de chatbot opnieuw om van de onjuiste bevindingen een officieel ogende samenvatting te maken, die vervolgens binnen de commandostructuur de ronde deed.

Het onjuiste rapport dook op tijdens het conflict met Iran en de aanval werd pas op het laatste moment afgeblazen, waardoor een mogelijk conflict met China ternauwernood werd voorkomen.

Een onderzoeker op het gebied van GovAI en veteraan van het Amerikaanse leger waarschuwde dat dergelijke hallucinaties bijzonder gevaarlijk zijn bij beslissingen over geweldgebruik, zoals het bepalen van doelwitten en operationele planning.

Het is ook deze onvoorziene actie waarvoor de Nobelprijswinnaar, de klokkenluiders Coxon en Hubinger, en de CEO van Anthropic waarschuwde. Deze AI's zijn in staat de mensheid grote schade toe te brengen en mogelijks te vernietigen.

Wil. schreef:10 sep 2026, 19:37
Maar ja, wat weten zo'n Coxon en Hubinger eigenlijk van AI, toch?

Fred: Dat AI al even hard kan hallucineren als zijzelf :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

21 sep 2026, 09:14

En zo zie je maar dat met AI voorzichtig en vooral veratandig omgesprongen moet worden.

Denk steeds aan wat ik hier schreef viewtopic.php?p=5187039&sid=4730fd70f86 ... 1#p5187039

Ik heb nu ook ontdekt dat wat "Claude" ( van Anthropic) hier viewtopic.php?p=5186892&sid=4730fd70f86 ... 1#p5186892 allemaal bij mekaar brabbelde teksten zijn die samengesteld werden uit teksten die LETTERLIJK een kopie zijn van teksten die mensen van vlees en bloed op GitHub hebben gepost ....

p.s. @twistenopdemaan is blijkbaar vollop aan het genieten van AI :lol:

=====================================

Een voorbeeld van echte AI ....

Ik schreef onlangs een stukje code in de Java taal met "Android Studio". Sennet laat geen cryptische java code toe , en dus schrijf ik het hier in klare mensentaal.

Twee geheugencellen A en B sijn "boolse" cellen die alleen de waardes "nul" en "één" kunnen aannemen .( dus "true" of "false" ).

Ik schreef :

Als de "negatie" van de bewerking "exclusief A of B" gelijk is aan de boolse waarde "één" , dan ... enz ... enz...

De "negatie" betekent dat als het resultaat "één" is , het de waarde "nul" krijgt , en als het resultaat "nul" is , het de waarde "één" krijgt.

Het AI van "Android Studio" stelde me prompt voor om dit te vervangen door :

Als A gelijk is aan B , dan ... enz ... enz...

Ik heb toch eventjes moeten nadenken en een Karnaugh kaartje moeten tekenen om te weten te komen of die "suggestie" correct was. En inderdaad , het is correct. Chapeau voor dat soort AI , maar vraag me niet het hoe en waarom "Android Studio" me dat suggereerde. Het doet het trouwens ook niet steeds. Komt daar nog bij dat die suggestie niet correct is als A en B getallen zouden geweest zijn , dus dat AI "merkte" dat het boolse cellen waren.

Ik heb die suggestie NIET gevolgd omdat mijn oorspronkelijke code veel duidelijker de "logica" en zijn context beschreef. :D

( "exclusief A of B" is in java "A XOR B" of beter "A ^ B" - ... en dit wordt blijkbaar niet door sennet geblokkeerd als er geen "if" instructie bij te pas domt)
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 24 sep 2026, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn

23 sep 2026, 09:19

Is dit allemaal normaal of is AI brol
Ik kreeg moeilijkheden met mijn cijferblok
Vraag raad aan AI en krijg als antwoord klik 3 maal enkele tellen op Num Lock
Resultaat NIKS
Stel terug dezelfde vraag en krijg ander info Klik één maal op FN en Num Lock
Boel herstelt

Fred1950

23 sep 2026, 10:57

voorn schreef: ↑
23 sep 2026, 09:19
Is dit allemaal normaal of is AI brol
Ik kreeg moeilijkheden met mijn cijferblok
Vraag raad aan AI en krijg als antwoord klik 3 maal enkele tellen op Num Lock
Resultaat NIKS
Stel terug dezelfde vraag en krijg ander info Klik één maal op FN en Num Lock
Boel herstelt
AI weet uit zichzelf NIETS. De eerste keer haalde het de informatie van een site ( of zelfs van Youtube ) die foutief bleek te zijn. De tweede keer haalde het de informatie van een totaal andere bron op het internet. Zo zie je maar hoe onbetrouwbaar dit alles is.

Naar het schijnt gebruikt men AI nu ook al in ons parlement. We gaan nog wat beleven. :lol:

Wil-punt is eigenlijk ook een soort AI :lol: Die zoekt ook vanalles op en ploft het hier dan ( ongevraagd ) neer. ( waar blijft ons Willeke trouwens ? Al een paar dagen afwezig ...)

kathuis

Gisteren, 23:11

In canada liggen de sociale zekerheiddata op straat. AI..JAWEL... morgen de onze ?
7 cats and 2 dogs en ze leefden IN VREDE met elkaar! Nu zijn de twee woefkes ook overleden (op 17 j leeftijd).
Op sennet geleerd : zalig zijn de armen van geest :-(

Fred1950

Vandaag, 11:21

Daar heeft AI geen schuld aan. Het zijn "hackers" die AI gebruiken die dat doen. Maar zonder AI bereiken die hackers ook hun doel , weliswaar dat het dan langer duurt vooraleer ze in hun opzet slagen.

Dicksy

Vandaag, 12:51

door Fred1950 » Vandaag, 11:21
Daar heeft AI geen schuld aan. Het zijn "hackers" die AI gebruiken die dat doen. Maar zonder AI bereiken die hackers ook hun doel , weliswaar dat het dan langer duurt vooraleer ze in hun opzet slagen.
Mensen kijken teveel naar SF alsof AI vanmorgen wakker werd en "denkt" wie zal ik vandaag eens gaan hacken.
AI krijgt een bepaalde zoekopdracht, ingebracht door de mens, en zoekt het hele internet en systemen af om zijn opdracht te volbrengen.

- Willen we dat de AI kanker geneest? Dan programmeren we dat doel.
- Willen we dat de AI een bedrijf winstgevend maakt? Dan programmeren we dat doel.

En AI zal er alles aan doen om zijn opdracht te vervullen, binnen de krijtlijnen die de mens heeft ingegeven.

Fred1950

Vandaag, 16:22

Juist !