Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955

26 nov 2021, 15:22

Misschien moet men eens lezen waar het over gaat- wie heeft het over een "sluiting"?

"Total vraagt een hervergunning aan voor haar raffinaderij (inclusief stoomkraker) Total Raffinaderij Antwerpen (TRA) in de Antwerpse haven. De basisvergunning loopt af op 10 juli 2022. Als de provincie Antwerpen deze vergunning aflevert, dan beschikt Total een eeuwigdurende milieuvergunning. “Een beslissing met zo’n grote impact op milieu en klimaat, verdient een maatschappelijk debat. En de beslissing moet gebaseerd zijn op een stevig onderbouwde milieueffectenrapportage (MER), die alle effecten op het leefmilieu en de volksgezondheid in kaart brengt. Een debat was er niet, en de MER is vluchtig opgesteld“, stelt Tycho Van Hauwaert, beleidsexpert Industrie van Bond Beter Leefmilieu.

Fred1950

26 nov 2021, 15:56

Hopelijk volgt na de wereldwijde "steenkool boycot" de "petroleum boycot". Begrijp me niet verkeerd, de petroleum als brandstof is te bannen, niet de de petroleum als grondstof. Uiteindelijk zal men wereldwijd eisen moeten stellen wat de uitstoot van die raffinaderijen betreft, helaas, daar zit een fantastisch zware lobby achter, en niet in het minst een Amerikaanse met in hun slipstream de Arabische olie producenten.

voorn

26 nov 2021, 16:00

Vandaag op KanaalZ een proces dat werkt met reusachtige warmtepompen.
En alzo een groot deel van de CO2 kan verwerken.

Fred1950

26 nov 2021, 16:45

Bedoelt ge wat men over QPinch vertelde ? :) Oeffff .... ik dacht men al mijn idee had gestolen .... :lol: ( dat zou nog een stapke verder gaan )

voorn

26 nov 2021, 16:50

Borlealis zou die Q Pinch installatie al gekocht hebben.

https://www.google.com/search?q=Qpinch+ ... WgvyypJ3tM

Fred1950

26 nov 2021, 17:17

Vor mij is dat QPinch systeem niet echt "super". Het temperatuurverschil tussen "in" en "out" is klein, en men gebruikt hiervoor een chemisch proces ( welk dat is , is mij niet bekend ).

voorn

26 nov 2021, 18:35

Hoeveel kan dit systeem verwerken
Een raffinage met 2 kraakeenheden bezit 20 ovens en 3 ketelhuizen

Fred1950

26 nov 2021, 23:14

voorn schreef:
26 nov 2021, 18:35
Hoeveel kan dit systeem verwerken
Een raffinage met 2 kraakeenheden bezit 20 ovens en 3 ketelhuizen
Vergeet niet, het verwerkt geen CO2. Het brengt alleen iets van een lagere temperatuur op een hogere temperatuur. Met die hogere temperatuur als bron hoeft men minder te stoken en dus kan men hierdoor het "verbranden" van fossiele brandstof uitsparen, en door die besparing stoot men minder CO2 uit.

site : https://www.qpinch.com/

filmke : https://www.vlaio.be/nl/ondernemersverh ... 2-neutraal

benq

27 nov 2021, 08:47

Klimaat!
Word opgelost,
Amerika en de Russen zijn in het diepst geheim sinds 2018 een raket aan het bouwen om tegen 2050 het overtollige CO2 de ruimte in te sturen, wie gaat de eerste zijn om daar graslanden te bouwen voor koeien en varkens om via snel transport de producten naar de aarde te zenden.
Maar ja, wij gaan dat niet meer meemaken.

https://www.newscientist.nl/nieuws/myst ... n-raadsel/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950

27 nov 2021, 09:38

benq schreef:
27 nov 2021, 08:47
Klimaat!
Word opgelost,
Amerika en de Russen zijn in het diepst geheim sinds 2018 een raket aan het bouwen om tegen 2050 het overtollige CO2 de ruimte in te sturen, .....
Niet teveel van geloven .... :lol: Men zou er beter eens aan denken om kernafval met een raket naar de zon te sturen :wink:

voorn

27 nov 2021, 10:20

Momenteel heeft elk proces met kraakovens een stoomproductie via de convectiesectie om het ketelhuis te ontlasten.
Het nieuwe systeem bestaat sinds 2018 en men hoort er weinig gebruik van. Is het dan onrendabel of niet zo formidabel.

Fred1950

27 nov 2021, 12:39

Ik denk dat het toepassingsgebied ervan beperkt is, dus inderdaad niet zo formidabel.

Wil.

04 dec 2021, 09:32

https://twitter.com/EURACTIV/status/1466406892301918217

Maar Tineke Van H... euh Der Straeten zingt een ander liedje.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

04 dec 2021, 09:40

Wil. schreef:
04 dec 2021, 09:32
https://twitter.com/EURACTIV/status/1466406892301918217

Maar Tineke Van H... euh Der Straeten zingt een ander liedje.
Ja, binnen 30 jaar als het kalf al letterlijk in de Noordzee verdronken is .... :roll:

tokkio

05 dec 2021, 17:31

Hopelijk volgt na de wereldwijde "steenkool boycot" de "petroleum boycot". Begrijp me niet verkeerd, de petroleum als brandstof is te bannen, niet de de petroleum als grondstof. Uiteindelijk zal men wereldwijd eisen moeten stellen wat de uitstoot van die raffinaderijen betreft, helaas, daar zit een fantastisch zware lobby achter, en niet in het minst een Amerikaanse met in hun slipstream de Arabische olie producenten.
Ik denk dat u de topic van De kannibaal nog eens moet (her)lezen Fred,momenteel zorgt de petrolium industrie voor veel werk, voor de brandstof voor het vervoer,en voor nog veel meer dan kunststof alleen, als ze morgen de petroleum producten zouden stopzetten gaan we terug naar het jaar 1800 ,we leven echter nu in 2021, en de wereld stopt niet met draaien ,maar als er een paar klimaat goeroes de olie producenten zouden verbieden,is er meer dan een totale chaos,maar ze hebben wel nog 50 à 60 jaar de tijd op alternatieven te zoeken,of ze zouden daartegen al op de noordpool kunnen pompen.
[/quote]
Het zou mij ten zeerste verbazen dat Europa zou beginnen ijveren voor de intrekking van de exploitatie vergunningen van raffinaderijen. Ik denk zelfs dat het hier gaat om een groen meesteres, neen...ministeres, die probeert politiek te scoren, nu de tijd rijp lijkt. De volgelingen van Greta, Anuna en zeker en vast niet te vergeten Petra, hebben allemaal wel het een of het ander gemeen, waaronder hun bezorgdheid voor "het klimaat" een onderdeel is, maar tot lang na de dood van mijn achterkleinkinderen, zullen raffinaderijen levensnoodzakelijk zijn. Ze slagen allemaal groen uit van het materiaal plastiek,maar als hippe moderne mensen, huppelen ze rond met sneakertjes of veredelde turnsloefen of basketbal sloefkes. Zonder petroleum zullen ze terug moeten grijpen naar de lederen schoen, maar ook hierover zijn ze aan het morren, want er zijn te veel koeien, schapen en geiten die zorgen voor een extreme methaan productie, ook weeral nefast voor het klimaat. Dus moeten ze blijven petroleum raffineren, want het bezitten van 80 paar sloefen schijnt niks abnormaal te zijn. Daarbij komt nog de polyester voor de rest van de kleding, de Michelin winterjasjes, het ondergoed,ja zelfs voor de tanga slipkes, waarvoor gelukkig steeds minder materiaal noodzakelijk is. Het wordt wel allemaal in China gemaakt, maar nu de Vlaamse Staat ijvert voor meer zelf redzaamheid, zullen wij steeds meer zelf producen, zo sprak toch Sterke Jan.
Ik denk persoonlijk dat wij massaal ons niet versleten schoenen aan het weg smijten zijn, zonder dat wij enig zicht hebben op het verwerven van nieuwe schoenen, een essentiele "not-done" regel die mij als kleuter reeds werd aangeleerd.
[/quote]
De wereld kan nu nog niet zonder petroleum,en de uitstoot is minder dan wat de vulkanen uitstoten,en een alternatief is waterstof,maar die technologie staat nog niet volledig op punt,alhoewel er nog veel vaten aardolie in de grond zitten blijft het niet duren, eens stopt het,.....
https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10 ... ereserves/
Dus zal waterstof de toekomst worden.....
https://www.nemokennislink.nl/publicati ... e-olie-op/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.